Diapeetikolle suositeltava ruokavalio. Ihmettelyä. Minkälaista te noudatatte?!

  • Viestiketjun aloittaja "Minttu"
  • Ensimmäinen viesti
"Minttu"
Minulla todettiin nyt raskausajan diapetes. Ja olen nuita ohjekirjasia lukenu ja olen pöyristyny,että mikä on suositeltava ruokavalio diapeetikolle?!
Rasvaton ja aika hiilaripitoinen tuo näyttää olevan.
En ole tottunu syömään nuin hiilaripitoista ruokaa ja toisekseen en käsitä miksi sen pitää olla täysin rasvatonta. Ensinnäkin suosin mahdollisinman käsittelemätöntä ruokaa. Rasvattomat on äärettömän käsiteltyjä ja teollistettuja. Toisekseen jos joka ruoalla pitää änkätä sitä leipää/perunaa/riisiä/pastaa ni en näe sitä kovin järkevänä. Sehän nostattaa hirveesti sokeriarvoja.

Minkälaista ruokavaliota te noudatatte?

Syön itse paljon rahkaa. Marjoja. Salaatteja. Lihaa. Mut aamupalaksi jotain ruisleipää ja kummalla jommalla lounaalla sit vähän perunaa.
 
"Minttu"
[QUOTE="joopajoo";29182022]Diabeetikolle rasva on pahempi kuin sokeri, eli siksi on tuollainen. Ja diabeetikko tarvii hitaita hiilareita että vs pysyisi pitkään tasaisena.[/QUOTE]

Perustele tuo väite? Miten rasva on vaarallisempi kuin sokeri?
Miten peruna/riisi/pasta on hitaita hiilareita?
 
bababa
Noi viralliset ruokavaliosuositukset diabeetikoille ei auta ketään muita, kuin lääkeyhtiöitä. Varmaankin omaa olotilaansa tarkkailemalla löytyy se paras vaihtoehto.
 
"Vieras"
No nykyruokavaluostasi huolimatta olet sen siabeteksen onnistunu saaman joten ehkäsinä on kummiski jotain vikaa..?
leipää siinä suosituksessa on aivan tolkuttomasti, ite oon syöny 3-4 palaa päivässä. Ja sen pitää olla kunnollista täysjyväruisleipää, 'ruisleivistäkin' suuri osa on höttö jossa jopa puolet valkoista jauhoa.

Hiilarimäärät on aika poienet ite niissä aterioissa, tyyliin 1 pieni peruna tai 1dl keitettyä täysjyväriisiä. Kannattaa mitatata se riisin määrä niin tiedät Minkälaiseta määrästä onniyse

Vähärasvaisuuden idea on rajoittaa sitä kokonaiskalorimäärää, jos syöt rasvaisia tuottrita niin niitä pitää syödä sitten selvästi vähemmän, toki voit tehdä niinkin.
 
"Minttu"
[QUOTE="Vieras";29182056]No nykyruokavaluostasi huolimatta olet sen siabeteksen onnistunu saaman joten ehkäsinä on kummiski jotain vikaa..?
leipää siinä suosituksessa on aivan tolkuttomasti, ite oon syöny 3-4 palaa päivässä. Ja sen pitää olla kunnollista täysjyväruisleipää, 'ruisleivistäkin' suuri osa on höttö jossa jopa puolet valkoista jauhoa.

Hiilarimäärät on aika poienet ite niissä aterioissa, tyyliin 1 pieni peruna tai 1dl keitettyä täysjyväriisiä. Kannattaa mitatata se riisin määrä niin tiedät Minkälaiseta määrästä onniyse

Vähärasvaisuuden idea on rajoittaa sitä kokonaiskalorimäärää, jos syöt rasvaisia tuottrita niin niitä pitää syödä sitten selvästi vähemmän, toki voit tehdä niinkin.[/QUOTE]

No tästä nyt ei saanu mitään tolkkua. Mutta jos ottaisin vähän selvää asioista ni tietäisit sinäkin,että aina tuohon ei voi itse vaikuttaa.
Ja aijon syödä niinku syön. Ja mitään kengänpohja juustoja meille ei tule.
 
"joopajoo"
[QUOTE="Minttu";29182028]Perustele tuo väite? Miten rasva on vaarallisempi kuin sokeri?
Miten peruna/riisi/pasta on hitaita hiilareita?[/QUOTE]

En sanonut missään kohdassa että peruna, riisi tai pasta on hidas hiilihydraatti, sanoin vain että tarvii hitaita hiilareita.

Ja tämä että rasva on pahempi kuin sokeri on ihan diabeteslääkäreiltä- ja hoitajilta kuultua, samoin ravitsemusterapeutilta, toki sitä sokeriakaan ei ylenmäärin tarvi syödä mutta rasvat minimiin, varsinkin 2.tyyppiläisiltä.
 
vieras minäkin
[QUOTE="Vieras";29182056]No nykyruokavaluostasi huolimatta olet sen siabeteksen onnistunu saaman joten ehkäsinä on kummiski jotain vikaa..?

Raskausaikana sokeriaineenvaihdunta muuttuu rajustikin. Ykköstyypin diabetesta sairastava tuttava on kertonut, kuinka hänellä on joka raskaudessa insuliiniannos nelinkertaistunut raskausaikana. Ja kuinka se pitää pudottaa ihan minimiin välittömästi synnytyksen jälkeen. Eli ei se raskausdiabetes johdu yksinomaan äidin syömisistä.

Dieettisuosituksissa voi käyttää tervettä järkeä ja kuunnelle omaa kehoa (= mitata niitä sokereita). Itse selvisin raskausdiabeteksestä ruokavaliolla hyvin helposti. Enkä edes noudattanut kovin tarkkaan annettuja ohjeita vaan esim. söin paljon enemmän kaloreita mitä ohjeissa annettiin (ja hyvä niin, sillä siltikään paino ei noussut yhtään raskauden aikana). Joku toinen ei olisi voinut hyvin minun dieetillä.
 
"joopajoo"
[QUOTE="joopajoo";29182090]En sanonut missään kohdassa että peruna, riisi tai pasta on hidas hiilihydraatti, sanoin vain että tarvii hitaita hiilareita.

Ja tämä että rasva on pahempi kuin sokeri on ihan diabeteslääkäreiltä- ja hoitajilta kuultua, samoin ravitsemusterapeutilta, toki sitä sokeriakaan ei ylenmäärin tarvi syödä mutta rasvat minimiin, varsinkin 2.tyyppiläisiltä.[/QUOTE]

Diabeetikon kolesterolin tavoitearvot on alhaisemmat kuin terveiden ihmisten, siinä myös yksi syy välttää liikaa rasvaa.
 
Ruotsin malli
Mulla oli Rd ja jäi raskauden jälkeen 2-tyypin diabetekseksi, minä syön ruotsin mallin mukaisesti eli karppaan.
Painokin pudonnu jo -18kg.:)
Suomessa ollaan "vähän" jäljessä diabeettikkojen ruokasuositusten kanssa.
 
"vieras"
[QUOTE="joopajoo";29182122]Diabeetikon kolesterolin tavoitearvot on alhaisemmat kuin terveiden ihmisten, siinä myös yksi syy välttää liikaa rasvaa.[/QUOTE]

No niin no, mä karppaan ja kolesteroli arvot ollu aina hyvät, tosin en mä rasvalla lotraa vaikka karppaankin!:)
 
Diabeetikon ruokavaliossa hiilarit on ehdottoman tärkeitä, koska verensokerin on tarkoitus pysyä mahdollisimman tasaisena päivän aikana. Ja tämä onnistuu parhaiten kun ruokavaliossa on tarpeeksi hyviä, hitaita hiilareita ja kun muistetaan syödä tasaisin väliajoin tarpeeksi monta kertaa päivässä. Siksi pitää suosia täysjyvätuotteita (esim. riisi) ja esim. pastan pitäisi olla mahd. tummaa.

Diabeetikon vaarana on myös ketoosi, jos hiilareita ei ole tarpeeksi ruokavaliossa ja jos samalla verensokerit eivät ole hallinnassa vaan liian korkeita. Terveelle ihmiselle ketoosi ei ole vaarallinen, mutta diabeetikon se voi viedä hengenvaaralliseen happomyrkytykseen eli ketoasidoosiin koska haima ei tuota tarpeeksi insuliinia säätelemään ketoaineiden tuotantoa.

Rasvan määrää tietenkin säädellään koska diabetekseen liittyy aina myös sydän- ja verisuonitautien riskit ja metobolinen oireyhtymä. Tällöin ruokavalion pitäisi olla vähärasvaista ja rasvojen pitäisi olla niitä kuuluisia hyviä rasvoja.

Monet tuntuvat ajattelevan että hiilari on sama kuin puhdas sokeri. Ei se näin ole. On täysin eriasia vetää 100 g täysjyväriisiä, jossa on finelin mukaan 28,5 g hiilareita kuin vetästä 28,5 grammaa puhdasta taloussokeria. Hiilarit imeytyy ja pilkkoutuu eritavoin, ja tämän takia määrää tärkeämpi on laatu. Hitaasti imeytyvät hiilarit nostavat verensokeria hitaasti ja pitävät sen tasaisena kauemmin. Puhdas sokeri sen sijaan heittää verensokerit nopeasti taivaisiin, mutta ne myös laskevat yhtä nopeasti.

Näin tällein sairaanhoitajaopiskelijan näkökulmasta.
 
"vieras"
[QUOTE="joopajoo";29182022]Diabeetikolle rasva on pahempi kuin sokeri, eli siksi on tuollainen. Ja diabeetikko tarvii hitaita hiilareita että vs pysyisi pitkään tasaisena.[/QUOTE]

Onko sulla diabetes? Ykkös vai kakkos tyyppi?

Minä en tarvitse lainkaan hiilareita, tosin joskus syön ruisleivän, muutoin karppaan, heti kun lisään hiilareita ruokavaliooni niin sokeriarvot pomppaa ylös, ne on ne hiilarit mitkä mulla noita arvoja nostaa. Etenkin leipä, perunan, riisin ja pastan olenkin jo jättänyt pois ajat sitten.
 
[QUOTE="vieras";29182167]Onko sulla diabetes? Ykkös vai kakkos tyyppi?

Minä en tarvitse lainkaan hiilareita, tosin joskus syön ruisleivän, muutoin karppaan, heti kun lisään hiilareita ruokavaliooni niin sokeriarvot pomppaa ylös, ne on ne hiilarit mitkä mulla noita arvoja nostaa. Etenkin leipä, perunan, riisin ja pastan olenkin jo jättänyt pois ajat sitten.[/QUOTE]

Vain koska karppaaminen sopii sinulle vaikka olet diabeetikko, se ei tarkoita että se sopisi kaikille. Sinulla on selkeästi ns. hyvälaatuinen diabetes, eli haima edelleen tuottaa sitä insuliinia mutta ei vain tarpeeksi. Ja koska insuliini ei säätele vain sokerin määrää veressä vaan myös ketoaineiden tuotantoa, ei sinulle tule välttämättä ongelmia ketoosin kanssa. Mutta jätäppä sellaiselta diabeetikolta lähes kaikki hiilarit pois ruokavaliosta, jonka haima ei tuota insuliinia ollenkaan tai vain hyvin vähäisiä määriä, liikutan todella vaarallisilla vesillä.
 
raskausdiabetes myäs
Jätin sokerit ja turhat valkoiset jauhot pois(eli esim past ja leipä täysjyvää). Turhan hiilarinen tosiaan on raskausdiabetikolle virallisterveellinen. Raskausdiabeteksessä myös usein aamulla hiilarien sieto huonompi, yms on eri sairaus kuin 1. tai 2. tyypin dm
 
joopa joo
[QUOTE="vieras";29182167]Onko sulla diabetes? Ykkös vai kakkos tyyppi?

Minä en tarvitse lainkaan hiilareita, tosin joskus syön ruisleivän, muutoin karppaan, heti kun lisään hiilareita ruokavaliooni niin sokeriarvot pomppaa ylös, ne on ne hiilarit mitkä mulla noita arvoja nostaa. Etenkin leipä, perunan, riisin ja pastan olenkin jo jättänyt pois ajat sitten.[/QUOTE]

Ei ole mulla kummankaan tyypin diabetestä :)
 
[QUOTE="äitix6";29182460]http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=nix01029#s5

Aikalailla tuota noudatellen. Rv 14.[/QUOTE]

En ole tota koskaan ymmärtänyt, jopa 11 palaa leipää päivässä ja suosituksena VÄHINTÄÄN 6 reilua viipaletta päivässä, melkoinen määrä ruuan lisäksi, hedelmiä yms! Huh huh johan tolla määrällä verensokeriarvot heittääkin volttia ja insuliinia kuluu.

Tosiaankin tässä keskustelussa on monella nyt sekaisin 1. ja 2. tyypin diabetekset ja raskausdiabetes. Gestaatiodiabetikolle suositellaan vähemmän hiilaria ja enemmän rasvaa ja proteiinia, kuin muille diabetikoille. Rasva myös hidastaa hiilarien imetymistä.
Raskausdiabeteksessa usein kokeilemalla löytää sen itselleen sopivimman ruokavalion, millä saa verensokeriarvot ja olon pysymään hyvinä ja tasaisina. Kuitenkin tuo yleensä pahenee raskausviikkojen karttuessa ja osalla ongelma on paastoarvot ja toisilla taas aterian jälkeiset, joten mitään absoluuttista totuutta ei ole olemassa.
 
vierailija
Ole olevinasi terveellisellä ruokavaliolla, saa raskausdiabetes. Saa virallisterveelliset ruokavalio-ohjeet, ole noudattamatta niitä, koska omat on terveellisemmät. Jepni.
 
vierailija
Hellepäivänä varsinkin täytyy sata laskea yhteen kaikki:

"Jäätelö, 500ml = 28 sokeripalaa


Tuoremehu, l litra = 38 sokeripalaa

Jogurtti, 5 dl = 33 sokeripalaa

Virvoitusjuoma, 1,5 litraa = 50 sokeripalaa

Täytelakritsipussi, 250 g = 77 sokeripalaa"


Siihen vielä leivät, keksit, ym puurot, muusit ja hedelmät:geek:
 

Yhteistyössä