Autolla ajaminen viimeisillään

Minkälaisia ohjeita yms. olette kuulleet autolla ajamisesta ihan viimeisillä raskausviikoilla? Itse kuulin eräältä tutulta äitiltä, etten saisi enää ajaa autolla. Neuvolassa asiasta ei ole puhuttu mitään.

Mamma83 rv 39+2
 
Muistaakseni jossain annettiin suositus ettei sais mielellään ajaa jos sattuu joku kolari niin ratti voi aiheuttaa vauvalle vahinkoa jos vatsaan osuu. Mut eihän tolla periaatteella sais tehdä mitään. Sängyssäkin maatessa voi katto tippua päälle... =)

Et ihan normaalisti vaan, se taitaa vauvan kannalta paras olla, meinaan sitä stressiä suositellaan kans välttämään.
 
Kiitos vastauksista!

Olen ajanutkin ihan normaalisti, ja on ollut pakkokin neuvolaan yms. kun mies on töissä päivät. Kuulosti vain jotenkin niin hullulta tuo väite, ettei sais ajella, joten oli pakko kysyä muiden kokemuksista.

Autolla siis ajellaan jakautumiseen asti (toivon mukaan ei enää kauaa) =)

mamma83
 
PieniÄiti
Ei kai se kiellettyä ole. Suosittelisin koko raskauden ajaksi semmoista vyönohjainta et turvavyö ei äkkijarrutuksessa kiristäs mahaa vaan vyö menis aina vatsan alta. Toisaalta toisillahan vyö ei yllä ees kiinni vikoilla viikoilla...

Ja sitten me pienikokoiset äidit: ei voi ajaa autolla ku jalat ei yllä polkimille tai maha ottaa rattiin kiinni! Onneks oon saanu sumplittua neuvolat ja kaupassakäynnit miehen työvuorojen mukaan eikä oo tarvinnu lähtee ite ajelemaan enää :)
 
Siis täh?Pienikokoisetko ei voi ajaaa autoa enää viimeisillään?
EN tiiä,mä olen suht pieni 159 cm ja kaksosia oottaessakin ajoin autolla ihan viime metreihin asti..

Ei täällä moista ongelmaa,mutta en kait ole tarpeeks lyhyt.... =)

En ole koskaan kuullut että autolla ajoia rajoitettaisiin.Voi vitsit jos sekin ilo vietäisiin!!!
Nou vei.. ;)
 
Minä olen esikkoa odottaessa ajellut loppuun asti ja pitkiäkin matkoja (350 km) yhdellä pissatauolla. Kun siitä ei tullut huonoa oloa tai muuta, niin en nähnyt syytä rajoittaa. Totta puhuen ei käynyt edes mielessä.
 
Ihan hyvin voi pienikin äiti ajella loppuun saakka! Mä olen 150cm (eli oikeasti lyhyt) ja ajelin ihan loppuun saakka, synnytystäkin edeltävänä päivänä huristelin ympäriinsä :) ihan ilman ongelmia.

Mies etukäteen kiusasi, että lopussa vatsa ei mahdu, eivätkä jalat yllä polkimille, mutta väärässä oli. :D

Mä kans ajan myös pitkiä matkoja, useita satoja kilometrejä. Vyön laitan masun alle. Tietysti jotain voi sattua, mutta voihan sitä kaatua vaikka pihalla, tai kotona sisälläkin. Ei kai raskaus tarkoita sitä, että pitäisi yhdessä paikassa nököttää pelkäämässä kaikkea mahdollista?

Ja eihän täällä maaseudulla voisi mitään tehdä ilman autoa, mieskin päivät töissä.
 
edellisiä lapsia 90-luvulla odottaessani neuvolassa varoiteltiin viimeisillään ajamisesta, sillä äkkinäinen kipeä supistus voi aiheuttaa vaikka tieltä ulos ajon!
Nyt viimeisimmän aikana (synt. 02/07) ei neuvolassa mainittu mitään kyseisestä asiasta.Mutta ovathan autot kehittyneet turvatyynyineen esim..
Jokaisen kannattaa harkita ajaminen mielestäni tuntemuksensa mukaan.
 
mamuska
Enpä ole miettinyt asiaa. Olen joutunut ajelemaan ihan loppuun saakka. Tokan lapsen synnytykseen mennessä ajoin sairaalaankin itse (lapsen isä käänsi kylkeä kun sanoin, että on lähdettävä sairaalaan...on muuten nykyisin ex-mies). Saattoi olla aika tyhmääkin lähteä ajamaan sinne, mutta siinä tilanteessa tuntui oikealta päätökseltä. Ja niin syntyi poika 4600g, 56cm.
 
Mä olen kuullut suosituksen, että ihan viimeisillään ei suositella autolla ajamista. Pakko on tietty pakko, mutta että ei kannata ns. huvikseen ajaa jos on mahdollisuus istua vieressäkin. ;)

Ja kyllä mä ajelin loppuun asti vaikka lyhyt olen minäkin (153cm) ja maha iso (120cm ympärys). Vähän tiukkaa kieltämättä teki ja mies oli kauhuissaa kun sanoin, että toivottavasti ei tuu äkkijarrutuksia, ei välttämättä ehdi vääntäytyä niin että jalat ylettyy... :kieh:
 
Pieni olen minäkin 152cm ja mahan ympärys viime kerralla neuvolassa n. 106cm. Maha on mahtunut hyvin ratin taakse, joten ajaminen on sujunut ongelmitta. Supistuksiakin on tullut ajaessa, mutta ei ne kyllä vielä ainakaan ole ollu niin kipeitä että olis ajamista haitannut.

Toki nämä turvavyö ym. turvallisuusasiat on hyvä pitää mielessä, mutta voihan sitä sattua huonosti vaikkei olisi raskaanakaan. En ainakaan itse ajele ihan huvikseen vaan aina sitä täytyy johonkin mennä ja mies tietysti ajaa jos on mukana.

mamma83 (rv 39+6 eli la huomenna)
 
Minun on pakko ajaa ihan viimeisillänikin koska matkaa lähimpään kauppaan on noin 30km ja neuvolakin on siellä suunnalla :/ . Neljättä kun odotin niin ajoin Oyssiin kontrolliin ja jäin synnyttämään samantien :LOL: . Eihän mun olisi ollut pakko mutta nytkin kun odotan niin meinaa laatta lentää vaikka istun etupenkillä. Pahaolo ei iske jos ajan :$ .
 
mä olen rv.39 ja käyn tälläkin hetkellä autokoulua.. Joen jos se ajaminen kiellettyä olis niin tuskin edes päästettäis ratin taa.. mutta onneks mulla vielä istuu ope vara polkimien kanssa vieressä niin on ihan turvallisen tuntusta körötellä! :)
 
Pakko kertoa et esikkoa odottaessani ajoin autolla vielä kun supisteli 10 min välein.Oli pakko päästä isän luo joka sitten veisi mut sairaalaan.Odotin ennen lähtöä et supistaa,ettei kovin monesti tarvisi kärvistellä ajaessa,mut kerran ehti matkan aikana supistaa.

En ole kuullut mitään ohjeita.Kai sitä saa ajaa,onhan niitä turvavöihinkin kaikenlaisia lisäosia raskaanaoleville.
 
huhtimamma
Itse ajoin toisella ajokorttia vielä synnytystä edeltävänä päivänä ja viimeisen kanssa ajoin itse sairaalaan synnyttämään. Eikä sitä kauheasti ihmeteltykään (omat vanhemmat ihmetteli kyllä vähän).

Uskon, että jos onnettomuus sattuu, se on yhtä paha pelkääjän paikalla ja ratin takana.
 
Toisinajattelija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2007 klo 01:04 huhtimamma kirjoitti:
viimeisen kanssa ajoin itse sairaalaan synnyttämään. Eikä sitä kauheasti ihmeteltykään (omat vanhemmat ihmetteli kyllä vähän).
Ja jos olisit saanut vaikka jonkin pahan kipukohtauksen ja ajanut jonkun päälle yms. niin mitäs siitä????

Ihan turvallisuussyistä siis kannattaa jättää nuo itse synnärille ajot väliin, siellä liikenteessä kun on muitakin.

Monestihan esim. sairaskohtauksen saanut saa pahaa jälkeä aikaan muillekin. Et voi olla koskaan varma, että omaan synnytykseen ei liity mitään ajoa häiritsevää.

Mutta tosiaan, viis siitä kuka alle jää, kunhan itse pääsee vaivattomasti sairaalaan.
 

Yhteistyössä