d-vitamiini

  • Viestiketjun aloittaja pinja79
  • Ensimmäinen viesti
pinja79
oletteko antaneet lapselle d-vitamiiniä ja minkä ikäisenä aloittaneet antamisen?
itse ollaan annettu kokoajan... sairaalassa aloitettiin jo, mutta yhdelle ystävälleni ei oltu edes puhuttu koko d-vitamiinista! onko erilainen käytäntö erisairaaloissa/osastoilla?
 
mä aloin antamaan 2viikon iässä d-vitamiinia ja neuvolasta tämä "käsky". ei meillekkään vielä sairaalassa deetipoista puhuttu,mutta niiku sanoin nii neuvolassa sit siitä =) oliskohan sitte ystävällesikin neuvolassa vasta puhetta niistä...aika outoo,jos ei mitään mainita deevitamiinista,nehän on jo niin "yleisiä" =)
 
Heti kun terkka kävi kotona vauvan ollessa 2vk niitä käskettiin alkaa antamaan. Meillä ei mitkään tipat tuntuneet sopivan, kamalia vatsavaivoja. Vasta 4kk aloitettiin säännöllinen, täyden annoksen, antaminen deetippoja. Aion jatkaa niin kauan kuin tyttö alkaa täysin samoille pöperöille aikuisten kanssa.
 
-Tumpula-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2006 klo 23:28 vieras kirjoitti:
tietääkö kukaan mitä haittaa lapselle on jos ei anna d-vitamiinitippoja?
"D-vitamiinia tarvitaan kasvuun ja luuston kehittymiseen. Sen puute aiheuttaa kasvun ja kehityksen häiriöitä ja vaikeimmillaan riisitaudin."
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10040;10090;10136;10137
 
Meille ei muistaakseni sairaalassa tipoista puhuttu, mutta terkka suositteli 2 vk eteenpäin. Tyttö on saanut Jekovit-tippoja tasan 2-viikkoisesta, maha sillä möyrii muutenkin, tuskin johtuu vain tipoista.
Maistoin tippoja äskettäin, kun tarttisin itsekin vitamiinilisää: Kamalan kitkerää ainetta! Ihmettelen, ettei vaavimme edes irvistä sille, vaikka maisteleekin huolella kaikkea, mitä lusikalla annetaan. Meillä käyttö jatkunee kouluikään asti, lapsella sen verran pigmenttiä.

 
vipsu
tuli vaan mieleen et devitol on mun omasta mielestä paremman makusta ku jekovit. Devitol on öljypitosta eli säilytetään jääkaapissa. Meilläki mun mielestä ku eka annoin jekovitteja niin maha möyri, mut sit ku annoin devitoleja niin ei enää; saattaa tosin johtua siitäki ku sit lapsi oli vähän vanhempi jo.
 
Meillä lapsi saanut 2 viikkoisesta asti d vitamiinia! Mutta sairaalassa ei todellakaan puhuttu mistään d tipoista mitään!
Neuvolantäti kysyi 1kk neuvolassa että saahan lapsi d-tippoja, jostain olis joskus sattunut kuulemaan että pienille niitä annetaan!
 

Yhteistyössä