ehkäisy asiat mietityttää. kokemuksia..

onko kellään kokemuksia ehkäisylaastarista tai siitä ehkäisyimplantista joka laitetaan ihon alle? onko nää kalliita? onko kellään kokemuksia käytössä? en näistä juurikaan tiedä. pillereitä en enää haluaisi, en oo kovin innostunu kierukasta. rengoas sitten myös yksi vaihtoehto.
 
"Annu"
Korjatkaa, jos olen väärässä ,mutta eikö ehkäisykapselit/-laastarit sisällä samaa "kamaa" kun ehkäisypilleritkin eli samat oireet/vaikutukset tulee niistä kaikista..itseäkin kiinnostaa ehkäisyasiat ja ois mahtavaa, jos ois muutakin(ja hyviä) vaihtoehtoja ehkäsylle kuin e-pillerit, kierukka tai kondomi. Joten kertokaa ihmeessä aiheesta lisää!!!
 
"vieras"
mulla ollut tuo ehkäsyimplantti eli kapseli muutamia vuosia sitten ja poistatin sen koska sain mielestäni siitä kovasti mielialojen vaihtelua.. Sain ilmaiseksi kun oli ensimmäinen kerta ja otin synnytyksen jälkeen. Ei ollut kummonenkaan juttu sen asentaminen, pois ottaminen oli sitten haastavampaa...

Nyt otin toisen synnytyksen jälkeen hormonikierukan ja laitto oli niin yksinkertainen että olin ihan ihmeissäni! Samalta tuntui kuin papa-kokeen ottaminen. Tosiaan vasta eilen otin joten en tiedä miten tämän kanssa mennään.. Mutta tämänkin sain ilmaiseksi kun on ensimmäinen.
 
..
ehkäisylaastarissa ja renkaassa on samat vaikuttavat aineet kuin yhdistelmäehkäisypilereissä, mutta vaikutus tasaisempi, joten on mahdollista että esim mielialaheittelyjä vähempi.
ehkäisykapselissa on keltarauhashormonia kuten minipillereissä, molemmissa riskinä tiputteluvuoto ja aknen paheneminen. kaupungista riippuen ensimmäinen kierukka tai kapseli voi olla ilmainen, kallitahan ne ovat noin muuten kertaostoksena, mutta ajanmyötä tulevat pillereitä halvemmiksi.
 
"vieras"
Mulla on implantaatti, kokeilin ensin minipillereitä (Cerazettea) muutaman kuukauden jotta tiesin sopiiko keltarauhashormoni mulle. Yhdistelmävalmisteet on mun kohdalla poissuljettuja enkä halunnut kierukkaa. Mulla on nyt ollut tuo 1,5 vuotta ja sopii mulle ihan hyvin. Hinta oli jotain 180e joten onhan se kertaostoksena kallis, mutta jaettuna viidelle vuodelle ei tule kalliiksi kuukautta kohti. Vaihtoväli on tosiaan 5 vuotta.

Kaikessa hormonaalisessa ehkäisyssä voi olla samat sivuvaikutukset.
 

Yhteistyössä