Diagnoosin saaminen

Miten teillä muilla diagnoosin saaminen on onnistunut?

Meidän pitäisi yrittää saada diagnoosi jostakin lapselle, jotta päiväkotiin saataisiin lisää resursseja.
Yritimme ensin saada diagnoosia (päiväkodin pyynnöstä) lapsen omalta lääkäriltä. Hän sanoi, että hän ei ymmärrä mitä diagnoosia tämä terve lapsi tarvitsee. Hän oli myös sitä mieltä, että lapsi on ollut päiväkodissa vasta tässä niin vähän aikaa, että on mahdotonta vaatia mitään diagnoosia.

Hän sanoi että ne seikat joihin päiväkoti oli meihin vedonnut diagnoosin hankkimiseksi ovat sellaisia asioita että päiväkodin tulee pystyä ne hoitamaan. Hän piti niitä aivan normaalina asioina, eikä nähnyt mitään tutkimisen tarvetta. Saatikka jotain diagnoosia.


 
Joskus tuo diagnoosin hakeminen voi olla kiven alla! Erittäin harvat lääkärit haluavat pistää lähetteen noin pienellä jatkotutkimuksiin.
Meillä vasta parisen vuotta ollut diagnoosi ja sitä itse pyysin monta kertaa!
Koulukin ehti alkaa ja sitten vasta kun lapsella meni todella huonosti, saatiin lähete jatkotutkimuksiin.
Usein kuitenkin tuo diagnoosi auttaa koulua/päiväkotia auttamaan lasta oikein keinoin.
Jos SINÄ tahdot lapsesi jatkotutkimuksiin niin painosta vaan lääkäreitä! Käy perheneuvolassa! Kyllä lopulta ja hyvällä onnella jatkotutkimuksiin pääsee.
 
Jos oikein tietäisin mistä on kysymys, niin tottakai olisin jo vienyt lapsen lääkäriin ja kaikkiin mahdollisiin tutkimuksiin. Ja itse vaatisin diagnoosia. Jos ei julkiselle niin sitten yksityiselle puolelle.
Ongelma on vain se että ei ole oikein käsitystä että mistä se diagnoosi pitää saada tai mikä diagnoosi.
Jonkin diagnoosin päiväkoti nyt tarvitsee, johon vedota, että saavat lisäresursseja, meille sanottiin.
 
Jäin miettimään tuota kun sanoit, että diagnoosi auttaa päiväkotia auttamaan lasta oikein keinoin. Siis päiväkoti tarvitsee myös ohjausta. Eli tarvitsevat tukea, sitä varten resursseja, eivät muuten selviä...?

Mutta kun ei lääkäri vain annan mitään diagnoosia kun ei pidä mitään lapsessa havainnutta eikä vuosien varrella ilmennyttä ongelmana vaan aivan tavanomaisena tämän ikäiselle lapselle. Olen samaa mieltä lääkärin kanssa kyllä sikäli. Mutta tottakai lapselleni haluan parasta mahdollista apua kaikessa.
 

Yhteistyössä