Avioero ja muutto oulusta lahteen.

  • Viestiketjun aloittaja pk
  • Ensimmäinen viesti
pk
Tilanteeni on nyt se, että muutin miehen ja 3-vuotiaan lapsen kanssa syyskuussa lahdesta ouluun. Nyt kuitenkin haluaisin palta takaisin lahteen joko miehen kanssa tai ilman. miksi? mies aloitti juomisen kun tulin raskaaksi ja olen sitä katsonut kohta 4-vuotta..muutettuamme ouluun oleme olleet tiukilla rahan suhteen, mutta miehen juominen ei ole vähentynyt, päinvastoin ehkä pahentunut..jouduin lainaamaan vanhemmiltani rahaa,jotta selvitään seuraavaan rahapäivään ja saadaan ruokaa..noh..nyt mies myi toisen tietokoneemme ja ryyppää tällä hetkellä niitä rahoja..mies suostunut muuttamaan lahteen, mutta ei tee asialle mitään, pikemminkin jarruttelee toiveitani..joten, jos haluan lähteä lahteen vanhempieni luo asumaan pojan kanssa onko minulla oikeutta tehdä niin?
 
pk
tiedän tehneeni virheen kun tänne suostuin, mutta jotenkin se oli viimeinen keino uskoa, että kyllä se mies muuttuu niin kuin lupasi, eli joisi vain 1krt/kk..muutenkin mies hyvin passuuttaja/alistaja..odotta että minä menen töihin vieraalle paikkakunnalle, vaikka en osaa täällä liikkua ja tienaan n.400e vähemmän kuin mies.
 
"möhömaha"
Siinähän sitten tappelette. Tuohon tilanteeseen tuskin kannattaa jäädä. Eiköhän se ihan oikein mene järinloppujaan. Ossaapa tuon ikänen lapsikin itseään jokseenkin jo ilmaista.
 
pk
olet kyllä oikeassa, ei tää ole elämää..kavereilta vaan kun kysellyt niin ovat sanoneet, että mun pitäs jäädä samaan kaupunkiin lapsen takia, mutta enhän mä voi..ei mulla ole täällä minkäänlaista tukiverkostoa tai kavereita.
 
Tuossa vain saattaa tulla vastaan se että kun isältä kysytään ns. lupaa paikkakunnan vaihtoon maistraatin kautta ja isä voi kieltää muuton kun asutte saman katon alla... Jos oikein kettu haluaa olla niin kannattaisi varmaan etsiä Oulusta ensin sinulle ja lapselle/lapsille koti, kun olette päikseen hetken asuneet erillään miehestäsi niin mahdollisesti olisi helpompi muuttaa myöhemmin Lahteen.

Ymmärrän kyllä vaikean tilanteesi ja vaikka "neuvonkin" tässä niin suosittelen ottamaan yhteyttä sosiaaliviranomaisiin ja kysymään sen kautta neuvoa, tai sitten maistraatista.
 
pk
ouluun jääminen ei oikein ole vaihtoehto, kska mulla ei ole varaa maksaa vuokraa ja takuuta..ainut vaihtoehto on muuttaa lahteen vanhempien luo siksi aikaa, että saan takuurahan ja vuokrarahan kasaan..täällä on vaikea työskennellä, kun en osaa ollenkaan liikkua..en edes kaupunkiin kävellen..
 
En ole kyllä ikinä kuullutkaan että maistraatista tulisi mitään lupakyselyä??
Kyllä minä ainkin olen muuttanut lasten kanssa minne olen halunnut!

AP mene aluksi vaikka "kyläilemään" vanhemmillesi, miettimään ja selvittelemään tilannetta.
 
  • Tykkää
Reactions: Hammari
pk
täytyy tässä alkaa jotai tekemään, mietin vaan kun juuri ilmoittauduin työttömäksi työkkäriin oulussa ja täällä on velvoitteita, mutta pitänee "hoitaa" ne alta pois ja katsoa jos pääsisi lähtee..pelkään vaan jos miehelle sanon,että lähen ja en takas tule niin ei anna lasta mulle..kyseessä siis todella hankala mies joka ei näe itessään mitään vikaa!
 
Minulle selvitettiin aikoinaan asiaa niin että jos samasta taloudesta lähtee lapsen kanssa toiselta vanhemmalta kysytään "lupa" muuttoasiaan että hyväksyykö jne. Mutta jos toinen on lähtenyt ennemmin yhteisestä kodista niin silloin ei paljoa enään kysellä mitään perään. Toki tämä käytäntö saattaa hieman vaihdella lääneittäin. Omassa tapauksessani olin yhteydessä Satakunnan ja Etelä-Pohjanmaan maistraattien kanssa.
 
Hankalaksi tosiaan voivat heittäytyä, mutta ei sinulta lasta kumminkaan saa, kun kerran alkoholisti..

Soitappa heti maanantaina Oulun lastenvalvojalle ja selvitä tilanne, saat varmasti hyviä neuvoja! Itsekkin soitin aikanaan, kun harkitsin eroa, ja sain todella hyvän avun ja itselleni mielenrauhan.

Onko sinulla "todistajia" tai "todisteita" miehen alkoholin käytöstä. Kuinka hyvin esim perheesi tietoinen asiasta?
 
"möhömaha"
Olen kuullut että Oulussa ihmiset olisivat avuliaita. Ja senkerran kun itsekkin siellä olen tietä kysellyt on kyllä ihan mukavasti autettu. Miehesi vaikuttaa silta että pelkäisi kohdata elämänsä. Pitäisi varmaan tapahtua jotain dramaattista että elämän perusarvot muistuisi mieleen. En tiedä; En edes tiedä mitään teidän tilanteesta. Sen tiedän että liuorttimista(etanoli) ei hyysäämällä ja paasaamalla eroon pääse. Päinvastoin se tuntuu vaan ajavan monia syvemmälle itsesääli-joumis-karku-maailmaansa. Kaikkea parasta. Teet just niinkun näet sulle ja lapselles parhaaksi. Niin että tiedät toimineesi oikein niistä lähtökohdista mitä sinulle on annettu. Jos menee arpomiseksi niin arvo sitten, mutta tee sekin ripeasti.
 
minun vanhemmat, miehen veli perheineen ja jotkut miehen kaverit kyllä tietävät kuinka asiat on..
Eli sinulla on siis todistajia, voit olla ihan rauhallisin mielin, ei varmasti saa lasta.

Mutta tosiaan, soita heti maanantaina lastenvalvojalle, niin saat selvät neuvot kuinka edetä.
Ja voithan tosiaan lähteä vaikka huomenna "kylään" vanhemmillesi ja soittaa sieltäkin.
 
"mama"
asia on niin että sun ukkos on alkoholisti joka yrittää sua alistaa jotta jäisit. uhkaa lapsella jne. tosiasia on se että ei hän tuolla ryyppäämisellä kykene lapsesta huolehtimaan ja se olisi hänelle vain rasite suoraan sanottuna. hankalaksi heittäytyy varmasti mutta ei tule lasta itselleen vaatimaan koska tietää itsekin sen ettei hän pysty lasta hoitamaan. puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä. ero puoli vuotta sitten ja niin kovin ukko uhosi sitä ja tätä ja eipä juurikaan ole lapsensa perään kysellyt.
 
pk
toivotaan näin, koska minä olen lapsen kasvatanu ja mies ei juurikaan aikaa pojan kanssa vietä..en vaan halua että joudun hankaluuksiin "viedessäni" lapsen isältään..isä kun ei edelleenkään tajua tehneensä mitään..onko muuten tukapölyllä tai luunapeilla mitään tekemistä, kun mies tekee sitä vaikka kiellän..auttaako se viranomaisilla?
 

Yhteistyössä