Auttakee viisaammat

Eli miten tarkkaa välttelette allergisoivia ruoka-aineita?(no joo, tarkkaan) Tosi typerästi esitetty kysymys :headwall: Olen siis imetysdieetillä, vauvan kakka vihreää, mahavaivaa yms. En käytä maitotuotteita enkä munaa, mutta parissa viikossa tilanne ei ole kovinkaan paljon kohentunut. Vauva on ehkä tyytyväisempi, mutta kakka on vieläkin kamalan väristä. Nyt alan vältellä yleisesti allergisoivia, kuten tomaattia, sitruksia yms. Eli nyt päästään vasta asiaan, syöttekö kuitenkin ketsuppia tai esim. sitruunavohveleita(ne kun on maidottomia ja niin hyviä...). Olen myös pohtinut, että mansikka on kai myös aika allergisoiva, uskaltaako siis kaupan sekamehua juoda, siinä kun on mansikkaa?
 
Kyllä mä ainakin olin alussa tosi tiukalla dietillä eli en syönyt muruakaan "kiellettyjä" aineita. Sitten kun tilanne normalisoitui eli poika oli ollut täysin oireeton kolme viikkoa niin kokeilin yksi ruoka-aine kerrallaan saiko oireita. Sillä tavalla saatiin pikkuhiljaa selville mistä sai oireita ja mitä pitää jatkossakin varoa kun siirrytään kiinteisiin.
 
wxy
Maitoallergia epäillessä kannatta jättää myös soija ja naudanliha pois. Naudanlihassa on maitoproteiinin jäämiä ja herkimmät saattaa oireilla siihen. Soija on myös hyvin usein maitoallergian kylkiäisenä ja saattaa puhjeta jos sitä käytetään, kuten myös kotimaiset viljat. Juuri meidän allergologin kanssa juttelin ja hän sanoi että hyvin harvoin lapsen maitoallergia ollessa kyseessä allergiaa aiheuttaa pelkkä maito vaan usein mukana on myös ainakin kotimaiset viljat.

Nämä poistamalla meidän allerkikolta katosi oireet joksikin aikaa. Ja jos tuntuu, ettei tiedä oireiden alkuperää niin kannattaa pitää ruoka- ja oirepäiväkirjaa. Noita vertaamalla voi helpostikin löytyä oireiden aiheuttajat/ aiheuttaja.
 

Yhteistyössä