Avautumisvaiheessa ammeessa

Tyhmä kysymys ehkä,mutta te jotka olette olleet (sairaalassa) ammeessa avautumisvaiheessa,tai ehkä myös synnyttäneet veteen:
-olitko alasti tai mitä oli päällä?
-kun nousit vedestä,mitä sait päälle? Pyyhkeen?
-oliko tukihenkilö vedessä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:
Olin ammeessa avautumisvaiheessa alasti ja sain päälleni muistaakseni pyyhkeen ja melkein samantien sen sairaalapaidan, tukihenkilö oli vierellä mutta ei vedessä
peesi. ja lisähuomautuksena: ei silloin ole mitään väliä onko päällä vaatetta vai ei. Minusta hassuinta oli ammeen reunalla oleva muovi, eli jokaiselle äidille laitetaan vesi ammeeseen muovin päälle, niin vältytään pöpöiltä.

 
En ajatellutkaan että sillä olis väliä mitä on päällä/onko mitään,vaan mietin lähinnä et tuleeko siinä kylmä.. Palelen tosi helposti kun olen märkä mutten vedessä,esim uimahallissa kun nousee altaasta. Kiitos vastauksista!
 
Meillä ei ollu mitään muovia ammeessa. Synnytyksen jälkeen kun kävin suihkussa, niin kattelin kun siivooja desinfioi ammetta.

Mutta juu ihan ilkosillaan ammeessa, ja pyyhkeellä kuivaus ja sairaalapaita päälle. Ei siinä paljon kylmyyttä tai muutakaan kerenny miettimään, kivut oli sen verran kovat kun ammeesta epiduraalia varten nousin pois.
Ja ei tullu mieleenkään että mies olis sinne ammeeseen tullu.
 
miehellä oli uikkarit mukana jos olis tarve tulla ammeeseen (toivoin voivani synnyttää ammeessa, oli sellainen tosi iso Tammisaaressa), mutta ei tullut käyttöä koska ponnistin sitten kuivalla maalla eri asentoja kokeille. Kun nousin, taisin kuivata pyyhkeeseen ja olin sitten ilman vaatteita koko loppuajan, ei siinä ehtinyt miettiä ja oli heinäkuun helteet vielä päällä. Hikoilin ihan hirveesti, oli niin kovaa hommaa.
 
Ei meilläkään ollut mitään muovia ammeessa.
alasti olin ammeessa (avautumisvaiheessa siis), kuivaus pyyhkeeseen ja sairaalapaita päälle+ takki.
mies ei ollut ammeessa, ei ois tod näk mahtunutkaan kun sen verran paljon itse siellä pyörin. :p ei kyllä ollut tullut mieleenkään että sekin sinne vois tulla.
itse en ainakaan muista että oisi yhtään kylmä tullut vaikka normaalisti palelen kanssa helposti. Kai oli muuta ajateltavaa. :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Grace83:
Allas kivunlievityksenä kiinnostaa kovasti! Voiko sinne siis mennä missä vaiheessa tahansa vai kuinka tarkkaa se on? Olin kyllä jo sairaalassa tutustumassa siihen, mutta unohdin kysyä.
Suurimmassa osassa sairaaloita vain avautumisvaiheen aikana saa olla ammeessa. Olisi hyvä jos kohdunsuu ois ainaki neljä senttiä auki kun ammeeseen menee, saattaa muuten hidastaa synnytystä. Liian pitkään ammeessa ei kannata/saa olla yhteen menoon, voi aiheuttaa nestehukkaa ja väsymystä. Eli välillä olisi hyvä käydä kuivalla maalla ja sitten vaikka palata ammeeseen myöhemmin.
 
Tammisaaressa olisin saanut synnyttää ammeeseen jos en olisi ottanut kivunlievitystä. Otin kohdunkaulan puudutuksen ja sen jälkeen ei saanut synnyttää veteen koska seuraavat vauvan sykettä koko ajan. Vedessä olin siitä kun kohdunsuu oli auki pari senttiä koko avautumisvaiheen ponnistamiseen asti, yhteensä jotain 5 tuntia, kerran tunnissa nousin ylös kun vauvan sykettä mitattiin. Oli ehkä liikaa, mutta samana aamuna oli useampi synnytys menossa ja kätilöitä vähän, joten minä ja mies oltiin suurin osa ajasta kaksistaan eikä tajuttu ajan kulua. Tosin kyllä vesi helpotti niin paljon kipuja, etten olisi sieltä pois halunnutkaan... :)
 
Mä en viihtynyt ammeessa niin hyvin, kun etukäteen kuvittelin. Lilluin siellä sammakkomaisessa asennossa kyykyssä haarat auki, se todennäköisesti kyllä nopeutti avautumisvaihetta. Kipuja se kylpeminen ei hirveästi minulla lievittänyt ja siksi olin siellä vain puoli tuntia. Mies ei tullut ammeeseen, eikä varmaan olis saanut tullakaan (varma en ole).
 
Olin avautumisvaiheessa yhteensä ammeessa toista tuntia. Ihan alasti siellä lilluin :)
Kun nousin ammeesta ei tullut mieleenkään vetää mitään päälle kun oli niin kuuma joten siirryin pikkuhiljaa vessan kautta keinutuoliin ja siinä oli pyyhe jotenkuten ympärillä. Aika pitkälti taisin nakuna hillua ammeilusta vauvan syntymään saakka. Suihkun jälkeen sitten yökkäri päälle :)

Mies ei ollut ammeessa, olisi kyllä uikkareissa saanut tulla. Aluksi ajattelin että haluan hänet sinne, mutta todellisuudessa hänestä oli enemmän apua reunalla ojentamassa juotavaa ym. ja mä sain käyttää tilan ihan itse ilman että kukaan on tiellä.

Meidän sairaalassa ei saa synnyttää veteen, mutta nyt seuraavan synnytyksen tullen toivon, että pääsen avautumisvaiheessa taas ammeeseen ja pystyn olemaan siellä mahd pitkään koska se lievitti kipuja tosi hyvin.
 
mulla meni vedet kotona ja sairaalan päästyä oli kohdunsuu auki 2cm. silloin menin ammeeseen, mutten ehtinyt olla kuin 10 min ja kivut yltyivät niin koviksi, että minut ohjattiin saliin ja vauva syntyi parin tunnin päästä.
voisin kokeilla ammetta uudestaankin, vaikkei siitä minulle tuolla kertaa ollutkaan mitään hyötyä.
 
olin ammeessa alasti, jostain syystä ammeessa oli myös keltainen kumiankka (jota puristelin aina supparin tullessa) :LOL:

Ramppasin välillä suihkussakin..en muista oliko pyyhettä siinä välissä. noustuani ammeesta en enää pukenut omia vaatteita vaan sairaalan "hameen".
 
Mä kokeilin viisi vuotta sitten ammetta Jyväskylässä, kun käytiin "väärällä hälytyksellä" synnärillä pari päivää ennen kuin poika syntyi. Tuolloin jäi tosi huonot muistikuvat ammeesta, vesi oli viileää, sain olla siellä vain kainaloita myöten ja palelin kylmässä pienessä kaakeloidussa huoneessa. Silloin kätilö sanoi ettei vesi saa olla lämpimämpää kuin 37 astetta, ja sehän tietysti vielä jäähtyi viileämmäksi nopeasti. Miten on, onko tuollaisia sääntöjä oikeasti olemassa? Minä ainakin nautin kylvystä vain kun vesi on todella kuumaa, esim. 45 asteista. Muuten olisi ihanaa rentoutua ammeessa avautumisvaiheessa, mutta tuo edellisen kerran kylmä vesi ei kyllä houkuttele.
 
Olen ollut molempien lasten synnytyksessä avautumisvaiheessa polskimassa... Esikon kohdalla toimi loistavasti ku supparit koveni pikkuhiljaa, mutta toisen kohdalla apu ei ollut niin suuri. Ihan alasti lilluin siellä. Vettä saa olla rajoitetusti, ja sen pitää olla soppelin lämmintä, joten jos kauemmin viettää altaassa aikaa, niin vettä saa laittaa uudelleen useastikin! =) Oman voinnin mukaan mennään altaaseen, mutta ainakaan SeKs:ssä ei saa altaaseen synnyttää, koska sinne ei saada mitään mittareita paikalle! (Tilanne toki on voinu muuttua lähiaikoina)

Kyllä kai altaaseen saa jotain pukea päälle, jos ehtii sellaisia asoita ajatella. :) SeKs:ssä on tosi pieni se ammehuone, sinne saa himmeämmät valot ja sieltä löytyy myös suihku/sauna. Huone oli lämmin, joten siinä mielessä vaatteita ei tarvita. Huoneessa oli itseni lisäksi oma aviomieheni, kätilö kävi välillä vain tarkastamassa vointia.

Lämpimästi suosittelen ammeessa käyntiä avautumisen yhteydessä. Vesi lievittää supistuksia, ja muutenkin rentouttaa. Toki, jos kivut on jo kovat, niin vedestä nouseminen voi olla aika haaste... Mulla kävi silleen toisen lapsen synnytyksessä... :saint:

 
Alasti olin esikon synnytyksessä siellä altaassa, lilluin 2,5h ja sen verran kaip rentoutti etä mun synnytys pysähtyi?!!! Joo ei enää altaaseen!

Supistukset tosiaan tuntui 50 kertaa voimakkaammilta altaasta noustessa, käyrillä maatessa anelin armoa ja puristin miehen käden ruttuun...

Jorvissa ainakin allashuone oli viihtyisä, himmeät valot ja rento fiilis (ukkokin pani nukkuen nojatuolissa), CD:t vaan pyörimään. Vettä sai itse lisätä, kuumentaa jne jne... Tuon 2,5h aiknana kätilö kävi kerran ottamassa sydän äänet, muuten sai olla aivan rauhassa.
 

Yhteistyössä