Ehkä saan paskat silmille tästä kyssästä, mutta sama se tääl saa sen niin helposti päälleen

Sanna
Miten sattuikaan, huutiksessa oli just keskustelu... tietokoneen käyttö taaperoilla...

http://www.huuto.net/fi/forum/show_message.php3?cat=lapset&id=1185549&lastreply=1206913495
 
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Meilläkin 4 v ja jopa 2 v touhuaa tietokoneella aika ajoin, mutta en mä tänne siltikään haluaisi yhtään ainoaa naapurin tenavaa koneelle....
Kerran pari sanoisin nätisti, että ei sovi, sitten voisin jo huokaista ja tiuskaistakin että EI jos lapsi kysyy aina vaan uudestaan.
Muutenkin mua kieltämättä rasittaisi, jos naapurin lapsi olisi meillä kovinkin usein :snotty:

Niin mutta jos se kerran ei siellä asuvia haittaa ollenkaan niin mikä ongelma siinä sitte on???
No eikö tämä juttu mennyt nimenomaan niin, että siellä asuvat ovat kieltäneet poikaa koneella käymästä? Ja silti poika kysyy sitä edelleen?
ei se vinku eikä vonkuj siihen, käydessään kysyy nätisti kuten sanoin jo aikaisemmin. ja jos hänelle asiallisesti selitettäis miksi ei saa käyttää, niin tuskin siihen edes sitten kysyis. mlulla on tapana itsellä aina perustella lapselle oli se vieraan tai oma, miksi joku asia on niin, esim. että miksi niin ei saa tehdä. olisko kiva, jos itse asiallisesti joltain kysyisit, ja saisit tiusakaisun vastaukseksi.
Oletko sä aina ystäväsi luona, vai mistä tiedät etteivät he ole jo monesti selittäneet, miksi koneelle ei saa mennä? =)
Ja mun mielestä se on lapselta epäkohteliasta käytöstä, että alkaa kysymään "miks ei" jos on toisten luona kylässä, kysyy jotain ja vastaus ei miellytä. Varsinkin jos sama toistuu joka kerta kun lapsi siellä käy.
juu mä melkein asun siellä ihan oikeesti. käyn noin kuusi kertaa viikossa, ollen siellä 15 minuutista neljään tuntiin kerralla :whistle: ei se tivaa että miksi ei saa. se tyytyy hiljaa kohtaloonsa. musta on vain väärin, että sille huudetaan. just äsken sieltä tulin ja siksi asia mielessä, kun perheen äidin kanssa asiasta juteltiin.

 
öö
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Meilläkin 4 v ja jopa 2 v touhuaa tietokoneella aika ajoin, mutta en mä tänne siltikään haluaisi yhtään ainoaa naapurin tenavaa koneelle....
Kerran pari sanoisin nätisti, että ei sovi, sitten voisin jo huokaista ja tiuskaistakin että EI jos lapsi kysyy aina vaan uudestaan.
Muutenkin mua kieltämättä rasittaisi, jos naapurin lapsi olisi meillä kovinkin usein :snotty:

Niin mutta jos se kerran ei siellä asuvia haittaa ollenkaan niin mikä ongelma siinä sitte on???
No eikö tämä juttu mennyt nimenomaan niin, että siellä asuvat ovat kieltäneet poikaa koneella käymästä? Ja silti poika kysyy sitä edelleen?
ei se vinku eikä vonkuj siihen, käydessään kysyy nätisti kuten sanoin jo aikaisemmin. ja jos hänelle asiallisesti selitettäis miksi ei saa käyttää, niin tuskin siihen edes sitten kysyis. mlulla on tapana itsellä aina perustella lapselle oli se vieraan tai oma, miksi joku asia on niin, esim. että miksi niin ei saa tehdä. olisko kiva, jos itse asiallisesti joltain kysyisit, ja saisit tiusakaisun vastaukseksi.
Oletko sä aina ystäväsi luona, vai mistä tiedät etteivät he ole jo monesti selittäneet, miksi koneelle ei saa mennä? =)
Ja mun mielestä se on lapselta epäkohteliasta käytöstä, että alkaa kysymään "miks ei" jos on toisten luona kylässä, kysyy jotain ja vastaus ei miellytä. Varsinkin jos sama toistuu joka kerta kun lapsi siellä käy.
juu mä melkein asun siellä ihan oikeesti. käyn noin kuusi kertaa viikossa, ollen siellä 15 minuutista neljään tuntiin kerralla :whistle: ei se tivaa että miksi ei saa. se tyytyy hiljaa kohtaloonsa. musta on vain väärin, että sille huudetaan. just äsken sieltä tulin ja siksi asia mielessä, kun perheen äidin kanssa asiasta juteltiin.

siis hetkinen, mites tää nyt meni? sun ystäväs on siis kuka?
eli on poika, jonka äiti on kuollut(?) ja sen isä. joilla ei oo konetta.
sit on tää perhe, joka ei anna pojan pelata niillä.
eli kuka tää ystäväs on?
onko se sit pojan äitipuoli vai?
 
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Meilläkin 4 v ja jopa 2 v touhuaa tietokoneella aika ajoin, mutta en mä tänne siltikään haluaisi yhtään ainoaa naapurin tenavaa koneelle....
Kerran pari sanoisin nätisti, että ei sovi, sitten voisin jo huokaista ja tiuskaistakin että EI jos lapsi kysyy aina vaan uudestaan.
Muutenkin mua kieltämättä rasittaisi, jos naapurin lapsi olisi meillä kovinkin usein :snotty:

Niin mutta jos se kerran ei siellä asuvia haittaa ollenkaan niin mikä ongelma siinä sitte on???
No eikö tämä juttu mennyt nimenomaan niin, että siellä asuvat ovat kieltäneet poikaa koneella käymästä? Ja silti poika kysyy sitä edelleen?
ei se vinku eikä vonkuj siihen, käydessään kysyy nätisti kuten sanoin jo aikaisemmin. ja jos hänelle asiallisesti selitettäis miksi ei saa käyttää, niin tuskin siihen edes sitten kysyis. mlulla on tapana itsellä aina perustella lapselle oli se vieraan tai oma, miksi joku asia on niin, esim. että miksi niin ei saa tehdä. olisko kiva, jos itse asiallisesti joltain kysyisit, ja saisit tiusakaisun vastaukseksi.
Oletko sä aina ystäväsi luona, vai mistä tiedät etteivät he ole jo monesti selittäneet, miksi koneelle ei saa mennä? =)
Ja mun mielestä se on lapselta epäkohteliasta käytöstä, että alkaa kysymään "miks ei" jos on toisten luona kylässä, kysyy jotain ja vastaus ei miellytä. Varsinkin jos sama toistuu joka kerta kun lapsi siellä käy.
juu mä melkein asun siellä ihan oikeesti. käyn noin kuusi kertaa viikossa, ollen siellä 15 minuutista neljään tuntiin kerralla :whistle: ei se tivaa että miksi ei saa. se tyytyy hiljaa kohtaloonsa. musta on vain väärin, että sille huudetaan. just äsken sieltä tulin ja siksi asia mielessä, kun perheen äidin kanssa asiasta juteltiin.

siis hetkinen, mites tää nyt meni? sun ystäväs on siis kuka?
eli on poika, jonka äiti on kuollut(?) ja sen isä. joilla ei oo konetta.
sit on tää perhe, joka ei anna pojan pelata niillä.
eli kuka tää ystäväs on?
onko se sit pojan äitipuoli vai?
ei ole kuin niiden naapuri, ja poika pitää ystävääni vähä kuin äitinä, joskus vahingossa sanookin äidiksi. tää ystänä aika paljon on huolehtinut pojasta, koulupäivien jälkeen. tai kun pojan isä on yöjuoksussa.
 
joo

[/quote]


siis hetkinen, mites tää nyt meni? sun ystäväs on siis kuka?
eli on poika, jonka äiti on kuollut(?) ja sen isä. joilla ei oo konetta.
sit on tää perhe, joka ei anna pojan pelata niillä.
eli kuka tää ystäväs on?
onko se sit pojan äitipuoli vai?
[/quote]
ei ole kuin niiden naapuri, ja poika pitää ystävääni vähä kuin äitinä, joskus vahingossa sanookin äidiksi. tää ystänä aika paljon on huolehtinut pojasta, koulupäivien jälkeen. tai kun pojan isä on yöjuoksussa.
[/quote]


no eikös tällä sun ystävälläs sitten ole tietokonetta mitä poika voisi käyttää kun kerran hän on niin läheinen pojalle?

 
sibelius79
mun mielestä kone aika henk koht. en tykkäis minäkään että joku naapuri tulis jatkuvasti pelalemaan..joskus on naapurin lapsetkin ollut koneella mut meidän tytön kanssa..ja mun ollessa tietoinen millä sivuilla
 
Tossa pitäisi olla sitten ehdottoman varma ettei isä anna pojan kotona pelata, yksain pojan sanaan en tossa luottaisi ettei saa kotonaan pelata. Ja toisekseen ymmärrän jokseenkin kuitenkin isän huolen, että innostuu liikaa pelaamaan joten sen vuoksi kieltää (mäkin tappelen varsinkin ton kakkosluokkalaisen kanssa välillä kovasti kun ei tahtois mitään muuta kuin lorvata pelaamassa päivät pitkät..) Minusta pikemminkin jos isä sitten on kieltänyt pojan pelaamisen, niin ei sitä saisi sallia naapurissakaan pojalle, koska onhan kyseessä pojan vanhemman sana :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja muuhahainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
muuten asiaan kantaa ottamatta, ehkä tällä isällä ei ole varaa ostaa tietokonetta? ei välttämättä ole haluamisesta kiinni..kalliita vehkeitä nykyään.
totta
tämä on totta. sellaiselle, jolla varaa on ostella koneita ja muita kalliita laitteita, on ehkä vaikea ymmärtää että kaikilla ei edelleenkään ole siihen varaa. Ehkä isä todella on sen verran köyhempi ettei ole yksinkertaisesti varaa ostaa. Jos vielä yksin elättää lapsen. turha tähän on väliin sitä tunkea, että mites hänellä on rahaa ostaa tupakkaa. A) se maksaa kerralla vähemmän B) riippuvuus vaan voi olla joillekin todella paha.
Ja itse en polttele ja silti ymmärrän ettei siitä niin helposti irti pääse, katsoessani lähiympäristön "lakkoilijoita".

En itsekään päästäisi vierasta meidän koneelle vaikka kuinka hänellä ei olisi konetta. Siellä on kuitenkin niin paljon yksityisasioita ja en koko aikaa ehtisi olla vieressä katsomassa että siinä varmasti vain pelataan.
juu, eikä tarvii mikään "köyhä" edes olla, tietokoneen hankintaan melkeinpä väkisinkin ainakin tonni uppoaa ja monelle se on iso raha kerralla maksettavaksi.. pisti vaan silmään tuossa aloituksessa "isä ei suostu laittaa pojalle tietokonetta"... ei se isäkään varmaan pelkkää ilkeyttään sitä tee.
 
Molla
Mun mielestä tietsikkapeleissä ei ole ihan hirveesti järkeä. Parempi harrastaa jotain muuta, vaikkapa liikuntaa tai musaa. Tosin en ymmärrä mitä hyvää totaalisesta kieltämisestä seuraa. Poika varmaan vaan kiinnostuu entistä enemmän.

Yhden tuttavaperheen kuusivuotiasta vietiin Thaimaan lomallakin nettikahviloihin pelaamaan tietokonepelejä. Täysin älyvapaata mun mielestä.

Nykyisin ihmiset on ihan liian koneriippuvaisia. Huomaa tästäkin palstasta. Itekin tulee harva se päivä vilkaistua kirjoituksia, joista suurin osa on ihan jonninjoutavia. Olisi fiksunpaa käyttää aika vaikka lasten kanssa tms. mutta kun on niin laiska ja tää on hauskaa...
 
mii
Kun lapsille tulee kavereita, niin mä tykkään, että tekevät sen ajan jotain muuta, kuin istuvat tietokoneella.
Musta olis erittäin kummallista, jos joku lasten kavereista tulis meille vaan pelaamaan tietokoneella.
Jos ei ole omaa konetta, pitää säästää ja ostaa se, tai käyttää koulun tai kirjaston koneita.
Oletko kysynyt pojan vanhemmilta, mikseivät hommaa konetta. Eihän se naapurin velvollisuus ole konettaan lainata.
Sitä paitsi moneen peliin liittyy sellainenkin näppäimien paasaaminen, että en haluaisi konettani sellaiseen hajotettavaksi, enkä ainakaan vieraan hajotettavaksi.
 
MinäÄiti
Minusta tässä ei ole mitään hassua tai järkyttävää. Jos perhe ei halua että muut ku oma väki pelaa koneella niin mitä sitten.
Meidän koneelle ei mene kukaan vieras.Ei edes aikuinen jos ei lupaa kysy. Ja jos aikuisellakin on kone kotona ja ei asu satojen kilsojen päässä niin en päästä konetta aukaseen. Jos ei ole jotain todella tärkeää miks pitää käydä koneella.
Kaksi kertaa on vieraat laittaneet meidän koneet (eri kone) huolto kuntoon niin eivät varmasti mene.
Oma väki saa käydä ja seki on valvottua.
 
clivia
Mulla on tietokone joka on mun,mun,minun ikiomani.
Mä päästän siihen omatki lapset tosi harvon,vieraita muksuja en päästäis lainka.
Miksikö,siksi että tää ei ole pelikone,mä en haluu et käydään asiattomilla sivuilla,en halua et mun kone sotketaan.Tää on mun henkireikäni ja mulle pyhä asia.Yhtä tärkee kun mun pikkuhousuni,en mä niihinkä päästä ketä tahansa.
Mutta mä nyt olen muutenki tiukkapipo nipottaja.
 
jotenkin lukiessa tuli semmoinen olo, että ko. poika on vähän tuuliajolla :/ . Luultavasti hänen kaveripiirissä lähestulkoon kaikilla muilla on kone ja hän haluaa samanlainen kuin toisetkin tms. Ymmärrän sen, ettei anneta konetta "naapurin lapsen" käyttöön, mutta asia tulee selittää nätisti ko. lapselle eikä tiuskia yms.
 
vieras
Koko ketjua lukematta... Meillä kyllä saa vieraiden lapset pelata koneella ja tehdä muitakin samoja juttuja kuin omatkin. Myös syövät jos sattuvat ruoka-aikaan meillä olemaan. Olen varmaan liian kiltti, mutta en raskisi kieltää koneen käyttöä keneltäkään, jos en itse sitä juuri silloin sattuisi käyttämään. Tulee vaan aina tämän tyyppisistä ketjuista mieleen se sanonta... hmmm. enpä nyt tarkkaan muista mutta jotenkin niin että äidin sydämeen pitäisi mahtua muutkin kuin vain omat lapset..tai jottain :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
en lukenut koko ketjua läpi.... miksi et päästä poikaa omalle koneelle pelaamaan? jos olet niin kummissasi asiasta, sano, että teille voi tulla.
tai ystävän koneelle niinkuin joku vieras tuossa ehdottikin. jos he kerta naapureita ovat ja ystävä on pojalle läheinen.
 
tossuliini
Kyllä meidän 10-vuotiaalla neidillä on oma kone, so what? Isänsä hommasi sille sen koska ei jaksanut kuunnella meidän kinastelua tietsikkavuoroista ja mäkin saan olla rauhassa omalla koneellani ja tehä siinä silloin kun siltä tuntuu niin hommia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Tossa pitäisi olla sitten ehdottoman varma ettei isä anna pojan kotona pelata, yksain pojan sanaan en tossa luottaisi ettei saa kotonaan pelata. Ja toisekseen ymmärrän jokseenkin kuitenkin isän huolen, että innostuu liikaa pelaamaan joten sen vuoksi kieltää (mäkin tappelen varsinkin ton kakkosluokkalaisen kanssa välillä kovasti kun ei tahtois mitään muuta kuin lorvata pelaamassa päivät pitkät..) Minusta pikemminkin jos isä sitten on kieltänyt pojan pelaamisen, niin ei sitä saisi sallia naapurissakaan pojalle, koska onhan kyseessä pojan vanhemman sana :whistle:
ehkä kannattais lukea nuo viestit mitä olen kirjoittanut vähä tarkemmin
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vatkuli:
jotenkin lukiessa tuli semmoinen olo, että ko. poika on vähän tuuliajolla :/ . Luultavasti hänen kaveripiirissä lähestulkoon kaikilla muilla on kone ja hän haluaa samanlainen kuin toisetkin tms. Ymmärrän sen, ettei anneta konetta "naapurin lapsen" käyttöön, mutta asia tulee selittää nätisti ko. lapselle eikä tiuskia yms.
sä ymmärsit mitä mä tarkoitin :)

 
*
Ei ole mun mielestä naapurien homma päästää lasta koneelle. Se on sitten aivan eri asia, jos pelaavat yhdessä naapuriperheen lapsien kanssa, usein nuorempana mekin kavereitten kanssa pelattiin YHDESSÄ. Ja mun mielestä kaveritkin on sitä varten, että niitten luo mennään tekemään jotain yhdessä, ei sitä, et kaveri tulee kylään ja menee yksin toisten koneelle pelaamaan. Kirjastossa saa olla koneella, useissa kouluissa järjestetään koulun jälkeen tietokonekerhoja, joissa saa vapaasti tehdä mitä lystää, ja onhan nettikahviloitakin.
 

Yhteistyössä