atoopikkojen äitejä?

Meidän nyt 9v esikoisella oli vauvana maito-ja muna-allergia. Samalla poika määriteltiin atooppiseksi. Heti,kun 2v täytti,maito alkoi sopimaan ja kananmuna pian sen jälkeen. Atooppisesta ihosta ei ole ollut merkkiäkään yli 7 vuoteen =)
Kuopuksella on taas selkeästi atooppinen iho. Nyt on taas läikkiä alkanut tulemaan jalkataipeisiin. Ruoka-allergioita ei ole.
Itselläni on ollut atooppinen iho vauvasta lähtien. Yleensä ihottumaa on mulla ympäri vuoden,tytöllä onneksi vaan talvisin.
Omasta kokemuksesta sanon,että sauna on yksi pahimmista atooppiselle iholle ja hikoaminen yleensä.
Perusvoiteiden kanssa kannattaa ola tarkkana,ettei se ole vain liian rasvaista,koska silloin iho ei pääse sen alla hengittämään jaa hikoilee,jolloin ihottuma taas pahenee.
Mulle on ihotautilääkäri sekä omalla etä lapseni kohdalla sanonut,että kun ihottumaa on,niin kortisonia käytetään niin kauan,että se häviää. Viikko kortisonia ja seuraava viikko ilman,aiheuttaa ikävän kierteen,jos ihottuma ei ole sen viikon jälkeen kadonnut. Ihottuma täytyy aina hoitaa pois.
Kun on kyse atoopisesta ihosta,niin silloin ei tosiaan ole välttämättä millekään allerginen. Itselleni on tehty laajat tutkimukset,prick-testit(siinä näkyi vain koivu ja leppä)verikokeet ja yli 50 ainetta testattiin selkään laitettavilla "napeilla". Yksikään ei reagoinut.
Silti on selkeästi kausia,kun joku aiheuttaa ihottumaa,välillä taas ei...
Oon tullut siihen tulokseen,että selkeä ruoka-allergia(jos allergisoivia aineita on vähän)on parempi vaihtoehto kuin ikuinen atopia... :/
 
pikkumyy1
Minäkin ilmottaudun mukaan.. :wave: Meillä 1.5v tyttö, jolla todettiin 2kk sitten atooppinen iho, kun raapi rikki ihonsa niskasta, pepusta ja ranteista flunssan aikana. Siihen asti aina ollut hyväihoinen, paitsi polvitaipeita mielellään raapinut.. :p Lääkärin mukaan flunssa siis puhkaisi atooppisen ihon. Käski jättämään yl allergisoivat pois, mutta iho oireili edelleen. Pidin ruokapäiväkirjaa ja ruusunmarja jätetty myös oireiden perusteella pois. Vaikka tuntuu, että iho oireilee milloin mitäkin.. :/ Nytkin neidin iho oli viikon ajan esim ranteista ja polvitaipeista huonompi ja mietin ja mietin, että jättäskö jonkun viljan pois, mutta sitten tuli flunssa ja ilmeisesti neiti oireilee taas sitä ihollaan, koska samana yönä raapi esim ranteensa aivan rikki... :'(
Sitä halusinkin kysyä, että mistä tiedätte, että lapsellenna on "vain" atooppinen iho? Siis ettei ole ruoka-allergioita lisäksi?
Niin ja rasvoina meillä on decubail ja lipolan. Harevmmin onneksi kortisoni.
 
Fiona71 harmailee
Mulle sanottiin aikoinaan,että ranteet,nilkat ja posket ovat hyviä mittareita ruoka-allergiasta.
Meillä pojalla meni just nuo taipeiden lisäksi ensin ihottumalle.
Lääkäreillä on vähän paha taipumus kaikki ihottumat luokitella ensin atooppiseksi,että pääsevät vähemmällä,ei tarvitse lähetteitä kirjoitella... :/
Ruoka-allergiat näkyvät monilla varsinkin poskilla ja suupielissä.
Meidän kuopuksella ihottuma esiintyy talvisin ja esiintymispaikka on ollut polvitaipeet ja reisien takaosat,ihottuma sellaista kuivaa länttiä.
Ja sen verran vielä,että yleensä jos lapsi on alle 1v,kyseessä on useimmiten ruoka-aineet.
Hankaliahan nuo on varmasti tietää,testeihin olisi hyvä päästä,mutta kun nekään ei aina näytä sitä koko totuutta :(
 
Meiltä löytyy atooppinen isäntä 28v ja poika 1.5v. Kun kunnolla rasvailee niin molemmat voi vallan hyvin. Oriflamen kuivanihon perusvoide tuntuu sopivan loistavasti molemmille. Talvella kun viettää viikon auringossa niin huomaa selvän positiivisen eron ;)
 
janicajajuho
Täällä myös yksi atoopikko ja atooppisen pojan äiti.

Itse olen tykännyt aqualan L-voiteesta perusvoiteena ja Apolar- kortisonivoiteesta. Pojalla käytössä Novalan ja Bazan3 perusvoiteina vaihdellen ja Duocort/Sibicort kortisonina. Meillä kokeiltiin myös Elideliä (ei auttanut) ja Protopiciä (auttoi jonkin verran). Iho on koko ajan pienellä näpyllä jostain päin sillä mitään syytä ei olla löydetty ja rasvat ei toimi. Välillä saa yöksi Ataraxia jos kovin raapii... :(

Kirjoitelkaa kaikki vaan mullekin! Ollaan Satakunnasta!
 
Pomperipossa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2005 klo 00:48 Pomperipossa kirjoitti:
Täälä yksi atoopikkopojan äiti :wave:
Talven tulo tuo mukanaan kurjat iho-oireet. Jalat ja kyynärtaipeet läikkäset ja vatsa karhean kuiva. Ceralania olen kokeillut, hyvältä vaikuttaa. Mainitsemanne Ediel oli ihan uus tuttavuus. Välillä iho kävi jo parempana, mutta lehahti toissa viikonloppuna pahaksi jälleen. Mistään allergiasta en ole saanut kiinni.

Lääkäriin olen pojua viemässä ekaa kertaa iho-oireiden takia. Kuivuutta ja ajoittaista läikikkyyttä ollut jo aiemmin, mutta tänä syksynä oireet ovat pahentuneet ja poika on alkanut raapia ihoaan.
Onko kukaan käyny ihotautilääkärillä lapsen atopian takia? Saako sieltä mitään vinkkiä tai apua?
Kävimme tänään terveyskeskuslääkärillä. Tuttu mies, atopiasta ei kyllä juuri mitään tieny. Saatiin kuitenki lähete verikokeisiin, joista tarkastetaan yleisimmät ruoka-aineallergiat. Kerjäsin vielä reseptit pariin perusrasvaan ja Ceralaniin. Näillä mennään nyt, jos pahenee, niin hakeudumme ihotautilääkärille. Luulempa vain, että tämän asteisessa atopiassa on oma apu, paras apu =)
 
Hei! Mulla poika ens kuussa 5-vuotta ja ollu koko ikänsä atoopikko. viime maaliskuussa todettiin laktoosiintoleranssi. Rasvana meillä on locobase 350g purkki ja pahimpina aikoina hydrokortisooni. Näin talven tullen iho on ihan kauhen näköinen. Meillä on atarax käytössä jos kutina on kova. Me ollaan pieksämäeltä.


 
äippä vuan
pojallani on vaikeat ruoka-aineallergiat ja atooppinen ihottuma.tällä hetkellä ruokia käytössä:peruna,riisi,sianliha,kalkkuna ja alprosojan vanilia jugurtti sekä alpron maito.poikani kutiaa todella paljon ihan päivisinkin mutta erityisesti yöllä vaikka käytän ataraxia.voisiko vielä joku nuista ruoka-aineista aiheuttaa kovaa kutinaa??olisin erityisen kiitollinen jos löytyisi ihan mitä vaan apua :heart:
 
Äippä vaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2005 klo 15:49 äippä vuan kirjoitti:
pojallani on vaikeat ruoka-aineallergiat ja atooppinen ihottuma.tällä hetkellä ruokia käytössä:peruna,riisi,sianliha,kalkkuna ja alprosojan vanilia jugurtti sekä alpron maito.poikani kutiaa todella paljon ihan päivisinkin mutta erityisesti yöllä vaikka käytän ataraxia.voisiko vielä joku nuista ruoka-aineista aiheuttaa kovaa kutinaa??olisin erityisen kiitollinen jos löytyisi ihan mitä vaan apua :heart:
Mun pojalle ei sopinut alkuunkaan Alpron maustamaton jugurtti. Annoin kahtena päivänä ja öisin raapi aivan mahdottomasti. Toi tuli mieleen... Eihän toi sopivuus oikeen mulla selvii kuin jättämällä pois joku ruoka-aine hetkeksi. =)
 
äippä vuan
olen kyllä miettiny ihan samaa että vois johtua alprosojan tuotteista.tuli uusia allergioita tietoon ja niistä selvis et on:pujo,koivu,timotei ja nuo viittaa siihen et soija voi aiheuttaa myös allergia oireita.kiitoksia vastauksesta :) täytyy kokeilla auttaako kun jättää kokonaan pois vähäks aikaa alpron tuotteet.
 
Osoitteesta www.atopialiitto.fi löytyy paljon apua ja tietoa. Tosin tuntuu siltä, että se mikä sopii yhdelle ei passaa toiselle alkuunkaan, eli kokeilemalla löytyy sopivin rasva, ruokavalio jne. Henkimaailman hommia siis... Meidän 9 v. tytöllä on todella paha atooppinen iho, heti syksyn tullen taipeet ja niska on auki, ja tarkkana saa olla ettei ihottuma pääse märkäruveksi asti. Ollaan käyty ihotautilääkärilläkin, mutta ei siitä mitään apua ollut.
Itelläni on myös herkkä iho ja taipumusta ihottumiin. Tänä syksynä/talvena oon syönyt kalanmaksaöljyä ja kas, ihottumia ei oo tullut ollenkaan ja entisetkin on parantuneet! Pitää kokeilla tyttärelle myös, jos auttais häntäkin.
 
Myrskynsilmä
Heips, hyppään kans pinoon.

Eli täällä olisi 1v4kk atooppisen pojan äiti Oulun läheltä.

Pojalla on todettu allergioita mm: Maito, kanamuna, peruna, kaura, ohra, ruis, vehnä, kala, kana, broileri, nauta, hedelmät, vihannekset, marjat jne..
Saapi syyö: Prosobee maitoa, riisiä, maissia, punaviinimarjoja, poroja, hirvenlihaa, kurkkua ja kesäkurpitsaa (possu kokeilut menossa taas)

Ja korvatulehduskierrekkin on päällä ja poika saa lisäksi iho-oireita: vetoketjuista, napeista jne. Siitepölyallergiaakin löytyy yms.

Rasvoina ja lääkkeinä on käytössä mm: sibicort, bacibact, Ceralan, Novalan, Essex plus, Apobase oily creme ja creme, atarax, epipen jr JNE.




 

Yhteistyössä