Atooppinen ihottuma

Pojalla on kovasti kuivia ihottuma läikkiä pitkin vartaloa, polvitaipeet ja kyynärtaipeet helottaa punasuuttaan.
Meillä oli tuossa reilu viikko sitten viikon kuuri jolloin rasvattiin hydrokortisoonilla kuivat alueet kahdesti päivässä, polvitaipeet parani, muualta ihottuma kyllä helpotti, muttei kuitenkaan lähtenyt kokonaan pois. Kuitenkin kun kortisoonkikuuri päättyi sunnuntaina, jo tiistaina polvitaipeet oli ihan punaiset.

Joko päivä rasvaan pojan kahdesti, sekä lisäksi jalat aina kakkapyykin jälkeen.
Alkuun käytössä oli ceralan, auttoi hyvin, mutta tais teho lakata.
Kokeiltiin hydrolania, ei tehoa. Nyt käytössä lipolan ja auttaa, mutta mitä rasvaa sitten seuraavaksi kannattaisi kokeilla?

Meillä on kyllä neuvolalääkäri kuukauden päästä ja ajattelin että eikös rasvoja saa myös reseptillä? sais vähän edullisemmin.

Muutenkin olisin kaivannut käytännön vinkkejä ihottuman hoitoon..

--- niin ja onko atooppinen ihottuma oire jostakin?
 
Itse olen atoopikko ja samoin poikani. Talvi kuivattaa meillä ihoa ja silloin kuluu tuplasti enemmän rasvaa kun taas kesällä ei vältäämättä tarvitse ollenkaan.erillaiset pyykinpesu aineet voivat aiheuttaa iho ärsytystä, meillä ei voi käyttää kuin hajusteettomia pesuaineita. Tumman väriset vaatteet ärsytävät joskus. Ilma kylpyjä kannattaa ottaa. Kerroit että iho on kuiva, kokeile Locobacen repair rasvaa tarkoitettu erikoisvoide erittäin kuivalle iholle
 
Prinsessan aarre
Tästä voisin kirjoittaa vaikka kuinka pitkästi, mutta yritän kuitenkin suht suppeasti..

Ensinnäkin, reseptillä saat todellakin rasvoja halvemmalla, joten pyydä ehdottomasti reseptit. On vaan niin hankala tietää, mikä rasva kenellekin sopii. Meillä toimivimmat ovat olleet (talviaikana) Ceridal lipogeeli, Novalan ja Aqualan. Hirmuiset ihottumat tuli Apobasesta (punaisesta siis) ja Ceralanista. Mutta toiselle sopii joku ja toiselle toinen. Meillä kävi sikäli hyvä tuuri, että päästiin yliopistosairaalan ihotautipolin asiakkaiksi, joten sain sieltä joka kerta näyterasvoja kokeiltavaksi kotiin, ettei tarvinnut kaikkea ostaa apteekista.

Pienempänä meillä ei voinut kuvitellakaan, että oltaisiin voitu pitää kortisonista viikon tauko. Ihotautilääkäri ohjeisti meitä siten, että jos iho menee pahaksi, niin viikon/kahden kuuri ja sen jälkeen ylläpitohoitona kortisonia 1-2x/vko läpi talven. Sillä ihottuma pysyi jokseenkin kurissa.

Atooppinen ihottuma voi olla vain atooppista ihottumaa, mutta toisaalta sitä voivat pahentaa myös ruoka-aineallergiat. Mutta myös monet muut asiat voivat pahentaa ihottumaa. Meillä pahimpia ovat sairastelut, hikoilu ja säiden vaihtelu. Pienempänä oli myös hyvin tarkkaa, ettei pyykinpesussa saanut käyttää huuhteluaineita, vaatteet eivät saaneet olla puristavia (sukkahousut oli ihan kamalat..), tummanvärisiä eivätkä keinokuituja.

En tiedä minkä ikäinen lapsesi on, mutta monesti atopia helpottaa iän myötä. Näin kävi meilläkin. Pahin vaihe meillä kesti siihen asti, kun puolivuotiaana löytyivät allergiat. Siihen asti ihottumaa oli päästä varpaisiin ja se vuoti visvaa. Atopia oli kuitenkin vaikeahoitoista ja laaja-alaista siihen asti, kun poika oli reilut 1.5v. Nyt poika on 2v8kk, eikä viimeisen vuoden aikana ole tarvinnut kortisonia käyttää kuin pari hassua kertaa. Rasvatakaan ei tarvitse kuin ehkä kerran viikossa, eikä useimmiten sitäkään. Enää ei ole tarkkaa myöskään se millä vaatteita pesee, minkä värisiä ne ovat tai mitä materiaalia. Myöskään sairastelu yms. ei pahenna ihottumaa enää samalla tavalla kuin ennen. Nykyään siis pääsemme hyvin helpolla.

Toivottavasti tästä oli edes jotain apua sinulle.
 
Kiitos vastauksista. =)

Niin tosiaan, meillä on poika 7kk.
Pyykinpesuaineet käytiin läpi ja sopivammaksi löytyi LV:n aine. huuhteluainetta ei käytetä.

Täytyy siis ehdottomasti pyytää se resepti noihin rasvoihin kun neuvolalääkäri on silloin kuukauden päästä.

Olen myöskin kuullut että aqualania vai oliko se aqualan plus jota voi lisätä kylpyveteen.
paljonkohan sitä sitten pitäisi laittaa?
Kylpyöljyt ja tavalliset vauvaöljyt tuntuvat ärsyttävän ja hauduttavan ihoa joten mielellään vaihtaisin kylpyöljyn johonkin toiseen.
Tai lähinnä meillä nyt on kylvetty vain pelkässä vedessä, mutta josko saisi lisäkosteutusta kylvyistäkin.

Nyt sainkin apteekista decubal ja abobase (punainen ja sininen) 10g tuubit kokeiluun.
 
Minua myös kiinnostaa tuo kylpyvesiasia! Meillä tyttö 3,5kk on tähän asti kylpenyt Natusanin öljyllä varustetussa kylvyssä, mutten ole tajunnut, että sehän ei välttämättä olekaan hyväksi. :ashamed: Atooppista ihottumaa tytöllämme ilmeisesti on, joskaan ei ole varsinaisesti "todettu"/ tutkittu. Saimme kuitenkin neuvolalääkäriltä 6vkon tarkastuksessa reseptit AqualanPlus -kosteusvoiteeseen (ei riitä millään, käytössä nyt itsellä) ja Decubaliin. Decubalin lisäksi olemme omin päin käyttäneet juurikin tuota Ceridal Lipogeeliä, joka tuntuu sopivan hyvin. Mietinnässä nyt, että minkä ottaisi siihen kokeiluun rinnalle, kun ei tuo Decubal tunnu toimivan. Olin ajatellut tuota Ceralania, mutta nyt jo toinen palstalainen kertoo, ettei välttämättä sovi... Olen menossa huomenna apteekkiin ja varmaankin ostan pikkuputelot useampaa merkkiä ja testailen ajan kanssa... :/

Mutta siis mitä kylpyveteen voisi lisätä? :attn:
 
Mä yritin tänään googletella semmosta vihkosta jonka sain joku aika sitten apteekista, siinä oli tuotetietoutta noista perusrasvoista kuten ceralan, aqualan ja sun muut.
Meillä kun tuo poika ehti "lukemaan" tuon vihkosen aika päreiksi miehen kanssa yhteistuumin, ennen kun mä ehdin keräämään vinkit talteen, siellä oli kaikkea hyödyllistä.
Mutta siis, googlettamalla ei löytynyt edes orion pharman sivuilta tai mistä lie (orionin perusvoiteista kuitenkin kyseinen vihko)
Kuitenkin sivulta pääsi linkin kautta itsehoitoapteekkiin josta aqualan rasvan kohdalla lukee seuraavaa:
Vinkki: voit sekoittaa Aqualania vauvan kylpyveteen. Et tarvitse muita pesuaineita ja rasvaaminenkaan ei ole välttämätöntä kylvyn jälkeen.
Meinasin itse kokeilla, nyt vaan pitäs tietää paljonkohan sitä pitäis sinne veteen laittaa. Kokeilemalla se varmaan selviää.

Aqualanista oli siinä vihkosessa paljon muitakin vinkkejä, mutta vitsit kun se oli ihan riekaleina ja nyt jo varmaan kaatiksella :headwall:

muoks. niin ja aqualan plussasta taas mainittiin että sopii ihon puhdistukseen silloin kun vesi kuivattaa
 
Meillä molemmat lapset atoopikkoja ja eniten ihoa ärsyttää liiallinen peseminen ja hikoilu. Perusvoiteina on ollut: Essex Plus (hiukan täyteläisempi, levittyy hyvin), Aqualan Plus (kevyt) sekä Ceralan. Jos paremmuutta arvioin, niin Essex Plus ja Aqualan Plus on kyllä olleet parhaimmat.
Jos ihottuma on ärhäkkänä eikä rauhoitu Hydrocortisonilla, niin olen laittanut Sibicortia. Se yleensä on auttanut rauhoittamaan tilanteen eli silloinhan se tarkoittaa sitä, että ihottumassa on bakteeria mukana ja se vaatii Sibicortin parantuakseen. Isommalle lapselle olen pahimmassa kutinavaiheessa antanut yöksi Zyrteciä, jotta rauhoittaa kutinaa (tämä lääke tietenkin lääkärin määräämänä ). Juu ja kannattaa pyytää 400-500ml pumppupulloihin resepti, koska niistä saa yli 40% Kelakorvausta.
 
Meillä käytetään Essex Plus nimistä perusvoidetta. Pojalla on kyllä hyvä iho ja hyvin lievästi atooppinen ja kuivuuteen taipuvainen joistakin kohdin, joten en tiedä miten voide auttaisi "tositoimissa". Meillä Essex Plus on pitänyt ihon hyvässä kunnossa kevyillä rasvausmäärillä (aamuin/illoin pesujen yhteydessä ja tarvittaessa muiden pesujen jälkeen).

Essex Plus on monelle atoopikolle, allergiselle tai muuten herkkähipiäiselle kuulemma usein sopinut. Se on tarpeeksi täyteläistä mutta kuitenkin hyvin levittyvää ja nopeasti imeytyvä.

Ceralania käytettiin ennen. Se on aika samantyyppistä kuin Essex Plus. Ceralan sisältää maitoa ("milk lipids" ), joten sitä ei meidän maitoallergikolle enää käytetä. Ei se Ceralan meillä iholle kuitenkaan mitään negatiivista aiheuttanut, kun poika ei reagoi ihollaan allergioihin. Mutta päätettiin kuitenkin lääkärin kanssa olla ärsyttämättä ihonkaan kautta maidolla elimistöä ja vaihdettiin voide.
 
Tytöllä atooppinen "kolikko"-ihottumaa, punaisia läiskiä siellä täällä, taipeet punaiset ja kutiaa. Protopic on ainut mikä on auttanut pahimpaan. Aiemmin oli kortisonikuureja, mutta heti niiden jälkeen iho aina samassa tilassa. Perusvoiteena on apobase punaisen värinen purnukka. Humektanilla pestään hiukset. Tai sitten ihan shampoolla, riippuen aina tilanteesta. Mutta voin sanoa, että ollaan kokeiltu niiin monia rasvoja, että usko meinasi mennä koko touhuun. Nyt on asiat todella hyvin tämän asian suhteen..
 
Essex meilläkin toiminu tytöllä hyvin ja toinen on Lipolan. Miehellä taas Decubal ollu paras hänen iholle. Isännän ihossa ollaan ainakin huomattu, että tosiaankin kannattaa aina välillä vaiihtaa vaikka hänellä kyllä tuo Decubal käy pitkäänkin sama rasva.
 
meillä tytöllä kanssa kuivia läikkiä keholla kutsutaan nimellä lantti ihottuma varsinaista parannuskeinoa ei ole mutta häviää kuulemma itsestään joskus kurjan ja jopa hurjan näköisiä ovat meillä käytössä lipolan ceralan ym voiteet ja kortisoonivoiteet niillä lähtee lantit mutta hoidon loputtua tulee takaisin. kurjaa vaan kun kesä on tulossa ja iho on lanttien peitossa. suun kautta annammr ataraxia kun oikein kutisee no ei auta muuu kuin odottaa että häviäis. Lääkäri lohdutti että hänen työkaverin lapselta oli hävinnyt läikät 6v no kolme vuotta tässä on aikaa onneksi niit ei ole kasvoissa
 
Meillä myös atoopikko....pari asiaa joilla voi olla vaikutusta pahentavasti eli pöly sekä lika ja maito. Eihän sitä maidon juontia voi kokonaan lopettaa, mut katsoo ettei sitä litki litra tolkulla. Sit uutta tietoa rapakon takaa on että kalalla parantava vaikutus...joku väitöskirja tms. Oli jokunen aika sitten jossain lehdessä asiasta maininta.
 
Ihan vain lisänä laitan että meidän pojan kolikkoihottuma ja taiveihottumat hävisivät kun saatiin ruokavalio kuntoon eli jos teillä ei ole allergioiden mahdollisuutta tutkittu kannattaisi tutkia. Hikoilu on pahasta joten silloin tarvitaan vesipesut mutta esim. talvella mahd. vähän vesipesuja! Meillä on toimineet parhaiten ohuet voiteet sitten kun kortisonilla on hoidettu ihottumat pois. Paksut voiteet ei anna ihon hengittää jolloin tilanne pahenee, siis meillä (myös minulla).
 
Minä olen aikuinen atoopikko, mutta sama kokemus voiteista kuin SantaMarialla eli ohuemmat voiteet toimivat myös minulla paremmin. Itse levitän aina suihkun jälkeen hiukan kostealle iholle ja tarvittaessa sitten levitän toisen kerroksen. Paksut rasvat eivät kunnolla imeydy ja alkavat sitten kutista ihon pinnalla. Kortisonia laitan sitten ihan kunnon ihottumakohtiin.

Itse olen huomannut parhaimmaksi vesipesun joka ilta ja uudet rasvat puhtaalle iholle.

Samaa mieltä olen myös noista allergioista, ne ovat usein kokonaan tai ainakin pahentamassa atooppista ihottumaa. Itse olen nyt aikuisena ymmärtänyt, etten voi syödä ihan kaikkea. Lapsena hoidettiin atoppisena ihottumana, tosin jotain raakaa omenaa välteltiin kun tuli lisänä nokkosrokko. Muutenkin hoitokäytännöt on vuosien varrella muuttuneet. Ennenhän ei noita vesipesuja suositeltu juuri lainkaan ja nykyisin ainakin minun iholääkäri painottaa joka iltaista pesua ja sitä, että rasvataan puhtaalle iholle. Itse olen saanut apua myös valohoidosta talvisin.

Mulle sopii muuten nuo Essexit myös paremmin kuin Ceralan. Olen ajatellut mennä itse allergiatesteihin, mutta en ole vielä "uskaltanut". Iho oli aika tosi hyvässä kunnossa ollessani imetysdieetillä ilman maitoa, munaa sun muuta...
 

Yhteistyössä