Australianpaimenkoira

  • Viestiketjun aloittaja Aussiet
  • Ensimmäinen viesti
Blue
Mä en nyt ihan tykkää tostakaan kommentista että vain lelukoira on lapselle hyvä. Meidänkin koirakerhossa on "lapsia" joilla on oma koira ja he harrastavat paljon ja aktiivisesti koiran kanssa, vanhemmat taustavoimina. Mä meinaan myös muutaman vuoden sisällä ostaa lapsille laivakoiran jota lapset sitten voivat ulkoiluttaa ja vanhin kouluttaa ja harrastaa. Tämän hetkiset koirat kun ovat lapsille liian isoja ulkoitettavia ja liian haastavia koulutettavia.
 
Blue
Mä en nyt ihan tykkää tostakaan kommentista että vain lelukoira on lapselle hyvä. Meidänkin koirakerhossa on "lapsia" joilla on oma koira ja he harrastavat paljon ja aktiivisesti koiran kanssa, vanhemmat taustavoimina. Mä meinaan myös muutaman vuoden sisällä ostaa lapsille laivakoiran jota lapset sitten voivat ulkoiluttaa ja vanhin kouluttaa ja harrastaa. Tämän hetkiset koirat kun ovat lapsille liian isoja ulkoitettavia ja liian haastavia koulutettavia.
Kunhan siis aina muistetaan että vaikka koira ostetaan lapsille niin aikuinen on aina vastuussa, niin hoidosta kuin koulutuksesta yms. Mutta tää liene ap:lle selvää..?
 
Mä en nyt ihan tykkää tostakaan kommentista että vain lelukoira on lapselle hyvä. Meidänkin koirakerhossa on "lapsia" joilla on oma koira ja he harrastavat paljon ja aktiivisesti koiran kanssa, vanhemmat taustavoimina. Mä meinaan myös muutaman vuoden sisällä ostaa lapsille laivakoiran jota lapset sitten voivat ulkoiluttaa ja vanhin kouluttaa ja harrastaa. Tämän hetkiset koirat kun ovat lapsille liian isoja ulkoitettavia ja liian haastavia koulutettavia.
Mä tiedän montakin lasta/nuorta jotka harrastavat koirineen ja ovat siinä puuhassa ihan älyttömän hyviä. Joillakin lapsilla koiranlukutaito on montaa aikuista parempi ja joillakin lapsilla myös se vastuunkanto on niin korkeatasoista, että heille voisi periaatteessa oman koiran hankkia.

Mutta kun siinä on se mutta. Mä olen itse saanut 12v iässä koiran ja mielestäni olin kyllä ihan äärimmäisen vastuuntuntoinen ikääni nähden. Mutta näin jälkikäteen ajateltuna, kyllä silloin tuli touhuttua koiran kanssa juttuja, joita en enää tänä päivänä touhuisi. Koiran koulutus oli täysin vastuullani ja kyllä näin jälkikäteen sekin hirvittää. Jos käsissä olisi ollut vähääkään toisenlainen koira, olisi lopputulos saattanut olla melko värikäs.

Haavereitakin sattui, sillä en ollut 12v iässä fyysisesti riittävän vahva hallitsemaan kaikissa tilanteissa 20 kiloista koiraa. Ja keskiverto aussi painaa vähintäänkin sen, yleensä yli.

Mikäli vanhemmat ovat taustavoimina, niin silloin tilanne toki on jo huomattavasti parempi. Ap kuitenkin antaa tekstissään ymmärtää, että koira tulisi nimenomaan lapsille, kysyeessään vielä erikseen sitä, että onko koira liian vaikea kahdelle lapselle/teinille. Mielestäni perusolettamus on ehdottomasti se, että koira kun koira on liian haastava lapselle.
 
"pinni"
Harrastuskoiraksi 14 vuotiaalle, mikä ettei. Mutta aussi ei sovellu pelkäksi lenkkeilykaveriksi, vaatii muutakin toimintaa. Ja koviahan ne yleensä luonteeltaan ovat.
 
Blue
Mä tiedän montakin lasta/nuorta jotka harrastavat koirineen ja ovat siinä puuhassa ihan älyttömän hyviä. Joillakin lapsilla koiranlukutaito on montaa aikuista parempi ja joillakin lapsilla myös se vastuunkanto on niin korkeatasoista, että heille voisi periaatteessa oman koiran hankkia.

Mutta kun siinä on se mutta. Mä olen itse saanut 12v iässä koiran ja mielestäni olin kyllä ihan äärimmäisen vastuuntuntoinen ikääni nähden. Mutta näin jälkikäteen ajateltuna, kyllä silloin tuli touhuttua koiran kanssa juttuja, joita en enää tänä päivänä touhuisi. Koiran koulutus oli täysin vastuullani ja kyllä näin jälkikäteen sekin hirvittää. Jos käsissä olisi ollut vähääkään toisenlainen koira, olisi lopputulos saattanut olla melko värikäs.

Haavereitakin sattui, sillä en ollut 12v iässä fyysisesti riittävän vahva hallitsemaan kaikissa tilanteissa 20 kiloista koiraa. Ja keskiverto aussi painaa vähintäänkin sen, yleensä yli.

Mikäli vanhemmat ovat taustavoimina, niin silloin tilanne toki on jo huomattavasti parempi. Ap kuitenkin antaa tekstissään ymmärtää, että koira tulisi nimenomaan lapsille, kysyeessään vielä erikseen sitä, että onko koira liian vaikea kahdelle lapselle/teinille. Mielestäni perusolettamus on ehdottomasti se, että koira kun koira on liian haastava lapselle.
Samaa mieltä ole paljon kanssasi, aloittaen siitä että rotu on väärä.

Ap:n tekstistä kyllä saa sen mielikuvan että koira olisi vain teinien vastuulla, mutta haluaisin uskoa että niin paljon kun siitä on puhutukin joka paikassa niin jokainen koiraa hankkiva tietää että aikuisen pitää ottaa se vastuu kaikintavoin. Voin tietysti olla väärässäkin, jolloin lelukoira on tosiaan se paras hankinta ap:n perheelle.
 
Ja oman kokemuksen myötä voin sanoa, että mikä tahansa mix- koira ei ehkä sovellu mihinkään perheeseen. Kun ei voi tietää mikä rotu sieltä nousee pintaan ja luonne voi olla mitä vaan...Mielummin siis kalliimpi(usein) rotukoira, jolla puhtaat paperit ja liittyy sitten vaikka johonkin seuraan josta saa kavereita ja apua koiran käsittelyyn, vaikkei mitään tosi vakavaa näyttelyjuttua tekisikään. Koira ei ole sohvaperuna, ei edes mäyris tai perhoskoira :)
 
Yhden aussien kokemuksella en voi suositella ellei kokemusta koirista ja kunnon treenaamisesta ole jo todella paljon. Vanhempien oltava myös osaavia koira-ihmisiä ja otettava vastuu koulutuksesta. Jos perheessä ei ole aiempaa kokemusta ausseista, en sitä lapselle hankkisi.

Lähtökohtaisesti etsisin kyllä jotain huomattavasti helpompaa rotua. Varsinkin lasten olisi hyvä saada niitä onnistumisen kokemuksia ja harrastusten kuuluu olla mukavia. Nää aussiet osaa olla aivan mahtavia koiria, mutta sitä haastavuuttakin löytyy.

Toki aikuinen on aina vastuussa koirasta. Perheen aikuisilla tarvii olla tajua koiranpidosta ja sen kasvatuksesta. Jos tämä lähtökohta on kunnossa, mielestäni lapsille voi ns. hankkia koiran eli ts. ajatellaan että koira sopii lapsille harrastuskaveriksi. Mikään pelkästään lapsen koira ei koira voi useinkaan olla.
 
hölynpölyä
Ei sovi!! Tarvitsee paljon aikaa ja kärsivällisyyttä jota näillä teineillä ei ole. Tässä muutamia rotuehdotuksia;shetlanninlammaskoira, kääpiövillakoira, keskikokoinen villakoira, jackrussel (ei mielellään pelkille lapsille)
 

Yhteistyössä