Ehdota ehkäisyä

Alkuperäinen kirjoittaja Lotte:
En ehdota, kerron.
Mulla on ehkäisykapseli, Implanon. Ollut nyt vuoden ja tokat menkat taitaa nyt olla menoillaan jos oikein muista.
Aikaisemmin on ollut 6vuotta, eli 2kapselia putkeen. Ekan vuoden tuli vuodot miten sattuu. Ennen vaihtoa tuli parit menkat ja taas ennen pois oton hetkeä parit. Nyt tuli kapselin kanssa alkuun yhdet ja jäi pois melkein vuodeksi.
Ei ole viennyt seksihaluja, on tasannut mielialaa, ihoon ei ole vaikuttanut eikä painoon.
Mulle sopiva, mutta en osaa sanoa miten sulle sopis.
Kiinnostuin. Onko 3v maksimi mitä kapselia pidetään? Onko ne niitä jotka laitetaan käsivarteen ihon alle? Onko niissä mitään suositusta miten kauan vähintään pitäisi pitää vai voiko ottaa vaikka muutaman kuukauden jälkeen pois jos tuntuu ettei tosiaan sovi? Tiedätkö yhtään voiko sitä ottaa jos imettää? Sehän on hormonaalinen ehkäisy myöskin eikö? Jos tässä nyt pidemmäksi aikaa etsitään ratkaisua niin hormonaalinen varmaan pakko olla kuitenkin..
 
Lotte
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja Lotte:
En ehdota, kerron.
Mulla on ehkäisykapseli, Implanon. Ollut nyt vuoden ja tokat menkat taitaa nyt olla menoillaan jos oikein muista.
Aikaisemmin on ollut 6vuotta, eli 2kapselia putkeen. Ekan vuoden tuli vuodot miten sattuu. Ennen vaihtoa tuli parit menkat ja taas ennen pois oton hetkeä parit. Nyt tuli kapselin kanssa alkuun yhdet ja jäi pois melkein vuodeksi.
Ei ole viennyt seksihaluja, on tasannut mielialaa, ihoon ei ole vaikuttanut eikä painoon.
Mulle sopiva, mutta en osaa sanoa miten sulle sopis.
Kiinnostuin. Onko 3v maksimi mitä kapselia pidetään? Onko ne niitä jotka laitetaan käsivarteen ihon alle? Onko niissä mitään suositusta miten kauan vähintään pitäisi pitää vai voiko ottaa vaikka muutaman kuukauden jälkeen pois jos tuntuu ettei tosiaan sovi? Tiedätkö yhtään voiko sitä ottaa jos imettää? Sehän on hormonaalinen ehkäisy myöskin eikö? Jos tässä nyt pidemmäksi aikaa etsitään ratkaisua niin hormonaalinen varmaan pakko olla kuitenkin..
Implanonia 3v ja muistaakseni meni niin että Mirena 5v.
Laitetaan ihon alle.
Ei ole suositusta, eli pois vaan jos ei siltä tunnu että sopisi itselle, tosin itse jaksoin "kärsiä" joskus noin puol vuotta vuodoista ja sitten jäi pois.
Voi ottaa jos imettää. On hormonaalinen ehkäisy niinkuin hormonikierukka ja minipilleritkin.
 
Minulla on ollut hormonikierukka vajaan vuoden, ja olen kyllä todella tyytyväinen. Aluksi tiputteli sen pari kuukautta, sen jälkeen oli säännölliset kuukautiset jotka ovat nykyään todella niukat jos edes tulevat. Sidettä en ole käyttänyt sitten alkuvuoden, ennen kuukautiset olivat todella runsaat ja kivuliaat. Nyt ei tietokaan siitä, ja migreenin kanssa jännitin kun minipillerit eivät sopineet. Mutta on lieventänyt kohtauksia, joka on ollut myös kiva huomata. Ja se huolettomuus, kun alun jaksaa niin huomaa kuinka mukavaa on kun ei oikeasti tarvitse miettiä ehkäisyä jatkuvasti. Tekee ihmeitä parisuhteelle :p
 
Te joille hormonikierukka on sopinut hyvin; onko teillä kokemusta mistä muusta hormoniehkäisystä? Onko esim. ollut käytössä ehkäisyrengasta koskaan? Miten muu hormonaalinen ehkäisy on sopinut verrattuna kierukkaan? Yritän kauheasti löytää jotain yhteyttä josko voisi jotain päätellä siitä miten itselle tulisi sopimaan :)

Ai niin ja Lotte minkä hintainen tuo kapseli on?
 
järkyttynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppi Pitkäkorva:
Hormonikierukka oli mulla toimiva ja huoleton. Eihän sitä voi tietää sopiiko se vai ei, ennen kuin sen on kokeillut! :)
Olen kuullut liikaa pahaa ja pelotteluja ihan ammattilaistenkin tahoilta, sen takia alkanut kammottaa.. 160e on aika kiva sijoitus siihen että seksielämä kuolee ja naama alkaa kukkia, koko ajan saa olla side housuissa ja on kaikin puolin perse olo. Tämä on se kauhuskenaario mikä mulla tulee kun ajattelen mitä pahimmillaan voi käydä :) Siksi siis en tiedä huvittaako kokeilla..

Alunperin hormonikierukkaa ehdotettiin ainoana järkevänä vaihtoehtona ehdometrioosin takia, siksi kuparikierukka on ollut poissuljettu, lisäksi se ilmeisesti usein lisää kipuja joten en sitten tiedä sen järkevyydestä.

Miks tän pitää olla niin vaikeeta ?!! |O
mä painin samojen kysymysten kanssa ja viivyttelin niin kauan että tulinkin sitten raskaaksi... saa siirtää tän ongelman vuoden päähän...

meillä kunta maksaa ensimmäisen kierukan. kannattaa kysyä onko teilläkin niin.
Ei maksa, ei ainakaan hormonikierukkaa. Monissa kunnissa joissa maksaa se koskee vain kuparia.
Ei ihme, että on autioituvia kuntia. Valtionosuudetkin menee. Päinvastoin pitäisi maksaa ettei käytä mitään.

 
Rouva
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mistähän mä oon saanut tommosen käsityksen, että hormonikierukka on reseptillä halvempi... Jos niitä sit ei ilman reseptiä edes saa? Onko se asia muuttunut, vai sekoilenko mä ihan?
Siinä on sellainen juttu, että runsaan vuodon vuoksi voi saada kela-korvauksen. Hormoonikierukan voi siis määrätä hoitamaan runsaita/kivuliaita kuukautisia. Jos näitä syitä ei ole, ei kela korvaa, jolloin kierukka kalliimpi. Kannattaa siis sanoa lääkärissä, että on runsaat vuodot, vaikkei oliskaan, niin saa sen korvauksen. Vai onko se valehtelua?
 
Nuvaringistä:
Sitä on äärettömän helppo käyttää, http://www.storebird.de/start/wp-content/uploads/2010/01/nuvaring.jpg taitat sen noin ja sujautat vaan paikoilleen. Poisottaminenkaan ei ole kuin puolen minuutin homma! Paljon helpompaa siis pillereiden jokapäiväiseen muistamiseen verrattuna. Paikallaanollessa sitä ei huomaa ollenkaan.
Minulla ainakin niukkensi kuukautisvuotoa todella paljon, enemmän mitä pillerit! Ja ne järkyttävät kuukautiskivut on lähestipotiessään, samaa tulosta yritetettiin pillereillä, mutta tuloksetta!
Seksihalut minulla on ainakin ihan ennallaan :)
Ja nuvaringiä kun vertaa pillereihin, joita olen käyttänyt kuutta eri merkkiä mm. yasminea, yasminellea, harmonettia, trikvilaria, mercilonia.. niin tämä rengas on taivaallinen! Niinkuin tuossa äsken jo sanoin, menkat hyvin niukat, tulee tunnilleen ajallaan, kivut on lähes tipotiessään, pms:t minun mielestä paljon helpommat.. ja se muistaminen on myös iso juttu, ei tarvitse joka ilta täsmälleen samaan aikaan olla muistamassa ottaa pilleri! Lämpimästi kyllä suosittelen! :)
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Ja Nuvaringin käyttäjiltä piti myöskin kysyä samaa, eli jos kokemusta muusta hormonaalisesta ehkäisystä, miten se on sopinut verrattuna Nuvaringiin?
Mulla ei hormonaalinen ehkäisy sovi ollenkaan. Olen kokeillu eri pilleri merkkejä, nuvaringiä.. Kalliimpia en ole uskaltanut kokeilla eikä lääkärit ole suositelleetkaan kun ei nuo hormoonit kerran sovi. Nyt ollan käytetty kondomia ja olen menossa ens kuussa sterilisaatioon :)
 
tuulis
mulla kanssa tuo nuvaring. Ekan renkaan kanssa seksihalut katosi,olin kiukkunen kun ampiainen,tuntu et rengas ei pysy. Ajattelin kuitenkin kokeilla sen 3renkaan satsin. Jo tokan renkaan kohdalla halut palasivat,eikä mielikään ole heitellyt. Eli suosittelen kokeilemaan,ainakin ne ilmaiset kokeilurenkaat. En suosittele kokeilemaan vain yhtä rengasta,sillä elimistöllä menee hetki tottua hormoonimuutoksiin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mistähän mä oon saanut tommosen käsityksen, että hormonikierukka on reseptillä halvempi... Jos niitä sit ei ilman reseptiä edes saa? Onko se asia muuttunut, vai sekoilenko mä ihan?
Ei yksin reseptillä mutta JOS siinä reseptissä lukee sairauden hoitoon siitä saa kela-korvauksen ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuulis:
mulla kanssa tuo nuvaring. Ekan renkaan kanssa seksihalut katosi,olin kiukkunen kun ampiainen,tuntu et rengas ei pysy. Ajattelin kuitenkin kokeilla sen 3renkaan satsin. Jo tokan renkaan kohdalla halut palasivat,eikä mielikään ole heitellyt. Eli suosittelen kokeilemaan,ainakin ne ilmaiset kokeilurenkaat. En suosittele kokeilemaan vain yhtä rengasta,sillä elimistöllä menee hetki tottua hormoonimuutoksiin.
Mitkä ihmeen ilmaiset renkaat????? :eek: :eek: :eek:
 
tuulis
ja lisään vielä että mulla ei oo ollut 6vuoteen hormonaalista ehkäsyä. Hei ja nyt tuli mieleen,et yks mun kaveri kehui sellasta pistosta. Se sisälsi samaa (keltarauhashormoonia?) kuin cerazzette. Muistaakseni otetaan 3kk välein se pistos,eikä ollut edes kallis n.10 e/pistos. Ja voi imettää sen aikana.
 
tuulis
Alkuperäinen kirjoittaja Kootikko:
Alkuperäinen kirjoittaja tuulis:
mulla kanssa tuo nuvaring. Ekan renkaan kanssa seksihalut katosi,olin kiukkunen kun ampiainen,tuntu et rengas ei pysy. Ajattelin kuitenkin kokeilla sen 3renkaan satsin. Jo tokan renkaan kohdalla halut palasivat,eikä mielikään ole heitellyt. Eli suosittelen kokeilemaan,ainakin ne ilmaiset kokeilurenkaat. En suosittele kokeilemaan vain yhtä rengasta,sillä elimistöllä menee hetki tottua hormoonimuutoksiin.
Mitkä ihmeen ilmaiset renkaat????? :eek: :eek: :eek:
meillä ainakin saa 3kk:n satsin pillereitä tai renkaita neuvolasta ilmatteeks,että voi kokeilla sopiiko. Eikö muualla on näin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuulis:
Alkuperäinen kirjoittaja Kootikko:
Alkuperäinen kirjoittaja tuulis:
mulla kanssa tuo nuvaring. Ekan renkaan kanssa seksihalut katosi,olin kiukkunen kun ampiainen,tuntu et rengas ei pysy. Ajattelin kuitenkin kokeilla sen 3renkaan satsin. Jo tokan renkaan kohdalla halut palasivat,eikä mielikään ole heitellyt. Eli suosittelen kokeilemaan,ainakin ne ilmaiset kokeilurenkaat. En suosittele kokeilemaan vain yhtä rengasta,sillä elimistöllä menee hetki tottua hormoonimuutoksiin.
Mitkä ihmeen ilmaiset renkaat????? :eek: :eek: :eek:
meillä ainakin saa 3kk:n satsin pillereitä tai renkaita neuvolasta ilmatteeks,että voi kokeilla sopiiko. Eikö muualla on näin?
woooot!! no ei todellakaan!! joka penni on niihin itse pitänyt rahaa laittaa! rengas oli seitsemäs kokeilu hormonivalmisteita, eikä mihinkään oo rahoja herunu!
 
IhanaValo
Miulla on nyt pillerit, näitä ennen oli renkaat jotka muuten oli hyvät; kivut väheni huomattavasti, samoin ku vuodon määrä. Miinusta oli alussa mielialanvaihtelut yms. ja ylimäärävuotelut/tiputtelut mitä kesti ainakin 2 viikkoa alussa. Ja tuo ei miusta oo mikään hirmu edullinen ehkäisy, yks rengas jos sen 15e maksaa..3kpl 41 ja risat.
 
tuulis
Alkuperäinen kirjoittaja Kootikko:
Alkuperäinen kirjoittaja tuulis:
Alkuperäinen kirjoittaja Kootikko:
Alkuperäinen kirjoittaja tuulis:
mulla kanssa tuo nuvaring. Ekan renkaan kanssa seksihalut katosi,olin kiukkunen kun ampiainen,tuntu et rengas ei pysy. Ajattelin kuitenkin kokeilla sen 3renkaan satsin. Jo tokan renkaan kohdalla halut palasivat,eikä mielikään ole heitellyt. Eli suosittelen kokeilemaan,ainakin ne ilmaiset kokeilurenkaat. En suosittele kokeilemaan vain yhtä rengasta,sillä elimistöllä menee hetki tottua hormoonimuutoksiin.
Mitkä ihmeen ilmaiset renkaat????? :eek: :eek: :eek:
meillä ainakin saa 3kk:n satsin pillereitä tai renkaita neuvolasta ilmatteeks,että voi kokeilla sopiiko. Eikö muualla on näin?
woooot!! no ei todellakaan!! joka penni on niihin itse pitänyt rahaa laittaa! rengas oli seitsemäs kokeilu hormonivalmisteita, eikä mihinkään oo rahoja herunu!
oho! Mä luulin et tää on ihan yleinen käytäntä. Kaikilla kolmella paikkakunnalla on ollut näin..
 
Kata-76
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Ja Nuvaringin käyttäjiltä piti myöskin kysyä samaa, eli jos kokemusta muusta hormonaalisesta ehkäisystä, miten se on sopinut verrattuna Nuvaringiin?
Jos sinulle sopii pienihormoninen e-pilleri, niin Nuvaring todennäköisesti sen puolesta toimii hyvin. Minulla oli käytössä Gracial (eka viikko eri hormonikombinaatiota kuin 2 seuraavaa viikkoa), ja Nuvaringin hormonimäärä ei ollut minulle riittävä. Eli 2 vk ihan ok, ja sitten vuotoa 2 vk. Olisin tykännyt käyttää, jos siitä olisi eri "vahvuutta" kuten e-pillereissäkin.
Nyt käytössä kumi (haluan nyt vältellä (useista syistä) hormonaalista ehkäisyä) ja joskus tulevaisuudessa sitten teetätän itselleni sterilisaation (2 sektiota takana).
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vie äijäs nipsautettavaksi. tää tosin pitäis tehdä kaikille vakipanoille myös... ja baarista bongatuille yhden illan iloille... :D
No jos tarkoitus olisi että lapsiluku on tässä tuo voisi ollakin vaihtoehto (ja sekin silti erittäin ehkä ), sillä edellytyksellä että se olisi miehen tahto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja luomu:
Heips!

Minulla käytössä nuo. Ovat hormonittomia ja helppoja käyttää.
Todella mielelläni turvautuisin hormonittomaan ehkäisyyn ja varsinkin persona kiinnostaa kovasti, mutta tällä hetkellä kiertojen vaihtelun puolesta aika mahdotonta ja tosiaan pidempiaikaiseksi ehkäisyksi en uskalla ajatella koska endo tekee tuhojaan ja hormoniehkäisy on ainoa mikä sitä mahdollisesti pitää kurissa :/
 

Yhteistyössä