Diabetes ja makrosomia

Millä viikoilla diabeetikon synnytys käynnistetään / tehdään sektio, jos lapsi on todettu makrosomiseksi? Itselläni on todella kapea lantio ja lapsesta on tulossa makrosominen (nyt +1,5 SD, painoarvio 2,9 kg rv 34+3). Jäi vähän sellainen kuva tämän päivän käynnillä, että eivät ota lantion mittoja vakavissaan, jos lapsi ei ihan jättiläinen ole.
 
Kohdunsuun kypsyttely aloitetaan yleensä lasketuissa ajoissa. Versinaisesti yliaikaiseksi ei raskautta yleensä päästetä. Kypsyttelyn aloitus riippuu kuitenkin aina tapauskohtaisesti tilanteesta ja lääkäristä. Vaikka lantiosi olisi kapea, voi se sisämitoiltansa olla normaalikokoinen. Sisätutkimusta tehdessä lääkäri on jo todennäköisesti tehnyt arviota lantiosi sisämitoista.
 
Kiitos vastauksesta. Mulla ei ole missään vaiheessa lantion sisämittoja tutkittu. Tiistaina lääkäri ei olisi edes kanavan pituutta ultralla katsonut, jos en olisi nimenomaisesti pyytänyt. Ja lantion kapeus siis suvussa periytyvää, äiti ja sisarensa eivät ole pystyneet sen takia alakautta synnyttämään edes normaalikokoisia lapsia. Kyselin 3 Taysin erikoislääkäriltä mielipidettä, ja he kaikki suosittelivat elektiivistä sektiota. Mietin vain, että joudunko Kättärillä kovasti riitelemään asiasta.
 
En osaa noihin sun suoranaisiin kysymyksiin vastata mutta voihan olla että vauvasi kasvu vielä tasaantuu.Oletko jo ollut uusinta ultrassa?

Mulla yhdessä raskaudessa vauvan painoarvio sai lääkärit liikkelle,vaikka uudelleen synnyttäjä olinkin.Rv 34+ vauvan painoarvio oli liki tyon sun,eli 2,8kg ja sillä lupailivat reippaasti yli 4,5kg laskettuna.Mäkin hiukan pelästyin,olen kuitenkin varsin pienikokoinen(158cm ja 50kg ilman rask.)Mutta vauva kasvu hidastui loppua kohden huomattavasti(sokerirasituskin tehtiin noilla viikoilla suuren kokoarvion vuoksi,mutta oli norm)
Tyttö sitten syntyi rv 40+5 painolla 3700g!
Viikoilla 38 ja 39 painoarvio oli 3,5kg

Tsemppiä sulle loppuraskauteesi! :hug:
 
evi-ta Kiitos rohkaisusta. Täytyy toivoa, että ei ainakaan enää kiihtyisi kasvu. Seuraava ultra ja keuhkojen kypsyysarvio on viikon kuluttua. Aiemmin vauva kasvoi diabeteksesta huolimatta keskikäyrällä, mutta viimeksi oli hypännyt lähes makrosomiseksi, vaikka noihin aikoihin insuliini rupesi pitämään sokerit paremmin kurissa. Hirvittää, jos kasvukäyrä on senkin jälkeen taittanut ylöspäin, eli insuliinilla ja sokeriarvoilla ei ole ollut suoranaista merkitystä kasvuun. No, täytyy toivoa, että suostuvat sektioon niin hyvissä ajoin, että ei tarvitse pelätä loppuvaiheen hapenpuutetta, jonka riskistä diabetologi jo varoitteli, jos vauva kasvaa kovin suureksi.
 
sillä kävin ultrassa tasan rv 34 ja painoarvio oli 2.9kg eli isokokoinen lapsi tulossa. Itselläni on insuliinihoitoinen rd ja arvot silti heittelee aikalailla näin loppuakohden. Itselläni on -05 alakautta tapahtunut käynnistetty synnytys ja silloin lapsi painoi reilut 3600g ( normaali painoinen)eikä mielestäni edes tehty synnytystapa-arviota. Lapsi kuitenkin mahtui tulemaan ulos (lopuksi imukupilla), mutta pää oli virheasennossa, mutta muuten kaikki itse synnytyksessä meni ok vaikkakin oli pitkä ja rankka.
Nyt mietinkin sellaista että laitetaankohan automaattisesti synnyttämään alakautta jos on aiemmin synnyttänyt, eli oletetaanko että "kyllä se mahtuu kun on ennenkin mahtunut"?
Otetaanko siinä kuitenkin riski esim. mahdollisesta hapenpuuttesta tai muusta vammautumisesta huolimatta?Kysytäänkö äidin mielipidettä ollenkaan?
Viime ultrassa kysyin miten synnytys tapahtuu, mutta ei osannut vielä sanoa ja kuitenkin sai käsityksen että se käynnistetään ennen laskettua aikaa ja alakautta...
Sinänsä alakautta on ok, mutta hölmö kun oon ja pelkään jotakin sattuvan...just hapenpuutetta ym. :ashamed:
 
Mä kanssa tässä tätä asiaa käyn läpi....itellä neljäs lapsi tulossa tässä maaliskuun loppuun mennessä. Oon raskausvkolla 32+3 ja mulla on raskausajan rd.Sokerit ollu suht ok...mitä nyt joitain pomppu arvoja joidenki ruokakertojen kanssa on tapahtunut.
Paino arvioita on tehty nyt jo aika monta...tässä niistä lukemat...
17+1 210g
20+1 409g
26+2 1078g
30+2 2000g
32+2 2300g

Tää viimenen siis eilen tehty.
Mua kiinnostas kanssa miten muilla on tää homma mennyt.Mulla on kokemusta yhestä raskaudesta jossa ollut pitkävaikutteinen ja raketti insuliini hoito.Ja siinä lapsi kasvoi nätisti omalla käyrällään...lähellä keskikäyrää.Ja sai mennä laskettuun aikaan.Käynnistyi itse 40+2 ja sillon syntyikin.Normaalin kokoinen 3755g tyttö. Käynnistys aika tosin oli seuraavalle päivälle.Tämä tyttö syntyi normaalisti alateitse.
Sitten mulla on kokemusta semmosisestakin rd raskaudesta johon määrättiin pitkävaikutteinen vain yölle...(jonka itse hoidin huonosti) Lopetin insuliinin paljon ennnen synnytystä.Tämä poikavauva kasvoi makrosomisena,eikä tällä lapsella ollut mitään hätää eikä ongelmaa syntymän jälkeen.Syntyi ison painoarvion takia sektiolla 38+5,painoarvio oli tuolloin 5100g mutta painoi 4490g.
Sitten mulla on kokemusta semmosesta raskaudesta missä arvot oli raja-arvoja eikä hoitona ollut insuliini...vaan ruokavalio...mitä nyt en pilkun tarkkaan noudattanut etes.
Tämä käynnistyi vesien menolla 38+2 mutta ei edennyt...melkein 2 vuorokautta siitä sitten avsta käynnistetiin tipalla ja sitten syntyikin pian tipanlaitosta.Tämä tyttö lapsi painoi 3820g,elikkä oli ihan normaali kokoinen.Mutta meillä oli sillon molemmilla tulehus...joka varmaan johtui liian pitkästä ajasta ilman lapsivettä.Näin itse veikkaan.Tällä lapsella sokerit heitteli ja oli happikaapissakin jonkunaikaa teholla..tosin tällä lapsella on halkiokin.Että oli monesta eri syystä teholla.
Että semmosia kokemuksia mulla on..jos joku haluaa tietää.Kysyäkkin lisää saa...vastaan jos osaan. :p

En pidä ihteäni tän alan tietäjänä...oon ihan ulalla itekkin että mitä tässä nyt oikeen meinaa tapahtua.Painoarvio on aika iso...mutta ite en tiiä mitä meinaavat...ku tietäski??!!Ite sanoin ainakin että sektioon en haluais en sitte millään.Ja se kirjattiin papereihin...tai ainakin lääkäri sen saneli koneelle.Seuraava painoarvio on 3 vkon päästä...mitä lie siteen keksivät... :ashamed: Ärsyttävää eläää tällai...ku ei tiiä...välillä joku vihjailee että rv 35-36 jotain tapahtus.Jotku sano et loppuun päästävät jos ei muita ongelmia meille ilmene.Saas nähä...ois kiva tietää miten varautua mihinki...

Mä pelkään eniten sitä sektiota. :ashamed: Ja sitä että tää muksu innostuu kasvaaa niin että muuta vaihtoehtoa ei oo ku se pelkäämäni sektio. :ashamed: Mä kyllä yritän saada ne kuuntelemaan mua...että lähetään sitten herkästi käynnistämään tätä tyyppiä jos tuo kasvu kiihtyy niin... :ashamed:

Kertokaa muutkin...onhan teitä.Sanotaan että tää rd ois yleinen suomessa...mutta näi ku ehtii kokemuksia..tuntuu et ei oo ketää kanssa sisarta suunnilleen. :|
Hmm...
Mä toivon että mua kuunneltasi kerrankin etes tuota synnytys tapaa miettiessä.Kun sitä mietitään.Mun toivet o menny vähän harakoille yleensä.AInakin KSks sairaalassa.

Kertoilkaapas...mua kiinnostaa tää kanssa ja paljon!!

-D
 
Minulla sektio tehtiin viikoilla 38+2 makrosomian (+2 SD) ja diabeteksen takia. (Lisäksi istukka alkoi heiketä.) Sektio päätös tuli todella myöhään, vasta rv 38+0. Siihen saakka oletettin, että alatiesynnytys olisi mahdollinen. Viimeisillä viikoilla painoarviot nousivat hurjan nopeasti, vaikka sokerit paranivat loppua kohti ja insuliinia sai vähentää.
rv 33+5 2,8kg
rv 35+1 3,1kg
rv 35+6 3,3kg
rv 37+0 3,6kg
rv 37+5 4kg

Poika painoi syntyessään 4,4kg. :whistle:
 
Mulla ei istukan toiminnassa oo ikinä ollut mitään poikkeavaa.Toiminut hyvin loppuun asti hyvin.Mitä toi (+2SD) tarkoittaa?? En oo kuullukkaan... :eek:
Tuota luokkaa kasvaa tää meijänkin kaveri..niin kun sulla mami2010 kasvoi...
Onko mami sulla iha muutenki diabetes ku vaa raskauden aikana vai pelkästään raskauden aikana??
Hmmh..mitenköhän ne sais käynnistämään aikasemmin????? Vide...

Daizz 33 tasan..
 
daizz
"Makrosomia tarkoittaa sikiön tai vastasyntyneen yli 2 SD:n verran viitearvon ylittävää painoa tai vastasyntyneen yli 4 500 g:n painoa." Se kai tarkoittaa vaan sitä, kuinka paljon yli käyrien lapsi kasvaa. En ole mikään asiantuntija tosin. Meidän pojalla vartalonympärys ylitti käyrät ja sen perusteella pidettiin makrosomisena. Ihan sopusuhtainen kaveri sieltä syntyi, painava vaan viikkoihinsa verrattuna. ;)
Mulla on ykköstyypin diabetes, mutta ei ne alkaneet edes puhua käynnistelystä ennen kuin painoarvio oli neljä kiloa... :/
 
mami2010 okei....hienosti selitetty ku mäki jopa ymmärsin suunnilleen tän homman nyt.. :) Mä en tiedä tarkkaan mikä tän meijän jöllikän vatsanympärys on..mutta kasvaa 2.5 vkoa edellä tän lasketun ajan mukaan.Vaikka ite oon mieltä että la voisi olla reilun vkon aikasemmin.Tiedä sitten. :p
Ai sulla on 1 tyyppinen...vide...ei käy yhtään kateeks,mut minkäs sille mahtaa... :/ Sen kans on vaa elettävä... :(
Hmm...mä todella toivon että saisin synnyttää alakautta...ja suostusivat käynnistämään niin että ei sitä sektiota tarvittasi....mulle on kyllä sanottu että 4.5 kilonen mahtuisi tulemaan...mutta silti..pelottaa se että jos tää nyt sitten innostuu kasvamaan vielä niillä viimesillä vkoilla hurjaa tahtia...ja kun meen tyyliin 28 vkolla käynnistykseen ni painoarvio onki 5kiloo...ni ei kiitos.Mun poika meni näin...ja olin hajota siihen leikkaus päätökseen... :( :ashamed: Vaikka kyllä hyväksyn sektion jos ei muuta vaihtoehtoa enään nähä...mutta jos se vaan mitenkään voidaan estää ni mielellään niin...koska haaveilen saavani vielä lapsia... :heart:
Ja hyväksyn sektion muilla..mutta en itselläni... :p :ashamed:

Kiitos vastauksesta...kiva kuulla muiden kokemuksia...ja miten muilla tää homma on mennyt...ite oon ihan ressinä tän kanssa...hypin varmasti seinille jos leikkaukseen joudun... :ashamed: :headwall: :headwall: :headwall:

Mulla on seuraava painoarvio...35 ja risat... Sitä odotellessa...

-D
 
Joo kävin.
Painoarvio viikoille 35+2 oli 3000g-3100g...Seuraavan painoarvion meinasvat laittaa vasta tuonne 39 viikolle...ja kitisin sitten ja sain jopa viikon aikasemmaks.Ja nyt nii pelottaa...pelottaa nii!!Ku jo olemassa olevan pojan loppu raskaudessa kävin niin että kun sitten menin 38+4 käynnistykseen ja tehtiin sitten viel painoarvio...ni se oli sen 5100g eikä antaneet sitten synnyttä vaan sektio oli seuraavana aamuna. :( Ja nyt sitten pelkään...ett nin käy taas...vaikka kuinka oon sanonut että en siihen haluaisi!!Ja kun oon kaiken lisäk mahottoman kipeä koko lantion seudulta ja ristiselästä...et kestäkö mun kroppa tän loppuun asti ja jos tä kasvaa vielä isoksi??!!Lääkäri tuumaili vaan et loppuun asti mennään..kyll sä mahut synnyttää 4.5kilosenki..joo mahtuu syntymään..mut mitäs jos e painoarvio onki sitten yhkki sen yli 5 kiloo??Eik sitten siihen ole mahollisuuksia...hoh hoijaa..leikkaus poöytä siis odottaa..ja mä niiiiiiiiiiiiiiiiin pelkään!! Ja pelkään nyt sitten kipuakin...kun oon ollu jo pari kuukautta nöin kipee...ja sitten vielä synnyttä iso...ilman kivunlievityksiä...kun mulle ei niitä jostain syystä missään synnytyksissä oo annettu..toki sektiossa puudutus mutta näissä normaaleissa...

Mä on iha...hmm...hajooomis pisteessä!!!

Daizz ja "eemeli" joka kasvaa liikaa 35+3
 
esikoinen käynnistettiin 38+3 syntyi lopulta 39+1 eikä ollut iso vaan arvioitu 3600g ja syntyi 3680g

kolmonen oli jo reippaankokoinen ja jännäsin kun kakkosen painoarivio oli mennyt kunnolla suohon. eivät käynnistääneet 40+1 kontrollikäynnilläkään vaan käynnistykseen olisin päässyt 40+6 paino arvio oli tuolloin jo 4300g (kävin myös pelkopolilla jossa käynnistys luvattiin ennen la:tA). onneksi syntyi itellään 40+2 ja koko arvio oli hieman pielessä.... syntyessään jätkänpätkäle painoi 4780g ja oli 56 cm pitkä. eli tyksissä ei edes pelkopoli käynnit vaikuta kun sattuu kettumainen ä-poli lääkäri. poika jöi kiinni olkapäästään mutta onneksi irtosi nopeeta.
 
tinni Juu mä jännään/ressaan kauheesi tätä kasvua ja painoarviota,kun tuo kakkosen kohalla ollut virhe...ja se sektio kummiski takana.Joka kummittelee ja pahasti.Mä en oo käyny pelkopolilla oleskaa...oon puhunu kyllä sektio pelostani lääkärille ja mun papereihin on laitettu että yhteis tuumin meillä lääkärin kanssa olisi yhteinen tavoite synnyttää alakautta tämä lapsi.Mutta mä kun en luota noihi painoarvioihin kauheesti vaikka noilla mun tytöillä arviot on pitäny paikkaansa.Mutta tuo poika(kakkonen) joka kasvo hurjasti..jne jne...
Nyt mä pelkään sitä etkui tän kasvu on ponnannu tässä kolmessa viikossa mikä on väliä näissä painoarvioissa. :( Oon melkei jäykkänä pelosta. :headwall:
Tää viikko loppuun ja ens viikko pitäs vielä odottaa että tekevät uuden arvion...

Nyt sokerit heittelee iha mite sattuu...noi aamu arvot...tai lähinnä toi aamupalan jälkeinen.Syön aamupalana kaks leipää juustosiivun ja kinkun kanssa+rehut ja mukillisen kaks vettä.(Maitoa tai muuta ei kestä yhtään!!) Ni arvot o 9 pintaa...En sais nukkua nyt ku lomalla sais nukkua ku isäntä on touhuamassa aamuvirkkuna aamu jutut lasten kanssa...ÄÄh et ottaa aivoon nää sokei heitot!!! pitää vielä viimesillä viikoilla rueta venkslaa...vaikka monet sanoo et loppua kohe se sietokyky muka paranis...paskat!!Ainakaa just nyt taas...
Soittelin polille tos hetki sit...sanovat et nukun liikaa. :headwall: Joo ilosta pompin täällä,ku o nyt se loppu raskauden väsymys päällä...vois nukkuu kellon ympäri kaks kertaa helposti.. :p ja nyt en sais nukkua yö unia 10 tuntia...et ei sokerit nousis...Sanonko mikä.. :headwall:
Tuo vauvan jumittuminen on yks pelko nyt sit ku tää o iso...arvion mukaan ainakin..ja kyl sen huomaa olossakin ja mahassa... :kieh:

Nälkä...pitäs viel ootella et sais syyö toiseen kertaan tälle päivää...mitäköhä sitä uskaltas syyä??mami Sä oikeena sokeritautisena tiiät mitä uskaltaa syyä..ja mitä ei.Onks sul hyvii ideoita herkuiks...semmosiks mitä vois syyä sillee "herkkuna"?? Ja muutenki hyviä vinkkejä...

Daizz
 
daizz

En minäkään halunnut sektiota, mutta en sitä vastustanutkaan, kun lääkärit päättivät sen. Seuraavan vauvan halausin kyllä synnyttää alakautta. Olisin saanut synnyttää tämänkin alakautta, jos olisi alettu käynnistelemään ajoissa. Mutta siinä vaiheessa vauva oli jo niin iso ja kasvoi nopeasti ja istukka heikkeni, ettei ollut aikaa odotella käynnistelyä. Synnytys ei lähtenyt yhtään edistymään luonnollisesti, ei ollut supistuksia tms. (Olin siis jo osastolla viikon ennen synnytystä)

En kyllä tiedä olisinko uskaltanut synnyttää alakautta, kun pojan keskivartalo kasvoi niin yli käyrien, että oli riski jumittua hartioista synnytyksessä. . :(

Herkuttelu vinkkinä esim. valion makeutetut mehukeitot. =) Niissä on muistaakseni vaan jotain 2 g hiilareita desissä.

Älä stressaa siitä aamusokerista, se on ongelma meille kaikille. Aamulla vaan nousee herkästi sokerit, vaikka päällään seisoisi...
 
:wave:

Meille syntyi myös tällainen pieni-ihana-jättiläinen. Minulla oli rd ja lopussa pistoshoidolla.
Painoarvio oli kaksi päivää ennen synnytystä 4500g ja poika syntyi 5160g ja 55.5cm pitkänä, kiireellisellä sektiolla, pysähtyneen synnytyksen vuoksi.
Pikkuisemme oli 9pvä teholla ja kärsi tästä (en muista tieteellistä nimeä) jonkun verisuonten yhteyksien puutteesta.

Nyt olen uudelleen raskaana ja rasitus tehtiin jo rv6 ja samantien siinä narahdin. Olen "superseurannassa",olen käynyt lääkärissä jo useammin kuin moni muu koko raskauden aikana (rv11+4 menossa). Viikon päästä on ultra, ä-polilääkäri ja kaupanpäälle vielä sisätautilääkärin vastaanotto..
Ainakin on hyvässä seurannassa. Tarkkailen sokereita kotona ja syön metformiinia. Pistoshoito saattanee alkaa jossain vaiheessa.

Joko täällä on synnyttäneitä?
 

Yhteistyössä