Ehjiä öitä ilman unikoulua?

Kirjoittelin jo tuonne vauvojen sivulle, mutta ehkä viisaampaa kysellä täältä...
Eli onko jollakin kokemusta vauvasta, joka on oppinut tuossa vuoden kieppeissä nukkumaan ilman syömistä? Oma vauvani on 8kk ja syö yöllä monta kertaa (n.4 kertaa, jos lasketaan siitä kun vauva menee nukkumaan siihen kun herää aamulla), ei osaa nukahtaa ilman tissittelyä. Ehkä tutilla nukahtaisi joskus, mutta ei oikein huvittaisi tutillekaan enää opettaa, kun ei itse koko kapistuksesta perusta muuten.
Olen vähän vastaan unikoulua alle 1-vuotiaalle, koska jotkut ekspertit ovat sitä mieltä (esim. Gordon). Sitä paitsi en usko, että minulla on luonnetta kuunnella huutoa tunti- ja yökaupalla ja luovuttaisin kuitenkin jossain vaiheessa ja sehän ei ole hyvä juttu; ensinnäkin lasta olisi huudatettu turhaan ja toiseksi olisi aika epäloogista. Paikallisen unikoulun pitäjä sanoi, että jos vain jaksaa yösyöttöjä, on viisain ja helpoin lopettaa yösyötöt samalla kuin lopettaa imetyksen kokonaan.
Pantleyn mallia olen mielestäni toteuttanut jo pari kuukautta eli otan tissin pois suusta ennenkuin nukahtaa, mutta eipä ole tepsinyt vielä.
Niin että mahtaako kenelläkään olla kokemusta yösyöttöjen loppumisesta itsestään? Onko helpompaa vai vaikeampaa kouluttaa vuoden ikäistä kuin pienempää?
Kiitos etukäteen vastauksista!
 
emmu
Mä lopetin syötöt kokonaan n. 8kk iässä, siis yöllä. Heräsi kyllä ja vettä tarjosin välillä pullosta, muuten rauhottelin tutin kanssa takaisin nukkumaan. Välillä piti olla kauemmin sängyn vieressä ja välillä nukahti helpostikin. Oli toki kausia kun tuntui, ettei itse jaksa ja pääsi "helpommalla" antamalla sitä maitoa pullosta. Noh, siinä sitten tulikin vähän takapakkia kunnon yöuniin.

1-vuotiaana nukkui kyllä jo hyvin yöt, tosin hampaiden tullessa nukuttiin pikkusen huonommin. Tähän aikoihin harrastin sitä unikouluakin vähän aikaa, meillä ei mennyt kauan ja totesinkin, että kun lapsi hetken huutaa itekseen niin sekin jo väsyttää kummasti. Sitten huoneeseen, rauhottelee sänkyyn ja tutti suuhun. Niin meillä selvittiin.

Tsemppiä vaan, kyllä se siitä! :hug:
 
norppa75 harmailee
Vastaan vähän miten meillä on ollut. Meillä poika heräili 5-10 kertaa yössä, vuoden ikään. Tissi suuhun ja nukahti takaisin. Reilun vuoden iässä yöt alkoi hieman helpottamaan, eli ei heräillyt enää niin usein. Imetyksen lopetin pojan ollessa 1v 2kk ja yöt helpottui. "Cordonia ja Pantleytä" vähän kokeiltiin meilläkin aikaisemmin, mutta ei kovin aktiivisesti. Nyt nukutaan yöt yleensä syömättä, joskus tarvitaan aamuyöstä maitopullo (joka alkoi kelpaamaan vasta imetyksen loputtua).
Olen kuullut paljon kritiikkiä siitä miksen lopettanut imetystä aikaisemmin kun yöt kerran olivat risaisia ja olin itse väsynyt. Mutta tuo oli minun valintani, en ollut valmis lopettamaan imetystä aikaisemmin. Tiivistettynä: imetyksen loppuminen kokonaan toi helpotusta öihin. Mutta jokainen äiti tekee itse sen valinnan kuinka kauan imettää. Meillä ei ole korvikkeita käytetty kertaakaan, vaan siirryyttiin suoraan tavalliseen maitoon, kuten halusin tehdäkin.

Ei meillä siltikään vielä nukuta öitä kokonaan heräämättä. Poika on ihan mahdoton pyörimään ja hyörimään yöllä, välillä vähän kitisee, joskus tyyntyy itse joskus tarvitsee hyssyttelyä. Ja perhepedissä nukutaan, lattialla patjoilla tosin, muuten poika putoaisi sängystä. Välillä putoaa patjaltakin lattialle, mutta ei onneksi putoa korkealta. Meidän poika vaan sitten on vähän tälläinen levoton nukkuja.
 
unikouluilija
Unikoulu kannattaa. Meillä 1-vuotiaalta jäi tutti pois ja rupesi yöllä heräilemään n.3 kertaa ja rauhoittui tissille. Näin meni muutama yö. Sitten päätin, että yöllä ei enää syödä, eihän sitä ole tehty viimeiseen puoleen vuoteen muutenkaan.

Ensimmäisenä yönä poika itki noin 1,5h ja minä pidin häntä kainalossa ja sanoin että on yö ja nyt nukutaan. Sai kyllä pitää pojasta kovasti kiinni, etei olisi satuttanut itseään esim. sängynpäätyyn. Vettä annettiin vähän janoon. Toisena yönä ei itkenyt kuin ihan vähän aikaa, pidin taas kainalossa. Nyt jos yöllä herää, jatkaa unia ilman tissiä. Meillä on jätetty etuoikeus tissille klo. 6 aamulla, ja eipä ole 4kk:een yhtään aamua mennyt, ettei poika olisi siihen aikaan herännyt. Sitten jatketaan taas unia.. Eli lapselle yöllä syöminen on opittu tapa, se ei ole merkki nälästä yms.

Lapsi ei kärsi yösyötön lopettamisesta, eihän maailmassa kukaan saa aina tahtoaan läpi: joten lapselle on opetettava ettei yöllä syödä. Päätä etukäteen, että tänään. Jos on ollut muuten raskas päivä, siirrä unikoulu huomiseen. Kun olet päättänyt, muista se kun lapsi itkee. Ajattele, että kun tämän yön jaksan, ensi yö on jo paljon parempi.

Ja valmistele mies tulevaan: meillä ainakin mies tuntui olevan "lapsen puolella". "Anna nyt tissiä" jne.. Minä käskin miehen toiseen huoneeseen nukkumaan yhdeksi yöksi, jotta molempien ei tarvitsisi valvoa ja että ei tarvitse koko ajan vakuutella isälle, että äiti tässä koko perheen parhaaksi...

Ja tärkein, tämä on asia jonka SINÄ PÄÄTÄT ja tästä ei aiheudu haittaa kenellekkään vaan koko perheen elämänlaatu paranee!
 
Meillä kaikki kolme pirpanaa alkoivat nukkua yöt putkeen puolen vuoden iässä ja silloin siis jäi yöimetys automaattisesti pois. Keskimmäisellä oli kyllä sellanen heräilykausi 5-9 kk ikäisenä ja mietin jo unikoulua, mutta meillä asia sitten kuitenkin ratkesi, kun neiti siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan. En tiedä oliko sillä varsinaista merkitystä eheämpiin öihin, mutta osui ainakin samaan saumaan. :)
 
Annan äiti
Voitko ehkä vähentää niitä syömiskertoja? syötät vauvan esim n. klo 3-5 maissa. Muuten koitat rauhoittaa sängyssä pitämällä käsi selän päällä ja vähän keinuttamalla. Meillä tätä takana jo kuukauden verran ja lapsi rupeaa jo oppimaan, että syödään vasta 4-5 maissa. Ennen söi monta kerta yössä. Jos vauva rupeaa itkemään eikä muut keinot auta niin voithan syöttää, mutta koita aina siirtää se syöminen myöhemmäksi. Meillä ei vieläkään ole ehjiä öitä, mutta saan nukkua pidempiä pätkiä ja se vaikuttaa jaksamiseen.

Jaksamista sulle! :hug:
 
Meillä loppui niin, että nostin viereen, mutta eräänä kauniina kertana tyttö nukahti, ennen kuin sain tissin esiin... Tästä kyllä seurasi se, että nukkuu edelleen meidän sängyssä, mutta kun kaikki kerran savat hyvin nukuttua, niin eipä tuo haittaa.
 
mimmuska
Meillä loppui yöheräilyt kun lopetin imettämisen. Töihinkin meno auttoi että tissittely jäi kuin itsestään pois päivällä ja nyt yölläkään en ole antanut. Viime yön nukkui kokonaan kuin enkeli omassa sängyssä. Tyttö on kohta vuoden.
 
anli
Meillä tytsi lopetti itse tissittelyn jättämällä yksi kerrallaan pois. Yösyönnit loppuivat noin 10-11 kk paikkeilla. Yhden syönnin jätin itse pois. Se onnistui, kun tarjosin tytölle pullosta vettä. Parina yönä tuli pikkasen itkua, mutta aika helposti jäi. Se oli "syönti" tossa 23-24 välissä, jolloin lapsella ei kaiken järjen mukaan ole nälkä, vaan enemmän vaikutti äiti-ikävältä. Yksi apu öiseen äiti-ikävään on antaa oma yöpaita (sellainen joka on ollut pari kertaa päällä, että äidin tuoksu on tarttunut) lapsen lähelle. Meillä se on auttanut jo ½ vuotiaalle poitsullekin päiväunien yhteydessä.
 
Me pidimme "hyssytysunikoulun" vuoden iässä. Kun poika rupesi itkemään yöllä, isä joko yritti nukuttaa sänkyyn tai sitten rauhoitti sylissä. Jonkin verranhan siinä joutui huutoa kuuntelemaan, mutta ei kuitenkaan varttia enempää.

Yöt olivat tätä ennen menneet todella risaisiksi ja tuntuivat vain pahenevan. Loppuvaiheessa heräsin imettämään poikaa tunnin välein. Tämä vaikutti huonontavasti myös ruokahaluun päivisin ja pojan paino ei oikein noussut. Yösyöttöjen lopettamisen jälkeen yöt rauhoittuivat. Nyt poika herää aamuyöllä yhden kerran ja nukkuu sitä ennen kahdeksan, yhdeksän tuntia putkeen. Annan tuolloin vielä maitoa ja poika nukkuu pari kolme tuntia lisää. Luulen, että tämä aamuyön herääminenkin jää pois, kun imetys loppuu kokonaan. Ruokahalu parani myös selvästi. Meille yösyöttöjen poisjättäminen oli siis hyvä ratkaisu. Itsekin odottelin aikani, että poika vieroittaisi itsensä, mutta kärsivällisyys loppui.
 
Meillä ei isä kelpaa ollenkaan rauhoitteluun, aivan hysteerinen huuto, jos en itse ilmesty paikalle. Sänkyyn ei rauhoitu ollenkaan, tassuttelut ei toimi meillä. Olen itse parina yönä kanniskellut neitiä, mutta kitisi melkein tunnin, kunnes nukahti n. kymmeneksi minuutiksi ja heräsi uudestaan. Taidan vielä siirtää unikoulua, kun on aika kovapäinen tämä meidän vauva. Jos sitten vuoden iässä yrittäisi uudestaan...
Kesällä olisi muutamat juhlat, jonne olis kiva mennä ja jättää vauva hoitoon mummille, mutta jätäpä nyt tuollasta sitten ja nauti juhlista, jos ilta menee sen miettimiseen, että vauva huutaa hysteerisenä mummille... Isälleen huusi pari tuntia, kun olin tässä illan kotoa pois. Ei ollenkaan kiva. Eipä tuo edes huoli korviketta ja lypsettyä en taida enää saada.
Olis varmaan pitänyt aloittaa uusi ketju, mutta onko moisesta kokemusta? Täytynee "kuivaharjoitella" ennen juhlia...
 
Mä lopetin imetyksen pikkuhiljaa, siten että kokonaan imetys loppui tytyn ollessa 1v2kk. Sitä ennen heräsin joka yö imettämään tai hyssyttelemään tytyä. Nyt tyty on 1v4kk, ja herää ehkä kerran yössä jos sitäkään. ELi meillä yöunet paranivat, kun imetys loppui.
 
chokolate
Itse en kannata unikoulua minkään ikäiselle!Pelkkä ajatuskin jo karmii..Mutta meillä kävi näin..Neiti kun oli vajaa 1 vuotias ni ihan itse vaan alko yhtäkkiä nukkua öitä heräämäti..Pakko myöntää että itsellänikin kävi joku unikoulu tyyppinen ratkaisu jo mielessä kun neiti sitä ennen heräili joka yö 2-3 kertaa.nukahti aina sitten maitotilkan kanssa(pullosta sai).Ei kyllä luonto antaisi silti periksi unikouluun.
Olin kyllä tosi onnellinen kun huomasin että neitihän alkoi sitten nukkua öitään kun oli siihen valmis.Joten sinuna odottelisin vain..Kyllä se pikkuvauva/lapsi ikä niin vähän aikaa kestää että varmaan aikuisen pitäisi jaksaa heräillä..Nyt neiti on 1,4 vuotias ja on alkanut taas heräillä yöllä..Nyt riittä kun menee vähäksi aikaa viereen istumaan ja antaa tutin suuhun jos se on tippunut..Jotkuthan alkaa nukkua öitään vasta kolmenkin vanhana.
Vaikka lapsi välillä nukkuisi öitään heräämäti ni se voi olla vaan joku väliaikanen juttu..Meen neiti oppi käveleen ja vähän sen jälkee alko taas öisin heräillä ja "kävellä"sängyssään,aattelen vaan että kyllä se taas pian sitten varmasti nukkuu heräämäti.jaksamista vaan kaikille taaperoiden vanhemmille!

:wave:
 

Yhteistyössä