Auttakaa tietämätöntä,omaishoidon tuesta?

Eli,olen nyt kotihoidon tuella,erityislapsemme on 2v ja esikoinen 4v.Olen kuullut että minulla täysi oikeus hakea omaishoidon tukea,eli miten on?Onko kunnat yleensä suopuvaisia jos on kotihoidon tuella ja saako niitä sitten rinnakkain?Ja mitenkäs sitten jos töihin menee?Minkälainen summa se on?Miljoona kysymystä,sori,mutta tutustun vasta aiheeseen.Olen varaamassa aikaa kunnan vammaistyöntekijältä ja olisi kiva tietää asioista hieman ennemmin.
 
Merde
Ainakin Helsingissä se menee niin että saa vain kodinhoidontukea tai omaishoidontukea, ei siis molempia yhtä aikaa. Kannattaa laskea kumpi tulee kannattavammaksi.
Summa on yksilöllinen, eli määräytyy lapsen avun tarpeen mukaan.
En tiedä missä summissa liikutaan koska meidänkin erityislapsemme on vasta 2 vuotias. Omaishoidontukea saa myös silloin kun on itse töissä ja lapsi päivähoidossa mutta se on pienempi kuin kotona ollessa.
 
Kiitos vastauksesta!Kyllä tämä on melkoista taistelua näistä oikeuksista,ja kovasti kuntakohtaisia.Minä olen kuullut etteivät kotihoidontuki ja omaishoidontuki sulje toisiaan pois,käytännössä taitaa kuitenkin olla toisin.Tämä on ihan mahdotonta kun täytyy taistella asioista ja pitää puoliaan :ashamed: nämä asiat pitäisi olla lakien mukaan,ei kuntien mukaan.Tähän pitäisi saada muutos!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.10.2005 klo 18:05 mansikki kirjoitti:
Tämä on ihan mahdotonta kun täytyy taistella asioista ja pitää puoliaan :ashamed: nämä asiat pitäisi olla lakien mukaan,ei kuntien mukaan.Tähän pitäisi saada muutos!
ja tähän kommenttina, tuli mieleen, että juuri eräs tuttuni jäi pois yhden kunnan avohuollontyöntekijän virasta juuri sen takia, että kunnan päättäjiltä oli tullut suoraa infoa, että jos et kierrä lakia tällaisissa asioissa / oikeuksissa, mitkä erityislapsille kuuluu, niin saat potkut. pistää vihaksi nää yhteiskunnan päättäjät!!! \|O \|O :headwall: :headwall:
 
http://perheklubi.net/index.php?showtopic=27420

Tänne perheklubin sivuille on koottu mahdolisimman paljon näitä saatavilla olevia tukia. Älkää nyt hyvät vanhemmat antako periksi!
Pitäkää huoli, että saatte mitä teille kuuluu.

Meillä adhd, 12v, tutkimukset kesken, ei vielä siis diagnoosia, mutta heti kun se ja hoitosuunnitelma saadaan, niin lupaan, että taistelu alkaa!! Vaikkei me noita tukia juuri saada, eikä ainakaan ilmaista hoitopaikkaa!!! :LOL:
Mutta teille muille :hug: ja jaksamista!
 
Downin äiti
Minä sain vammaisesta 3 - vuotiaasta omaishoidontukea noin 400? kk brutto, ja samalla terveestä pikkusisaruksesta kotihoidontukea, ja tämä siis Helsingissä. Sama kuin työssä ollessa saa palkkaa ja samaan aikaan voi saada omaishoidon tukea. Vaikka olisi työssä, niin sen ei pitäisi vaikuttaa omaishoidon tuen suuruuteen; lapsella on oikeus olla 7h hoidossa päivittäin sen vaikuttamatta. Tuen summa määräytyy hoidollisuuden mukaan, kuinka vaativa lapsi on ja kuinka paljon terveitä ikäisiään jäljessä.
 

Yhteistyössä