Bentsojen käyttö(mm.opamox)

  • Viestiketjun aloittaja PotilasX
  • Ensimmäinen viesti
PotilasX
Minulla oli jäänyt tuonne kaapin pohjalle joskus saatuja opamoxeja, jota en juurikaan ole käyttänyt lääkevastaisuuden takia. Kuitenkin olen ollut pitkään lamauttavasti ahdistunut ja päätin kokeilla pientä määrää. Olo helpotti ja tuntui että jokin sumuverho poistui hetkeksi. Toki huomioin myös sen että kun en kokenut voimakasta ahdistusta niin toinenkin puoli oli hieman tasaisempi. Toisaalta ahdistukseni on ollut niin voimakasta että verenpaineeni on jatkuvasti korkealla ja sekin on varmaan aiheuttanut painetta aivoissa. Pitkästä aikaa sain otteen myös positiivisiin tunteisiin, joskin ne olivat selkeästi laimeampia lääkkeestä johtuen kuin joskus parempina päivinäni. Nyt minä en ole varma mitä miettiä. Olen kuullut että bentsoihin voi tulla riippuvuus, mutta ne ovat yleisesti ottaen harmittomampia kuin monet muut lääkkeet. Toisaalta uskaltaisinko minä käyttää näitä hetken, josko ajatukseni selkenisivät ja toimintakykyni tulisi paremmaksi. Vai pitäisikö minun miettiä jotain muuta vastaavaa lääkettä ja jos niin, niin mitä? Yhäkin koen olevani lääkevastainen, mutta jos minä todella olen jumissa itseni kanssa, niin ehkä minun kannattaisi hetken aikaa ottaa jotain. Ahditus ehkä aiheuttaa stressiä joka puolestaan sumentaa ajattelukyvyn. Ajatuksia?
 
ddddd
Jokin muu lääke (masennukseen käytettävä) saattaisi auttaa enemmän ahdistukseesi. Mutta opamoxkin on siihen ihan hyvä, mikäli ei käytä päivittäin. Minä käytin niin, että päätin etten ikinä ota kahtena päivänä peräkkäin. Sehän on niin väsyttävä lääke, että mun oli ainakin pakko ottaa illalla. Ja kun nukuin kunnolla, kroppa lepäsi.

Jos alat käyttää jatkuvasti, vaikutus miedontuu ja voit tulla riippuvaiseksi.
 
Bentsoja ei yleisesti kuuluisi määrätä säännölliseen käyttöön kuin joiksikin viikoiksi ja potilas pitäisi olla seurannassa. Niihin kasvaa toleranssi mahdollisen riippuvuuden lisäksi todella nopeasti. Päivittäinen käyttö ei ole ollenkaan harmitonta.

Kannattaa hakeutua lääkäriin voimakkaan ahdistuksen takia, ja todennäköisesti siellä halutaan kokeilla muita (ssri-) lääkkeitä ensin.
 
PotilasX
Osaisikohan kukaan sanoa mitä eri vaihtoehtoja noissa masennuslääkkeissä on? Pitää myös mainita tässä kohtaa että kärsin enemmän ahdistuksesta ja pelosta kuin itse masennuksesta, joskin sekin kyllä tuntuu silloin tällöin. SSRI-lääkkeisiin en vannoutuneesti koske, koska riskit ovat liian suuret. Samoin Ketipinor, josta olen myös vain lukenut. Mahtoikohan siinä sitten mennä kaikki vaihtoehdot...
 
Osaisikohan kukaan sanoa mitä eri vaihtoehtoja noissa masennuslääkkeissä on? Pitää myös mainita tässä kohtaa että kärsin enemmän ahdistuksesta ja pelosta kuin itse masennuksesta, joskin sekin kyllä tuntuu silloin tällöin. SSRI-lääkkeisiin en vannoutuneesti koske, koska riskit ovat liian suuret. Samoin Ketipinor, josta olen myös vain lukenut. Mahtoikohan siinä sitten mennä kaikki vaihtoehdot...
On kyllä suoraansanottuna vähän hölmöä haluta syödä päivittäin rauhoittavia mutta kieltäytyä mielialalääkkeistä haittojen takia. Se ei ole ollenkaan mikään turvallisempi vaihtoehto.

Mitä riskejä pelkäät ssri-lääkkeissä?
 
PotilasX
On kyllä suoraansanottuna vähän hölmöä haluta syödä päivittäin rauhoittavia mutta kieltäytyä mielialalääkkeistä haittojen takia. Se ei ole ollenkaan mikään turvallisempi vaihtoehto.

Mitä riskejä pelkäät ssri-lääkkeissä?
No jos tarkkoja ollaan, niin minä todella haluan kokeilla vain lyhytaikaista lääkitystä ja ssri:ssä kestää pitkään ennen kuin se vaikuttaa. Toisaalta olen kuullut että ne voivat aiheuttaa sellaisia vaurioita aivoissa että tunnepuoli ja seksuaalisuus latistuu täysin. En ole valmis sellaiseen venäläiseen rulettiin. Varsinkin koska ymmärrän että oireeni tulee täysin konreettisista asioista, mutta sekavuuteni myös estää minua korjaamasta ongelmaa.
 
No jos tarkkoja ollaan, niin minä todella haluan kokeilla vain lyhytaikaista lääkitystä ja ssri:ssä kestää pitkään ennen kuin se vaikuttaa. Toisaalta olen kuullut että ne voivat aiheuttaa sellaisia vaurioita aivoissa että tunnepuoli ja seksuaalisuus latistuu täysin. En ole valmis sellaiseen venäläiseen rulettiin. Varsinkin koska ymmärrän että oireeni tulee täysin konreettisista asioista, mutta sekavuuteni myös estää minua korjaamasta ongelmaa.
Kannustaisin menemään alan lääkärin puheille. :) Siellä käyminen ei kuitenkaan velvoita minkään hoidon tai lääkkeen aloittamista, mutta kuulisit asiantuntijalta mitkä lääkkeet olisivat parhaimpia juuri sinun tilanteesesi tai mitä siihen ylipäätään suostutaan määräämään.

Ahdistuksen hoidossa käytetään masennuslääkkeiden ja bentsojen lisäksi myös buspironilääkkeitä, jotka toimivat jokseenkin rauhoittavasti kuten bentsot, mutta eivät aiheuta riippuvuutta tai muistiongelmia tai haittaa ajoneuvojen käyttöä. Sitä kumminkin käytetään samantyyppisesti kuin ssri-lääkkeitä, eli säännöllisesti ja vaikutus alkaa vasta parin viikon käytön jälkeen. Jos ahdistuksesi ei ole tilapäistä (viikon pari kestävää ja sitten se on ohi) säännöllinen lääkitys on oikea hoitomuoto. Lyhytaikaisesta rauhottavien lääkkeiden säännöllisessä syömisessä ei ole pitkäaikaisessa ahdistuksessa mitään hyötyä, kuin sen hetken pillerin nappaamisen jälkeen, mutta niitäkin voidaan määrätä "hätätapauksiin" ja uniongelmiin muun lääkityksen ohella.
 
Niin ja jos ja kun ahdistuksesi johtuu konkreettisista asioista, oikea hoitomuoto voisi olla myös täysin lääkkeetön keskusteluapu alan ammattilaisen kanssa. Luin viestini uudestaan ja vaikutin vähän siltä että ne lääkkeet nyt olisivat ainoa oikea apu ahdistukseen kuin ahdistukseen :D Vaikka olen oikeasti sitä mieltä ettei lääkkeitä kannata syödä ellei se ole oikeasti välttämätöntä.
 
PotilasX
Kannustaisin menemään alan lääkärin puheille. :) Siellä käyminen ei kuitenkaan velvoita minkään hoidon tai lääkkeen aloittamista, mutta kuulisit asiantuntijalta mitkä lääkkeet olisivat parhaimpia juuri sinun tilanteesesi tai mitä siihen ylipäätään suostutaan määräämään.

Ahdistuksen hoidossa käytetään masennuslääkkeiden ja bentsojen lisäksi myös buspironilääkkeitä, jotka toimivat jokseenkin rauhoittavasti kuten bentsot, mutta eivät aiheuta riippuvuutta tai muistiongelmia tai haittaa ajoneuvojen käyttöä. Sitä kumminkin käytetään samantyyppisesti kuin ssri-lääkkeitä, eli säännöllisesti ja vaikutus alkaa vasta parin viikon käytön jälkeen. Jos ahdistuksesi ei ole tilapäistä (viikon pari kestävää ja sitten se on ohi) säännöllinen lääkitys on oikea hoitomuoto. Lyhytaikaisesta rauhottavien lääkkeiden säännöllisessä syömisessä ei ole pitkäaikaisessa ahdistuksessa mitään hyötyä, kuin sen hetken pillerin nappaamisen jälkeen, mutta niitäkin voidaan määrätä "hätätapauksiin" ja uniongelmiin muun lääkityksen ohella.
Mietin itsekin tätä näin että kävisi lääkärissä turisemassa. Olen kerran ollut keskustelemassa ongelmistani, mutta koska stressaannun ihmisten kanssa(introvertti kun olen :D ), niin se vain aiheutti enemmän ahdistusta. Mutta ehkä tässä kohtaa järkevintä on tosiaan pyörähtää lääkärin pakeilla ja katsoa mitä vaihtoehtoja siellä tarjotaan :) Kiitos että vastasit minulle.
 
....
Lääkkeitä on joka lähtöön, esim. Valdoxan auttoi ystävälläni. Se ei vaikuta seksuaalisuuteen, ei ole kuten ne kaikki ssri-mitälie-lääkkeet. Todella muuttunut ihminen on, kannattaa kysyä muistakin lääkevaihtoehdoista.
 
Bentsot on yksi parhaista lääkkeistä oikein käytettynä. Eli lyhytaikainen käyttö tai satunnainen käyttö yksittäisiin tilanteisiin. Mutta se koukku. Kaikki tietää että niihin jää koukkuun mutta kukaan koukkuun jäänyt ei olettanut että just mulle käy näin. Valtaosa koukussa olevista ihmisistä on sitä mieltä että vittu kun tuli koskaan alotettua. Koukku tulee salakavalasti ja huomaat sen liian myöhään. Amfetamiinin käytön voi moni lopettaa seinään, mutta kunnon bentsokoukku on jo monia huumeriippuvuuksia vaikeammin voitettavissa. Sä et halua sitä usko pois. Ole varovainen. Monen on pitänyt käyttää vain hetken, mutta jossain vaiheessa annokset on noussut ja vuodet vierähtänyt. Mä oon nykyään täysin raitis ja pääosa henkisistä ongelmista joihin oon lääkkeitä vetänyt on parantunut kun on vaan lopettanut ne lääkkeet ja jättänyt viinan.
 

Yhteistyössä