Avoin päiväkerho/perhekerho

  • Viestiketjun aloittaja Perla
  • Ensimmäinen viesti
Perla
Kaipailisin muiden kokemuksia seurakunnan järjestämistä avoimista päiväkerhoista ja perhekerhoista. Minkälaista siellä on? Käykö näissä kerhoissa yleensä paljon ihmisiä? Minkälainen eka käynti siellä oli? Menittekö silloin yksin vai jonkun äitikaverin kanssa?
Yritän keksiä jotain kerhoa tai vastaavaa säännöllistä aktiviteettia lapselleni ja itselleni, mutta jännittää kauheasti lähteä yksin, tai siis kaksin lapsen kanssa, kun ei ketään tunne eikä tiedä oikeastaan mitään mistään kerhoista..Hermoilen kauheasti kaikkea ihan siitä lähtien että löydänkö edes sisäänkäyntiä :ashamed:
Ja erityisesti sitä että tulevatko kaikki muut sinne ystävän kanssa tai tuntevatko toiset kaikki ja minä en ketään..En halua näyttää ihan urpolta enkä tuntea itseäni urpoksi. Mistä ja miten ihmeessä saan kerätyksi tarpeeksi rohkeutta?
 
m
Kannattaa lähteä kerhoilemaan! Itse lähdin kanssa maanantaina ihan ekaa kertaa ja aika samanlaiset kysymykset pyöri päässä :) Hyvin se meni ja ihan turhaan ite jännitin. Täällä päin perhekerho kestää 1½h, josta eka ½h vapaata leikkiä/askartelua, sitten sellainen hartaushetki, jossa lauletaan ja luetaan joku Raamatun kertomus. Sitten saa syödä omia eväitä, äideille on kahvit. Loppuajan lapset saa leikkiä vapaasti. Oli oikein kivaa, tyttökin tykkäs.
 
Perla
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Kannattaa lähteä kerhoilemaan! Itse lähdin kanssa maanantaina ihan ekaa kertaa ja aika samanlaiset kysymykset pyöri päässä :) Hyvin se meni ja ihan turhaan ite jännitin. Täällä päin perhekerho kestää 1½h, josta eka ½h vapaata leikkiä/askartelua, sitten sellainen hartaushetki, jossa lauletaan ja luetaan joku Raamatun kertomus. Sitten saa syödä omia eväitä, äideille on kahvit. Loppuajan lapset saa leikkiä vapaasti. Oli oikein kivaa, tyttökin tykkäs.
Kiitos paljon, toi jo vähän rohkaisi mua :)
Minkä ikänen sun tyttö on?
 
ei niin mamma, mamma.
Alkuperäinen kirjoittaja Perla:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Alotin kerhoilun pojan ollessa, en edes muista, minkä ikäinen. :ashamed:
Mutta joo. Mee ihmeessä! Nopiaan niissä tutustuu toisiin äiteihin ja lapsiin!
Missä päin Suomea(?) ajattelit aloittaa kerhoilun??
Kiitos kannustuksesta, mä vaan oon ihan kauhee jännittäjä kaikessa et oikein välillä hävettää :)
Lahdessa sitä pitäis ens viikolla lähtee yrittää..jos uskallan..
mä en oo käynyt oskaan enkä käy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei niin mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja Perla:
Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Alotin kerhoilun pojan ollessa, en edes muista, minkä ikäinen. :ashamed:
Mutta joo. Mee ihmeessä! Nopiaan niissä tutustuu toisiin äiteihin ja lapsiin!
Missä päin Suomea(?) ajattelit aloittaa kerhoilun??
Kiitos kannustuksesta, mä vaan oon ihan kauhee jännittäjä kaikessa et oikein välillä hävettää :)
Lahdessa sitä pitäis ens viikolla lähtee yrittää..jos uskallan..
mä en oo käynyt oskaan enkä käy.
Miten vaan, mut mulle se on helmee. B) Käyn paikallisissa ja isossa kaupungissa, mut tarkoitus olis käydä vielä kattoo tuosta lähipaikasta (toisen kaupungin haja-asutus alueelta?) yhtä..
Äidille joka paikassa erilaista seuraa, kuin myös lapsille.
 
merkkaan, itekin pohdin tuon esikoisen kanssa perhekahvilaan lähtemistä.

Kaipaan tietoa, kokemuksia ja neuvoja, esim. mll perhekahvila vs. seurakunnan kerho.
Pitääkö noihin ilmottautua ja sitoutukaa käymään sitten joka kerta? eikös nuo ole yleensä maksuttomia? voiko miten pienen kanssa mennä? mitä siellä tehdään? ja kun oon näin epäsosiaalinen ja ujo, niin "kannattaako" edes lähteä kun oon niin huono tutustumaan uusiin ihmisiin enkä ainakaan koskaan ole mitenkään alotteellinen :) ? Mitä noissa yleensä tehdään? Mitä jos vauva ei viihdykään niin sittenkö vaan lähdetään kesken pois? Mietityttää hurjasti kaikki ja varsinkin on esikoinen kyseessä, niin ei oikein tiedä mistään mitään :DD
 
Aivan samat ajatukset täälläkin. :)

Kävimme keväällä kerran pari, ja nyt taas on tarkoitus aloittaa kerhoilu. Kyseessä on seurakunnan kerho. Alussa pieni hartaus, sitten aamupala ja eri kerroilla erilaista toimintaa. Joskus on askartelua,leikkejä,jumppaa,retkiä yms mukavaa.

Rohkeasti mukaan, siellä tutustuu uusiin ihmisiin.
 
Meillä seurakunnan kerhoon ei tarvitse ilmottautua. 1? / perhe ja saa syödä aamupalan siellä. Alkaa 9.30 ja alussa on hartaus. Jos ei ehdi juuri puoleksi, niin saa mennä myöhemminkin. Toivottua on kuitenkin, ettei mene kesken hartauden vaan odottaa sitten sen loppumista eteisessä. Kestää noin 5 min.

Keväällä olin 3 vuotiaan ja 2kk kanssa. Ei ikärajaa. Sieltä voi lähteä koska vain haluaa. Siellä voit syöttää vauvaa tai nukuttaa vaikka vaunuihin.

Minäkin olen ujopiimä, mutta ei minua ainakaan keväällä teilattu heti sieltä ulos. =)
 
Juu käytiin paljon kun olin lapsen kans viel kotona. Ekalla kerralla menin yksin, olin ihan paniikissa ja mietin just samoja kun sinäkin et löydänkö edes oikeeta ovea, enkä tosiaan tuntenu ketään, mut siellä tutustu. Mä menin ihan sen takia et lapselle olis seuraa.
Käytiin monessa erikerhossa ja olivat erilaisia ihan sen mukaan mihin kerhonvetäjä laitto painotuksen. Toisissa oli enemmän semmosta vapaata olemista ja toisissa sit enemmän ohjattua. Eikä siellä muuten oleteta et ekalla kerralla voisit tietää mitä siellä tehdään millonkin. Porukan määrä vaihteli kans paljon samassa paikassa saatto olla paikka ihan tupaten täynnä ja seuraavalla viikolla kaks henkeä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja varvasvälivahvero:
Meillä seurakunnan kerhoon ei tarvitse ilmottautua. 1? / perhe ja saa syödä aamupalan siellä. Alkaa 9.30 ja alussa on hartaus. Jos ei ehdi juuri puoleksi, niin saa mennä myöhemminkin. Toivottua on kuitenkin, ettei mene kesken hartauden vaan odottaa sitten sen loppumista eteisessä. Kestää noin 5 min.

Keväällä olin 3 vuotiaan ja 2kk kanssa. Ei ikärajaa. Sieltä voi lähteä koska vain haluaa. Siellä voit syöttää vauvaa tai nukuttaa vaikka vaunuihin.

Minäkin olen ujopiimä, mutta ei minua ainakaan keväällä teilattu heti sieltä ulos. =)
totta, eihän se ollutkaan maksullinen, ymmärsin vaan jotenkin äkkiä tietoa etsiessäni väärin :)
 
poikia3
mll:n perhekahvilaan ei tarvitse ilmoittautua. Kerhossa jota itse aikoinani veden oli välillä ohjelmallista toimintaa, eli esim. lyhyitä esittelyjä kaupungin päivähoidosta ja sen vaihtoehdoista, vauvauiniista, kestovaipoista jne. Askartelua saatettiin myös järjestää ennen joulua, pääsiäistä jne. Likikään joka kerta ohjelmaa ei ollut, vaan äidit rupatteli ja kahvitteli ja lapset laikkivät kerhon leluilla. Tarjolla oli kahvia, mehua, leipää, leikkeleitä ja keksejä eurolla, eli tarvikkeiden kustannukset eivät tulleet tuolla maksetuksi, paikallisyhdistys siis sponsasi kerhojensa toimintaa.
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
mll:n perhekahvilaan ei tarvitse ilmoittautua. Kerhossa jota itse aikoinani veden oli välillä ohjelmallista toimintaa, eli esim. lyhyitä esittelyjä kaupungin päivähoidosta ja sen vaihtoehdoista, vauvauiniista, kestovaipoista jne. Askartelua saatettiin myös järjestää ennen joulua, pääsiäistä jne. Likikään joka kerta ohjelmaa ei ollut, vaan äidit rupatteli ja kahvitteli ja lapset laikkivät kerhon leluilla. Tarjolla oli kahvia, mehua, leipää, leikkeleitä ja keksejä eurolla, eli tarvikkeiden kustannukset eivät tulleet tuolla maksetuksi, paikallisyhdistys siis sponsasi kerhojensa toimintaa.
niin joo ja tuo euro oli per perhe.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juupsis:
onko srk:n kerhossa jotain ohjelmaa muuta ku hartaus vai onko se vaan vapaata olemista ja keskustelua?
Meillä on kerho kaksi kertaa viikossa. Jos et pääse tiistaina, voit mennä torstaina.

Juuri luin syksyn "kalenteria" ja tuossa näkyy olevan retkiä muutama, usealla kerralla on joku puhumassa eri aiheista. ( lapset saa leikkiä vapaasti ) , jollain kerralla on muskarileikkejä, vauvahierontaa, jumppaa, satunalle myyntiesittely yms.

Meillä ainakin neuvolasta saa tämän "kalenterin" josta näkee mitä milläkin kerralla on. Jos ei aihe kiinnosta niin voi jättää vaikka väliin sillä kerralla. Tai päin vastoin, pitää muistaa mennä kun on joku mielenkiintoinen aihe :)

Muoks. Ajatus ei oikein kulje, vieläkin silmät rähmässä, toivottavasti ymmärrät jotain kirjoituksestani :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja varvasvälivahvero:
Alkuperäinen kirjoittaja juupsis:
onko srk:n kerhossa jotain ohjelmaa muuta ku hartaus vai onko se vaan vapaata olemista ja keskustelua?
Meillä on kerho kaksi kertaa viikossa. Jos et pääse tiistaina, voit mennä torstaina.

Juuri luin syksyn "kalenteria" ja tuossa näkyy olevan retkiä muutama, usealla kerralla on joku puhumassa eri aiheista. ( lapset saa leikkiä vapaasti ) , jollain kerralla on muskarileikkejä, vauvahierontaa, jumppaa, satunalle myyntiesittely yms.

Meillä ainakin neuvolasta saa tämän "kalenterin" josta näkee mitä milläkin kerralla on. Jos ei aihe kiinnosta niin voi jättää vaikka väliin sillä kerralla. Tai päin vastoin, pitää muistaa mennä kun on joku mielenkiintoinen aihe :)

Muoks. Ajatus ei oikein kulje, vieläkin silmät rähmässä, toivottavasti ymmärrät jotain kirjoituksestani :xmas:

Hyvin ymmärsin kiitos! :D Pitää neuvolasta kysellä tota kalenteria :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja juupsis:
srk kerhoihin pitää vissiin ilmottautua? tai niin mä ainakin niitten sivuilta käsitin?? ja olis pitäny ilmottautua jo keväällä? :O
ei perhekerhoon tarvitse ilmoittautua, suunnilleen ohjelma on hartaus, yhteis leikkejä/lauluja tyyliin piiripieni pyörii, askarteluhetki, kahvi, vapaata leikkiä ja joissain paikoissa lopuksi satu.
 
4 eri seurakunnan perhekerhossa olen käynyt. Kaikki on ollut aika erilaisia niin toiminnaltaan kuin kävijätkin. Joka kerhoon olen mennyt yksin tuntematta sieltä ketään. Toisissa kerhoissa olen päässyt heti mukavasti porukkaan, mutta varsinkin yhdessä sain olla aina yksin, tosin en käynytkään sielä kuin pari kuukautta, kun menin sitten töihin. Toisissa kerhoissa on enemmän ohjattua toimintaa ja toiset on enemmän jutustelua ja lasten vapaata leikkiä.


Kaikissa kerhoissa on vielä ollut eri systeemi kahvittelun suhteen. Kahdessa on kahvit ja pullat/leivät saatu seurakunnan puolesta, yhdessä ne sai ostaa ja yhdessä lapsille tuodaan omat eväät mukana.
 
nostelen tätä kun pohdiskelen, että voiko nyt noin pienen kanssa lähteä perhekerhoon? Ikää siis vauvalla vasta 5kk.. saako siellä lapsi tai äiti mitään irti?
Mie menin ekakerran kun poika oli 3kk, nyt se täyttääkin jo 3v...Ja paljon on kyl äitejä vauvoineen kerhoissa. Saa siel seuraa ja tollanen 5kk oli jo lattialla tutkimassa leluja. Enemmän se sillon oli aikusen juttu mut lapsen kasvaessa saa sekin irti enemmän ja enemmän. Me ollaan oltu avoimessa päiväkerhossa ja perhekerhossa. Mikään niistä ei maksa, ei tarvi ilmottautua ja käydä voi sillon kun haluaa. Nyt ollaan alotettu perhekerho, mut saa nähdä kumpaan enemmän suunnataan tässä syksyn mittaan.
 

Yhteistyössä