Avalla näkyi juuri mitä äidin ylipaino tekee vauvalle...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28226713:
50%:lla suomalaisista raskaana olevista on riskitekijöitä jotka altistavat rd:lle, se voi olla sukurasite tai vaikka sitten äidin oma ylipaino (mutta se on vain yksi tekijä monen muun rasitteen listassa).

Sen sijaan ratkaisevaa on se, että ne joilla on ollut rd ja myös ylipainoa, on entistäkin kohonneempi riski sairastua 2.tyypin diabetekseen. Mikä nyt ei varmaan ollut yllätys.

Kaiken kaikkiaan meidän kaikkien pitäisi huolehtia omasta hyvinvoinnistamme, sillä siinä ap kuitenkin oli oikeassa että aineenvaihduntasairaudet ja -häiriöt ovat räjähtämässä käsiin.
Niin ja eikös ylipaino nosta aika paljon muuta komplikaatioriskiä? Esim. pienikokoisuutta, ennenaikaisia supistuksia ja -syntymiä ym. ongelmia?
 
"aih"
[QUOTE="höh";28226732]Laihduttakaa ennen lasten tekoa itsekkäät norsut:) turha itkee tääl.. Halveksin lihavuutta raskauden aikana koska se sisältää aina riskejä. Älkää raivotko.[/QUOTE]

Meille suotiin ihana yllätysraskaus. Olisiko pitänyt tehdä abortti ylipainon takia? Paino ei noussut raskausaikana yhtään, eikä tullut edes diabetestä, vaikka terkka oli täysin vakuuttunut.
Ylipaino on riski, eikä siinä ole mitään hyvää. Mutta tällainen aloitus tuntemattomasta ihmisestä on minusta mauton ja kertoo kyllä surullisesti enemmän aloittajasta itsestään.
 
hahh
[QUOTE="vieras";28226660]tod.näk sieltä on tulossa 4,5kiloinen, ultralla ei oo vaan saatu kunnolla mitattua kun kaik läsk ipäällä estämässä näkyvyyttä[/QUOTE]

Joo aivan, edessä ja ihan pinnassa oleva vauva + alle minuutin kestänyt ultraus kokeneen lääkärin tekemänä tarkoittavatkin just sitä. :D Tukehdu kateuteesi, kun läskilläkin voi raskausaika mennä moitteettomasti ja vauva voida hyvin. Verensokeria ym. minulla on vahdittu painoni takia, kertaakaan ei ole ollut lähelläkään raja-arvoa. Ja jos verensokerissa ei ole häikkää, ei ole vauvan koossakaan.
 
[QUOTE="vieras";28226660]tod.näk sieltä on tulossa 4,5kiloinen, ultralla ei oo vaan saatu kunnolla mitattua kun kaik läsk ipäällä estämässä näkyvyyttä[/QUOTE]

Hmm... Minä sain sen liki 4,5kg vauvan vaikka raskauden alussa olin hoikka (162cm ja 50kg), painoa raskausaikana tuli 15kg. Ei raskausdiabetesta ja vauva voi hyvin. Syntyi vielä ennen laskettua aikaakin, rv39+3.

Pidin todennäköisenä että vauvani ovat isoja/isohkoja niin kuin esikoista lukuunottamatta ovat olleetkin (rv39+0 3980g ja rv38+4 3710g). Edellisen kirjoittajan vauvan koosta en taas osaisi sanoa mitään joten jään mielummin luottamaan hänen synnytystapa-arviossa saamaansa arvioon.
 
"höh"
[QUOTE="aih";28226754]Meille suotiin ihana yllätysraskaus. Olisiko pitänyt tehdä abortti ylipainon takia? Paino ei noussut raskausaikana yhtään, eikä tullut edes diabetestä, vaikka terkka oli täysin vakuuttunut.
Ylipaino on riski, eikä siinä ole mitään hyvää. Mutta tällainen aloitus tuntemattomasta ihmisestä on minusta mauton ja kertoo kyllä surullisesti enemmän aloittajasta itsestään.[/QUOTE]

tarkoitin heitä jotka hankkiutuvat raskaaksi... Olen vierestä seurannut ylipainoisen ystäväni raskautta, syö huonosti ja polttaa. Sokeri rasitushan sillä vasta oli ym. Nostattaa karvat pystyyn kun ollaan itsekkäitä. Mutta meitä on moneen junaan.. Onnea lapsestasi, anteeksi jos loukkasin.
 
erwyn414
Esikoisella oli alhaiset sokerit vaikka minulla ei ollu mitään diabetekseen liittyvää. Jälkeenpäin kerrottiin että liittyi raskausmyrkytykseeni eli joskus vauvan sokerit voi heittää muustakin syystä kuin äidin sokeriaineenvaihdunnasta.

Toisessa raskaudessa ei ollu minulla ja vauvalla mitään.
 
"vieras"
Meillä vauvalla kaikki hyvin ja itsellä oli hieman ylipainoa alkaessani odottaa. Kaveri normipainoinen ja sai rd-diagnoosin. Ei se paino kaikkea kerro. MUTTA olen kyllä sitä mieltä, että elämäntavat siirtyy, joten raskauskilot sai kyytiä ja vähän lisää päälle. En halua lapsestani lihavaa sen takia että itse olen.
 

Yhteistyössä