calmette-rokotuksesta..

Itsellä kaksi lasta jotka saaneet sen 2 päivän ikäisinä sairaalassa, Kotkassa. Nyt olen rv 35 ja menossa kätilöopistolle synnyttämään ja siitä rokotuksestahan oolen kuullu että se lopetetaan. Annetaanko sitä vielä vai joko se on lopetettu? Kaveri synnytti Kotkassa toukokuussa ja häneltä kysyttiin että annetaanko vauvalle calmette..Ja kuulin että se olis jokin ulkomaalainen rokote että sen takia kysyvät. Onko se? Ja onko se aina ollut?

Kiitos jos joku tietää..
 
Itse en kyseistä rokotetta ottanut lapselleni, syntyi kolme viikkoa sitten. Rokotus lopetetaan syksyn aikana,31.8.2006, ja se siirtyy annettavaksi vain riskiryhmiin kuuluville lapsille, esim jos matkustelee maihin, jossa tautia esiintyy tai jos lähisuvussa jollakin tuo tauti. Suomessa pidetään rokotetta tarpeettomana. Bcg rokotuksen haitat ovat suurempia kuin hyödyt. Sen kyllä saa laitoksella, jos haluaa vielä kuun loppuun saakka. Itse kysyin kätilöltä, kannattaako ottaa, sanoi, ettei juurikaan kukaan enää sitä lapselleen ota, joten jätin sitten itsekin ottamatta.
 
Just juu.. Kuopukseni sai sen rokotteen kaks vuotta sitten ja en ainakaan silloin siitä huomannut mitään tulevan.. Mietityttää vaan että kun kuitenkin sitä tuberkuloosia esiintyy tuolla rajan takana niin miten nopeesti se sitte tännekin takasin tulee jos ei enää rokoteta... No, toivottavasti ei tule. Ja kaipa nuo päättäjät sen tietää..
 
vakkari
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2006 klo 17:51 jonna kirjoitti:
Itse en kyseistä rokotetta ottanut lapselleni, syntyi kolme viikkoa sitten. Rokotus lopetetaan syksyn aikana,31.8.2006, ja se siirtyy annettavaksi vain riskiryhmiin kuuluville lapsille, esim jos matkustelee maihin, jossa tautia esiintyy tai jos lähisuvussa jollakin tuo tauti. Suomessa pidetään rokotetta tarpeettomana. Bcg rokotuksen haitat ovat suurempia kuin hyödyt. Sen kyllä saa laitoksella, jos haluaa vielä kuun loppuun saakka. Itse kysyin kätilöltä, kannattaako ottaa, sanoi, ettei juurikaan kukaan enää sitä lapselleen ota, joten jätin sitten itsekin ottamatta.
Ai.mulle sanotiin just toisin :D Että melkein kaikki sen ottavat.pari vanhempaa silloin tällöin kieltää sen laittamisen.

Kohta sitten mietitään,että miten saadaan taudit kuriin,kun jättävät kaikki rokotukset pois :whistle: hyvä suomi hyvä!
 
Elviira harmaana
Ensinnäkin ihmettelen tätä tutkimustietoa, "enemmän haittaa, kuin hyötyä", kun on lukenut enemmän asiasta niin haitat ovat olleen TODELLA pieniä. Puhutaan prosenteista ei kymmenistä prosenteista.

Ja tanskalainen rokote on ollut Suomessa käytössä jo viitisen vuotta, eli ei ole mikään uusi juttu.
Mulla tuolla köllöttää päivää vaille viikon vanha tyttönen ja mä otin calmetten. Kysyin kätilöltä vielä, että kuinka sitä on otettu niin Tayssissa moni sen vielä ottaa, eli harvaksessa on ne äidit jotka jättävät ottamatta.

Käsittääkseni 1.9.06 jälkeenkin saa riskiryhmien lisäksi jos sitä itse osaa pyytää. Siinä vaiheessa kuitenkaan kukaan ei tule enää äidiltä kysymään, että saako laittaa.
 
Synnytin itsekin Tays:ssa, jossa katilö kertoi, että harvat rokotuksen enää ottaa. Samaa totesi neuvolassa terveydenhoitaja meidän ensi käynnillämme. Outoa, että asiasta on kahta tietoa...
Jokainen päättäköön kuitenkin toistaiseksi itse, mitä asian kanssa tekee. Ja noista rokotteen haitoista, esiintyvät toki ani harvoilla, mutta silti haitat ovat viimeisten tietojen perusteella kasvaneet hyötyjä suuremmiksi, mikäli lapsen riski saada tartunta on pieni. Tästähän voikin jo päätellä taudin yleisyyden.
(Kirjoittamani asiat perustuvat kansanterveyslaitoksen ohjekirjaseen)
 
Mindela harmaana
Minä synnytin Nkl:llä Helsingissä-ja asiaa udeltuani kätilö kertoi että seitsämän perhettä kymmenestä passaa tuon rokotteen.Kuitenkin itse otin tytölleni mokoman,kun kuitenkin tulee ramapttua itärajan takana jonkun verran-siellähän jonkinmoinen riski sairastua..Mene ja tiedä.. :$
 
Savonlinnassa ei annettu enää toukokuun puolivälissä calmettea muille kuin riskiryhmille eli meidän vauva ei saanut sitä. Ja näin se on kuten joku jo laittoikin, että 1.9.06 alkaen kaikissa sairaaloissa oltava tuo käytäntö, vain riskiryhmille rokote! Eli johtavan lääkärin päätöksellä siellä ei enää rokotettu, he ottivat tuon uuden määräyksen heti käyttöön.
 
dfdfdf
kiinnostaa et mitä haittoja siitä voi olla ? en oo kuullu ?
meille se kuitenkin annettiin.. nyt kuukaus vanha tyttö (jolla koliikki) :(

Meillä mies afrikasta joten riskiryhmään kuulutaan ehdottomasti ja siksi ei mietitty hetkeäkään ettei ois otettu..
 
Äiskä -64
Meidän tytölle annettiin calmette rokotus. Syntyi 13.7.06 Hyvinkäällä. Tuota tuberkuloosia kun tuolla rajanaapurissa on vielä aika reippaasti ja oma isäni asuu ihan rajan tuntumassa joten siinä oli jo syytä rokotukselle ihan riittävästi. Lääkäri oli meidän kanssa samaa mieltä. Hyvinkäällä rokotus lopetetaan myös 1.9.06. Ei siitä rokotteesta ole sen enempää haittaa kuin aiemminkaan. Turhaa hysteriaa monet sen haittavaikutuksista kyllä osaavat lietsoa.
 
joo
ja siinäkin on vielä todella pieni se riski saada sen rokotteen takia jotain seurauksia... Ikinä ei tiedä miten maailma muuttuu kun asumme kuitenkin näin "lähellä" itärajaa. Kyllä minä ainakin lapsen parasta ajatellen otin sen! Eikä ole mitään tullu!
 
Kotkassa olin viime viikolla ja kysyivät rokotteesta, sanoin että ei anneta.

Ja se tubi ei kuulemma tartu vaikka joku tubi-ihminen kävelisi vastaan ja yskisi päälle, vaan vaatii pitkän altistuksen - näin sanoi mull terkka neuvolassa. Eli ei tarvi pelätä rajan takaa tulevaa tubia mikäli joku tubityyppi ei asu teillä =)
 
Elviira harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2006 klo 16:16 Emilyn kirjoitti:
Kotkassa olin viime viikolla ja kysyivät rokotteesta, sanoin että ei anneta.

Ja se tubi ei kuulemma tartu vaikka joku tubi-ihminen kävelisi vastaan ja yskisi päälle, vaan vaatii pitkän altistuksen - näin sanoi mull terkka neuvolassa. Eli ei tarvi pelätä rajan takaa tulevaa tubia mikäli joku tubityyppi ei asu teillä =)
Kyllä tuberkuloosi tarttuu pisaratartuntana. Mukavaa, että neuvolantäti kertoo, ettei näin ole. Tokikin pienempi riski se on saada yhden yskäisyn perusteella, kuin silloin, kun ihminen joka sitä sairastaa asuisi saman katon alla.
Mutta kyllä se silti mahdollista on.
Näin omakin isäni sen on saanut. Ja koska minä ja veljeni ei olla saatu aikoinamme rokotusta, saimme tartunnan myös. Onneksi asia kuitenkin ajoissa hoidettiin, eikä meillä koskaan se puhjennut, mutta tartuntaa me kannamme loppuelämämme.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.08.2006 klo 12:23 Elviira harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2006 klo 16:16 Emilyn kirjoitti:
Kotkassa olin viime viikolla ja kysyivät rokotteesta, sanoin että ei anneta.

Ja se tubi ei kuulemma tartu vaikka joku tubi-ihminen kävelisi vastaan ja yskisi päälle, vaan vaatii pitkän altistuksen - näin sanoi mull terkka neuvolassa. Eli ei tarvi pelätä rajan takaa tulevaa tubia mikäli joku tubityyppi ei asu teillä =)
Kyllä tuberkuloosi tarttuu pisaratartuntana. Mukavaa, että neuvolantäti kertoo, ettei näin ole. Tokikin pienempi riski se on saada yhden yskäisyn perusteella, kuin silloin, kun ihminen joka sitä sairastaa asuisi saman katon alla.
Mutta kyllä se silti mahdollista on.
Näin omakin isäni sen on saanut. Ja koska minä ja veljeni ei olla saatu aikoinamme rokotusta, saimme tartunnan myös. Onneksi asia kuitenkin ajoissa hoidettiin, eikä meillä koskaan se puhjennut, mutta tartuntaa me kannamme loppuelämämme.
Terkka oli kuulemma soittanut jollekin asiantuntijalle asiasta ja kysynyt ja tämä asiantuntija oli sanonut että se vaatii pitkän altistumisen.

Piti oikein googlettaa, juu niinhän sitä sanotaan että voi tarttua yskäisystäkin mutta on kuulemma epätodennäköistä.<br><br>
 

Yhteistyössä