D-vitamiini

Viestiketju alueella 'Mitäs nyt? Aihe vapaa' , aloittaja vierailija, 08.10.2017.

  1. vierailija

    vierailija Vieras

    Nyt kun on satanut koko päivän ja syksyn pimeys on vallannut myös mielen niin ajankohtainen kysymys hiipii esiin: kuinka paljon d-vitamiiniä pitää popsia päivittäin, jotta on hengissä vielä kevään auringon pilkistäessä?
     
    #1
  2. vierailija

    vierailija Vieras

    Meillä on käytössä 20μg d- vitamiinivalmiste
     
    #2
  3. vierailija

    vierailija Vieras

    50-150 µg d-vitamiinia käytetään meillä.
    Lapset 50 µg ja aikuiset vaihtelevasti 100-150 µg. Arvot silti viime talvena alhaiset :confused:

    Yleisesti tuo suositus 10 µg - 25 µg on liian vähän.
     
    #3
  4. vierailija

    vierailija Vieras

    En ollenkaan, enkä siedä lisättyä vitmiinivalmistetta, mitä monissa tuotteissa on. Elimistöni on tottunut hyödyntämään tehokkaasti sen vähänkin valon, mitä pilvistä siroaa. Siihen tarvii kolesterolia(y)
    Terveenä vuosikausia, ilman pienintä flunssaakaan - ei voi olla sattumaa enää:cool:
     
    #4
  5. vierailija

    vierailija Vieras

    D-vitamiini kerätään lampaanrasvasta, vaikka se lampaan iho on paksun karvan peitossa enimmän aikaa vuodesta. Luomulehmä taas viettää aika paljon aikaa ulkona. Eikö siis luomumaidossa muka ole d-vitamiinia? Rasvattomassa sitä ei ole, kun se on rasvaliukoinen vitamiini, joten rasvattoman maidon purkitus voitaisiin kokonaan lopettaa.

    "Tutkimuksessa havaittiin, että runsas kolesterolin saanti ruokavaliosta ei ollut yhteydessä sydäninfarktin riskiin koko tutkimusaineistossa eikä miehillä, joilla oli APOE4-tyyppi. Myöskään ravinnon merkittävän kolesterolin lähteen, kananmunien, syönti ei ollut yhteydessä riskiin. Tutkimuksessa ei myöskään havaittu, että ruokavalion kolesteroli tai kananmunien syönti olisi ollut yhteydessä suurempaan kaulavaltimoiden seinämien paksuuntumiseen."
    - T.S. 11.2.2016

    Huhtikuun 5.2016 uutisoitiin näin:

    "Vaihtoehtoja on kuitenkin haluttu etsiä, sillä osalle korkeasta kolesterolitasosta kärsineille statiineista on tullut sivuvaikutuksia, kuten lihassärkyä ja heikkoutta."

    Oma elimistö (ihmiselläkin!) sen vitamiinin valmistaa ihon kautta ja siihen se tarvitsee kolesterolia(y)
     
    #5
  6. vierailija

    vierailija Vieras

    Flunssattomuuden perusteella en menisi sanomaan, että saat D-vitamiinia riittävästi. Kannattaa ehkä käydä sydäntalvella testauttamassa ne arvot, ei maksa paljoa. Jos ovat riittävällä tasolla, niin tiedät sitten ainakin varmuudella, että et tarvitse vitamiineja purkista ollenkaan. Jos taas ne arvot ovat liian matalat, niin saatat säästyä monilta vanhuuden vaivoilta, kun tiedät nappailla vitskua purkista talvisin.
     
    #6
  7. vierailija

    vierailija Vieras

    Joo, mutta elimistö osaa valmistaa tarvitsemansa kolesterolin. Sitä ei tarvitse erikseen syödä. Tosin ravinnon kohtuullisista kolesterolimääristä tuskin on haittaa, koska elimistö vain vähentää omaa tuotantoaan silloin kun sitä saadaan ruoasta.
     
    #7
  8. vierailija

    vierailija Vieras

    Minä otan 60, lapset 20 tai 10 iästä riippuen. Mies ottaa jotain 150 tms en oo varma. Ei se kyllä ota joka päivä, sillä on huono muisti.
     
    #8
  9. vierailija

    vierailija Vieras

    Lisää miehellesi B12 "muistivitamiini" :D
    Ehkä voit itsekin napata, jos et ole varma tai muista mitäs se mies napsiikaan ;)
     
    #9
  10. vierailija

    vierailija Vieras

    B12-vitamiinilisän ei ole missään tutkimuksessa koskaan todettu olevan pienimmässäkään määrin hyödyksi sekasyöjien muistille. Tämä koko h*lvetin "muistivitamiini"-juttu juontaa juurensa vain siitä, että koska vegaanien ruokavaliosta puuttuu B12 kokonaan, saavat he neurologisia häiriöitä ilman erillistä vitamiinilisää. Tavallisille ihmislle (liha-, kala- ja munatuotteita syöville) ei B12-vitamiini ole, eikä ole koskaan ollut mikään "muistivitamiini".
     
    #10
  11. vierailija

    vierailija Vieras

    Aika erikoista kyllä, kun Googlaa B12 ja muisti niin jokaisessa löytyvässä artikkelissa viitataan B12 vitamiinin puutoksen vaikutukset muistiin ja muistihäiriöihin. Tuskin sitäkään ihan keksitty on. Mutta kai sekin, että hyötyykö jostain lisästä, kannattaa selvittää mittaamalla ne tasot.
    Valmisteidenkin välillä on eroja, en meinannut saada millään D-tasoja nousemaan vaikka kuinka söin eri merkkejä ja vahvuuksia. Kokeillut nyt suihkeena D-vitamiinia. Hyvin on noussut tasot. Käytössä 75mcg vahvuinen suihke.
     
    #11
  12. vierailija

    vierailija Vieras

  13. m1es

    m1es Tunnettu jäsen

    Rekisteröitynyt:
    01.10.2014
    Viestejä:
    4 247
    Saadut tykkäykset:
    609
    Monella vanhuksella on b12-puute, vaikka normaaleja sekasyöjiä ovatkin.

    D-vitamiinia kannattaa talvella ottaa. Suomalaisvalmisteet vain ovat 1) kovin alakanttiin annostelevia 2) tavallisesti myytävät pillerit huonosti imeytyviä verrattuna öljykapseleihin.
     
    #13
  14. vierailija

    vierailija Vieras

    #14
  15. feger

    feger Tunnettu jäsen

    Rekisteröitynyt:
    21.09.2004
    Viestejä:
    30 711
    Saadut tykkäykset:
    721
    Normaali, terve ihminen ei tarvitse lisäaineita vitamiinipurkeista :)
     
    #15
  16. m1es

    m1es Tunnettu jäsen

    Rekisteröitynyt:
    01.10.2014
    Viestejä:
    4 247
    Saadut tykkäykset:
    609
    Ei niin, jos asuu ihmisen alkuperäisillä leveysasteilla alkuperäisessä asussa (alastomana ulkoilmassa).

    fegerin asu huhtikuusta syyskuuhun?
    [​IMG]

    Sen sijaan täällä pohjoisessa auringon valo tuottaa ihossa d-vitamiinia alle puoli vuotta ja silloinkin edellytyksenä on tuo ulkoilmassa vähissä vaatteissa oleilu ja riittävän vaalea iho. Talviaikaan pitää kalaa syödä käytännössä päivittäin (tuo 2 kertaa/viikko ei riitä) jos d-vitamiini pitää saada ravinnosta. Vegaanilla ei ole meidän valoilmastossamme mitään mahdollisuutta saavuttaa terveyttä ylläpitävää kalsidolitasoa ilman ravintolisiä, sama pätee ihonväriltään tummiin ihmisiin.
     
    #16
  17. vierailija

    vierailija Vieras

    Syömäsi D-vitamiini tehdään yleensä lampaanvillasta - mutta miksi?
    Lampaanvillaa käytetään D-vitamiinin valmistuksessa, koska lampaat tuottavat paljon lanoliinia ja siksi D-vitamiinin tuottaminen lampaan lanoliinista on suhteellisen edullista.

    Lanoliinista tehdään myös huulirasvoja ja muita kosmetiikkatuotteita.

    Myytävät D-vitamiinivalmisteet ovat yleensä muotoa D3, mutta myytävänä on myös tuotteita, joiden vitamiini on muotoa D2.

    - D2-vitamiinia eli ergokalsiferolia valmistetaan useimmiten hiivasta, eikä ihmiselimistö voi tuottaa tätä kemiallista muotoa D-vitamiinista, kertoo Miettinen.
     
    #17
  18. vierailija13

    vierailija13 Vieras

    Et voinut vastustaa ?
     
    #18
  19. vierailija

    vierailija Vieras

    Mun iho on vaalea kuin Lumikilla, joten siinä syy, en tarvi lisiä. Enkä syö kalaa joka päivä, mutta luomuvoita senkin edestä. En usko, ettei lehmä kerää sitä yhtään, jos kerran paksuturkkinen lammmaskin kerää:D
     
    #19
  20. feger

    feger Tunnettu jäsen

    Rekisteröitynyt:
    21.09.2004
    Viestejä:
    30 711
    Saadut tykkäykset:
    721
    Olisikin tuollainen kroppa niin mielelläni olisinkin tuossa eevan asussa :love:
     
    #20
  21. vierailija

    vierailija Vieras

    Lapset 4-ja 6v 20, miehen kanssa 100-150/vrk. Muistattehan virlä ottaa aamulla niin saa parhaat tehot!
     
    #21
  22. vierailija

    vierailija Vieras

  23. Ärsyttävä tyyppi

    Ärsyttävä tyyppi Tunnettu jäsen

    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Viestejä:
    858
    Saadut tykkäykset:
    265
    Eikö se ole aikuiselle 100 vuorokaudessa... mitä ei "saa sanoa", mutta minkä lääkärit nykyisin sanovat. Enemmänkin kuulemma pitäisi, mutta tuo nyt on jonkinlainen normi pimeään aikaan.
     
    #23
  24. vierailija

    vierailija Vieras

    Rahat pois kansalta, kun eivät halua uskoa, että ilman pillereitä pärjääparemmin. ---Ei meitäkään täällä olisi muuten...
    Esivanhemmat eivät lentäneet ollenkaan!
     
    #24
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti