Asuntolaina ilman takaajia?

  • Viestiketjun aloittaja tahtoo isompaan!
  • Ensimmäinen viesti
nordean sivuilta
Vakuudet

Asuntolainaa hakiessasi olennaisin asia on maksukyky. Lisäksi tarvitset vakuutta. Tavallisesti lainan vakuudeksi annetaan ostettava asunto. Yleensä asunnon vakuusarvo on 75 % asunnon arvosta. Lainan loppuosalle tarvitset muuta vakuutta.

Loppuosalle (enintään 25 %) voit ostaa esimerkiksi OmaTakauksen. Valtion osatakauksen voit ostaa enintään 10 prosentille, joten valtion osatakauksen lisäksi tarvitset muuta vakuutta tai omaa rahaa.

Esimerkki
Tarvittavan asuntolainan määrä 100.000 euroa
Asunnon arvo 100.000 euroa
Asunnon vakuusarvo 75.000 euroa
Tarvittava lisävakuus 25.000 eurolle
OmaTakaus enintään 25.000 eurolle
tai valtion osatakaus enintään 10.000
eurolle.

Muita lisävakuuksia ovat esimerkiksi kiinteistöt, huoneistot, arvopaperit ja muu helposti rahaksi muutettava omaisuus. Myös henkilötakaus on joissakin tapauksissa mahdollinen. Asuntolainassa, johon ostetaan OmaTakaus ei kuitenkaan voi asunnon ja OmaTakauksen lisäksi olla muuta vakuutta.

OmaTakauksen ja valtion osatakauksen hinta määräytyy takauksen määrän mukaan. Käyttäessäsi asunnon hankintaan omaa rahaa, on tarvittavan lisätakauksen määrä pienempi ja hinta alhaisempi.
 
Mulla nyt ei vielä oo lainaa. Mutta 130 000 saisin osuuspankista lainaa ilman takaajia, kävin siellä neuvottelemassa, mutta vielä ei oo sopivaa asuntoa eteen osunu. Eli asunto on vakuutena 75 % lainasta ja loput valtion/pankin omaa takausta (jolla on joku euromääräinen hinta).

Ja tulot ei todellakaan mitkään hirmuset, hoitoalalla oon, tosin laski myös pojan eläkkeen (700) tuloiksi siihen, koska se on elämiseen tarkotettua rahaa. Ja koska mulla rahastosäästö ja eläkesäästö, niin ne vaikutti positiivisesti, että oon pystyny/halunnu säästää.

Ja ton lainan lyhentäminen (25 vuoden laina-ajalla) tulis vastikkeineen (jos vastike n. 200) halvemmax kun meidän nykynen vuokra.
 
tahtoo kans talon
Joku täällä sanoi, ettei kannata ottaa lainaa, kun lyhentää korkoja yli 700. Niin, no jos vuokra jo menee ton yli liian pienessä kämpässä, niin kumpi on kannattavaa, maksaa vuokraa ja asua lasten kanssa kun sillit purkissa vai ottaa lainaa ja hommata sopiva asunto omaksi?

Meillä tilanne se, että olen tässä projektissa yksin lasten kanssa. Lainasta on jo pankissa suullisesti sovittu, mutta takaajat pitäis olla. Mut mistä ne repii, jos niitä ei ole?
Minusta on aika turhauttavaa maksaa tästä kämpästä ylihinnoilteltua vuokraa, varsinkin kun tässä on ollu jo pari homeremppaa ja edelleen naapurin tupakansavut tulee suoraa sisälle, vaikka ovet ja ikkunat olis kiinni, eikä sille kukaan halua tehdä mitään.

Jos jollain on jotain hyviä vinkkejä mistä sais takaajat tms niin vinkkejä vaan tänne.
Kiitos!
 
yksinhuoltaja
Yksinhuoltaja ainakaan ei saa lainaa 75 000e ilman takaajia, jos kohde on vanhempi omakotitalo. Yksin huoltaja saa vain kerros- taikka rivitalo asuntoon lainan. Eivät pankissa ymmärrä ettei kaikki naiset ole yhtä kädettömiä, kuin pankissa työskentelevät.
 
inna78
155 000? me saatiin ilman takaajia vuonna 2006. Tulot n.3000? kk yhteensä.
Ajat on muuttuneet, mutta kyllä tuo pitäisi silti onnistua yhä. Marginaalit ovat tosin nousseet aika paljonkin. Ei kannatta kuitenkaan omaa talouttaan liian tiukalle laskea, jos ei halua elämistä sitten aloittaa vasta 50 tai 60 -vuotiaana. Asia sitten erikseen. Vakuudet voi järjestää monella eri tapaa ( Asuntolainan vakuus ) eikä siinä ole oikotietä onneen. Asiaa helpottaa toki paljon, jos lainanhakijoita on yhden sijasta kaksi eli pariskunta.
 

Yhteistyössä