Ehdotuksia, mitä kokeilla seuraavaksi?

Peruna, riisi, maissi, vehnä, ohra, mango ja maito eivät sovi.

Tällä hetkellä käytössä kaurapuuro, bataatti ja aprikoosisose, (+tapiokatärkkelys).

Mitä kokeilla seuraavaksi? Hyviä reseptejä?

Kiitos! =)
 
Miten olis kesäkurpitsa, kukkakaali, parsakaali, mustikka, vadelma, kalkkuna, possu... Harmillisen hankalalta vaikuttaa tuo teidän tilanne. :( Miten pahoja oireita noista epäsopivista on tullu ja minkä aikaa oot testannu? Voimia! :hug:

*Muoks* Mitä sanoo asiaan allergologi?
 
Joku liha sinne bataatin sekaan. Sen kummempia reseptejä ei varmaan vielä oikein voi kokeilla :)

Hienoa kun tapiokatärkkelys sopii. Sitä kun on noissa joissakin vauvan valmissoseissa, niin ei tapiokatärkkelys aiheuta rajoitteita teille.
 
Ihan hyvältä tuo teidän tilanne minusta vaikuttaa! Se, että lapselle löytyy sopiva korvike on jo puoli voittoa. Mulle tuli kans joku liha mieleen, sitä voisi sitten tosiaan laittaa bataatin sekaan. Mites olis vaikka se NZ-lammas? Ostin itse just marketista sisäfileen ja oli ihan hyvää. Sitä voi esim. keittää ja hienontaa sinne bataattiin, niinkuin Ahmutar jo ehdotti. Nuo marjat on kans ihan kivoja (meillä ei ole yhtään sopivaa marjaa :( . Puuroista voi jossain vaiheessa kokeilla esim. hirssin. Hollella on helppo ja hyvä puuro, joka on puhdas. Mä aloitan tänään kokeilemaan vesimelonia, saapas nähdä kuinka käy. Teillä on tosiaan hyvä, että käy tuo tapioca tärkkelys, sitä on monissa soseissa. Toisaalta monissa on myös riisitärkkelystä, joten niitä testaillessa kannattaa olla varovaisempi, kun teille ei riisi käy. Voi nimittäin olla, että itse hedelmä sopisi, mutta se tärkkelys aiheuttaa oireita. Mä tilasin Allermiinasta Bonnen päärynäsosetta, siinä ei ole ollenkaan tärkkelystä. Se on vaan ilmeisesti litran purkki, joten syön sen kai sitten itse, jos se ei sovikaan (paitsi en voi itsekään sitä syödä...)Myös vaikeaa siksi, että aluksi antaisin vaan pieniä annoksia ja sitten ottaisin sen rotaatiolla mukaan. Käytännössä menisi kai sitten niin, että ostaisin joka viikko sen ison purkin ja antaisin muutaman lusikan ja se olisi sitten jo pilaantunut seuraavaan kertaan mennessä. Ehkä turha pohtia tässä vaiheessa, kun eihän se edes tod.näk käy. Ollaan testattu ihan ekoina soseina päärynä ja ei käynyt, mutta siitä on tosi pitkä aika.

 
NallePuh82: voisikohan sitä Bonnen päärynäsosetta pakastaa pikkuannoksiin ja sulattaa sitten aina sopivan annoksen? Mä olen kyllä ihan "kädetön" keittiöhommissa että en tiedä voiko niin tehdä. Voisikohan sen myös keittää ennen pakastusta niin ei olisi niin "ärtsyä"? Ainakin sen meidän kokeilema Bonne aprikoosi oli tosi ärtsyä verrattuna vauvan valmissoseeseen ja maha meni kipeäksi.

Jonnakar: uskoisin että ravitsemuksellisesti järkevintä olisi tehdä seuraavaksi lihakokeilu, koska liha puuttuu. Sitten voisi edetä kokeiluissa ruokaryhmästä toiseen jossakin järjestyksessä.
 
Juu, siis lihaa kyllä ajattelinkin.. =) Mutta että mitä ehdotuksia? Esim juuri tuo Nz liha, onko kallista?

Valmis mustikkasose ei ainakaan käynyt, tiedä häntä oliko itse marja vai siinä oleva riisitärkkelys.. Luultavasti tärkkelys (toivottavasti!)

Ja noita puurokokemuksia haluaisin myös, vaihtelua kauralle siis....?

=)
 
Mulla ei ole tietoa siitä NZ-lihan hinnasta, kun mies ostaa sen aina työmatkansa varrelta olevasta kaupasta. Hinta riippuu varmaan myös lihan laadusta: jauhelihaa, sisäfilettä... Lihan hinnalla ei ole onneksi niin paljon väliä. Jos se sopii, sitä menee joka tapauksessa vauvalla niin vähän per päivä. Esim. puolella kilolla lihaa pärjää tosi pitkään. Eikös sulla ollut sitä hirveä pakkasessa? Hirvi olisi varmaan hyvä riistaliha kokeilla.

Meillä myös vauva valmissoseena mustikka -kokeilu meni reisille.., joten täällä on samat pohdinnat syistä. Marjasoseissa on usein myös pektiiniä. Seuraava marjakokeilu on meillä vadelma, ihan pakkasesta aitovadelmana tällä kertaa =)

Bonnen soseiden "puhtaus" voi olla myös kyseenalaista. Bonnen soseethan tehdään suurtalouskeittiöiden tarpeisiin, ei vauvoille. Samoilla laitteilla tehdään ja pakataan useita soseita, joten kontaminaatioita muista marjoista/hedelmistä voi tapahtua, varsinkin jos siivousprosessit eivät ole vimpan päälle.
 
Luulin,e ttä meillä on pakkasessa tota hirveä, muttei sitä nyt siellä niin hirveesti enää olekaan, täytyy oikein tutkia tilanne..

Eikäs illä hinnalla ole niin väliä, ajattelin vain tilannetta, jossa se on pitkään ainut liha, että mitens sit isompana jne..... :snotty:

Maalailen siis itselleni tässä matkan varrella kauhukuvia, kun mua ottaa niin päähän.... :headwall: :headwall:

Siinä määrin, että soitin tänään piltin tehtaalle (oli eka purkki, joka käteen osui ja jonka kyljestä kattoin numeron..) että allergiat ovat tosissaan yleistymään päin ja on aivan surkeaa, että esim meidän perheessä on tasan yksi purkki jota voin käyttää.. Mutta mutta, ovat ilmeisesti tuomassa markkinoille bataattisoseen!!!! =) en tiedä koska, mutta tulossa kaiketi on.. Purnasin myös puuroista, kun löytyy joka sortin viljaa, muttei keliaakikolle mitään.. Lukuunottamatta riisiä, mutta kun sekään ei sovi meillä. :headwall:

Ai niin ja noita kaaleja olen pelännyt, että tuo vatsavaivoja... Jossain kohtaa nekin on silti kai otettava mukaan..

Oon testannut aina viikonkin verran tai sitten on selkeät oireet tullut jo muutaman päivän jälkeen.. Hurjaa nielemistä ja kakomista, se on meillä se ensimerkki ja sitten palaa pylly ja yöt valvotaan.. Viimeistään siin äk ohtaa laitan pelin poikki, kun en itsekään jaksa.. :ashamed:

Nyt ajattelin pitää viikon verran toipumislomaa, pojalle sekä minulle itselle.. Kun ollaan nukuttu pari kunnollista yötä taas, niin kokeilen jotain, mutta nyt huilataan..
 
Eikös pääasia ole kuitenkin että edes se yksi sopiva liha löytyy, oli se sitten vaikka krokotiilia =) Mitä varhemmin edes yksi sopiva liha löytyy sitä huolettomampi voi olla lapsen ravitsemuksen puolesta. Meidän läheltä yhdestä kaupasta löytyy muuten kengurun lihaa. Kilohinta oli jotain reilu 20 egee. Ajattelin sitä jossain vaiheessa kyllä kokeilla.

Hyvä kuulla että bataattisose olisi Piltiltä tulossa. Olenkin ihmetellyt, että bataattisosetta ei ole markkinoilla, vaikka sille olisi varmaan kysyntää. Moni tykkää antaa sitä ensisoseena ja varsinkin allergiaperheissä toivottu uutuus. Haaste noissa valmissoseissa on, että niihin laitetaan tärkkelyksiä yms. Tuohon bataattisoseeseen laitetaan ehkä riisitärkkelystä kuten esim. peruna-porkkanaan... Miksei voisi olla valmissoseita, joissa ei olisi mitään lisäyksiä.., olisi vain esim. bataattia? :/

Kaalien kanssa voi tehdä niin, että antaan niitä pieniä määriä kerrallaan esim. bataatin joukossa.

Tuleeko teillä oireet vasta suuremmissa määrissä ja kokeilun edetessä vasta pidemmälle?
 
Meillä loppui vesimeloni kokeilu lyhyeen :headwall: . Annoin tänään päivällä palan ja ei mennyt kuin pari tuntia, niin alkoi nieleskely ja hikkaaminen. Nyt illalla huomasin, että pylly oli aivan punainen. Yleensä punoittaa vaan sieltä vaosta, mutta nyt oli siis koko takamus punainen :eek: . Ei tarvitse ilmeisesti jatkaa kokeiluja huomenna...

Mä ostin nz-lampaan sisäfileen ja ei se musta kamalasti maksanut, en nyt muista hintaa. Joka tapauksesta siitä tuli tosi monta annospussia sitä lihaa pakkaseen, kun keittelin.

Meillä on tasan yksi valmis purkki mikä käy, se on Muksun kukkakaali. Kaikki muut pitää tehdä itse. Siinä kukkakaalissa on muuten riisitärkkelystä. En varmaan kokeile sitä Bonnen päärynää nyt ihan heti, meillä ei taida olla suostuisat hetket tuolla hevi osastolla edelleenkään. Lihat ja nämä ei kotim. viljat ovat sopineet kokeiluissa ihan kiitettävästi viime aikoina, mutta tuo hedelmä/vihannes/marja osasto tökkii ja pahasti.

Jonnakar: Pidä vaan välillä kokeilu taukoa. Mä pidän nyt ainakin pienen huilin, kunhan saa nyt nämä meloni sotkut paranneltua. Meillä muuten syödään puurona hirssiä, tattaria, riisiä, quinoaa ja uutena amaranttia.
 
Hmm... Hankalia kyllä noi allergiat. Mä en nyt mitenkään tarkota kyseenalastaa tai arvostella teidän kokeiluja, kerron vaan omasta kokemuksestani.

Siis... Ensinnäkin allergialääkäri sano mulle viime reissulla, että pientä oireilua pitäis sietää. (olin vähän ihmeissäni enkä oikein tajunnu varmaks mitä se meinas) Ja jos joku sopii pieninä määrinä niin hyvä, ei sit vaan anneta enemmälti. Eli saattaa kestää jotain esim 1rkl joka toinen päivä tms oireetta. Voi jatkaa. Toinen juttu on se, että alkuun keho saattaa reagoida uuteen ruoka-aineeseen, vaikka se ei epäsopiva oliskaan... Kerron kaks esimerkkiä meiltä.

Porkkana. Alotin antamalla n. 1rkl päivässä, seuraavana päivänä kahdella aterialla. Pojan peppuvako helahti ihan punaseks. Sinkkivoiteesta ei apua, joten päättelin olevan allergista. Kortisonivoiteellakaan en saanu pois, vaikka rauhottumaan kyllä. Keskeytin kokeilun. Pari kolme viikkoa myöhemmin, kun välissä oli testattu / alotettu jokunen muu uusi ruoka-aine, kokeilin uudestaan eikä oiretta tullutkaan. Nyt siis annan 2-4rkl / annos kerran tai kaksi päivässä ja poika edelleen lähes oireeton. Hieman on peppuvako välillä punanen, mut ei vaadi hoitoa. (saattaa siis olla ihan vaippaihottumaakin tms)

Kalkkuna. Testasin sitäkin 1rkl ekana päivänä ja vielä toisenakin. Sit lisäsin kahteen. Ekana päivänä jo helahti peppuvako ja muutakin iho-oiretta tuli... Selässä, raajoissa ja rinnassa oli laajat alueet punasena ja paikoitellen ihottumaa. Sipasin taas kortisonia peppuun ja jatkoin kokeilua. Toisena päivänä punotusta ei ollu muualla ku vähän peppuvaossa ja sekin hävis kolmantena testipäivänä.

Kaikilla ei mee niin onnellisesti kuin meillä on lähtenyt ruokavalion laajennus etenemään takkuilevasta alusta huolimatta. Kovasti lähettelen täältä teille voimia ja peukutuksia, että sopivia ruoka-aineita löytyis! :hug: Halusin kertoo noi esimerkit meidän tapauksesta, jos niistä vaikka sais vähän toivoa... Testaamisen alkuun tuleva reaktio ei siis välttämättä tarkoita epäsopivuutta, ainakaan pieninä määrinä. Tietysti jos oireet on pahat (selkeetä oksentelua tai hengitystieoireita tms) tai testauksen jatkuessa pahenevat, on epäsopivuus ihan selkee juttu.

Onneks markkinoilla on laajat vaihtoehdot myös allergisille, vaikkakaan ei lastenruokapurkeissa. Onneks myös pienten lasten allergiat todennäkösesti menee ohi iän myötä tai ainakin helpottaa jonkin verran. Onneks tässä foorumissa palstailee ihmisiä, joilla on kokemusta allergisista lapsista ja tietoa aiheeseen liittyen... Onneks nää ihmiset on vertaistukena. Kiitos siitä! :)
 
Joo, hyvähän se olis että yksi liha edes löytys ruokavalioon... =)

Ai niin, ja niihin soseisiin lisätään kaiken maailman aineita sen takia, että säilyisivät, eikä nosta vettä pintaan jne.. Sain siihenkin selityksen, kun kaikkea kyselin... :snotty:

Meillä siis jostain tulee heti tosi selkeät oireet, kuten mallasuutteesta (ohra) ripuloitiin vihreää viikko... Mutta sitten taas useimmat tuntuvat olevan niin, että kun annan pieniä määriä, niin eivät kovin häiritse, mutta kun siirrytään esim. ruokalausikalliseen tai isompiin määriin, niin heti vaikuttaa.. :headwall: Ja kun meillä se näkyy yleensä ensimmäisenä noissa öissä, ne on levottomia, niin musta tuntuu tosi vaikealta siinä kohtaa jatkaa kokeilua..

Nytkin mietin, kun kukaan muu meistä ei oksentanut sunnuntaina, vain tuo pienin ja oli kyllä lämpöäkin, mutta annoin silloin teelusikallisen luumua ja poika oksensi illalla kolme kertaa, ihan kerta kaikkiaan kaikki ylös.. Maanantaina oli jo hieman parempi.. Olin tosin antanut viikon verran taas tuota mustikkaakin, joka sisälsi riisitärkkelystä, että mene ja tiedä, kävikö oksutäti kylässä vai oliko kenties allerginen reaktio... :/

On nää niin vaikeita asioita välillä, oikeastaan lähinnä mun päässähän se on vaikea käsitellä tätä asiaa.. Kaikki tuntuu niin hankalalta ja kaikki säälii poikaa jne jne... Mutta... Kyllähän tämä tästä... Suurin pelko on juuri, etten saa pojalle täydennettyä tuota ruokavaliota edes hiukka normaaliin suuntaan. Kun muut vauvat popsii jo suurinpiirtein joka sorttia, niin olisi kiva löytää tällekkin jotain. Nyt jätin nuo maissinaksutkin ainkain tauolle, kun maisii ei tainnut oikein sopia.... Mitähän sitä voisi sormiruokana ajatella tälle kersalle.....? Miten niitä bataatteja annetaan paloina? Keitettynä vai raakana`? Taidan kysellä ihan höpöjä.... :ashamed:
 
Mä olen keittänyt bataattia paloiksi. Meillä on sormiruokana syöty mm. puffattuja hirssejä ja quinoa muroja. Yksi veihtoehto (ei kovin hammasystävällinen) on esim. Allermiinasta tilatut kristallitikkarit. Ne on tehty ihan sokerista. Ei ehkä joka päiväiseen käyttöön. Nykyisin on myös pari muuta "karkkia", mitä olen tilannut. Niissä on perusmössönä sokeria ja sitten joku aromi.

Meillä olen myös katsonut jotain lieviä oireita alkuun läpi sormien, mutta yleensä meillä oireet ovat aina poikkeuksetta pahenneet jatkossa. Kaikki kiinteät meillä on rotaatiolla, kerran viidessä päivässä. Quinoa aiheuttaa hiukan pyllyn punoitusta (ei sellaista ärtynyttä palamista) ja sinä yönä nukutaan ehkä aavistuksen levottomammin, siksi sen antamista olen nyt harventanut joka toiseen kierrokseen. Toivottavasti se pysyisi nyt mukana harvemmin, eikä oireet voimistuisi.

 
Hyvä Jonnakar, että soitit Piltin tehtaalle!
Itseäni harmittaa kans kovasti, kun tuolta valmisruokahyllystä ei paljoa voi ruokakärryyn ladata. meillä on kans riisi yks pahis ja tosiaan sitä tuntuu olevan ihan kaikkialla :( Tykkään tehdä itse soseita, mutta näin kokeiluvaiheessa ei huvita tehdä pakstinta täyteen jotain mössöä, joka jo ekalla lusikallisella voi osoittautua sopimattomaksi.
-zirpukka
 
Kokeilujen välissä kannattaa pitää oireista riippuen viikonkin tauko, että uuden arviointi olis varmempaa. Tiedän, tosi vaikeeta on varsinkin jo sniitä sopivia ei meinaa löytyä. Itelläkin poltteli koko ajan kokeilla uutta sillon, kun vielä enempi noita ongelmia oli... Oli epätoivonen tarve löytää lisää sopivia ykspuoliseen ruokavalioon. Poikahan söi riisiä, bataattia, kukkakaalia ja muutamaa kotimaista marjaa jotain kolmisen kuukauta, jos en väärin muista. Tosin sekin oli jo ihan hyvin tohon Jonnakarin tilanteeseen verrattuna.

Noi riisi, bataatti yms on yleensä sellasia mitkä käy, mut eihän nekään kaikille. Tosi vaikeeta varmaan valikoida, kun varmasti sopivia ei o olemassa. ootko Jonnakar joittanu minkä verran tuplakäsittelyä? siis keittämisen jälkeen vielä pakastanut ja sit vasta antanut. Meillä poitsulle ei alkuun bataatti käynyt muuten, mut nyt voi antaa just keitettyäkin.
 
Tattari sopii hyvinkin monelle allergikolle. Meillä aloitettiin tattari viljoista ensimmäisenä. Sitä syödään puurona sekä riisin tapaan. Syömme sitä koko perhe. Poika on sietänyt hyvin myös itse tehtyä mustikkakiisseliä - itse poimittuja mustikoita ja perunajauhoa. Muuten meillä on maidoton ruokavalio ja sen lisäksi mansikka ja kaura eivät sovi. Poika ei myös kestä kaupan hedelmäsoseita- näyttäisi siltä,että ei sovi tapioka- eikä riisitärkkelyskään. Mutta tavallista riisiä sietää. Emme syö vielä sitrushedelmiäkään, vaikka poika on jo 2v 2kk. Meidän tapauksessa ei ole ollut ihottumaa mutta erittäin vetelä kakka.
 
Mäkin olen keittänyt omissa soseissani esim. bataatin tosi pehmeäksi ja pakastanut ennen antamista. Vitamiinit siinä tosin varmaan kärsii mutta mieluummin näin aluksi varmistan sopivuutta... Jossain vaiheessa myöhemmin aion kyllä kokeilla ilman pakastusta ja bataattia ei niin pehmeänä sormiruokana.
 
mä oon antanu sormiruokana ihan vaikka muussattua perunaa. tänään annoin koko keitetyn perunan käteen 1,5v:lle ja oli onnellinen ku sai haukata siitä. vähän vaihtelua.

mut siis bataatin vois vaik suikaloida ja keittää. tai muussata keitettynä lautaselle ja antaa lapsen eteen.ei sitä raakana voi antaa mun tietääkseni..eiks se ole perunan kaltainen ja mun mielestä tarvii pidemmän keittoajan että pehmenee kunnolla.
 
tuli tosta sun luumukokeilujutusta mieleen että allergisessa reaktiossa voi kyllä myös lämpökin nousta. histamiinista luin. meillä tyttö on oksentanut välillä epäsopivat samantien ulos,allergialääkäri piti sitä selvänä merkkinä ja aine laitettiin tauolle.

joku liha vois olla kyl seuraava.sit ku lihaa alat miettiä niin sekin että mitä se eläin on syönyt voi vaikuttaa. esim onko ruokittu soijalla(kanoja ja possuja kai ruokitaan jossain sillä) ja herkkä maitoallergikko voi reagoida naudanlihallekin. mut tuu tonne histamiiniin kirjautumaan niin saat tosi paljon tietoa sieltä =)
 

Yhteistyössä