Astmasta tms. tietävät, apua kaipaan! Sairastin parisen vuotta sitten lievän keuhkokuumeen ja sen jälkeen

minulla on ollut vaikeuksia hengittää sekä pakkasella että flunssassa. En vaan saa ilmaa riittävästi, ahdistaa, puristaa rintaa ja oksettaa. Jos olen ihan rauhassa ja liikun vain vähän, pärjään ihan mukavasti, mutta heti jos vaikka menen pakkasella kävelylenkille tai ripustan pyykkejä flunssaisena, olen ihan lyyhistyä.

Voisiko olla mahdollista, että tuo keuhkokuume jätti jälkensä ja aiheutti jotain keuhko-oireita? Kuulostaako tuo edes yhtään astmalta ja jos ei, tiedättekö, miltä kuulostaa? Tiedän, että olisi viisainta mennä lääkäriin, mutta kun normaalioloissa mikään ei vaivaa... Ja lasten asioissa joutuu jatkuvasti juoksemaan milloin missäkin, niin omat asiat jää ihan rempalleen. Tunnustan. :(
 
"vieras"
Kuulostaa vähän rasitus/infektioastmalta. Saatat pärjätä esim avaavan lääkkeen kanssa hyvin tarvittavana. Voi kuitenkin olla ihan hoitavaa lääkettä tarvitseva astmaattinen tulehduskin. Suosittelen tutkimuksia kun jos piilevä astma on hoitamatta niin voi tehdä pysyviä muutoksia jotka ei sitten lääkkeeläkään korjaannu tai pahentaa jatkossa puhkeavaa tautia. Selville saat puhalluskokeilla. Voit huomata että hoidettuna vointi onkin huomattavasti parempi kuin nyt. Tsemppiä.
 
Kiitos vastauksista.

Kait sitä pitää sinne lääkäriin yrittää raahautua. Viime talvena huomasin ongelman erityisen hyvin, kun saattelin lasta kouluun. Kerta kaikkiaan olin pakkasaamuina hyytyä matkalle. Lapset pääsi paljon kovempaa kuin äiti...
 
Mulla on ongelmia etenkin pakkasella kävelemisen kanssa. Ennen lääkkeitä n. 0,5 km kävely pieneen ylämäkeen, jalat täysin maitohapoilla ja perille päästyä puuskutin kuin vanha mummo. Työkaverikin ihmetteli kuka sinne oikein tuli. Ja joo hengästymisen lisäks limaa erittyy reilusti -> yskittää.
 
Mulla on ongelmia etenkin pakkasella kävelemisen kanssa. Ennen lääkkeitä n. 0,5 km kävely pieneen ylämäkeen, jalat täysin maitohapoilla ja perille päästyä puuskutin kuin vanha mummo. Työkaverikin ihmetteli kuka sinne oikein tuli. Ja joo hengästymisen lisäks limaa erittyy reilusti -> yskittää.
Just tuota on minullakin. Jalat ei vaan yksinkertaisesti kulje pakkasella. Ei vaikka kuinka yrittäisi liikuttaa... Ja limaa pitää köhiä jatkuvasti.

Plääh... Kovasti toivoin, että kaikki vaan käskisi lopettaa typerien kuvittelun, että ihan normaalilta kuulostaa. Mutta ei sitten, pakko kai tosiaan on ottaa ja varata se lääkäriaika. Vaikka ei kyllä millään olisi intoa eikä voimia.
 

Yhteistyössä