Ehkäiseekö imetys korvatulehdukset?

  • Viestiketjun aloittaja mietiskelijä vaan
  • Ensimmäinen viesti
mietiskelijä vaan
Ihan uteliaisuuttani kyselisin. Onko tai onko ollut kenenkään pitkään imetetyllä lapsella pahaa korvatulehdus kierrettä? Tiedän monta vauvaa/lasta (korvikkeilla ollut täysin) joille tulee jatkuvasti korvatulehdus, jouduttu laittaa putket yms. Todella tuskaa lapselle ja koko perheelle. Pohdin vaan oisko imetys ehkäisyt ne? Kun en tiedä ketään pitkään imetettyä lasta jolla, ois ollut monta korvatulehdusta.
 
"annika"
no meillä esikoisella ollut useita tulehduksia, jo ennen imetyksen lopetusta ja myös sen jälkeen. sen verran harvakseltaan kuitenkin että ei ole putkitettu, saas nähdä mitä tämä talvi tuo tullessaan.
kaveri on imettänyt molemmat lapset 8-10kk ikään ja molemmilla putket, tosin ovat myös aloittaneet hoidon aikisin, 9kk ja vuoden iässä joten ovat sieltä niitä flunssiakin keränneet kotona hoidettuja enempi.
mutta siinä käsityksessä minäkin olen että imetys jonkinverran suojaa.
 
Mä imetin esikoista 1,5v. Ensimmäinen korvatulehdus oli 2,5v:nä...
Kuopus on nyt +1v ja imetyksellä eikä oo tulehduksia ollu.

Sitähän mä en tiijä auttoko toi imetys siihen vai ei. (korvikkeita ei oo kumpikaa saanu, ja pulloakin n.4krt/vuosi)
 
"mamma"
Mun tyttö oli täysimetyksellä, eka korvatulehdus 2,5 kk, silloin ei suostunut imemään, joten maito väheni, oli sit osittaisimetyksellä ja toinen korvatulehdus 3,5 kk
 
"Kaisa"
Ei ehkäise. Minulla on nyt 7kk ikäinen vauva jolla oli 7vk iässä ensimäinen tulehdus, joka huomattiin ku tärykalvo puhkesi. Sen jälkeen on ollu vähintään kerran kuukaudessa tulehdus. Vauva oli rintalapsi ensimäiset 6kk.

Lääkäri tänään sanoi, että meillä sukurasite on niin voimakas että johtuu sittä.
 
Mie luulen, et se on paljon tuurista kiinni. Toisilla saattaa olla sen malliset korvat, et tulehtuu helposti.

Meidän lapsilla ei ole ollu yhtään korvatulehdusta. Ikää lapsilla on vajaa 3v ja 10kk. Imettäny oon 9kk vanhempaa ja toista tän 10kk.
 
....
Mä tiedän muutaman kaverin joilla lapsia imetetty pitkään ja silti on ollut monta korvatulehdusta. Eli ei todellakaan ehkäise. Mun lapsi taas sai tissiä kuukauden ja hänellä ei koskaan ole ollut korvatulehdusta.
 
"mamm"
niin minäki olen kuullu. Imetin 11 kk, lapsi aloitti hoidon 10 kk jolloin lähes heti sai ekan tulehduksen..:( sen jälkeen pari kertaa ollu (eka lähti vasta toisella kuurilla) ja putketki on nyt.
 
"minni"
Esikoinen sai ensimmäisen korvatulehduksen heti kun imetys loppui 1 v, kuopus nyt 2 v ja juuri olen lopettanut imetyksen. Ei vielä yhtään korvatulehdusta, jospa ei tulisikaan.
 
Ei meillä ainakaan ehkässy. Imetin poikaa 8kk. Eka korvatulehus 2kk iässä ja siitähän se kierre lähti :( Putket laitettiin poitsun ollessa 6kk. Nyt ikää 3v8kk ja viimeisestä korvatulehduksesta aikaa kohta 1,5v, että onneks on kasvanu pois tuosta kierteestä :)
 
ei välttis
Sisko imetti poikaansa vuoden ikään. Pojalla jatkuva korvakierre. Putket laitettiin.
Itse en ole imettänyt kumpaakaan lasta kuin pari viikkoa. Tytöllä 3vee ollu yksi tulehdus ja pojalla 1v6kk kaksi tulehdusta.
 
Imetin reilu 1 vuotiaaksi kuopusta ja hänellä on ollut useita korvatulehduksia alta 1 vuotiaasta saakka (nyt 2½ v).
Esikoista imetin myös reilu 1v saakka (hän tosin sai ekan puolen vuoden aikana myös korviketta) ja hänellä ei ole koskaan ollut korvatulehduksia (sensijaan ollaan saatu esikoisen kanssa kärsiä useista mahataudeista).

Mä olen myös lukenut jostain että tutin syöminen ehkäisisi korvatulehduksia kun siinä tulee sitä imemistä runsaasti (kuten sintaa imiessä imu on erilaista kun pullosta imiessä).
 
Ei kai se äidinmaito mikään taikaliemi ole...;) Eikös sitä sanota että riskit on pienemmät,mut eihän se sitä takaa että ehkäsis kokonaan,etenkään jos on sitten muita altistavia tekijöitä. Itse imetin esikoista 1v2kk,eka tulehdus 2v,kaikenkaikkiaan niitä on ollut kaksi. Toisella niitä ei vielä ole ollut,ikää 6,5kk.
 

Yhteistyössä