Asuntoasiaa, mielipiteitä kovasti kaivataan!!!

  • Viestiketjun aloittaja Mammali
  • Ensimmäinen viesti
Mammali
Meillä on kaksi(tai oikeastaan kolmekin) vaihtoehtoa asumisen suhteen..

Haluaisin mielipiteitä ja ehkä perustelujakin miksi juuri se minkä valitsisit, jos vaikka se selkiyttäsi omia ajatuksia..

Todettakoon et mulla on oma suosikki ja miehellä oma, kaikki on kuitenkin oikeasti harkinnassa.;)

Eli vaihtoehto 1: Rivitalo 3h+k+s isohkon kaupungin lähiössä. Rauhallinen paikka(vaikkakin kerrostaloja samalla alueella jonkinverran), paljon lapsia, koulut ym lähellä. Talo rakennettu vähä reilu 20-v sitten, ollut kosteusvaurio(putkirikko) joka kyllä korjattu. Asunto pinnoiltaan ym hyvässä kunnossa, mutta ajan mittaan putkiremppa tulossa (10-v sisällä arviolta).

Vaihtoehto 2: Rivitalo 3h+k+s Pienen kunnan keskustassa(tämän ison kaupungin naapurikunta, matkaa alle 30 km kaupunkiin) Muutaman vuoden vanha(käytännössä siis uutta vastaava). alue/kunta kiva, ei tietoa onko lapsia pihapiirissä, muuten lapsiystävällistä aluetta kyllä, ei kerrostaloja ympärillä. Asunto pienempi kuin tuo vaihtoehto nro 1 muta ei hukkaneliöitä, joten huoneet loppupeleissä samankokoisia.

Molemmat on samanhintaisia, isompaan tai uuteen kaupungista ei ole varaa kun vaan mies töissä ja minä jäämässä äippälomalle seuraavan lapsen kanssa. (toinen siis tulossa)

Jos asuttas kaupungissa ei olis työmatkat pitkät ja tietty monet menot olis lähellä, toisaalta tuo uusi lähiseudulla olis sellainen ettei tarviis remontteja miettiä aikoihin ja lapsen ei tarviis mennä niin isoon kouluun ku se aika tulee, se on sellainen pikkupaikkakunta-idylli..

Niin, ja se kolmas vaihtoehto oli jäädä vuokralle tähän kerrostalo kolmioon missä nyt ollaan ja periaatteessa tykätään, mut ei muita lapsia talossa ja toisaalta olis kiva alkaa jo omaa maksaa eikä vieraalle..

Olisin ihan kamalan iloinen jos joku viitsisi vastata niin sit voisin taas miehellekin esittää erilaisia näkökulmia kun se tulee töistä.. =)
 
mia
kaupunkiin menisin minä!! palvelut lähellä!! helpottaa montaa asiaa!!
ja keskustan lähellä voisi olettaa asunnon arvon pysyvämmäksi jos sieltä pikku-pitäjästä loppuu esim lääkäripalvelut tms hinnat saattaa pudota yms

ja putkiremontti vaikuttaa asunnon arvoon nostavasti (siis sitten kun se on tehty)
 
2 vaihtoehto tietty. pikkukoulu+ asunto uudempi+ työpaikka kauempana + ;) matkat saa verotuksessa+ ei remonttia lähiaikoina+ pikkupaikkakunta+ pikkupaikan juorut- kaupat kauempana, mutta ei liian kaukana+ sekä- lapsien kaverit ehkä pysyvämpiä, kaupungissa muuttoliike vilkkaampaa jolloin kaverit vaihtuu tiheämmin.
 
meitsi
Tarvitseeko tuota edes kysyä =) Ehdottomasti vaihtoehto 2.

Perusteluna esim. vähempi melu ym. saasteita. Putkityöt on kalliita remontteja, koska pintojakin täytyy uusia. Kaupungissa on kiva käydä ja sinne pääsee nopeasti, kun on noin lyhyt matka. Kaikki vaan kuulostaa paremmalle vaihtoehto kakkosessa.
 
Mä oon ollu pitkään sit mieltä että ei ikinä enää maalle (oon asunu maalla puolet elämästäni), mutta viimepäivinä oonkin tullu uusiin aatoksiin.
Teidän tapauksessa toi pikkupaikkakunta kuulostaa hyvältä (onks se se sun vaihtoehto ;) ). 20 vuotta vanha talo on VANHA ja se on mun käsittääkseni rakennettu just silloin kun taloja ei tehty kovin hyvin.
Siellä on todennäköisesti kaikki vanhaa, kodinkoneista lähtien ... eli remonttia ja rahanmenoo voi tulla paljon enemmän kun se putkiremontti, joka tietty on kaikkein kallein.
Se viimeinen vaihtoehto, vuokralla asuminen, on kaikista huonoin vaihtoehto.
Kaupungissa tietty on puolensa, kaikki palvelut, lapsille puistoja, kerhoja jne. Eikä se 30 kilometriä oo ihan lyhyt matka, ainakin 1/2 h suuntaansa.
Mutta pienen paikkakunnan asunto ehdottomasti parempi ja kannattavampi ostos. Ai niin, se kaupungin asunto ei ollu keskustassa, eli tod.näk. teillä on siellä pikkupaikkakunnalla peruspalvelut lähempänä.
Tuli vähän sekavaa, kun mulla on 3 v apuri kirjottamassa :heart: .
Onnea muuttosuunnitelmiin!
 
itse tekisin
kyllä mäki sen 2 ehdon valitsisin...

syitä:

1.uudempi eli ei just remontteja ja rahan menoo
2.nui lyhyt matka isompaan kaupunkiin
3.toi laita kylän keskustassa kuitenkin
4.vähemmä saastetta, lapsi ystävällisempi
5.työmatkoja on piiiitempiäki

ja onhan se niin et toiset on kaupunki ihmisii ja toiset ei.... itse olen asunut molemmissa ja nyt mul vähä samat vaihtoehot ku sulla eli mm.toi kilometri määrä isompaa kaupunkiin.. ni kyl valitsin tän pienemmän kylän =)
 
mammali
Kovasti kiitos mielipiteistä!! :flower:

Meillä se pienemmällä paikkakunnalla oleva on miehen suosikki ja tuo kaupungissa oleva mun suosikki.. Oon sellainen kaupunkieläjä..

Mut ihan hyviä pointteja, pitää varmaan käydä nyt oikeesti tosissaan kattoo sitä uudempaakin ja sit verrata taas.

Hyviä pointteja oli kyllä ton pienemmän paikkakunnan puolesta. Mua pelottaa just työmatkojen ajaminen ja onhan ne kaupungin huvit(lähinnä puisto ja isompi kirjasto meidän perheen kohdalla) kivat lähelä..

Harkinta jatkuu (ja mietin tarkaan näytänkö teidän vastauksia miehelle, kun se muuten vakuuttuu oman näkemyksensä ylivertaisuudesta.. :D )!
 
Minä saattaisin kallistua tuon ykkösvaihtoehdon puoleen. Työmatkat vie aina aikaa ja ne on poissa perheeltä. Jos toinen lapsi on tulossa, niin todennäköisesti ette siinä sitä 10 vuotta asu, jolloin se remontti on tulossa, vaan katsotte sitä ennen jo isompaa. Tosin se tuleva remontti vähentää asunnon arvoa, tosin jos se osuu juuri siihen poismuuton ajankohtaan, niin se on molemmille osapuolille hyvä vaihtoehto. Mutta tarkemmin noita asuntoja ja olosuhteita tuntematta ei mitään varmaa voi sanoa.
 
Greippi
Minä valitsisin todennäköisesti sen kaupungissa asumisen, jos kuitenkin on ihan kivalla ja rauhallisella paikalla sekin. Syyt: pitkä työmatka on rasittava, ajettava on kelissä kuin kelissä ja kallistakin se on (eikä tule tästä ainakaan halpenemaan). Lisäksi turha autoilu saastuttaa. Palvelujen lähellä oleminen on myös itselleni tärkeä juttu.
 

Yhteistyössä