e-pillereiden lopetus

  • Viestiketjun aloittaja YASMIN
  • Ensimmäinen viesti
Paniikissa
Itse söin Diane Nova pilleireitä kaksi vuotta ilman taukoja, ja lopetin ne noin 5vk sitten. Menkkoja ei näy eikä kuulu ja maha pullottaa. Ihana oli lukea tää keskustelu ja saada tietoa että menkkojen myöhästyminen lopettamisen jälkeen on ihan normaalia ! Otin pilleri kuurin aknen hoitoon, mutta nyt kun luen keskustelua humoaan itsekin kärsineeni haittavaikutuksista. Seksihalut olivat poissa, mutta nyt ne onneksi alkavat palautua :) Kiitos kaikille keskustelijoille jotka saavat oloni tuntumaan normaalimmalta. Huomenna käyn kuitenkin vielä ostamassa testin - pidetään peukkuja ettei näytä positiivista
 
tää sama...
Vaikuttaa siltä, kuin iho olisi muuttunut hieman rasvaisemmaksi sitten pillerien lopetuksen... Toivottavasti iho ei muuten ala riehua, en jaksaisi yhtään alkaa kamppailemaan näppylöiden kanssa. Limakalvojen kosteus on myös selvästi lisääntynyt ja seksihalut palanneet... Hyvältä vaikuttaa, so far:)
Olen tämän kommentin lähettänyt, nyt lopettamisesta jo pidempi aika.

Kaikki on mennyt loistavasti, kuukautiset säännöllistymään päin, heittoa on ollut tasan kahdesta viikosta alle viikkoon (viimeisin krt). Iho on hyvässä kunnossa ja seksihalut kohdillaan (varsinkin ovulaation aikana...). Asennutin hiljattain kuparikierukan, senkin kanssa sujuu hyvin: kipuja ei laittopäivän jälkeen ole ollut, eikä tiputteluakaan muutaman ensimmäisen päivän jälkeen juuri lainkaan, korkeintaan ihan vähän "sävyttynyttä" limaa pieni tippa päivässä.

Pillereiden lopettaminen oli elämäni parhaita päätöksiä. Kaikki lopettamiseen, kuten myös kierukan ottamiseen, liittyneet pelkoni osoittautuivat aiheettomiksi.
:)
 
Viimeksi muokattu:
Riippuvainen hormoneista?
Hei! Ja kiitos mahtavasta keskustelusta kaikille siihen osallistuneille! Mahtavaa lukea asiallista keskustelupalstaa ilman turhamaisia kommentteja! :)

Itse luin viestiketjua, koska mietin myös NuvaRingin käytön lopettamista. Gynekologini kirjoitti minulle Yasmin-pillereihin reseptin, mutten oikein haluaisi aloittaa taas pillereiden käyttöä. Itselleni hormoniehkäisy on endometrioosin hoitomuoto ja siksi mietinkin, uskallanko lopettaa niiden käytön. Onko kenelläkään kokemuksia endometrioosista ILMAN hormooni-hoitoa?

Kerronpa tässä hieman omaa "ehkäisy" historiaani. Eli aloitin 16 vuotiaana Harmonet-pillerit. Ennen pillereitä kiertoni oli säännöllinen, kuukautiskivut kovia ja vuto runsasta. Aloitukseen ei liittynyt mitään ongelmia ja kuukautiskivut helpottivat, vuoto väheni ja halut "hävisi". Söin pillereitä 6-vuotta, jolloin aloin miettiä mahdollisia haittavaikutuksia toisen munasarjan poiston (dermoidi-kysta) ja siinä yhteydessä löydetyn endometrioosin jälkeen.

Olin pari vuotta ilman hormoneita, kierto oli heti lopetuksen jälkeen normaali, eikä muitakaan ongelmia (finnejä, painon muutoksia, hiustenlähtöä tms.) ollut, vuodot ehkä pikkuhiljaa hieman suurenivat, kivutkin tulivat lievempinä takaisin ja halut palasivat! Kävin kontrollissa sairauksieni takia ja lääkäri suositteli NuvaRingiä endometrioosin hillitsemiseen. Tätähän en ollut ajatellut ollenkaan, enkä ollut sairautta muutoinkaan miettinyt sen enempää.

Itse en ole ymmärtänyt seurata sen tarkemmin kipujen yms. oireiden yhteyttä kiertooni, muistaakseni alussa rengas taas vähenti vuotoa eikä kipuja ollut. Muutama kuukausi sitten renkaasta huolimatta kivut taas alkoivat ensin satunnaisesti ja nyttemmin melkeinpä jatkuvina. Ainahan niitä renkaankin kanssa oli kuukautisten alkaessa, mutta niistä selvisi buranalla. Nyt kävin gynekologilla ultrassa, endometrioosi ei siinä näkynyt, jäljellä oleva munasarja on ok, mutta palpoidessa kipupisteitä tuntui siellä täällä, pahin emättimen ja peräsuolen välissä. Tämä vaivaa muutenkin eniten menkkojen aikana.

No mutta hoidoksi sain siin Yasmin-reseptin annostuksella 2-3 levyä putkeen! Jos ei siis tiputtele välissä, voisi huoletta vetää 3 levyä ennen tyhjennysvuotoa ja sitten taas seuraavat kolme. Nyt kun olen useammasta paikkaa mielipiteitä ko. pillereistä lueskellut, en ole ollenkaan vakuuttunut. Hainkin vielä yhden 3kpl paketin renkaita, joita meinasin kokeilla nyt ainakin 2 peräkkäin, tähän asti olen pitänyt tauon joka renkaan jälkeen. Renkaan hormonimäärä kun on ymmärtääkseni pienempi, niin toivon tämän auttavan kipuihin, jottei tarvitsisi aloittaa pillereitä...

Toisaalta Harmonetin kanssa ei mitään isompia ongelmia ollut aloittaessa eikä lopettaessa, myös NuvaRing on ollut ihan toimiva, jos siis haluja ei lasketa... Joten ehkä Yasminkin sopisi?

Kuitenkin mietin, olisiko mahdollista olla ilman pillereitä ja sairastaa endometrioosia? Kokemuksia? Jossain kuitenkin oli esitetty mahdollisuus, että endomertioosi tulisi pillereistä? Ja kerta aiheuttajaa ei tunneta, niin en sulkisi tätäkään vaihtoehtoa pois. En kuitenkaan halua, että endometrioosini pahenee, joten mikä avuksi? Suorastaan v-mainen tilanne, asioilla kun on kaksi puolta...

Joka tapauksessa aion muuttaa ruokavaliota sellaiseen, joka vähentää elimistössä olevia tulehduksia. Olen myös tutkinut endometrioosi-ruokavaliota, josta otan myös vinkkejä. En aio kuitenkaan noudattaa mitään orjallisesti, vaan poimin itselle sopivat vinkin. Sokeria ja vehnää pitäisi vähentää ja kasviksia sekä hedelmiä lisätä...

Homeopatiasta olisi ilmeisesti paras teho leikkauksen jälkeen, sillä kun ei voida jo tapahtuneita muutoksia poistaa. Mutta katsotaan nyt! Kiitos vielä kaikille, viekäämme sanaa pillereiden vaikutuksista eteenpäin! Etenkin tuo selluliitti oli itselle yllätys, kun sitä on itsellekin vuosien mittaan kertynyt, varmaan Harmonetin ajoilta! ;)
 
Ihmettelijä
Mie lopetin 6 vk sitten Diane Nova-pillerit, eikä menkkoja ole kuulunut vielä... Mutta hiukset ovat todellakin alkaneet rasvoittua ja vatsa tuntuu välillä pallolta aivan kuin menkat olisivat alkamassa minä päivänä hyvänsä. Mieli tuntuu tasapainoisemmalta ja elämänmyönteisemmältä.

Odottelen siis menkkoja...
 
oosi ja ium
Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen89;10332696:
Sellaista kun on pillerit lopettanyt(yaz) niin on vuoto ollut sellaista paksua ja repäleistä?:O vai pitäisikö huolestua ? kun jotkut sanoo että vois olla endoa?
Endometrioosi on sairaus, jossa kohdun limakalvon eli endometriumin kaltaista kudosta kasvaa vatsaontelossa muualle kuin kohtuun. Koska tämä kudos ei pääse poistumaan kuten normaali kk-vuoto, tuloksena on kipuja, tulehdusreaktiota, arpikudosta jne. Ymmärrät varmaan tästä kuvauksesta itsekin, ettei emättimestä tuleva vuoto voi olla merkki endometrioosista (ellei sinulla ole emättimen seinämän läpi kasvanut endometrioosi, joka aiheuttaisi myös kovia yhdyntäkipuja eli en usko siihen) eikä mikään VUOTO itsessään ole endometrioosia. Joskus vuoto nyt vain on paksua ja siinä on "sattumia". Ehkä sinulle on sanottu että paksumpi vuoto sisältää endometriumia eli kohdun limakalvon palasia. Sehän on aivan normaalia...
 
odotellaan, odotellaan
Itse lopetin syyskuun loppupuolella Yasminelle-merkkisten e-pillereiden napsimisen, ehdin kolmisen vuotta olemaan hormonaalisella ehkäisyllä. Tarkoitus oli alkaa vauvaa toivomaan, mutta ei ilmeisesti tällä kropalla taaskaan ihan niin vain mene! Yli 2kk mennyt, eikä menkoista tietoakaan. Välillä on ollut selvää kipuilua menkkajomotustyyliin, mutta ei.. Huomenna kysäisen terkalta, että milloinkas tälle mahdettaisiin jotain tehdä.

Aiemmin kävi niin (lopetettuani Meliane-pillerit 4 vuoden jälkeen), että ensimmäisiä menkkoja odottelin parisen kuukautta ja senkin jälkeen puolisen vuotta kierto heitteli miten sattuu. Raskaaksi tulin silloin vuoden kuluttua pillereiden lopettamisesta.

Tympii!
 
endotar
Kuitenkin mietin, olisiko mahdollista olla ilman pillereitä ja sairastaa endometrioosia? Kokemuksia? Jossain kuitenkin oli esitetty mahdollisuus, että endomertioosi tulisi pillereistä? Ja kerta aiheuttajaa ei tunneta, niin en sulkisi tätäkään vaihtoehtoa pois. En kuitenkaan halua, että endometrioosini pahenee, joten mikä avuksi? Suorastaan v-mainen tilanne, asioilla kun on kaksi puolta...

------

Etenkin tuo selluliitti oli itselle yllätys, kun sitä on itsellekin vuosien mittaan kertynyt, varmaan Harmonetin ajoilta! ;)
Endometrioosi on estrogeenista riippuvainen sairaus, joten toki mikä vaan missä on estrogeenia (kuten e-pillerit) voi pahentaa endoa, koska estrogeeni on se mikä ylläpitää kohtukudosta ja siten tietty myös endoa, joka on kohtukudoksen kanssa samalla tavalla käyttäytyvää kudosta - väärässä paikassa vain. Toisaalta, kun kehoon tuodaan estrogeenia ulkopuolelta, niin joillakin se oma estrogeenin tuotanto vaimenee, jolloin kokonaissaldo endon hoidon kannalta parempi. Pidemmällä tähtäimellä ei ilmankaan estrogeenia ole kiva olla, jos nyt ei halua esim. vaihdevuosioireita ja osteoporoosia :) Pillereissä estrogeenia on aika vähän, mutta joillakin se riittää siihen että endo vähitellen pahenee.

Mutta siis pillereissä ei ole mitään erityistä endoa aiheuttavaa - sinulla endo on todennäköisesti ollut jo silloin kun aloitit ihan ne ekat pillerit, kun kerran menkat olivat kivuliaat!

Jos ei normaalia e-pilleriä (siis yhdistelmäpilleriä, jossa estrogeenia sekä keltarauhashormonia) halua, niin vaihtoehdot ovat hormonikierukka, minipilleri (cerazette, mini-pill, sisältävät vain keltarauhashormonia) tai ärhäkämpään endoon aromataasi-inhibiittorit (esim. procren) taikka vahvempi keltarauhashormoni (esim. orgametril).

Voin kokemuksesta vakuuttaa, että noissa viimeksi mainituissa on huomattavasti enemmän sivuvaikutuksia kuin missään e-pillereissä tms joita käyttävät myös ihan normaalit ei-endoihmiset ehkäisynsä hoitoon. Eli jos sinulla ei ole käytännössä mitään sivuoireita e-pillereistä niin voit joko jatkaa kipuihin tepsivän yhdistelmä-e-pillerin etsintää tai sitten kokeilla minipilleriä tai hormonikierukkaa. Sinulla on aina "tauolla" kivut lisääntyneet, joten todennäköisesti olisit ilman jonkinlaista hormonivalmistetta paljon kipeämpi kuin nyt. Siis oikeasti kipeämpi.

Yhtään väheksymättä pillerien sivuvaikutuksia, minusta joku haluttomuus ja selluliitti on aika pieniä (olemattomia) harmeja, jos vertaa kaikkeen siihen, mitä pahaksi mennyt endometrioosi voi aiheuttaa. Tai jos joutuu menemään noihin vahvoihin valmisteisiin, jotka oikeasti aiheuttavat ne vaihdevuosioireet! Meillä endometrioosipotilailla ei vain ole sitä luksusta, että voitaisiin keskittyä pikkujuttujen suurenteluun.

En suosittele sinua kokeilemaan asiaa kantapään kautta, vaan etsi sellainen mieto hormonivalmiste, jolla saat kivut pysymään poissa. Nimittäin pian olet muuten siinä tilanteessa, että vaikka haluja olisi niin yhdyntä sattuu niin paljon että lopputulos on sama = no sex :/ :)

ps. selluliittia on melkein jokaisella aikuisella naisella, oli pillerit tai ei. minulla selluliitti väheni, kun rupesin toden teolla vastustamaan jääkaapin ja sohvan kutsua ;)
 
Viimeksi muokattu:
endo
Minulla todettiin endo pari vuotta sitten ja sain ensin hoidoksi Diane Novat. Sita ennen en kayttanyt mitaan hormoniehkaisya, koska periaatteessa en pida etta kehon omaa hormonitoimintaa sotketaan. Kivut oli kuitenkin niin kovat, ettei ilman hoitoa enaa oikein parjannyt. Olin siis pari paivaa aivan vuoteen omana, paha olo, oksetti, pyorrytti aina jos nousi pystyasentoon yms. Vuoden verran Diane Novia syotyani oireet alkoivat palailla, lievempina tosin, mutta laakari vaihtoi pillerit Yasmineihin ja olo parani taas.

Nyt olen ensimmaista kuukautta ilman pillereita, koska toivomme miehen kanssa lasta. Saa nahda koska tulle ekat menkat vai tuleeko ja miten raskautuminen onnistuu. Naama on alkanut kukkia kuin kesainen kukkaketo ja janottaa jatkuvasti, olo on tosi tukkoinen ja vatsassa tuntuu vahan niinkuin painavalta. Toivottavasti nama vieroitusoireet lakkaa pian!

Minullekin sanottiin, etta Yasmineja voi vedella vaikka 6kk putkeen, mutta en ole tehnyt. Minusta se tuntui niin luonnonvastaiselta, etta soin vain aina yhden liuskan kerrallaan ja annoin tyhjennysvuodon tulla aina valissa. Toivottavasti auttaisi siihen etta normaali kierto alkais helpommin nyt lopetettua:)

Mun ois vaikea kuvitella etta endo tulisi pillereista, mutta en tieda. Ennen naita endon hoitoon suositeltuja pillereita olen lyhyempia patkia kayttanyt Melianea ja Nuvaringia. Melianea aika nuorena ja vain muutaman kuukauden. Kun ne lopetin, kesti 6kk ennen ekoja menkkoja. Nuvaringia kanssa vain puolisen vuotta (silloisen poikaystavan painostuksesta kun en siis naista hormoneista juuri valittaisi). Endo todettiin kuitenkin vasta pari-kolme vuotta lopettamisen jalkeen, mutta voihan siina tietysti yhteyskin olla. Mene ja tieda.

Ja vaihtoehtohoidoista viela, homeopatiaa en ole kokeillut, mutta korva-akupunktiossa olen kaynyt ja se on kylla parantanut oloa. Suosittelen:)
 
Myös lopettanut
Minä puolestani lopetin femoden- merkkiset pillerit tuossa viime syyskuussa eli noin 4 kk sitten. Ekat menkat tuli nortsisti pillerein lopetamisen jälkeen, mut nyt tässä on ooteltu jo 3 kk seuraavia. Raskaustesti näyttää negaa.

Finnit innostu kukkimaan kuten teininä, mut onneks mul ei ihan kauheeta aknea ollu sillonkaan, mut kuitenkin nyt on selvästi enemmän kuin pillerein kanssa. Verenpaneet tippui ja noin kk lopettamisen jälkeen jouduin tarttuileen seinistä etten kupsahtais lattialle. Maha on kans ihan turvonnu, vain kyljellään ollessa on hyvä. Lisäksi painoa tuli joku noin 8 kg lisää ilman että muutin mitenkään ruokavaliota.

Mielialat vaihtelee, ekat 2 kk olin ku perseelle ammuttu karhu ja jouduin tuon tuostakin riitaan mieheni kanssa. Sit seuraavat 2 kk oon laulanu ja nauran, no en muista koskaan olleeni niin ilonen. Ja hetken aattelinkii et kaik on ihan hyvin, kun mieli on niin korkeella. No nyt sitten on alkamassa toinen kiukkukausi, iloisuus katkesi kuin leikaten ja pari päivää oon ollu ihan maassa ja tiuskinu miehelle.

Lääkäri olis loppu viikosta. V... vaan jos se sanoo et tällasta vaan joskus tapahtuu. Mitään hormonilääkitystä ei tekis kyl miel alottaa enää...
 
Mimi
Heippa! Olen syönyt pillereitä puolitoista vuotta ja nyt ajattelin lopettaa ja käyttää ehkäisynä vain kondomia, koska mahdollinen vahinkovauva ei olisi enää "mahdoton" ajatus.

Mutta siis, nyt kun en enää syö pillereitä, niin pitäisikö asian tiimoilta käydä jossain vaiheessa gynellä? Olen 21 vuotta ja minulle ei ole ikinä tehty "pikatsekkausta" tarkempaa gynekologista tutkimusta, sanoivat siellä ehäisyneuvolassa, että papa koe tms tehdään kun olen pillereitä muutaman vuoden syönyt.. Miten kannattaisi edetä? Minkä ikäisenä tuo papa koe yleensä otetaan, tuleeko joku kutsu vai pitääkö itse varata jonnekkin aika?
 
ol
Minä lopetin vuosi sitten Diane Novat, joita popsin 5 vuotta. Eka kolme kuukautta meni loistokkaasti iho pysyi hyvänä, mieliala ja seksihalut paranivat. Olo tuntui tosi hyvältä, menkkoja vaan ei kuulunut..? No sitten selkään alkoi tulla näppyjä, jotain ihme sisäisiä finnejä, hetken päästä rintaan ja otsaan, leukaan jne.. Eikä ne ole vieläkään lähteneet pois, vaikka syön suhteellisen terveellisesti. Menkkoja ei näy eikä kuulu, Gyne sano, että tämmöistä se joillain on, munasarjat on lepotilassa. Kivakiva, millonkohan se lepotila lähtee pois (Vedin Terolutteja listan, mutta mitään muuta ei tapahtunut kun lisää finnejä ja kiiltoa)?
Kivahan se on kun naama näyttää näppyineen 15-vuotiaalta. :)
Silti oli loistavaa, että lopetin niiden syömisen. Pillerit oikeasti vaikuttivat mielialaan. Olin välillä lähes "masentunut" ja seksi ei kiinnostanut sitten yhtään. Nyt se maistuu taas vanhaan malliin.. Ehkä se alapääkin joskus normalisoituu. Aloitin myös syömään luontaistuotteita aknen parantamiseksi, saa nähdä auttaako.
Hormonitonta talven jatkoa kaikille!
 
Yx iso näppy!
Täällä kans pillerit lopetettu lokakuussa. Menkat tullu sen jälkeen 2 kertaa. Nyt on menossa kierron 49pvä. ja menkkoja ei kuulu. Raskaana en ole,testasin aamulla ja pari kertaa myös aikasemminkin tämän kierron aikana koska yritän raskautua.Ei oo kiva ikuisuutta ootella että tulis raskaaksi ja eihän niin tapahdu jos ei ole menkkoja olemassakaan. Mulla tuli pillereitten lopetuksen jälkeen myös näppyjä selkään, rintaan, kaulaan ja kasvoihin,että kiva!
 
hohhoijaa
Itsekin lopetin pillerit tammikuussa 2009. Kaksi kertaa tuli normaalisti menkat lopetuksen jälkeen ja sitten ne jäivät pois. Syksyllä kävin lääkärillä, joka määräsi minulle terolutit kolmeksi kuukaudeksi. Terolutien kanssa menkat alkoivat päivälleen, mutta joulukuussa kun otin viimeisen terolutin, ei ole taas menkkoja kuulunut :/ raskaana en ole. Ajattelin huomenna soitella terveyskeskukseen et mitä nyt. Lääkärinin sanoi viimeksi et jos eivät ala normaalisti terolutien jälkeen niin tehdään jotain hormonitutkimuksia? Itse söin pillereitä 6 vuotta putkeen, ensin oli diane novat ja sit yasminet.
Pelottaa vaan jos jokin on vialla :( Vauva meillä olisi myös haaveissa, toivottavasti se meille vielä joskus suodaan..
 
caro
Joo elikäs käytössä oli kahdeksan vuotta e-pillerit,viimeisimpänä Yasmin,sitä ennen kokeiltu kahta eri merkkiä...Ensimmäiset aiheutti todella vaikeita kiukkukohtauksia ja toiset laitettiin vaihtoon migreenin takia.Näistä Yasmineista ei ole ollut apua migreeniin,päinvastoin koko ajan pääkipua ja kohtauksia.Nyt lopetin pillerit kokonaan viikko sitten (vuoto alkoi normaalisti liuskan loputtua)...Tässä nyt odotellaan mahdollisia "sivuoireita".Pillereiden käyttö aiheutti mulle migreenin,ja haluttomuuden +paino noussut yli 10kg.Katsotaan nyt mitä lopetus tuo tullessaan...:)
 
tyttönen
Mä lopetin pillerien syömisen jo melkein kaksi vuotta sitten, eikä kuukautisia edelleenkään kuulu. Söin pillereitä n. 3v ennen sitä ja kuukautiset eivät olleet ennen sitäkään säännölliset. Viime keväänä kövin yksityisellä gynekologilla ja myös mulle sanottiin, että rakenteellisesti kaikki ok, että täytyy vain jaksaa odottaa. Ovat todellakin ihan uinuvassa tilassa munkin munasarjat. Terolutilla menkat ei ensin alkaneet, mutta jollain hormonikuurilla tulivat. Eivät kuitenkaan vieläkään ole itsestään alkaneet. Täytyy varata pian uusi aika gynelle. Onko kellään muulla "vaiva" kestänyt näin kauaa? Olen tosin aika stressaavassa elämäntilanteessa ollut pari vuotta. Kiireistä opiskelua yms. Olen onneksi vasta 21v. Toivottavasti munasarjat heräävät ennen kuin lasten hankinta alkaa kiinnostaa.. Huoh. Silti lohduttavaa kuulla, että moni muukin kärsii samasta vaivasta.
 
Yx iso näppy!
Alkuperäinen kirjoittaja Yx iso näppy!;10387793:
Täällä kans pillerit lopetettu lokakuussa. Menkat tullu sen jälkeen 2 kertaa. Nyt on menossa kierron 49pvä. ja menkkoja ei kuulu. Raskaana en ole,testasin aamulla ja pari kertaa myös aikasemminkin tämän kierron aikana koska yritän raskautua.Ei oo kiva ikuisuutta ootella että tulis raskaaksi ja eihän niin tapahdu jos ei ole menkkoja olemassakaan. Mulla tuli pillereitten lopetuksen jälkeen myös näppyjä selkään, rintaan, kaulaan ja kasvoihin,että kiva!

Menkat on edelleen jossain hornantuutissa. Kp on nyt 77. Ultrassa kävin viikko,pari sitten jossa näkyi polykystisen taipaiset munasarjat. Gyne meinas kumminkin että eivät sitä ole, vaikka munarakkuloita oli normaalia enemmän ja limojakaan ei ollu kun 7mm paksuudelta. Maanantaina sit lääkärille. Katsotaan määrääkö se mulle terolutit säännöllistämään kierron ja ehkä myös clomifenit että ovuloisin, kun onhan mulla vielä tuo lapsikin haaveissa!

Sellaisen 7 vuotta ehdin minäkin syödä pillereitä<--------------- tämä siis 2 lapsen jälkeen.Nämä raskaudet tapahtuivat yhtä helposti kuin kättely vaikka kierto oli silloin sitä tyyliä että menkat tuli vain joka toinen kk. Saman miehen kanssa edelleen taaplataan joten ei ole miehen simpoissa ainakaan vika!
 
Kerro
Mitä aknevoidetta käytät? Itse söin aknen hoitoon e-pillereitä mutta lopetin syksyllä ja nyt jokapuolella tunkee näppyjä :( Jos ei pariin kuukauteen rauhoitu menen lääkäriin mutta kotikonsteja voisin testata ensin.
 
Ankkeri
Lopetin Diane Nova-pillerit 18 kuukautta sitten 5 vuoden jälkeen. Ensin meni 4 kk ennen ekoja menkkoja, sitten 3 kk ennen seuraavia, sitten 5 kk. Sen jälkeen on vä-hi-tel-len alkaneet menemään jonkin verran säännöllisemmiksi. Iho meni lopettamisen jälkeen aivan kamalaksi. Kunnon akne ja jatkuvasti rasvoittuvat hiukset. Nyt säännöllistymisen myötä iho rauhoittunut jonkin verran, ei tarpeeksi kuitenkaan. Toivon, ettei tarvitse syödä pillereitä enää ikinä. Ainakaan ennen kuin projekti "lapsia 2-4 kipaletta" on tehty.
 
hmm
Jos menkkoja ei ala kuulua pillereitten lopettamisen jälkeen, enkä ole raskaana, voinko aloittaa uuden laatan vaikka ohjeissa lukee että ne pitäisi aloittaa aina kierron ekana päivänä jotta käyttäisin niitä oikein???
 
oooops
Virallisesti pitäisi aloittaa kuukautisten ekana päivänä mutta jos aloitat aiemmin, saattaa tulla välivuotoa runsaastikkin. Itselläni normaalistoitui kyllä nopeasti, vedin kaksi laattaa putkeen ja tyhjennysvuoto tuli sitten normaalisti. Ja sen jälkeenkin. En tiedä oliko hyvä tehdä näin, mutta itselleni ei ainakaan mitään muuta sivuvaikutuksia ollut.
 
Tepa
Söin itse 10 vuotta Melianea+Femodenia. Lopetettuani ei kuukautisia ole tullut kohta puoleen vuoteen. Finnejä alkoi tulla pari kuukautta sitten. Pari viikkoa on ollut alavatsassa kaikenlaisia tuntemuksia ja kuvittelin jo, että nyt ne kuukautiset tulisivat. Eivät tulleet. Rinnoissa ei ole turvotusta tai mitään muutakaan tuntemusta ollut. Ikää 32 kohta.
 
SariKoo
Ajattelin itsekin laittaa kommenttia tänne. Mercilon on merkki jota olen syönyt pikkutytöstä asti, alun alkaen määrättiin kuurimuotoisesti aknen hoitoon, mutta sittemmin olen saanut pillereillä tiputettua painoa, kuukautiskivut lähtivät kokonaan, mielialat eivät heittele... Eli pillereiden kanssa kaikki oli todella hyvin.

PAITSI

ero edellisestä miesystävästäni sai minut miettimään, että olisivatkohan pillerit haluttomuuden takana? Noh, päätin että syön nyt vielä liuskan loppuun ja kokeilen, mitä tapahtuu.

Painoa on tullut 2kg lisää tässä kuukauden aikana, (eli siis lopettamisesta on takana nyt 5vk), menkat ei oo vielkää alkanu, nännit todella arat ollu nyt viikon ajan, ja himot ihan huipussaan!

Okei, eli siis ikää tulee tänä vuonna täyteen 22v ja pillerit aloitin tosiaan joskus 10-11v.

Eli mitä viestiketjua olen lukenut, niin ei pidä olla huolissaan vaikka menkat eivät tulisikaan "normaalisti" vielä muutamaan kk?
 

Yhteistyössä