Borrelioosi! Kenellä kokemuksia...

borrelioosiin sairastunut
Mulla todettiin borrelioosin myöhäisvaihe 2007,jaloissa neuropaattista kipua ja en pysty kävellä ja olen menettänyt toisesta silmästäni näön borrelioosin takia,hoitona mulla oli rocepalin suoneen 3vko ajan,mutta ei auttanut.
olen tapellut nyt 2-vuotta kelaa vastaan,kun pitävät mua työkykyisenä vaikka rullaattorilla liikun ja en näe toisella silmällä ollenkaan.
punkki mua purrut joskus 70-luvulla,ollut piilevänä mulla tuo ja oireet alkoivat aivan yhtääkkiä,borrelioosi voi olla piilevänä vuosikausia ja oireet alkaa vuosien päästä ja lääkitys ei auta oireisiin ollenkaan.
tunnen 10 jotka myöskin sairastavat jälki borrelioosia lopun ikäänsä.vaarallinen tauti todella kyseessä.
 
Kiitos paljon vastauksestasi! Aika hurjaltahan tuo kuulostaa :eek:
Kiinnostais vielä tietää, oliko silmissä/näössä mitään ennakoivia oireita tms? Minkälaisten vaivojen/oireitten takia hakeuduit aluksi hoitoon?

Miulla nyt melkein vuoden verran ollu puutumisoireita lähinnä toisessa kädessä. Neurologisia tutkimuksia, rtg, enmg jne tehty. Nyt sitten kaikki mahdolliset verikokeet otettu. Oon menossa uudestaan verikokeisiin, koska borrelia-vasta-aineissa jotain? Rajatapaus/arvot koholla? Vähän kyllä pelottaa.. tosin nää miun oireet ei ehkä tyypillisimpiä borrelioosiin... Punkkeja kyllä ollu elämäni aikana useita, pari vuotta sitten sain antibioottikuurinkin punkin aih. tulehdukseen jalassa...

Jos jollain lisää kokemuksia, kuulisin niistä mielelläni...
 
Keittiönoita
Mun poikani on sairastanut borrelioosin, mutta tilanne ihan eri kuin sulla. Eli rinkulat ilmestyivät parin päivän päästä puremasta ja heti seuraavana päivänä aloitettiin antibiootit. Mitään jälkiseuraamuksia ei tullut ja tuosta sairastumisesta on nyt yli 16 vuotta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mun poikani on sairastanut borrelioosin, mutta tilanne ihan eri kuin sulla. Eli rinkulat ilmestyivät parin päivän päästä puremasta ja heti seuraavana päivänä aloitettiin antibiootit. Mitään jälkiseuraamuksia ei tullut ja tuosta sairastumisesta on nyt yli 16 vuotta.
Ok, eli noinhan sen sairauden "kuuluisi" ilmetä... miulla ei mitään rinkuloita ole ollut... Kiitos vastauksestasi!

=)
 
Raskaana
Vuosi sitten heinäkuussa sain todennäköisesti borrelioosi tartunnan punkista. Sitä ei ole todettu koska en mennyt lääkärille asista. Mutta minulle ilmestyi iho-oire, joka oli juuri sellainen kun punkin puremasta tulee, jos borrelioosi tartunnan saa! Seuraavat oireet olivat sellaisia että samanlaisia läiskiä alkoi ilmestymään muuallekin jalkoihin syksyn aikana, pikkuhiljaa ne laajenivat, yhdistyivät ja hävisivät. Nyt olen raskaana kuudennella-seitsemännellä kuulla. Pelkään, että vauva kärsii sairauteni takia. Itselläni ei ole nyt ollut mitään varmoja oireita, paitsi olen huomannut sellaisen, että minulle on tullut silmäpussit ja näkö on huonontunut (Tosin se on aikaisemminkin huonontunut) vaikka käytän piilolinssejä. Mutta ei tämä välttämättä johdu borrelioosista. Kun katsoin yhden dokumentin, niin siinä sanottiin jotain, että jos menee ottamaan jonkun antibioottikuurin lääkäriltä, niin saattaakin käydä niin, että elimistö alkaakin sitten sekoilemaan, koska borrelioosi bakteeri saattaa "voittaa". Siksi en uskalla nyt mennä raskauden takia tutkimaan onko minulla borrelioosi, sillä pelkään että sitten niitä oireita vastaa alkaa tulemaan, jos asialle jotain yrittää tehdä. nyt kun niitä ei ole ollut. Pelottaa samalla, että vauvalle tulee jotain. Ei auta kai muu kun toivoa parasta! Mutta lääkäriin menen kyllä jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen, vaikka minulla ei enää olekaan todisteena niitä läiskiä ja tautiahan ei välttämättä onnistuta todistamaan vaikka se olisikin.
Toivoisin saavani tähän vastauksia. Mielellään sellaisilta, jotka ovat vähän perehtyneetkin tautiin!
 
at
Alkuperäinen kirjoittaja Raskaana :
Vuosi sitten heinäkuussa sain todennäköisesti borrelioosi tartunnan punkista. Sitä ei ole todettu koska en mennyt lääkärille asista. Mutta minulle ilmestyi iho-oire, joka oli juuri sellainen kun punkin puremasta tulee, jos borrelioosi tartunnan saa! Seuraavat oireet olivat sellaisia että samanlaisia läiskiä alkoi ilmestymään muuallekin jalkoihin syksyn aikana, pikkuhiljaa ne laajenivat, yhdistyivät ja hävisivät. Nyt olen raskaana kuudennella-seitsemännellä kuulla. Pelkään, että vauva kärsii sairauteni takia. Itselläni ei ole nyt ollut mitään varmoja oireita, paitsi olen huomannut sellaisen, että minulle on tullut silmäpussit ja näkö on huonontunut (Tosin se on aikaisemminkin huonontunut) vaikka käytän piilolinssejä. Mutta ei tämä välttämättä johdu borrelioosista. Kun katsoin yhden dokumentin, niin siinä sanottiin jotain, että jos menee ottamaan jonkun antibioottikuurin lääkäriltä, niin saattaakin käydä niin, että elimistö alkaakin sitten sekoilemaan, koska borrelioosi bakteeri saattaa "voittaa". Siksi en uskalla nyt mennä raskauden takia tutkimaan onko minulla borrelioosi, sillä pelkään että sitten niitä oireita vastaa alkaa tulemaan, jos asialle jotain yrittää tehdä. nyt kun niitä ei ole ollut. Pelottaa samalla, että vauvalle tulee jotain. Ei auta kai muu kun toivoa parasta! Mutta lääkäriin menen kyllä jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen, vaikka minulla ei enää olekaan todisteena niitä läiskiä ja tautiahan ei välttämättä onnistuta todistamaan vaikka se olisikin.
Toivoisin saavani tähän vastauksia. Mielellään sellaisilta, jotka ovat vähän perehtyneetkin tautiin!
Hieman ot, mutta kuulemma saksassa on joku borrelioosi -klinikka, jossa tietävät kaikista parhaiten. Ei nyt tietenkään sinun varmasti tarvitse sinne soittaa, mutta jos joskus jostain syystä tarvitset erityistä tietoa. Iloa raskauteen! :)
 
at
Alkuperäinen kirjoittaja at:
Alkuperäinen kirjoittaja Raskaana :
Vuosi sitten heinäkuussa sain todennäköisesti borrelioosi tartunnan punkista. Sitä ei ole todettu koska en mennyt lääkärille asista. Mutta minulle ilmestyi iho-oire, joka oli juuri sellainen kun punkin puremasta tulee, jos borrelioosi tartunnan saa! Seuraavat oireet olivat sellaisia että samanlaisia läiskiä alkoi ilmestymään muuallekin jalkoihin syksyn aikana, pikkuhiljaa ne laajenivat, yhdistyivät ja hävisivät. Nyt olen raskaana kuudennella-seitsemännellä kuulla. Pelkään, että vauva kärsii sairauteni takia. Itselläni ei ole nyt ollut mitään varmoja oireita, paitsi olen huomannut sellaisen, että minulle on tullut silmäpussit ja näkö on huonontunut (Tosin se on aikaisemminkin huonontunut) vaikka käytän piilolinssejä. Mutta ei tämä välttämättä johdu borrelioosista. Kun katsoin yhden dokumentin, niin siinä sanottiin jotain, että jos menee ottamaan jonkun antibioottikuurin lääkäriltä, niin saattaakin käydä niin, että elimistö alkaakin sitten sekoilemaan, koska borrelioosi bakteeri saattaa "voittaa". Siksi en uskalla nyt mennä raskauden takia tutkimaan onko minulla borrelioosi, sillä pelkään että sitten niitä oireita vastaa alkaa tulemaan, jos asialle jotain yrittää tehdä. nyt kun niitä ei ole ollut. Pelottaa samalla, että vauvalle tulee jotain. Ei auta kai muu kun toivoa parasta! Mutta lääkäriin menen kyllä jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen, vaikka minulla ei enää olekaan todisteena niitä läiskiä ja tautiahan ei välttämättä onnistuta todistamaan vaikka se olisikin.
Toivoisin saavani tähän vastauksia. Mielellään sellaisilta, jotka ovat vähän perehtyneetkin tautiin!
Hieman ot, mutta kuulemma saksassa on joku borrelioosi -klinikka, jossa tietävät kaikista parhaiten. Ei nyt tietenkään sinun varmasti tarvitse sinne soittaa, mutta jos joskus jostain syystä tarvitset erityistä tietoa. Iloa raskauteen! :)

Luin tuolta, että antibiootteja suositellaan, mikäli on aktiivinen tartunta. Suosittelen siis kysäisemään lääkäriltä. Mutta tuskinpa sinulla on mitään huolta, koska tartunta on niin vanha ja piilevänä. :)
 
at
Alkuperäinen kirjoittaja at:
Alkuperäinen kirjoittaja at:
Alkuperäinen kirjoittaja Raskaana :
Vuosi sitten heinäkuussa sain todennäköisesti borrelioosi tartunnan punkista. Sitä ei ole todettu koska en mennyt lääkärille asista. Mutta minulle ilmestyi iho-oire, joka oli juuri sellainen kun punkin puremasta tulee, jos borrelioosi tartunnan saa! Seuraavat oireet olivat sellaisia että samanlaisia läiskiä alkoi ilmestymään muuallekin jalkoihin syksyn aikana, pikkuhiljaa ne laajenivat, yhdistyivät ja hävisivät. Nyt olen raskaana kuudennella-seitsemännellä kuulla. Pelkään, että vauva kärsii sairauteni takia. Itselläni ei ole nyt ollut mitään varmoja oireita, paitsi olen huomannut sellaisen, että minulle on tullut silmäpussit ja näkö on huonontunut (Tosin se on aikaisemminkin huonontunut) vaikka käytän piilolinssejä. Mutta ei tämä välttämättä johdu borrelioosista. Kun katsoin yhden dokumentin, niin siinä sanottiin jotain, että jos menee ottamaan jonkun antibioottikuurin lääkäriltä, niin saattaakin käydä niin, että elimistö alkaakin sitten sekoilemaan, koska borrelioosi bakteeri saattaa "voittaa". Siksi en uskalla nyt mennä raskauden takia tutkimaan onko minulla borrelioosi, sillä pelkään että sitten niitä oireita vastaa alkaa tulemaan, jos asialle jotain yrittää tehdä. nyt kun niitä ei ole ollut. Pelottaa samalla, että vauvalle tulee jotain. Ei auta kai muu kun toivoa parasta! Mutta lääkäriin menen kyllä jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen, vaikka minulla ei enää olekaan todisteena niitä läiskiä ja tautiahan ei välttämättä onnistuta todistamaan vaikka se olisikin.
Toivoisin saavani tähän vastauksia. Mielellään sellaisilta, jotka ovat vähän perehtyneetkin tautiin!
Hieman ot, mutta kuulemma saksassa on joku borrelioosi -klinikka, jossa tietävät kaikista parhaiten. Ei nyt tietenkään sinun varmasti tarvitse sinne soittaa, mutta jos joskus jostain syystä tarvitset erityistä tietoa. Iloa raskauteen! :)

Luin tuolta, että antibiootteja suositellaan, mikäli on aktiivinen tartunta. Suosittelen siis kysäisemään lääkäriltä. Mutta tuskinpa sinulla on mitään huolta, koska tartunta on niin vanha ja piilevänä. :)
http://www.borrelioosi.net/

Tuolta selviää, että aktiivisen sairauden aikana ainakaan ei tulisi imettää. Mutta tuolta löydät lisätietoa. Tsemppiä matkaan :) !

 
itseltäkin tutkittu MS:n lisäksi
Työkaveri sairastunut pahasti. Oli kauan sairaalassa ja halvausoireita. Kulkenut lopulta rollaattorilla, onneksi, Vaatii se kyllä paljon että ilkeää, sentäs vasta pääle 4-kymppinen. Pääsi nyt lopulta eläkkeelle.
 
vierailija
Onko siis kukaan sairastunut kyseiseen tautiin? Minkälaisia oireita? Kuinka pitkän ajan päästä punkin puremasta oireet ilmaantuivat jne... hoito? Onko lääkitys tepsinyt? Tietoja kaipailen tästä taudista...


Hepskukkuu.
Joo. kokemusta on. Itse sairastin kyseisen taudin vuosi takaperin.
Alkoi niin että olin erittäin väsynyt ja sitten oli kummallisia riipiviä kipuja pitkin kroppaa ja lopulta niskat niin jäykät kun kiven päällä olisi nukkunut. ja korvien takana oli ollut öisin jomottavaa /ihmeellistä kipua. "Kasvohermot kulkee sieltä ohimoille luukanavassa ja siitä muualle naamaan kuulema"

No siitä sitten niitä ihmetellessä oli jo tosi väsynyt olo ja eräänä aamuna kun heräsin, niin ihmettelin, että onpas kummallisen tuntunen naama ihmisellä. Tarkemmin kun rupesin itsediagnoosia suorittamaan niin huomasinkin että ei hemmetti... toinen puoli naamasta ei toimi ollenkaan.
Siinä sitten aamukahvia keittämään ja sivuttain juomaan ettei rinnuksille roisku ja toisella kädellä lääkärin numeroo hapuilemaan.
No... kävin sitte lääkärissä ja sain suoraan lähetteen sairaalaan.
Siellä sitten että joo,,, ei mitään hätää. normaali kasvohermohalvaus. Menee ohi parissaviikkoo......kuukaudessa. Ihme kyllä kuitenkin osasivat ottaa verikokeet sillon samalla ja nimenomaan borreliaa varten. se oli kuitenkin siihen aikaan toinen vaihtoehto.

Tulin kotiin ja olin että jes... kyllä tämä hoituu äkkiä ja pääsee taas rytmiin mukaan.
No meni sitten viikonloppu ja toinenkinpuoli naamasta alkoi olla tehoton. Sitten ajattelin että ei saakeli mitäs nyt tapahtuu. Kumpikaa puoli ei pelaa... Syöminen oli taidetta ja puhumistakin se haittasi makuaistin lisäksi + ilmeitten ottamista. Ei siinä oikeestaan muuta huonoa ollu... niin no se kumma metallinen maku suussa. se ei ollu hyvä.

Ja taas lekurille.. tällä kertaa suoraan sairaalaan ja sönkkäämään, että tämmönen tappaus tällä kertaa onko ideoita mitä tehhään?
Ottivat sitten sinne sisälle ja puoleenyöhön asti kaikenlaisia kokeita neurologisia ja verikokeita ja likvoria " selkäydin" liemiä ne siellä analysoi ja keittelivät.
No niistä sitten selvisi että punkkipirulainen ja hiljattain ehkä saatu/sairastettu "kun en minä ollu mitään huomannu ja koko kesän olin pihallakin ollu pitkissä heinikoissa ja muussa kyntäny" ollu asialla vaikka sitä ne aluksi osasi jo ehkä epäilläkin mutta nyt tuli vahvistus kokeitten jälkeen.

Siitä sitten osastolle yönseuduksi ja tuntui että tähänkö se tämä elo loppuu. Että eka kerta tämmösessä laitoksessa ja hirvitti enskertalaista kerrassaan.
No ei se elo kuitenkaa loppunut ja seuraavaks pistivät magneettikuviin ja kasvohermoissa oli jotakin varjostumaa.
ihmekös tuo jos ei naama pelaa.

No sitten kun taas päivä valkeni niin antoivat määräyksen että 21päivää seftriäksöniä suoraan suoneen ja ensimmäisen antoivat jo sairaalassa, nii eiköhä siitä ukko tokene.
Sitten kotiin ja joka päivä kävin terveyskeskuksella hakemassa doupingit. Aikaa siinä meni semmoset puolituntia per kerta.
Hankalinta siinä tippahommassa oli se tötterön pitäminen kädessä"kanyyli" se kun saattoi olla kolmekin päivää sama härpäke siinä ja paikkaa piti aina vaihdella ettei samaan joka kerta voi laittaa.
No joo... eihän siinä.. homma meni hyvin ja heti sen matokuurin edetessä muutaman päivän kuluttua jo alkoi naama taas saamaan entiset toiminnot takaisin ja se tuntui sille kun olisi sähköä kiertäny pitkin kasvoja.
Aina joka ehtoo tuli lisää toimintoja ja lopulta kaikki pelas oikein.
Nyt kun on kulunut vuosi siitä episodista niin en oo tarvinnu mitään muita lääkkeitä. En mitään jatkotarkastuksia en yhtään mitään.
Naama ja kroppa toimii enkä ole huomannu mitään erilaista ennen tai jälkeen.
Jännityksellä odotetaan voiko jatkossa syntyä mitään tästä vanhasta taudista mutta toivottavasti ei.
Oli se niin karmee kokemus kaikinpuolin kun suoraan laukastaan tuommonen todellisuus ihmisen elämään että ei hemmetti sentään.
En suosittele kenellekään.
Mutta pitää tähän elämään kuitenkin suhtautua huumorilla ja niin että kaikki mikä kohdalle tulee, niin se on lienee sitten tarkoitettukin menevän niin... Positiivinen asenne ratkaisee vaikka ois mitenkä hankala asia kyseessä. Hyvässä hoidossa sitä on kotona ja sairaalassa niin mikäs tässä.

Tämä diagnosoitu neuroborrelioosi minulla ei oo haitannu eloa mitenkään. koko juttu kesti kuukauden yhteensä ja siinä ajassa palauduin kaikkineen entiselleen.
ikää 42.

Tsemppiä kaikille tämän kanssa painiville. Kyllä elämä vielä voittaa. Uskokaa pois :eek:) kohtalotovereita riittää ja niitä tulee kokoajan lisää!!!
 

Yhteistyössä