Atarax

Antaisitteko omalle 1½ vuotiaalle ataraxia?

Meijän neidil on niin kova ihottuma et neiti raapii ihoonsa usein. Oltiin tänään neuvola lääkärillä 1½ vuotis tarkaistuksessa, ja lääkäri määräsi tytölle ataraxia, essex plussaa ja sibicortia..

Kun luin ataraxin tuotetietoja niin siinä luki että rauhoittavalääke, kuulosti musta heti huonolta ja ajattelin että mihin tää elämä menee jos yli 1 vuotiaalle jo annetaan ataraxia. :eek:

Mä oon nyt tosta ihan shokis.. luulen et me ei tuota käytetä kuin vain jos tilanne menee niin pahaks et typy ei nuku kun kutisee iho niin kovin.. \|O
 
minä en usko että lääkäri olisi sitä syyttä suotta noin pienelle määrännyt joten minusta voit annostusohjeen mukaan antaa.. jos tuntuu sille..

itsellä on myös tuota ataraxia ajoittain ollut ja minulle sitä on nimenomaan määrätty yötä vasten koska se väsyttää ja helpottaa kutinaa niin on helpompi nukkua..

mutta paha on toisen neuvoa mitä sinun tuilisi tehdä :/ kannattaa kuitenkin miettiä onko pienempi paha antaa lääkettä vaivaan jos sitä tarvitsee kuin se että kärsii hirveästä kutinasta ja saa ttaa jopa häiritä sitä untakin..

no eipä tästä tainnut apua olla kauheesti, sorry =)
 
Käsittääkseni Atarax on ihan yleinen lääke allergisilla lapsilla ja esim. vesirokon aikana kutinaan. Olen antanut sitä omalle lapselleni juuri atooppisesta ihosta ja allergiasta johtuen aina tarvittaessa. Toki itseänikin inhottaa myös keskushermoston kautta vaikuttavat yskänlääkkeet.
Siskoni on käyttänyt tosi allergisella lapsellaan jo monta vuotta Ataraxia eikä mitään häikkää ole ilmaantunut.
 
ötyli
Voithan aina kysyä toisen lääkärin mielipidettä. :) Mut rauhottavaa sai meiän 1-vuotias sairaalareissun yhteydessä. Ihan rutiinilla tuntuivat antavan noinkin pienille.
 
yks äitsykkä
Hei

Kortisonivoiteetkin rauhoittavat kutinaa jonkin verran. Käytä ensin sitä esim. aamuin ja illoin viikon ajan - päivällä vaipan vaihdon (jos siis vielä käytätte) yhteydessä laita Essex-perusvoidetta - katso auttaako. Tarvittaessa vasta sitten Ataraxia.

Sibicortia siis vain viikon kuureja, jonka jälkeen vähintään viikon tauko, jollin käyttäkää perusvoiteita (esim. se Essex).

Näin meillä hoidetaan atooppistä tyttöä. Nyt kortisonia ei ole taas tarvittu pitkään aikaan eikä Ataraxiakaan siis - vaihtelevilla perusvoiteilla (kahta erilaista Essexsiä) mennään.
 
Faktaa
Atarax on monesti lapsiperheen pelastus! Se on "vanhan polven antihistamiini" eli allergialääke (kun esim. Zyrtec on ns. uuden polven tuote). Atarax väsyttää enemmän kuin uuden polven lääkkeet, mutta ei siis sinänsä ole kehitelty rahoittavaksi eikä unilääkkeeksi. Atarax poistaa tehokkaasti kutinaa. Olen antanut sitä omalle lapselleni jo n. puolen vuoden iässä (painon mukainen annostus), kun kärsi atopiasta ja kutinasta öisin. Kun sitä antaa iltaisin hiukan ennen nukkumaanmenoa, niin uni tulee paremmin ja kutina helpottuu. Mielestäni on inhimillistä lievittää lapsen kutinaa ja tuskaa tällä lääkkeellä sen sijaan, että vain kauhistelee ja jättää helpotuksen antamatta. Annetaanhan särkyynkin särkylääkettä! Jokaisessa lääkkeessä lukee tuotetiedoissa kauheita asioita, mitkä toki pitää ottaa tosissaan, mutta kun lääke on määrätty tarkoituksenmukaisesti ja oikein annostuksin, ei pitäisi olla syytä huoleen.
 
e-n-m harmaana
meillä tyttö nyt 2-vuotta ja vuoden verran ollaan käytetty ataraxia kun on ihottumaa ja allergiaa. Helpottanut monet kerrat kun kutina ja särky ollut ylitsepääsemätöntä!
Kortisoni voiteetkaan eivät ole "vaarattomia" jos niitä joutuu käyttämään säänöllisesti. Meillä lastenlääkäri kertoi kuinka voiteet pitkällä juoksulla vaurioittavat ihoa jne. Mutta tämähän on niitä asioita, että kaikessa on aina hyvät ja myös valitettavasti huonot-haitallisetkin puolensa....

 
moi
En tiedä onko Ataraxia eri vahvuisia, mutta itselleni määrättiin sitä allergian oireita lievittämään (1tbl päivässä) teini-iässä.
Minulla sivuoireita oli väsymys ja olo et ois vähän huppelissa. Äitini tuli kysymään silloin minulta, että ethän sä vaan käytä mitään aineita kun sun pupillit on sen näköset ja oot niin kummallinen. Siihen loppu mun Ataraxin syöminen, omasta halustani siis. Ikinä en omalle lapselleni niitä pillereitä antaisi, vaikka tiedän että niitä yleisesti määrätäänkin. Itse syön tällähetkellä
1tbl/päivä Aeriusta 5mg allergisen ihottuman kutinan helpottamiseen. Ei sivuoireita. Lääke vastaa vähän niin kuin Zyrteciä.

Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee!
 
anu
Antaisin.. Ja annoin alle vuoden ikäisellekin, kun tuli vesirokko.. Ei muuten voinut nukkua yhtään, itki vain ja kiehnasi raivoisasti sängyssään.. Heti auttoi! Eikä tarvinnu ku pari kertaa antaa ennen nukkumaan menoa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2006 klo 14:26 Anu kirjoitti:
Antaisin.. Ja annoin alle vuoden ikäisellekin, kun tuli vesirokko.. Ei muuten voinut nukkua yhtään, itki vain ja kiehnasi raivoisasti sängyssään.. Heti auttoi! Eikä tarvinnu ku pari kertaa antaa ennen nukkumaan menoa.
Mein tytöl oli vesirokko 11 kk:n iäs ja sai kans... ja vanhimmal likal ihan pienenä oli niin karsee atopia, ett kun se ei saanu edes nukuttua niin saatiin ataraxia... ja siit oli suuri apua koko perheelle. Mikstuuraa on vaan yhtä vahvuutta... mutta se on niin kamalaa :(
 
Meille määrättiin pojalle myös Ataraxia tuossa iässä vesirokkoon ja nimen omaan yötä vasten, kun rauhoittaa ja saa sitten pikkuinen unen. Ei se tilapäisesti käytettynä pahasta ole, ei se lääkäri sitä olisi määrännyt, jos niin olisi.
 
Olen kuule itse joutunu antamaan vajaa 1v. kun lääkäri määräs sen atooppiseen ihoon ja ekoilla kerroilla käytettynä se väsyttää ja kun siihen tottuu niin ei väsytä enää.Itse joudun kans sitä käyttämään kutisevaan ihoon ja jos välissä on päiviä etten ole käyttäny niin kun taas otan ni olen väsyny mutta se kyllä auttaa.
 
Meillä nuoremalle (1v6kk lähtien) on annetti ataraxia, allergiseen reaktioon tarvittaessa.

Lääkärin määräämää on, tytölle tulee paha nokkosihottuma, silmät turpoo, oksentelua tms välillä.....<br><br>
 
Kyllä uskaltaa antaa! Meillä tyttö sai reseptin noin 11 kk ikäisenä ja on tosiaan ollut pelastus monesti! Lääkärin määräämää annosta ei saa ylittää! Lääke väsyttää, mutta ei muita sivuoireita! Ainakaan meille ei ole muita tullut ja on ihan yleinen allergia lääke! Voi jopa pelastaa lapsen hengen, jos esim.pähkinä allergia paha!

:xmas: :wave: <br><br>
 
Kokeileppa ihottumaan nuvisal koivuvaseliinia. Meillä on pojalla atooppinen iho ja lääkäri määräsi kortisonia ja perusvoidetta. Muutaman viikon kuurin käytin kortisonia, mutta ihottuma tuli aina uudestaan. Koivuvaseliinia + perusvoidetta olen nyt käyttänyt vajaan vuoden tarvittaessa. Kortisoni on saanut jäädä kokonaan kaappiin :)
 
Kiitoksia vastauksistanne :)

Nyt kysyisin sit tällästä että miten saatte annettua sitä lapsellenne? MEijän neiti räkäs ne saman tien ulos ja seuraavalla kerralla pisti niin kovin hanttiin etten saanut annettua..
 
Meillä neiti ottaa sen hyvin annos ruiskusta, koska se on hyvänmakuistakin! Sitä koivurasvaa mietin, jotta voikohan sitä koivuallergikot olleskaan käyttää? Itse en edes kokeilisi tytölle sellasta, kun saattaa olla koivulle allerginen.

:xmas: :wave:
 
Anna mennä vaan! Jos kutina on ihan mahdotonta päivisinkin, niin tottakai voi antaa silloinkin, mutta öisin sitä melkein kannattaa käyttää, jos vaan päivällä pärjää rasvoilla. Öisin lapset yleensä raapii kaikkein eniten, joten atarax rauhoittaa mukavasti sekä kutinaa, että lasta ;) Mä annan tytölle ataraxia jopa räkätaudin aikana (aina öisin), koska se supistaa limakalvoja, jolloin pitää paremmin röörit auki. Kaikki nukkuu silloin paremmin, ainakin meillä. Mä olen käyttänyt tytölle ihon takia ataraxia jo pitkään, aina pahimpina kausina. Nyt neidillä ikää 2,5 v.

Meillä menee ruiskusta sellaisenaan, tyttö on aina hyvä ollut ottamaan lääkkeet. Laita vaikka iltapuuron joukkoon, siis suoraan puurolusikalliseen vähän kerrassaan. Tai sekoitat valmiiksi pieneen määrään puuroa, jogurttia, vanukasta, hedelmäsosetta tms. mikä nyt vaan mieleen tulee.<br><br>
 

Yhteistyössä