Atooppinen iho ja lapsi raapii itsensä verilihalle..?

  • Viestiketjun aloittaja mamitzu
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaikka tässä joku :headwall: esitti esim. maidon karsimista ruokavalioista niin sellaista ei todellakaan saa tehdä lapselle. Lääkäriin ja jos tk-lääkäri ei osaa ottaa kantaa niin erikoislääkärille lähete. Tosin pelkällä atopialla ne ei taida kunnalliselle erikoissairaanhoidolle lähetettä laittaa käypähoitosuosituksen mukaan.
Mutta EI ruokavalion dieettejä ilman lääkäriä. Sellaisella saatat saada pahempaa aikaan kuin parantaa lapsen. Uusimpien tutkimusten mukaan edotonta välttämisdieettiä ei edes aloiteta jos ei ole todella pahoista - anafyklaksia oireisista allergoista kyse. Pikemminkin altistus on lieväoireisissa allergioissa hoito. Välttämisellä saa lapsen oman immuunipuolustuksen sekaisin ja allergiaoireet voivat pahentua siitä tai niitä tulee lisää.

Ja atopia voi johtua allergiasta mutta ei välttämättä.

Saa kokeilla välttelydietteja sen parin viikon ajan. Maidosta saatavan kalsiumin voin korvata tableteilla sen ajan.

Siitä ei ole yli 1 vuotiaalle MITÄÄN HAITTAA.

Monenkohan vuoden kokemus sulla on allergisten/atooppisten lasten hoidosta kun noin tiukka näkemys on?
;)
 
mammamia
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Minkäikäisestä on kyse? Meillä ei allergiatesteissa ole koskaan näkynyt mitään, mutta pienempänä viljat ja varsinkin vehnä sekä kananmuna aiheuttivat kutinaa. Vieläkin suuret määrät saavat pojan raapimaan, vaikkei mitään näkyvää ihottumaa olekaan. Meillä on käytössä essex ja lipolan eli ihan rasvaamisella selvitään, kunhan hiukan katsoo syömisiä.
Meillä vauvalla ( 7kk ) on atooppinen iho ja testeissä selvis sitten ainaki peruna ja kananmuna-allergia. Kutisee ja märkii sitten kanssa. Tosi inhottavan näkönen. Kasvot ( posket ) pahimmat, mutta jaloista löytyy kans ja pahimpina aikoina selästä ja käsivarsista myös..
Ataraxia annan pahimpina aikoina että saa nukuttua. Kortisonilla lähti vähemmäksi ja rasvaan aqualanilla aina kun vaipanki vaihdan, eli monta kertaa päivässä.
Maito-allergiaa lääkäri epäili, ja ollaanki juotu apteekin maitoja mutta kuitenkin luulen että kun välttää tomaattia, sitrushedelmiä ja vadelmaa niin iho pysyy parempana. Nyt annan taas kokeiluna perunaa ja porkkanaa ( porkkanaa ei ole testattu ) kun se on kuitenki herkkua ja maissiin alkaa kyllästyä jo...
 
vieras
Tämä on ikävä aihe, kun kunnon toimintaohjeita ei ole, joka lääkärillä on oma näkemyksensä ja joka lapsella eri oireet. Ihmiset menee helposti puolustuskannalle, koska ei ole kiva ajatella hoitaneensa lastaan väärin tai on arveluttavaa antaa mitään hoito-ohjeita ihmisille, joita ei tunne. Itse en voi muuta kuin kertoa, miten meillä on toimittu ja mitä ohjeita saatu. Pidän itse nykyistä lääkäriämme kohtuullisen tietävänä, mutta eri mielipiteitä olen kuullut eri lääkäreiltä ja itsekin olen joutunut kokeilemaan eri ohjeita ennen kuin vaiva on helpottanut.

Silti harmittaa, että allergioista ja atopioista puhuminen menee aina riitelyksi. JOkainen on kuitenkin aika yksin tämän kanssa ja kun vertaistukikin on syyttelyä, se hämmentää vielä enemmän.
 
Minkä ikäisestä lapsesta kyse?

Pienemmälle raapijalle voi tehdä sellaisen raapimisenestopuvun yöksi jos ei tumput pysy käsissä. Eli jotku mukavat joustavat puolipotkarit, haaran kohtaan tehdään reikä ja puetaan sitten niinkuin paita. Ei saa niitä pois eikä saa raavittua niin kovasti itseään.

Miehen tyttö oli pahasti atooppinen ja allerginen, hänelle löytyi apu kutisevaan ihottumaan Sibicortista ja Protopic nimisestä voiteesta. Sitä saa vaan reseptillä eikä sen saaminen vissiin ole kovin helppoa. Maksaakin tuo tyyliin 70e 30g tuubi mutta rahaa se vaan on, kunhan iho paranee.
 
sitäkään en käsitä että ne ihmiset joilla ei allergisia/atooppisia lapsia tai omakohtaista kokemusta ole, tulee tänne räpisemään.

Suurin osa tän ketjun neuvoista on suoraan lääkäreiden suusta. Meilläkin käyty 8 vuoden aikana usealla kymmenellä eri erikoisalojen lääkäreillä sekä juostu eri sairaaloissa helsingistä rovaniemeen... että luulis melko kattava otanta lääkäreiden mielipiteistä olevan =)

Jokainen lapsensa vierellä yöt valvova vanhempi tietää sanomattakin että se maidoton viikko ei lapselle hallaa tee siihen verrattuna että lasta vaivaa verinen krooninen ihottuma, katoava suolinukka, väsymyksestä johtuva ylivilkkaus, sekä vanhempien totaalinen uupuminen. :hug:
 
mammamia
Alkuperäinen kirjoittaja mammamia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Minkäikäisestä on kyse? Meillä ei allergiatesteissa ole koskaan näkynyt mitään, mutta pienempänä viljat ja varsinkin vehnä sekä kananmuna aiheuttivat kutinaa. Vieläkin suuret määrät saavat pojan raapimaan, vaikkei mitään näkyvää ihottumaa olekaan. Meillä on käytössä essex ja lipolan eli ihan rasvaamisella selvitään, kunhan hiukan katsoo syömisiä.
Meillä vauvalla ( 7kk ) on atooppinen iho ja testeissä selvis sitten ainaki peruna ja kananmuna-allergia. Kutisee ja märkii sitten kanssa. Tosi inhottavan näkönen. Kasvot ( posket ) pahimmat, mutta jaloista löytyy kans ja pahimpina aikoina selästä ja käsivarsista myös..
Ataraxia annan pahimpina aikoina että saa nukuttua. Kortisonilla lähti vähemmäksi ja rasvaan aqualanilla aina kun vaipanki vaihdan, eli monta kertaa päivässä.
Maito-allergiaa lääkäri epäili, ja ollaanki juotu apteekin maitoja mutta kuitenkin luulen että kun välttää tomaattia, sitrushedelmiä ja vadelmaa niin iho pysyy parempana. Nyt annan taas kokeiluna perunaa ja porkkanaa ( porkkanaa ei ole testattu ) kun se on kuitenki herkkua ja maissiin alkaa kyllästyä jo...
niin ja siis lääkäri sano että viikon voitte olla kokonaan ilman maitoa, mutta ei kauempaa kun poika oli sillon alle puolivuotias.mutta en totellut, kun iho pysyi suht siistinä ruokavaliolla. sibicort on ollu kans tosi hyvä mutta nyt on menty jo pari kuukautta ilman sitä.talvi kun tulee niin luulen että ihokin huononee ja sibicorttia menee.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mammamia:
Alkuperäinen kirjoittaja mammamia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Minkäikäisestä on kyse? Meillä ei allergiatesteissa ole koskaan näkynyt mitään, mutta pienempänä viljat ja varsinkin vehnä sekä kananmuna aiheuttivat kutinaa. Vieläkin suuret määrät saavat pojan raapimaan, vaikkei mitään näkyvää ihottumaa olekaan. Meillä on käytössä essex ja lipolan eli ihan rasvaamisella selvitään, kunhan hiukan katsoo syömisiä.
Meillä vauvalla ( 7kk ) on atooppinen iho ja testeissä selvis sitten ainaki peruna ja kananmuna-allergia. Kutisee ja märkii sitten kanssa. Tosi inhottavan näkönen. Kasvot ( posket ) pahimmat, mutta jaloista löytyy kans ja pahimpina aikoina selästä ja käsivarsista myös..
Ataraxia annan pahimpina aikoina että saa nukuttua. Kortisonilla lähti vähemmäksi ja rasvaan aqualanilla aina kun vaipanki vaihdan, eli monta kertaa päivässä.
Maito-allergiaa lääkäri epäili, ja ollaanki juotu apteekin maitoja mutta kuitenkin luulen että kun välttää tomaattia, sitrushedelmiä ja vadelmaa niin iho pysyy parempana. Nyt annan taas kokeiluna perunaa ja porkkanaa ( porkkanaa ei ole testattu ) kun se on kuitenki herkkua ja maissiin alkaa kyllästyä jo...
niin ja siis lääkäri sano että viikon voitte olla kokonaan ilman maitoa, mutta ei kauempaa kun poika oli sillon alle puolivuotias.mutta en totellut, kun iho pysyi suht siistinä ruokavaliolla. sibicort on ollu kans tosi hyvä mutta nyt on menty jo pari kuukautta ilman sitä.talvi kun tulee niin luulen että ihokin huononee ja sibicorttia menee.
Jätä peruna kokeilematta, jos kerran testeissäkin näkyi. Kokeilkaa mieluummin vaikka bataattia. On hyvin samankaltainen ja kiva ruoka pienelle.
 
Vili
Voimia kaikille pikku atoopikoille ja vanhemmilleen!

Itselläni on puolivuotias, joka näyttää perineen äitinsä atooppisen ja herkän ihon. Iho on pysynyt nyt vielä kesäkeleillä hyvänä, kun ei olla pesty lasta päivittäin. Ihottumakohtiin on sivelty bepanthenia. Tytöllä on lantti-ihottuman tyyppistä ihottumaa reisissä ja tavallinen kosteusvoide vain pahentaa sitä. Itselläni on myös tuota lantti-ihottumaa, eikä sitä voi hoitaa tavallisella käsikauppakortisonilla tai kosteusvoiteella. Ne vain pahentavat tilannetta.

Minulla on käytössä antibioottinen kortisoni, mutta sitä ei voi laittaa lapselle. Itse putsaan imanomat ihottumani haavanpuhdistusaineella, jos menevät kovin pahoiksi ja vuotaviksi... Silleen saa ihottuman kuivahtamaan ja paranemisen alkamaan jopa tunneissa... Mutta uskaltaako sitä käyttää vauvalle, en tiedä.

Talvi ja kuivan sisäilman ajat ovat tulossa. Sittenpä näkee miten pahaksi vauvan atopia menee... :-(
 
vieras
Meillä lantti-ihottuma johtui lehmänmaidosta. Lapsi oirehti imettäessä mun maidon juontiin. Ja joo...meidän allergialääkärin ;) mukaan lantti-ihottuman kohdalla kannattaa ensin poissulkea maito.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan oikeesti atopia ei ole yhtäkuin allergia.
Monelta se atopia kyllä häviää kun löytyy jokin ruoka-aine joka sitä ylläpitää. Meillä pahasti atoppiseksi luokiteltu lapsi parani siitä kun löydettiin ruoka-aineet jotka pahensi... Allergiatestit ei kyllä näytä yhtään mitään tälläkään.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mammamia:
Alkuperäinen kirjoittaja mammamia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Minkäikäisestä on kyse? Meillä ei allergiatesteissa ole koskaan näkynyt mitään, mutta pienempänä viljat ja varsinkin vehnä sekä kananmuna aiheuttivat kutinaa. Vieläkin suuret määrät saavat pojan raapimaan, vaikkei mitään näkyvää ihottumaa olekaan. Meillä on käytössä essex ja lipolan eli ihan rasvaamisella selvitään, kunhan hiukan katsoo syömisiä.
Meillä vauvalla ( 7kk ) on atooppinen iho ja testeissä selvis sitten ainaki peruna ja kananmuna-allergia. Kutisee ja märkii sitten kanssa. Tosi inhottavan näkönen. Kasvot ( posket ) pahimmat, mutta jaloista löytyy kans ja pahimpina aikoina selästä ja käsivarsista myös..
Ataraxia annan pahimpina aikoina että saa nukuttua. Kortisonilla lähti vähemmäksi ja rasvaan aqualanilla aina kun vaipanki vaihdan, eli monta kertaa päivässä.
Maito-allergiaa lääkäri epäili, ja ollaanki juotu apteekin maitoja mutta kuitenkin luulen että kun välttää tomaattia, sitrushedelmiä ja vadelmaa niin iho pysyy parempana. Nyt annan taas kokeiluna perunaa ja porkkanaa ( porkkanaa ei ole testattu ) kun se on kuitenki herkkua ja maissiin alkaa kyllästyä jo...
niin ja siis lääkäri sano että viikon voitte olla kokonaan ilman maitoa, mutta ei kauempaa kun poika oli sillon alle puolivuotias.mutta en totellut, kun iho pysyi suht siistinä ruokavaliolla. sibicort on ollu kans tosi hyvä mutta nyt on menty jo pari kuukautta ilman sitä.talvi kun tulee niin luulen että ihokin huononee ja sibicorttia menee.
Jätä peruna kokeilematta, jos kerran testeissäkin näkyi. Kokeilkaa mieluummin vaikka bataattia. On hyvin samankaltainen ja kiva ruoka pienelle.
Jep,jos se peruna näkyy testeissä,niin älä turhaan edes kokeile. pahenee vaan ihon tilanne...,.
 
aavikon alli
Minkäikäinen lapsi ap:llä on?

Jos lapsi juo mehua, varsinkin tiivisteitä, niissä oleva happo aiheuttaa kutinaa. Samoin karkit yms.

Itse olen aikuinen atoopikko eikä ihottuma lähde edes kesällä. Minulla "vanhat perinteiset" sitrushedelmät, kala ja suklaa pahentavat ihottumaa. Testien mukaan en ole niille allerginen.

Kannattaa kokeilla ruokavalionmuutosta, usein sillä saa atopian kuriin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Sen verran vielä noista vaatteista että esim mustat vaatteet voi aiheuttaa reaktioita.Puuvilla paras atooppiselle lapselle, ja neutraalit värit.
Vielä tähän vaate juttuun että sininen aiheuttaa kanssa atoopikolle ongelmia. sininen väri sisältää kuulema jotain en muista mitä mutta näin meillä allergia läähäri ihotauti osastolla sanoi.

Ja vaikka testeissä ei näykkään eläimet niin itselläni ainakin saan oireita kissasta ja koirasta näin yleisellä tasoilla.

Kannattaa myös tutkia ristikkäis allergioita siitepölyn aikaan sillä sekin pahentaa atopiaa.

Atoopikon elämä saattaa olla aikamoista helvettoa läpi vuoden ennenkuin sen kanssa pääsee tasapainoon.

Oikeat rasvat löytyy kokeilemalla sillä monista ihan perusvoitetista saattaa atopia vaan äityä pahemmaksi.

 
Soiku
Minkä ikäinen lapsi sulla on?

Meiän pojalla oli pienempänä ihan hirveät ihottumat. Allergioitakin kyllä löytyi, mutta siitä huolimatta. Vaihdoin pesuainetta, jätin huuhteluaineen pois, tekokuituisia vaatteita ei voinut käyttää, rasvatkin aiheutti ihottumaa ja ainut mikä pojan iholle sopi oli yltiörasvainen Ceridal. Kortisoni oli ensimmäisen elinvuoden käytössä 2x viikossa. Taukoja ei vaan pystynyt pitämään. Meillä ei voinut allergialääkkeitäkään käyttää, koska niistä meni maha sekaisin. Yölliseen kutinaan parhaiten auttoi keittosuolakääreet, että niitä sitten tein iltaisin pahimpina ihottuma-aikoina.

Ensimmäinen vuosi oli kaikkein vaikein, poika oli päästä varpaisiin paksun ihottuman peitossa ja ennen allergioiden löytymistä iho ihan vuoti visvaa :( Vuoden ikäisenä tapahtui käänne parempaan ilman sen kummempia muutoksia missään, ihan niin kuin ihotautilääkäri ennusti. Sen jälkeiset kaksi talvea oli vielä tosi huonot, ekana talvena käytiin valohoidossakin ja kesäisin ihottuma lehahti hiekkalaatikolla käynnin jälkeen. Nyt poika on neljä vuotta, viime talvena ei enää ollut ihottumia lainkaan, eikä kesälläkään enkä edes muista milloin olisi kortisonia pitänyt pojan iholle laittaa. Ei ainakaan yli vuoteen.

Pikkulapsilla atooppinen ihottuma yleensä ainaski jonkun verran tokenee kasvun myötä.
 
tässä ketjussa on erittäin pahoja asiavirheitä. suosittelen lukemaan tämän ketjun, olen sinne itse vastaillut. lukekaa loppuun asti, ei ole pitkä ketju. en ehdi kirjoittaa tähän uusiksi kaikkea, mutta tahtoisin jakaa oikean tiedon teillekin, jotka atoopikkojen kanssa elätte.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1461431
 
Soiku
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
tässä ketjussa on erittäin pahoja asiavirheitä. suosittelen lukemaan tämän ketjun, olen sinne itse vastaillut. lukekaa loppuun asti, ei ole pitkä ketju. en ehdi kirjoittaa tähän uusiksi kaikkea, mutta tahtoisin jakaa oikean tiedon teillekin, jotka atoopikkojen kanssa elätte.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1461431
Ja mä suosittelen kääntymään ihotautilääkärin puoleen, jos atopia on oikeasti tosi paha. Me olimme ensimmäiset kaksi vuotta yliopistosairaalan ihotautiosaston ylilääkärin asiakkaina ja esimerkiksi meillä tuo kortisonihoito oli ihan hänen suunnittelemansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Soiku:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
tässä ketjussa on erittäin pahoja asiavirheitä. suosittelen lukemaan tämän ketjun, olen sinne itse vastaillut. lukekaa loppuun asti, ei ole pitkä ketju. en ehdi kirjoittaa tähän uusiksi kaikkea, mutta tahtoisin jakaa oikean tiedon teillekin, jotka atoopikkojen kanssa elätte.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1461431
Ja mä suosittelen kääntymään ihotautilääkärin puoleen, jos atopia on oikeasti tosi paha. Me olimme ensimmäiset kaksi vuotta yliopistosairaalan ihotautiosaston ylilääkärin asiakkaina ja esimerkiksi meillä tuo kortisonihoito oli ihan hänen suunnittelemansa.
en itse ole koskaan muualla hoidossa ollutkaan kuin iho- ja allergiasairaalassa, joka on siis HUSin erillinen yksikkö, suomen paras. toki teille määrätään kortisonia, kun atooppiseen ihoon ei ole toimivaa hoitoa. olen itse ollut suomen parhaiden alan lääkäreiden hoidossa tuossa sairaalassa vuosikaudet, mutta osaan toki kieltäytyä mättämästä itseeni kortisonia. nuo lääkärit olivat ihan samaa mieltä, että tee päätös itse, koska apua kortisonista ei kuitenkaan ole, erilaisia haittoja vaikka millämitalla. kortisoni vain painaa oireet hetkeksi pois.

samat lääkärit tutkivat tuolloin siklosporiinia, ja myöhemmin heidän tutkimustensa seurauksena markkinoilla nyt nuo protopicit, elidat (en muista nimiä oikein) ym. oma lapseni on perinyt minulta atopian, koskaan en silti häneen noita protopiceja tms suostuisi käyttämään.
 
Aloitin tänään uuden tuotteen kutiavaan atooppiseen 9kk ikäisen pojan ihon hoitoon.
Apteekissa pitkän keskustelun tuloksena atoopikkojen suosittelema patentoidun aineosan sisältämä voide.
A-DERMA, exomega

Kerron tuloksia kun niitä havaitsen. Voittoa olisi jos ei poika enää raapisi itseään. + HALUAN EROON lääkevoiteista jotka heikentävät ihoa kuten esim. kortisonivoiteet .. On sitten kausiluontoisia.. mutta ei silti tee hyvää iholle silläkään tavalla.
 
mammamia
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mammamia:
Alkuperäinen kirjoittaja mammamia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Minkäikäisestä on kyse? Meillä ei allergiatesteissa ole koskaan näkynyt mitään, mutta pienempänä viljat ja varsinkin vehnä sekä kananmuna aiheuttivat kutinaa. Vieläkin suuret määrät saavat pojan raapimaan, vaikkei mitään näkyvää ihottumaa olekaan. Meillä on käytössä essex ja lipolan eli ihan rasvaamisella selvitään, kunhan hiukan katsoo syömisiä.
Meillä vauvalla ( 7kk ) on atooppinen iho ja testeissä selvis sitten ainaki peruna ja kananmuna-allergia. Kutisee ja märkii sitten kanssa. Tosi inhottavan näkönen. Kasvot ( posket ) pahimmat, mutta jaloista löytyy kans ja pahimpina aikoina selästä ja käsivarsista myös..
Ataraxia annan pahimpina aikoina että saa nukuttua. Kortisonilla lähti vähemmäksi ja rasvaan aqualanilla aina kun vaipanki vaihdan, eli monta kertaa päivässä.
Maito-allergiaa lääkäri epäili, ja ollaanki juotu apteekin maitoja mutta kuitenkin luulen että kun välttää tomaattia, sitrushedelmiä ja vadelmaa niin iho pysyy parempana. Nyt annan taas kokeiluna perunaa ja porkkanaa ( porkkanaa ei ole testattu ) kun se on kuitenki herkkua ja maissiin alkaa kyllästyä jo...
niin ja siis lääkäri sano että viikon voitte olla kokonaan ilman maitoa, mutta ei kauempaa kun poika oli sillon alle puolivuotias.mutta en totellut, kun iho pysyi suht siistinä ruokavaliolla. sibicort on ollu kans tosi hyvä mutta nyt on menty jo pari kuukautta ilman sitä.talvi kun tulee niin luulen että ihokin huononee ja sibicorttia menee.
Jätä peruna kokeilematta, jos kerran testeissäkin näkyi. Kokeilkaa mieluummin vaikka bataattia. On hyvin samankaltainen ja kiva ruoka pienelle.
juu, bataattia olen antanutki aika lailla, mutta se saatavuus huono täällä kun pitäis sadan km päästä hakea kaupasta..tänne eivät tilaa kun ei kuulemma kukaan muu osta.
lääkäri sano sillon että voi muka antaa normaalisti perunaa, mitä vähän ihmettelin sillon. jätin tietenki sen pois ruokavaliosta sillon, mutta ajattelin että jos sitten taas pikkuhiljaa kokeilis sitä..no, ei olis ilmeisesti kannattanut kun iho meni heti huonompaan suuntaan.
 
Pakko kertoa tähän väliin positiivisia tuloksia. Liekö syy syys-säät vai uusi ihonhoitokuuri jonka otin käyttöön. Pojan iho on parantunut ehkä 80% vähintään. Tai siis ne kohdat joissa atooppisesta ihosta erityisesti kärsii.

Käytössä siis 2 kertaa päivässä: A-DERMA, exomega

Tarvittaessa EPITHELIALE A.H ( kortisoniton rauhoittava voide samaa sarjaa aderman kanssa ) kun kutittaa.

Sisäisesti Omega 3 ja 6 rasvahappoja lastenannoksena. ( atooppinen iho korjaantuu sisältäpäin )

Huoh.. Toivottavasti tila on pysyvä =) Kutina vähentynyt myös selvästi ja helpottaa nopeammin uusilla tuotteilla. Hinta hiukka hirvitti kukkaroa.... Mutta kaikkea on kokeiltava kun epätoivo melkein iskee.
 
Nixu
Olen itse kärsinyt koko ikäni pahasta atooppisesta ihottumasta ja nyt lapsellani 2.v puhkesi miedompana vastaava iho-ongelma. Its pääsin täysin eroon atopiasta omega-3 rasvahappojen, maitohappobakteerien ja antioksidanttien avulla ja suosittelen lämpimästi!! Olen nyt aloittanut pojallani kans rasvahapot ja tuntuu lupaavalta!
Ihmettelen suuresti ettei suomalainen terveydenhoito laita suureempaa painoarvoa rasvahapoille vaan määräätään kortisonivoiteita, joiden kiitokseksi ihossani on karmeat arvet ja vuosia iho oli todella ohut ja paperimainen (ohentaa ihoa).

Käykää katsomassa esim. seuraava linkki:

http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/allergia.html

Ainakin kannattaa kokeilla koska siitä ei mitään haittaakaan ole ja jos googlettaa esim. rasvahapoista, maitohappobakteereista ym. tietoa englanniksi niin maailmalla on todella paljon tietoa missä tästä ihoriesasta on saatu niskaote.

Toinen mistä löytyy todella mielenkiintoista tietoa apukeinoista on googleen atioksidanttiklinikka, sieltä löytyy hoitokertomuksia joissa on saatu atooppinen ihottuma pois kokonaan :).




 
D325OH
Alkuperäinen kirjoittaja Nixu:
Olen itse kärsinyt koko ikäni pahasta atooppisesta ihottumasta ja nyt lapsellani 2.v puhkesi miedompana vastaava iho-ongelma. Its pääsin täysin eroon atopiasta omega-3 rasvahappojen, maitohappobakteerien ja antioksidanttien avulla ja suosittelen lämpimästi!! Olen nyt aloittanut pojallani kans rasvahapot ja tuntuu lupaavalta!
Ihmettelen suuresti ettei suomalainen terveydenhoito laita suureempaa painoarvoa rasvahapoille vaan määräätään kortisonivoiteita, joiden kiitokseksi ihossani on karmeat arvet ja vuosia iho oli todella ohut ja paperimainen (ohentaa ihoa).

Käykää katsomassa esim. seuraava linkki:

http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/allergia.html

Ainakin kannattaa kokeilla koska siitä ei mitään haittaakaan ole ja jos googlettaa esim. rasvahapoista, maitohappobakteereista ym. tietoa englanniksi niin maailmalla on todella paljon tietoa missä tästä ihoriesasta on saatu niskaote.

Toinen mistä löytyy todella mielenkiintoista tietoa apukeinoista on googleen atioksidanttiklinikka, sieltä löytyy hoitokertomuksia joissa on saatu atooppinen ihottuma pois kokonaan :).
Lisään tuohon rasvahappoihin SINKIN ja D3 vitamiinin, ne ovat ihon hyvinvoinnille välttämättömiä. Jälkimmäinen öljypohjaisena on parasta.
 
Eräässä perheessä atooppista lasta hoidetaan suolakylvyillä allergialääkärin ohjeen mukaan (15 min joka päivä suolevedessä eli ammeeseen 1-2 dl suolaa, vesi ei saa olla liian lämmintä ettei jälkihiki pukkaa). Tämän jälkeen kunnon rasvaukset milloin milläkin voiteella. Nämä voideasiathan ovat semmoisia, että itse pitää löytää kunkin iholle sopivat rasvat. Pahimpina aikoina, jolloin lapsi kynsii itsensä ihan verille ja käsistä ja jaloista valuu visvaa, laitetaan hänelle vanhoista pehmeistä lakanoista suoläkääreet käsiin ja jalkoihin. Lakanoista on siis leikattu sopivia suikaleita, jotka kostutetaan keittosuolaliuokseen ja päälle vielä kääritään voipaperia säilyttämään kosteuden yöllä. Kuulostaa aika kamalalta, mutta nämä keinot ovat ainakin heidän öitään rauhoittaneet huomattavasti. Kyseessä on siis erittäin pahasti atooppinen lapsi ja lisäksi sopassa vielä laajat ruoka-aineallergiat.
 
Meidän atoopikko-tyttömme ihottuma pahenee selvästi jos juo "tavallista" maitoa. Luomumaidon kanssa oireet ovat selvästi vähäisempiä! Nyt on syksyn vuoksi iho taas hiukan pahemmassa kunnossa, mutta pärjäämme lähes ilman kortisonia. Jos jossain kyläpaikassa tms lapsi on kuitenkin juonut tavallista maitoa, sen huomaa viimeistään seuraavana yönä.

Pesuaineista voisin vielä sen verran mainita, että meillä ei käy kaikki "allergisille sopivat" pesuaineetkaan, jauhemuodossa olevista ei mikään. Erisan ja Minirisk ovat toistaiseksi olleet ainoat, joista ei tunnu jäävän vaatteisiin sellaisia jäämiä, jotka ärsyttäisivät herkkää ihoa. Huuhteluaineita meillä ei käytetä lainkaan.
 
pinokkio
Itse atopiasta pitkään kärsineenä,( nykyään vain pientä talvisin). Itse muistan pienenä kuinka tietynlainen pehmeä flanelli oli omalle iholle helpoin. Nukuin yleensä kädet tällaisen tyynyliinan sisällä. Saippuat ei käyneet ja sen aikaiset allergia tuotteet eivät myöskään,mutta sadevesi oli parempi kuin vesijohtovesi. Rasvoja vaihdettiin jatkuvasti ja joku hyvä kun löytyi alkoi hetkenpäästä taas oireilee kun iho "väsyi" tähänkin. Tuskasinta oli itselle kun lopetettiin silloin jatkuva käyttöinen kortisonivoide monen vuoden jälkeen. Käsittääkseni atopia on niin yksilöllinen, että sellasta hakemista se on. Nyt aikuisena joka talvista pientä oireilua on helpottanut liiallisen kosteusvoiteen käytön välttäminen. Pesuaineiden huolellinen valinta, Se etten käytä huuhteluainetta sekä suolalamppu.
 

Yhteistyössä