bustatkaa nyt pliis mun kanssa tää kaveri

  • Viestiketjun aloittaja koita jaksaa lukea
  • Ensimmäinen viesti
koita jaksaa lukea
Mulla palaa käämit just nyt, tosin ainakin kymmenennen kerran samasta aiheesta. Tilanne on siis se että mieheni lainasi kaverilleen muutaman satasen rahaa marraskuun alussa tämän kaverin jäätyä yllättäen työttömäksi. Sopivat että kaveri maksaa takaisin heti kun saa liitosta rahaa.

Nyt sitten tämä kaveri ei ole vieläkään maksanut niitä rahoja takaisin, kuulemma ei ole vieläkään saanut liitosta. Sossu ei kuulemma suostu maksamaan mitään koska edellisten kuukausien tulot on olleet liian isot, ja työkkäristä ei saa mitään kun kuuluu liittoon ja sieltä pitää saada ensin rahat ennen kuin työkkäri maksaa mitään. Itse en ole koskaan ollut työtön niin en tiedä voiko tämä pitää paikkaansa.

Tämä kaveri asuu yhdessä tyttöystövänsä kanssa joka on yrittäjä. Eivät kuitenkaan voi tämän naisenkaan rahoista maksaa velkoja kun hänellä on kuulemma mennyt viime kuut aika hiljaisesti asiakkaiden suhteen. Silti kuitenkin ko. Tyttöystävä koko ajan fb:ssa kehuu kuinka on jopa melkein liikaa asiakkaita, kertoo ostaneensa joka viikko uusia työvälineitä ja laajentaa koko ajan tarjoamiensa palveluiden valikoimaa. Kun tästä huomautimme niin asia muuttuikin niin että kun ei ole tyttöystävän velat niin hän ei niitä myös aio maksaakaan.

Joka kerta kun mieheni kysyy niitä velkoja, tämä kaveri selittää jotain epämääräisiä paperinpyörittelyjuttuja liitosta, ja sanoo että rahat tulee ens viikolla. Jotenkin en vaan jaksa enää uskoa kun ollaan jo kolme kuukautta kuunneltu tota ens viikolla selitystä. Pari viikkoa sitten mulla meni hermot ihan lopullisesti ja soitin itse tälle kaverille ja sanoin pari valittua sanaa niistä veloista ja käskin lakata pitämästä meitä tyhminä. Silloin hän melkein alkoi itkemään puhelimeen ja lupasi järjestää rahat viikon kuluessa keinolla millä hyvänsä. No, viikon päästä kun mies kysyi koska maksaa, alkoi taas tää ens viikolla selittely, ja tänään sama juttu.

Ei tässä muuten mutta melkein heti ton rahan lainaamisen jälkeen munkin mies sai potkut, mutta löysi onneksi heti uuden työn. Uudesta paikasta vaan maksetaan huonompaa palkkaa alkuun ja meillä alkaa olemaan rahat ihan loppu. Mäkin oon joutunut ottamaan hoitovapaalla muutamia päiviä viikossa töitä että pysytään hengissä, joten tuo vajaa 400€ auttais oikeasti huomattavasti, vaan kun tämä ääliö ei ilmeisesti sitä aio ikinä maksaa takas. Me ei olla väkivaltaisia ihnisiä, mutta väkisinkin alkaa mieleen hiipimään ajatus että pitääkö tässä nyt lähteä hakemaan niitä rahoja takaisin.

Kertokaa mulle muten mä saan tän tyypin valheesta kiinni, josko se edes sillä tajuaisi ettei me ihan noin tyhmiä olla mitä se selvästi kuvittelee?
 
"hepokatti"
Meinaatko että sillä oikeasti on rahaa vai ei ole ja yrittää siksi koko ajan pitkittää? Liitoissa voi tosiaan kestää ekan hakemuksen käsittelyssä vaikka kuinka kaun. Tiedätkö mikä liitto? Niiden sivuilta saattaa löytyä tän hetkiset käsittelyajat, ainakin joskus oli niin. Mutta se että jos kaverilla ei oo rahaa niin ei se velkoja pysty maksamaan, vaikka aseella uhkaisi.
 
Pyytäkää raha takaisin osina. Jos kaveri sanoo, ettei ole kuin satanen, otatte sen ja jäätte karhuamaan loppusummaa. Pitäkää paperilla kirjaa rahoista, ettei ule jälkikäteen sanomista niin herkästi.
 
ap.
että myös yksityishenkilö voi hakea saataviaan ulosoton kautta...
en usko että ulosotto auttaa, tää jamppa on kuulemma nyt tässä liittosekoilussa jo menettänyt luottotietonsakin. Mä en oo ikinä lainannut kavereille viittäkymppiä enempää just tällaisten juttujen takia, mutta mun mies on liian kiltti. Ei se saa edes jämäkästi sanottua tolle kaverille että meidän on pakko saada ne rahat.
 
ap.
[QUOTE="äitee";25630647]Liiton hakemus voi tosiaan kestää...itellä meni melkein 4 kuukautta että sain ensimmäisen päivärahan. Joten tämä osio varmasti voi olla totta.[/QUOTE]

mitä järkeä kenenkään on sitten mihinkään liittoon kuulua, eikö muualta saisi työttömyyskorvauksensa kuitenkin nopeammin?
 
Odottaisin sen ajan, että on varmasti liiton päivärahoja kourassa, puolisen vuotta. Ne käsittelyajat voi olla ihan tosi pitkät joissain liitoissa.
Sitten jos vielä selittää jotain muuta, niin voi alkaa miettimään rikosilmoituksen tekemistä. Sopimus se on suullinen sopimuskin...

Teidän hätään ette varmaan sieltä rahaa saa. Mutta opetus tuli varmaan miehellekin selväksi. Älä lainaa rahaa...
 
ap.
Pyytäkää raha takaisin osina. Jos kaveri sanoo, ettei ole kuin satanen, otatte sen ja jäätte karhuamaan loppusummaa. Pitäkää paperilla kirjaa rahoista, ettei ule jälkikäteen sanomista niin herkästi.
sehän siinä on kun ei hän maksa mitään, eikä myöskään itse ilmoita noista maksupäivien viivästymisistä, vaan aina me joudutaan itse kyselemään perään. Mua ihmetyttää vaan että millä tuo on pysynyt 3kk hengissäkin ilman mitään rahaa.
 
mitä järkeä kenenkään on sitten mihinkään liittoon kuulua, eikö muualta saisi työttömyyskorvauksensa kuitenkin nopeammin?
No ööö. Liiton päivärahat on ihan himpun verran suuremmat, ne kestää sen pari vuotta. Taloudellinen turva, lisäksi lakiturva, jos irtisanotaan laittomasti tai jotain väärinkäytöksiä tai TES-rikkomuksia... Nämä nyt alkuun. Etuja on toki muitakin.

Oletko itse ihan työelämässä, kun tämmöisiä kyselet, luulin, että nämä on ihan selviä juttuja kaikille. Jos et kuulu liittoon, niin viimeistään potkujen myötä selkiää, mikä se liiton etu on...
 
Lex
Samoin miehellä metalliliiton kautta ensimmäisen maksuerän saaminen kesti 4 kk. Minulla ei tuolloin ollut juuri mitään tuloja, joten toimeentulotuen varassa kitkuteltiin. Jokainen tulipennihän piti sitten myös maksaa takaisin, kun päivärahat kolahti viimein tilille, eipä tuolloin paljon naurattanut...: /
 
ap.
No ööö. Liiton päivärahat on ihan himpun verran suuremmat, ne kestää sen pari vuotta. Taloudellinen turva, lisäksi lakiturva, jos irtisanotaan laittomasti tai jotain väärinkäytöksiä tai TES-rikkomuksia... Nämä nyt alkuun. Etuja on toki muitakin.

Oletko itse ihan työelämässä, kun tämmöisiä kyselet, luulin, että nämä on ihan selviä juttuja kaikille. Jos et kuulu liittoon, niin viimeistään potkujen myötä selkiää, mikä se liiton etu on...
kuten sanoin, en ole koskaan ollut työttömänä, liittoon olen kyllä aina kuulunut, mutta lähinnä siksi että niin kuuluu tehdä. En siis ole kovinkaan selvillä liiton eduista, oon varmaan vähän yksinkertainen kun en oo olukenut noita asioita niin tarkkaan. Tällä hetkellä olen hoitovapaalla kuten mainitsin.
 
ap.
[QUOTE="mama";25630802]Saa ehkä sossusta jtn mut ei kehtaa sitä teille sanoa.[/QUOTE]

mä en vaan käsitä miten jiku kehtaa tehdä näin. Itseäni ahdistaisi ja lujaa jos olisin jollekin noin paljon velkaa, maksaisin vaikka 50€/kk jos en muuhun pystyisi, mutta kaikki eivät ilmeisesti välitä edes kavereistaan sen vertaa.
 
No millään toimeentulotuella ei kyllä 400e velkoja maksella. Rahan saaminen liitosta voi hyvin kestää puoli vuotta eikä miehesi kaveri ole ainoa jolla tällainen tilanne on. Olisi varmaan alunperinkin pitänyt varautua pitkään maksuaikatauluun.
 
"vieras"
Ihan kuulostaa mun yhdeltä tutulta tuo lainaa teiltä saanut.... mun tuttu tosin käy töissä, ja silti koko ajan kyselee rahaa lainaksi. Ja kuten arvata saattaa, takaisin maksu tuppaa aina unohtumaan/venymään. Ja selitykset on yleensä se että palkkojen maksussa on sählinkiä tms (työskentelee isossa firmassa, jossa valtio suuri omistaja), joten en todellakaan usko että palkanmaksun puolella on syy hänen "rahattomuuteensa"... Eli meitä on joka junaan... Toki voihan teidän "ystävä" oikeasti olla niin peeaa, ettei pysty lainaansa maksamaan mutta haluttomuudesta maksaa puhuu se että te joudutte rahojenne perään kyselemään....
 
Ei oo totta..
mä en vaan käsitä miten jiku kehtaa tehdä näin. Itseäni ahdistaisi ja lujaa jos olisin jollekin noin paljon velkaa, maksaisin vaikka 50€/kk jos en muuhun pystyisi, mutta kaikki eivät ilmeisesti välitä edes kavereistaan sen vertaa.
Onneksi en liittynyt fb:n aika tyhjänpäivänen kuulostaa olevan..siellä "aikuisten hiekkalaatikolla" kehutaan (siis jotkut) omaa paremmuuttaan ja tehdään muut "kateellisiksi". Voihan olla ettei oikeasti ole asiakkaita, mutta sen tyttöystävän pitää pitää "kulissia" yllä :D Aika naurettavaa..

Ja just tuo, että jos joskus ei kerro totuutta niin sit siitä saa lukea kuitenkin facesta ja moni voi jopa loukkaantua :D En tajua koko hommaa..mutta ap:lle tosi kurja homma!! Kyllä velat pitäis maksaa!!
 
"vieras"
Mun mielestä se on vähän oma kämmi kun menee lainaamaan rahojaan, liiton rahojen saanti todellakin voi kestää, eikä silloin varmastikkaan ole mistään repiä 400€. Silloin kun lainaa, jollekin rahoja täytyy miettiä, että miten pärjää ilman niitä, toki tilanne voi muuttua, kuten teille kävi, mutta sekin mahdollisuus on huomioitava.
 
ap.
[QUOTE="vieras";25631064]Mun mielestä se on vähän oma kämmi kun menee lainaamaan rahojaan, liiton rahojen saanti todellakin voi kestää, eikä silloin varmastikkaan ole mistään repiä 400€. Silloin kun lainaa, jollekin rahoja täytyy miettiä, että miten pärjää ilman niitä, toki tilanne voi muuttua, kuten teille kävi, mutta sekin mahdollisuus on huomioitava.[/QUOTE]

kaipa sekin ois ollu tän kaverin tehtävä heti alkuun mainita että niissä rahoissa voi kestää noinkin kauan. Se että hän ei ole kertaakaan mitään itse ilmoittanut noista venymisistä, luo oikeasti mielikuvan että meitä nyt vaan vedätetään.
 
"mama"
kaipa sekin ois ollu tän kaverin tehtävä heti alkuun mainita että niissä rahoissa voi kestää noinkin kauan. Se että hän ei ole kertaakaan mitään itse ilmoittanut noista venymisistä, luo oikeasti mielikuvan että meitä nyt vaan vedätetään.
Katsos kun hn ei ehkä itsekkään tiennyt miten kauan siinä kestää. En minäkään tiennyt. Puhuttiin puolestatoista kuukaudesta maksimissaan ja 4 kuukautta odoteltiin.
 

Yhteistyössä