Cipralexin ottoaika yövuoroa tekevällä?

  • Viestiketjun aloittaja tiiteni harmaana
  • Ensimmäinen viesti
tiiteni harmaana
Ei osannut lääkärikään vastata mulle, kun kysyin, että pitäisikö lääke ottaa aamulla siltikin, vaikka tulee yövuorosta kotiin ja menee nukkumaan. Oma järki sanoo, että ottai sellaisina päivinä vasta kun herää, mutta toisaalta pitoisuus ei sitten taas ehkä pysy niin tasaisena, jos ottaa välillä vasta iltapäivällä ja yleensä aamulla. En tee kuitenkaan jatkuvasti yövuoroa. Onko kukaan joutunut vastaavaa miettimään ja miten olet asian ratkaissut?
 
tiiteni harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Yömyssy:
Ala ottaa pilleri vaikka klo 16.00, silloin voit ottaa sen samaan aikaan riippumatta vuoroista ja nukkumisista. Ei se niin paljon piristä, että iltapäivä olisi liian myöhäinen ottoaika.
En viitsisi, koska yleensä tarvitsen tuota "vaikutusta" nimenomaan päivällä, että jaksan kestää arjen pyöritystä ja saan jotain tehtyä kotona. Liekö aamupäivä sitten kovin alavireinen, jos ottaa vasta iltapäivällä...

Ajattelen, että menee tavallaan vaikutus hukkaan, jos ottaa aamulla ja menee nukkumaan. Tosin, kun aloitin lääkkeen keväällä, mulla oli yövuorot just menossa ja huomasin, että unet jotenkin "loppuu kesken" päivällä, kun otin aamulla. Sitten olen kyllä ottanut iltapäivällä niinä päivinä, kun pitää saada päivällä nukuttua kunnolla ja muina päivinä aamulla.
 
Liisu
Alkuperäinen kirjoittaja tiiteni harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Yömyssy:
Ala ottaa pilleri vaikka klo 16.00, silloin voit ottaa sen samaan aikaan riippumatta vuoroista ja nukkumisista. Ei se niin paljon piristä, että iltapäivä olisi liian myöhäinen ottoaika.
En viitsisi, koska yleensä tarvitsen tuota "vaikutusta" nimenomaan päivällä, että jaksan kestää arjen pyöritystä ja saan jotain tehtyä kotona. Liekö aamupäivä sitten kovin alavireinen, jos ottaa vasta iltapäivällä...

Ajattelen, että menee tavallaan vaikutus hukkaan, jos ottaa aamulla ja menee nukkumaan. Tosin, kun aloitin lääkkeen keväällä, mulla oli yövuorot just menossa ja huomasin, että unet jotenkin "loppuu kesken" päivällä, kun otin aamulla. Sitten olen kyllä ottanut iltapäivällä niinä päivinä, kun pitää saada päivällä nukuttua kunnolla ja muina päivinä aamulla.
Musta toi klo 16 ottaminen oli ihan hyvä neuvo... Ookko kauan syöny? Cipralexin vaikutuksen ei pitäs olla niin yhtäkkinen kuin joittenkin "väkevämpien" lääkkeiden (esim. Efexor jonka tehon todella tuntee heti) vaan se on ennemmin tasasen pitkäkestoinen. Jos nyt huomaat jotain eroa olossasi riippuen mihin aikaan lääkkeen otat, niin ehkä se tasaantuu kun jatkossa?
 
tiiteni harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eipä tarvitse minun tuollaisia vahvoja psyykenlääkkeitä onneksi käyttää :)
No mullekin tuli aika puskasta tuo lääkkeen aloitus. Työterveyteen menin ihan rutiinisti ja lääkäri ottikin jonkun terveyskyselyvastaukseni puheeksi, kun minulla on kuulemma masennusoireita. Pisti tekemään sellaisen masennustestin ja totesi minulla olevan keskivaikean masennuksen. Että näin niitä diagnooseja tehdään... Kysyi, olisinko halukas aloittamaan lääkityksen ja minä ihan pöllämystyneenä sanoin, että kai sitä voi kokeilla. Sain ajan työpaikkapsykologille myös.

Kävin lääkäristä päästyäni apteekissa hakemassa cipralexit ja kotona luin käyttöohjelapusta kaikki kamalat sivuvaikutukset. En uskaltanut aloittaa lääkitystä heti. Kävin muutaman viikon pästä sillä psykologilla keskustelemassa ja sen jälkeen vasta päätin, että mun kannattaa tuo lääkitys todellakin aloittaa. Toukokuun lopulla aloitin lääkityksen.

Masennusoireeni ilmenivät lähinnä lyhytpinnaisuutena (helposti ärsyynnyn kotona pienestäkin) ja saamattomuutena (kotona nimenomaan). Töissä menee loistavasti ja koen työni erittäin antoisana. Psykologin kanssa pohdittiin, että todennäköisesti tuo masentuneisuus on alkanut jo synnytyksen jälkeen (4 vuotta sitten) ja asiaan vaikuttaa omat lapsuuteni kokemukset ja äitinä oleminen on tällä hetkellä elämäni suurin haaste ja todellakin HAASTE. Lääkityksen avulla jaksan olla parempi äiti.
 
tiiteni harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä otan iltaisin, yötyön takia.
Mä teen enimmäkseen muita vuoroja, siis aamuja ja iltoja, joten en ihan viitsi lääkitystä kokonaan iltaankaan siirtää. Olen omalta osaltani nyt päätynyt siihen, että otan lääkkeen aamuisin yleensä ja yövuorojen nukkumispäivinä iltapäivällä. En ole ainakaan huomannut, että olo olisi kummemmin muuttunut vaikka joinakin päivinä ottoaika on myöhempään.
 

Yhteistyössä