autistinen vauva?

  • Viestiketjun aloittaja mä vaan
  • Ensimmäinen viesti
mä vaan
Hei!
Olen tässä vähän miettinyt onko meidän typyllä hieman autistisia piirteitä. Onko täällä kellään autistista vauvaa? Onko se todettu milloin? Millaisia oireita? Meidän tyttö on kohta 8 kk ja hyvin hitaasti lähtemässä liikkumaan, ei oikein kiinnosta. Vatsalla olo ei ole koskaan kiinnostanut vaan alkaa huutaa. Nyt hieman peruuttelee lattialla. Oppi kääntymään vatsalta selälle, mutta nyt ei muutamaan päivään ole sitä enää suostunut tekemään. Välillä vaikea saada katsekontaktia.
 
epimamma
Moi, kysele neuvolasta jos olisi aihetta lisätutkimuksiin. Toivottavasti ei. Meidän vauvalla oli epilepsia ja siksi ei ottanut kontaktia/kehitys viivästyi. Jos lapsi on kuitenkin ihan normaalisti käyttätyvä muuten niin tuskin se mitään vakavaa on. Kannattaa varmuuden vuoksi tarkistaa niin saat mielenrauhan itse.

Hyvää jatkoa teille!
=)
 
onko vauvasi millainen päivisin? kiinnostuuko leluista, ihmisistä jne...? jutteleeko tai äänteleekö kovasti? yleensä autistisia piirteitä on mm. sisäänpäinkääntyneisyys, ei kunnolla katsekontaktia tai sitten puolestaan liian tunkeileva katse, kielenkehittymisen viivästyminen, heikot motoriset taidot. autistisia piirteitä on paljon, eikä ne välttämättä tarkoita suoraan autisti-diagnoosia. diagnoosi voidaan todeta luotettavasti noin 1,5 vuoden iässä. kuuleeko/ näkeekö lapsesi kuitenkin hyvin? täytyy muistaa että ei vauvat aina halua katsella muita ihmisiä eikä innostua leluista. mutta jos asia huolettaa sinua nii kannattaa käydä lukemassa lisää tietoa (esim. google autismi) ja ottaa huolet neuvolassa puheeksi!
 
Päve
Jos sinua kovasti vaivaa asia niin ota yhteyttä neuvolaan. Käy katsomassa autismi- ja aspergrenliiton sivuilla www.autismiliitto.fi. Sittten hakusanaksi autismi tietoa löytyy sieltä.
 
Meillä poika ei osannut vuodenikäisenä kuutaku ryömiä. Neuvolassa neuvottiin jokakerta, että pitää piettää lasta lattialla...Ja me pidettiin ja sinne mukaan kivoja leluja....Mutta poika ku tykkäs matonkuteista enemmän, ni sillä ei ollut tarvis mihinkään siirtyä :)
 

Yhteistyössä