Avaudun taas, kun suututtaa!

Kun suurinosa on niin pirun tuomitsevia nuoria äitejä kohtaan, kun eihän he ole nuoruutta elänyt, ei opiskellut, ei ryypännyt ja harrastanut irtosuhteita!
Mitenkäs sitten suu pannaan, kun 19-vuotias lessuäiti kävelee vastaan työntäen pientä lasta vaunussa ja maha pullottaa viimesillään, ei siinä kato mtn, kun sehän on heidän elämänsä!
Kyllä tätä asiaa saa ihmetellä!

Itse ekan synnytin just 19-vuotta täyttäneenä ja kätilön mielestä olin lapsi lasta tekemässä. Mutta jos raamattu ois käslaukusta pullottanu niin suu ois ollu ihan supulla!
Raivostuttaa :headwall:
 
sitä se on... mä juuri aamulla tuota mietin että on e nyt helkkari ku ihmiset luulee olevansa niin nokkelia kun ne huomauttaa nuoren äidin iästä. luuleekohan ne ihan tosissaan että siitä ei sais kommenttia jo tarpeeks muutenkin...

ja muutenkin eikö oo kotona opetettu olla hiljaa jos ei oo mitään kivaa sanottavaa! :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Lukeeko sillä lessuäidillä vakaumus otsassa?
Luulen, että ne jotka tuijttaa nuoria äitejä, tuijottaa niitä kaikkia tasapuolisesti.
Tarkotan nyt kirjotuksilla tuomitsevia.
Ja täällä missä minä asun, niin kaikki tuntee toisensa ja kyllä! ainoastaan ei-lessuja tuijotetaan =)
Minua ei usein, kun paras ystäväni on kyseisen vakaumuksen edustaja ja kävellään usein yhdes :D Ja nauretaan yhdessä :LOL:
 
No, musta alle pari kymppinen on vielä kakara, ihan sama millaisella taustalla. Soisin että jokainen malttaisi hiukan odottaa ennen lasten tekemistä mutta toisaalta, aina ei voi elämää suunnitella. Ja äitiys kasvattaa, oli sitten lapsen saadessaan minkä ikäinen tahansa. Tiedän 4-kymppisiä jotka eivät ole henkisesti vieläkään kyllin kypsiä vanhemmuuteen.
 
tuommoset jututu kannattaa kyllä jättää ihan omaan arvoonsa vaikka eivät kivalta tuntuisikaan. voitte vaikka kuitata sanomiset mairealla/ivallisella hymyllä. jos jonkun persettä kaivaa nuoret äidit/ isät niin ihan se on heidän oma henkilökohtainen helvettinsä :attn: :attn:
minua lähinnä naurattaa ja hymyilyttää nämä vanhat mummot jotka tätä yleensä harrastavat, mutta aika vähän olen saanut paheksuntaa osakseni. tuskin ollenkaan.
 
Mut luokitellaan nuoreksi äidiksi (tai siis aikasemmin luokiteltiin) ja mua ärsytti suunnattomasti, varsinkin neuvolassa, kun sai kuulla kommettia ja aina ajateltiin et ei toi osaa hoitaa lapsiaan kun se on niin nuori.
No, onneks se aika on ohi jo... Mutta uskon että ärsyttää. :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
sitä se on... mä juuri aamulla tuota mietin että on e nyt helkkari ku ihmiset luulee olevansa niin nokkelia kun ne huomauttaa nuoren äidin iästä. luuleekohan ne ihan tosissaan että siitä ei sais kommenttia jo tarpeeks muutenkin...

ja muutenkin eikö oo kotona opetettu olla hiljaa jos ei oo mitään kivaa sanottavaa! :headwall:
Näin juuri! Sit ihmettelen vanhusten päivittelyä äitien iästä. Kuitenkin itse ovat vääntäneet ekan navetan lattialle pitkästi alle kakskymppisenä! :kieh:
Paitsi minun mummo, joka tuumas kerran; Mua ei tässä suvussa hetkauta enää mikään :D
 
Niin ja tuumas yks mummo mulle töissäkin toissapäivänä: Kyllä täällä on liian nuoria töissä! Ja tiiraili mua päästä varpaisiin!
Siistiä olla vielä imeväisikäisen näköinen 25-vuotiaana :whistle: :saint:
 
lykkäsin pikkuveljee rattaissa nokialla ku yks mummo tuli röyhkeesti kysymään "onko toi sun?"
mä olin jotain 14 silloin mutta pakko vastata totuuden mukaisesti "no on"

voi sitä päivittelyä! en jaksanu selventää että kysessä on mun ihan oma pikkuveli :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
lykkäsin pikkuveljee rattaissa nokialla ku yks mummo tuli röyhkeesti kysymään "onko toi sun?"
mä olin jotain 14 silloin mutta pakko vastata totuuden mukaisesti "no on"

voi sitä päivittelyä! en jaksanu selventää että kysessä on mun ihan oma pikkuveli :D
:LOL: :LOL:
 
Kerran kaveri oli ärrällä ja perässä ollut mummo päivitellyt : "on se kiire vanhemmilla töihin ja sitten isosiskot joutuu vauvoja ja sisaruksia hoitamaan" Mummo oli mua osoitellut, kun odotin ulkona omien lasteni kanssa :whistle: Oli siinä naama vääntyny, kun kaveri oikas, että ne on kyl sen omia lapsia :D
 
No mä olen sitten vissiin elänyt jossain ihme paikassa kun mua ei ole kukaan kytännyt ja neuvolassa/sairaalassa ei kukaan ole minun ikään koskaan mitään viitannut. Vaikka synnytinkin esikoisen 19 vuotiaana. Tai joo yks lääkäri neuvolassa silloin kun odotin kolmosta kysyi että onko nämä kaikki tarkoituksella tehty kun olet noin nuori ja ikää silloin oli 23v
 
Mie
odotin esikoistani 21-vuotiaana. Se ei ole mielestäni enää teini-ikä. Junassa eräs mummo sätti, että miten nuoret ne nykyään lapsia laittaa! Kysyin, että minkä ikäiseksi hän mua luulee.... 14v!
 
vieras
kyllä kieltämättä välillä ärsyttää kun vanhemmat ihmiset valittaa miten nuoret ei osaa käyttäytyä, mutta samalla kuitenkin itse olettavat että heillä on oikeus laukoa ties mitä törkeyksiä ja arvostella nuorempia.
Mut on kyllä opetettu kunnioittamaan vanhoja ihmisiä, mutta välillä täytyy ihmetellä että missä on heidän käytöstavat?
 
Multa kysyttiin neuvolassa ensimmäisellä käyntikerralla haluanko pitää vauvan |O Olin silloin 19, ja todellakin valmis ottamaan lapsen vastaan. Kyllä mua tuijotettiin pitkään monessa paikassa kun olin maha pystyssä ja suurin osa päivitteli miksi "heitän elämäni menemään"!
Väitän etten heittänyt elämääni menemään, päin vastoin! Loistavasti ollaan pärjätty ja teiniksi olen pojan saanut kasvatettua. Ja päivääkään en antais pois

Noista vanhuksista jotka käyttäytyvät miten sattuu: Juu ne ovat pahimpia, laukovat suustaan vaikka mitä, etuilevat jonoissa, murputtavat heti ellei heitä päästä jonossa eteensä (eilenkin eräs mummeli oli korin kanssa perässäni jonossa, mulla jopa kahvipaketti ostoksina ja alkoi valittaa perässään olevalle toiselle mummolle kun ei päässyt mun eteen.. Hei haloo!)
Mut on kasvatettu myös kunnioittamaan vanhoja mutta nyt olen ikävä kyllä sitä mieltä että niitä kunnioitetaan jotka sen ansaitsevat. En siis todellakaan kunnioita tuollaisia vali-valimummoja...
 
Mä itseasiassa luulen, että maailman sivu ja edelleenkin suuressa määrin naiset saavat ensimmäisen lapsensa alle kakskymppäsinä. Olisko tää vanhemmalla iällä sikiäminen lähinnä teollisuusmaiden juttu???
Itse olen ns. vanha äiti, sain eskarin vasta 30veenä ja omalta kohdaltani voin sanoa, et olen usein katsellut ihaillen nuoria, pirteitä äitejä, jotka jaksaa ja uskaltaa tehdä vaik mitä lasten kanssa. =)
Ei sekään ole iästä kiinni...että onko hyvä äiti tahi ei!
 
tossuliini
Ite sain esikoisen vasta 26-vuotiaana ja tää nuorempi syntyi kun olin viittä vaille 40 v. Mun vanhemmalla tytöllä ei ole vielä lapsia vaikka on jo 24 v koska opiskelut on kesken ja eikä sitä tiedä edes pystyykö koskaan tekemäänkään koska selästä on kaks kertaa leikattu välilevyn pullistuma ja toisessa leikkauksessa meni oikeasta jalasta hermo ja se puutuu ja selkää särkee ajoittain. Siksi opiskelee virtuaalisesti eli etäopiskeluna tietokoneen avulla kun ei pysty pitkiä aikoja istumaan selkänsä takia. Kun se raskaus tahtoo ottaa hyvä selkäsellekin loppuajasta kipua (ainakin mulla oli tyttöä odottaessa iskias loppuajasta) niin miten se sitten ottaa kipeään selkään loppuraskaus. Että tyttö kyllä varmaan haluaisi lapsia mutta voi olla että jää tekemättä ja mulla ei ole mahdollisuutta tulla mummoksi mutta olen jo asennoitunut siihen että ei tule lapsenlapsia tulevaisuudessa.
Ja mitä noihin vanhojen ihmisten asennoitumiseen nuoria kohtaan, olen sen huomannut itekin että jotkut vanhat ihmiset eivät osaa käyttäytyä nuoria kohtaan niinkuin pitäisi. Itekin olen saanut joskus tuntea nahoissani sen että käyttäydytään tosi moukkamaisesti, etuillaan yms vaikka olen jo 50 v mutta näytän paljon nuoremmalta (monet luulee mua 35 v).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
No, musta alle pari kymppinen on vielä kakara, ihan sama millaisella taustalla. Soisin että jokainen malttaisi hiukan odottaa ennen lasten tekemistä mutta toisaalta, aina ei voi elämää suunnitella. Ja äitiys kasvattaa, oli sitten lapsen saadessaan minkä ikäinen tahansa. Tiedän 4-kymppisiä jotka eivät ole henkisesti vieläkään kyllin kypsiä vanhemmuuteen.
*täällä sit ilmottautuu yks "kakaraäiti" itte sain ekan lapsen 19v. ja

*sä taidat olla sit sellanen mami joka sai ekan muksun kun oot ollu jotain 30v, vai onko lapsia lainkaan... joo. mielipiteet saa olla jokaisella..
 
vieras minä
Alkuperäinen kirjoittaja Nadia:
Kun suurinosa on niin pirun tuomitsevia nuoria äitejä kohtaan, kun eihän he ole nuoruutta elänyt, ei opiskellut, ei ryypännyt ja harrastanut irtosuhteita!
Mitenkäs sitten suu pannaan, kun 19-vuotias lessuäiti kävelee vastaan työntäen pientä lasta vaunussa ja maha pullottaa viimesillään, ei siinä kato mtn, kun sehän on heidän elämänsä!
Kyllä tätä asiaa saa ihmetellä!

Itse ekan synnytin just 19-vuotta täyttäneenä ja kätilön mielestä olin lapsi lasta tekemässä. Mutta jos raamattu ois käslaukusta pullottanu niin suu ois ollu ihan supulla!
Raivostuttaa :headwall:
Mielenkiintoinen asenne sulla. Jos sua on tuijotettu ja arvosteltu siitä että olet nuori äiti niin täytyykö sun purkaa se johonkin ja haukkua lessuja eli lestadiolaisia?? Sun puhe heistä ei kuulosta kovin kauniilta. Itse en ole kyseisessä uskossa mutta en myöskään heitä tuomitse niinkuin en nuoria äitejäkään. Äitiys kun ei ole kiinni uskosta, nuoruudesta, vanhuudesta, siitä onko lapsia yksi vai useampi.. Äitiys on sitä että tarjotaan parasta silti unohtamatta hoitaa itseään tai suhdettaan. Ihmisyys taas on sitä että annetaan kaikkien kukkien kukkia eikä tuomita muita vaikka he eivät samalla lailla toimi tai ajattele kuin itse jos tarkoitus ihmisenä on kuitenkin toimia oikein muita loukkaamatta.
 
Mun äiti ehti just edellisenä päivänä täyttää 19, kun mä synnyin sitten seuraavana. Nuorena häntäkin oli laitoksella pidetty. Olen kuitenkin ihan suunniteltu lapsi eikä se vauvan saaminen ollut ihan niin helppoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
lykkäsin pikkuveljee rattaissa nokialla ku yks mummo tuli röyhkeesti kysymään "onko toi sun?"
mä olin jotain 14 silloin mutta pakko vastata totuuden mukaisesti "no on"

voi sitä päivittelyä! en jaksanu selventää että kysessä on mun ihan oma pikkuveli :D
:LOL:
Mua luultiin serkkuvauvani äidiksi, kun olin jotain 13 v ja työnsin häntä vaunuissa :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
No, musta alle pari kymppinen on vielä kakara, ihan sama millaisella taustalla. Soisin että jokainen malttaisi hiukan odottaa ennen lasten tekemistä mutta toisaalta, aina ei voi elämää suunnitella. Ja äitiys kasvattaa, oli sitten lapsen saadessaan minkä ikäinen tahansa. Tiedän 4-kymppisiä jotka eivät ole henkisesti vieläkään kyllin kypsiä vanhemmuuteen.
*täällä sit ilmottautuu yks "kakaraäiti" itte sain ekan lapsen 19v. ja

*sä taidat olla sit sellanen mami joka sai ekan muksun kun oot ollu jotain 30v, vai onko lapsia lainkaan... joo. mielipiteet saa olla jokaisella..



Mä olen saanut esikoisen 19v ja silti olen samaa mieltä Weatherwaxin kanssa.
 
Nyt täytyy myöntää, että itselläkin välillä ennakkoluuloisia ajatuksia itseä nuoremmista äideistä. Neuvolassa ajattelin, että teiniraukka, kun kuulin th:n puhuvan puhelimessa odottajan kans, joka syntyny 89. Mies kertoi ajatelleensa samoin. Piti sitten itseäni vähän sättiä, että eihän se ole mua kun 2 v nuorempi ja mikäs minä olen ketään arvostelemaan. Moni ajattelee musta varmaan samoin.

Täytyy antaa :flower: neuvolaan, koska ovat kohdelleet meitä niin hyvin ilman mitään ennakkoluuloja. Olisin voinut olettaa muuta.
 

Yhteistyössä