Avaudunpa äitipuolestani näin vainajien päivänä muistellessani rakasta edesmennyttä isääni

kidutusleiri
Alkuperäinen kirjoittaja voi hyvänen aika;30395489:
Siis? Koska sulla on lapsuudessa ollut kurjaa, muiden ikävät kokemukset on keksittyjä? Jos ap. kertoo ettei tiedä mitä äitipuoli olisi tietyssä tilanteessa tehnyt, luulen hänen tarkoittavan sitä että seuraukset saattoivat todellakin olla ennalta-arvaamattomia. Ilkeät ihmiset keksivät todellakin erilaisia kostomenetelmiä.
Ja mistä sä noin päättelit? Ap kertoo hyvin selkeesti että ei se äitipuoli oikeastaan ukin mitään tehnyt tai edes sanonut. Lähinnä näistä kommenteista tuli sellainen olo että hän ehkä ennemmin itse oli mustasukkainen tästä äitipuolesta, ja ihan vaan periaatteesta ei tykännyt hänestä. Mahdollisesti on sitten omassa päässään keksinyt että tää nainen ois pelottava.

"Ei hän olis tehnyt mitään. Olin aina huolissani isäni puolesta. Koska jos äitipuoli suuttui jostain niin isä sen sai tuntea nahoissaan. Olin siis aina hiljaa."

"En minä oikeen tiedä, miten isä sen sai kokea nahoissaan. "

En sanonut myöskään että kaikkien muiden traumat ois keksittyjä koska itselläni on rankkaa, en vaan jotenkin usko tämän ketjun perusteella että ap:n äitipuoli ois ollut erityisen pelottava tai paha ihminen. Ihmetyttää myös miten joku jaksaa vielä aikuisenakin vatvoa noin vähäpätöisiä ongelmia, kun moni on rankempienkin kohtaloiden jälkeen päässyt yli lapsuuden traumoistaan.
 
kidutusleiri
Koko ketju sinällään on ihan älytön, suurin osa kommentoijista tekee päätelmiä kuinka ap:n äitipuoli oli varmasti väkivaltainen, huutava, pelottava ja kiero, ja vaikka ap perään kommentoi että ei se oikeastaan ollut mitään noista eikä hän oikein edes tiedä mitä se nainen teki jos teki mitään. Loppuun vielä itsekin sanoo että ehkä he eivät vaan tulleet keskenään toimeen. Silti muut ihmiset jatkaa vaan että "joo, hirveä hirviö, voi raukkaa ja jaxuhali hei nyt sulle". Wtf? :D
 
vieras*
Koko ketju sinällään on ihan älytön, suurin osa kommentoijista tekee päätelmiä kuinka ap:n äitipuoli oli varmasti väkivaltainen, huutava, pelottava ja kiero, ja vaikka ap perään kommentoi että ei se oikeastaan ollut mitään noista eikä hän oikein edes tiedä mitä se nainen teki jos teki mitään. Loppuun vielä itsekin sanoo että ehkä he eivät vaan tulleet keskenään toimeen. Silti muut ihmiset jatkaa vaan että "joo, hirveä hirviö, voi raukkaa ja jaxuhali hei nyt sulle". Wtf? :D
Millainen henkilö jättää ilmoittamatta lapselle, että isä on kuollut?
 
vieras*
Se isä kuoli ymmärtääkseni yöllä, ja ap sai tietää asiasta seuraavana aamuna sairaalaan soittaessaan. Ehkäpä äitipuoli ei halunnut herättää ap:tä keskellä yötä suru-uutisella?
"No. Isä oli silloin jo kuollut, mutta äitipuoleni ei ollut vaivautunut ilmoittamaan minulle siitä edellisenä iltana, kun se tapahtui. Olin lähtenyt sairaalasta pari tuntia sitä ennen ja hoitajat antoivat Elille tehtäväksi kertoa minulle."
 
hahhahhahahah
....että suomessa menee päin persettä kun pitää kaksplussalla kilpailla kenellä on ollut surkein lapsuus. Sallikaa mun nauraa. Koittakaa kasvaa isoiksi ja alkaa elää tätä päivää.
 
kidutusleiri
"No. Isä oli silloin jo kuollut, mutta äitipuoleni ei ollut vaivautunut ilmoittamaan minulle siitä edellisenä iltana, kun se tapahtui. Olin lähtenyt sairaalasta pari tuntia sitä ennen ja hoitajat antoivat Elille tehtäväksi kertoa minulle."
Iltahan ei vielä kerro kellonaikaa. Esim. Itse en lähtis soittelemaan klo 22 jälkeen kellekään mistään asiasta kun ei tiedä nukkuuko ihmiset jo siihen aikaan. Lisäksi tältä naiselta kuoli puoliso, ehkä hän oli sen verta shokissa että unohti mitä oli sovittu ja oletti sairaalan henkilökunnan ilmoittavan muille omaisille. Eikä tuo nyt vielä ihmisen koko lapsuutta pilaa, yksi konkreettinen itsekäs teko, johon emme edes motiivia tiedä.
 
totta toinen puoli
Aikuiseen ikään ehtinyt ihminen yleensä jo tunnistaa omatkin heikkoudet ja jos avautuu äitipuolesta, voisi kertoa myös ne mitä itse ei ehkä tehnyt asiassa parhaiten. Nyt saimme kuulla vain ap:n sankarillisuudesta mummonhoitamisineen.

Jos tämä äitipuoli kertoisi omalta kantiltaan tarina kuulostaisi varmasti melko erilaiselta ja ketäs me ollaan sanomaan, kuka puhuu totta?
 
Aikuiseen ikään ehtinyt ihminen yleensä jo tunnistaa omatkin heikkoudet ja jos avautuu äitipuolesta, voisi kertoa myös ne mitä itse ei ehkä tehnyt asiassa parhaiten. Nyt saimme kuulla vain ap:n sankarillisuudesta mummonhoitamisineen.

Jos tämä äitipuoli kertoisi omalta kantiltaan tarina kuulostaisi varmasti melko erilaiselta ja ketäs me ollaan sanomaan, kuka puhuu totta?
Olen kyllä jo enemmän kuin aikuinen ihminen - joku vois sanoa vanhaksikin.

Turhahan tuo aloitukseni oli, mutta sen tiedän, että jälkensä se on jättänyt omaan elämääni. Olin aika kauan arka ihminen, mutta nykyään jo osaan jollain tavalla arvostaakin itseäni.

En ole kuitenkaan ainoa, joka ajattelee äitipuolestani noin: aika yksin hän siellä mökissään asustelee. Tosin soitan hänelle silloin tällöin ja kuulostelen, josko hän haluais tavata tjn. Ei taida haluta.
 
Olen kyllä jo enemmän kuin aikuinen ihminen - joku vois sanoa vanhaksikin.

Turhahan tuo aloitukseni oli, mutta sen tiedän, että jälkensä se on jättänyt omaan elämääni. Olin aika kauan arka ihminen, mutta nykyään jo osaan jollain tavalla arvostaakin itseäni.

En ole kuitenkaan ainoa, joka ajattelee äitipuolestani noin: aika yksin hän siellä mökissään asustelee. Tosin soitan hänelle silloin tällöin ja kuulostelen, josko hän haluais tavata tjn. Ei taida haluta.
Täällä on paljon turhempiakin aloituksia. Tuohon aikaan oli elämä muutenkin toisenlaista.
 
Myötätuntoinen
Koko ketju sinällään on ihan älytön, suurin osa kommentoijista tekee päätelmiä kuinka ap:n äitipuoli oli varmasti väkivaltainen, huutava, pelottava ja kiero, ja vaikka ap perään kommentoi että ei se oikeastaan ollut mitään noista eikä hän oikein edes tiedä mitä se nainen teki jos teki mitään. Loppuun vielä itsekin sanoo että ehkä he eivät vaan tulleet keskenään toimeen. Silti muut ihmiset jatkaa vaan että "joo, hirveä hirviö, voi raukkaa ja jaxuhali hei nyt sulle". Wtf? :D
Kyllä vaan ilkeä voi olla ilman fyysistä väkivaltaa ja pystyä ajamaan ilkeydellään, sekä henkisellä väkivallalla vaikka kuinka loppuun ihmisen. Lapsi ja nuori vielä kehittymässä oleva persoona saa pysyviä vammoja.
Varsinkin kun kyseessä ovat hänen vanhempansa, tässä tapauksessa äitipuoli joka tavallaan on myös kasvattamassa.

Teen työtä ihmisten henkisen puolen kanssa ja siinä olen nähnyt miten ihmiset vielä vanhuudessa käyvät läpi ikäviä, traumaattisiakin kokemuksia joita kohdanneet lapsena, nuorena taikka aikuisena.

Eikä näistä henkisenpuolen arvista pääse aina eroon, vaikka ne tiedostaisi ja järkiperäisesti esim terapian avulla käy läpi.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
vierasko?
Elämä vaan on joskus... Jokin "virtahepo" se siellä lapsuudenkodissa on ollut. Ei välttämättä "nyrkki suoraan turpaan", mutta jotain henkistä painetta, puhumattomuutta tai jotain jonka tuntee nahkoissaan, vaikka ei pysty sanoin kuvaamaan. Kun sitä yrittää selittää sellaiselle ihmiselle, jolla ei ole tätä kokemusta tai on jotain muuta esim. alkoholismia, fyysistä väkivaltaa ja on nähty puhdasta nälkää aikuisten ongelmien takia, he eivät YMMÄRRÄ sitä. Kaikkiahan on, näytti olevan päällisin puolin hyvin... Ja tiedän mistä puhun, koska olen elänyt tällaista elämää.
 

Yhteistyössä