Autoilu ja hälytysajoneuvot!

Tiedoksi kaikille tielläliikkujille, että hälytysajoneuvoa tulee väistää ja sille tulee tehdä tilaa. Vaikka sinä oletkin punaisissa valoissa, niin niistä huolimatta sinun tulee tehdä tilaa siten, että takanasikin olevat autot voivat tehdä tilaa hälytysajoneuvolle, joka on hälytysajossa. Voit siis ohittaa punaisen valon, kunhan varmistut, että muutkin tiellä liikkujat ovat huomanneet tilanteen.
Aamen.
 
vierailija
Tiedoksi kaikille tielläliikkujille, että hälytysajoneuvoa tulee väistää ja sille tulee tehdä tilaa. Vaikka sinä oletkin punaisissa valoissa, niin niistä huolimatta sinun tulee tehdä tilaa siten, että takanasikin olevat autot voivat tehdä tilaa hälytysajoneuvolle, joka on hälytysajossa. Voit siis ohittaa punaisen valon, kunhan varmistut, että muutkin tiellä liikkujat ovat huomanneet tilanteen.
Aamen.
Höpö höpö. Pakko ei ole väistää ja poliiseja pidän ihan kiusallani takana vaikka miten valot vilkkus ja äänet ulvos. Ei se laitonta ole (y)
 
Pessimisti
Tiedoksi kaikille tielläliikkujille, että hälytysajoneuvoa tulee väistää ja sille tulee tehdä tilaa. Vaikka sinä oletkin punaisissa valoissa, niin niistä huolimatta sinun tulee tehdä tilaa siten, että takanasikin olevat autot voivat tehdä tilaa hälytysajoneuvolle, joka on hälytysajossa. Voit siis ohittaa punaisen valon, kunhan varmistut, että muutkin tiellä liikkujat ovat huomanneet tilanteen.
Aamen.
Mistä moinen tuli mieleen?
 
vierailija
Joskus on ollut pakko lähteä risteyksestä ja ajaa varovasti punasia päin että takaa tullut ambulanssi pääsee kulkemaan. Muualle ei olisi mahtunut väistämään. Onneksi kaikki koko risteysalueen autot olivat tilanteen tasalla ja pysähtyivät vihreistä valoistaan huolimatta eikä tullut kolareita.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Viimeksi jonojen ensimmäiset ajoivat varovasti risteysaleelle ja heidän takanaan seisovat ajoivat sitten kaistojensa laidoille, jolloin ambulanssille jäi avoin väylä autojonojen keskelle
 
Sehän on lottovoitto kun hälytysajoneuvo tulee valoissa taakse vilkut päällä. Pääsee aina samantien matkaan. Ja myös ne keille on sillä hetkellä vihreä, antavat tietä. Ne antavat tietä myös itselle, kun tajuavat ketä lähdit ja miksi lähdit väistämään. Niin myös itse anna tuolloin tietä, enkä jätä ketään keskelle risteystä.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Näytä mulle se kohta lakikirjasta, missä on määritelty, että pitää väistää hälytysajoneuvoa. Jos ei ole, niin ei pidä. Amen.

Vai valkkailetko mieleisiäsi juttuja, mitä pitää noudattaa, mutta ei ole kirjoitettu lakiin? Ja koska olet itse sitä mieltä, niin kaikkien muidenkin pitäisi?
 
vierailija
Näytä mulle se kohta lakikirjasta, missä on määritelty, että pitää väistää hälytysajoneuvoa. Jos ei ole, niin ei pidä. Amen.

Vai valkkailetko mieleisiäsi juttuja, mitä pitää noudattaa, mutta ei ole kirjoitettu lakiin? Ja koska olet itse sitä mieltä, niin kaikkien muidenkin pitäisi?
Tieliikennelaki
6 § (19.1.2001/23)
Esteetön kulku hälytysajoneuvolle ja kulkueelle

Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä.

Tienkäyttäjä ei saa keskeyttää tai muuten estää sotilasosaston, saattueen, valvotun lapsiryhmän tai muun järjestäytyneen kulkueen etenemistä. Tämä ei kuitenkaan koske säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavan hälytysajoneuvon kuljettajaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja

Yhteistyössä