ei aamupalaa, mitä mieltä tästä?

"typy"
mä en kyllä edelleenkään ymmärä miks työttömien lapset ovat ylipäänsä päiväkodissa ollenkaan??!! Eri asia jos taustalla joku vanhemman tai lapsen sairaus tms. En vaan ymmärrä...en...
 
"Hiphei"
Tähän täytyy sanoa että työtön ei tarvi lapselleen pk-paikkaa.
Mikään työ ei ala siltä seisomalta, muutenkin työkkärin kautta työllistyy työnhakijoista vain 30%.
Täyttä laiskuutta vedota yhteen autoon, sen puolison voi viedä töihin ja hakea.
Koulutuksetkaan ei ala päivän varoitusajalla.
Ite oon pätkätöissä oleva 4-lapsen äiti, joten tiedän kyllä..
 
"IHANAA"
Minä olen lähinnä kyllä huolissani siitä, että hoitoaikaa rajoitetaan noin. Silloinhan se tarkoittaa, että henkilökunnan määrä on laskettu ihan minimiin.

Ja juurihan työttömyysrahaan tuli muutoksiakin, jollakannustetaan tekemään myös lyhytaikaisia työkeikkoja. Tarkoitan siis, sitä, että saa tienata 300 euroon asti ja vasta sen jälkeen vaikuttaa työttömyysrahaan.

Itselle ainakin nuo satunnaiset työkeikat saattavat tulla vain päivän varoitusajalla tai jopa samana aamuna tulee soitto. Mitä sitten, kun ei lapsella ole sitä hoitopaikkaa??? Jos kieltäydyn töistä, saan karenssia ja menetän työttömyysrahani. Ja jos vien hoitoon niin kuin ennenkin, niin heillä ei ole tarvittavaa määrää hoitajia!!!

Kun kaikki työttömät eivät vain makaa kotona nenää kaivaen, vaan yrittävät hakea töitä ja työnhaun ohessa ottavat vastaan kaikki työpaikat joita tarjotaan...kun on pakko!!! Niin kuin sanoin, niin soitto saattaa tulla jopa samana aamuna.

En todellakaan näe siinä ongelmaa, että lapsi pitäisi ottaa mukaan lääkäriin tai muuhun vastaavaan paikkaan. Eikä minulle ole myöskään ongelma ruokkia lapseni kotona. Mutta ongelma on se, että mitä työtä voi tehdä niin että sanoo olevan käytettävissä vain 9.30-14.30.? Tai riippuen etäisyydestä 10-14?

Varsinkaan kun työttömällä ei ole oikeutta kieltäytyä tarjotusta työ-tai koulutuspaikasta.
Jos on oikeasti tekemässä keikkatyötä, niin varmasti jatkossakin hoitopäivä voi silloin olla yli 6 tuntia. Vaikka henkilökunta on minimissään, päiväkodeissa hoitajaa kohti sallittu lasten määrä ylittyy tilapäisesti joka päivä joka tapauksessa. Ei ole ollenkaan tavatonta, että yhdellä hoitajalla on lain määräämään 7:n lapsen sijasta vaikkapa 17 lasta. Tuo ei näytä olevan ongelma kenellekään, niin tuskin on jatkossakaan.


Nyt vain yritetään rajoittaa sitä, ettei nyt aivan turhan takia ylitettäisi lapsilukua/hoitaja. Sitä kun on tapahtunut vuosikausia.
 
"piia"
[QUOTE="Hiphei";29484031]Tähän täytyy sanoa että työtön ei tarvi lapselleen pk-paikkaa.
Mikään työ ei ala siltä seisomalta, muutenkin työkkärin kautta työllistyy työnhakijoista vain 30%.
Täyttä laiskuutta vedota yhteen autoon, sen puolison voi viedä töihin ja hakea.
Koulutuksetkaan ei ala päivän varoitusajalla.
Ite oon pätkätöissä oleva 4-lapsen äiti, joten tiedän kyllä..[/QUOTE]

Näin juuri!
 
ok
niin siloin se läkäriaika voi työttömälläkin olla klo8 ja lasta ei aina voi ottaa mukaan eikö siloinklaan saa lasta viiä aikaisemmin vaan se on jätettävä kotiin? kaikki ei tee sellaista tyätä missä vois jousta ja olla pois että toine päääsee läkäriin.
jos kummatkin on työttömänä lapsi joutaakin olla kotona, mutta työkkäri esim vaatii jso ne tarjoaa työpaikkaa että se on otettva vastaan heti ja sjos ei oel hoitopaikkaa eim ole syy kiletäytyä. siksi työttömälläkin on oltava lapsi hoidossa varsinkin jos ei ole tukiverkkoa
Siis, kaikkien pitäisi pitää täydet hoitopäivät, siltä varalta että joskus (kerran elämässä?) lääkärille ei sovi mikään muu aika kuin klo 8 aamulla.
 
?????
[QUOTE="Hiphei";29484031]Tähän täytyy sanoa että työtön ei tarvi lapselleen pk-paikkaa.
Mikään työ ei ala siltä seisomalta, muutenkin työkkärin kautta työllistyy työnhakijoista vain 30%.
Täyttä laiskuutta vedota yhteen autoon, sen puolison voi viedä töihin ja hakea.
Koulutuksetkaan ei ala päivän varoitusajalla.
Ite oon pätkätöissä oleva 4-lapsen äiti, joten tiedän kyllä..[/QUOTE]

En tiedä minkälaisia pätkätöitä teet, kuinka usein ja minkä alan.

Mutta esimerkiksi minä sain kutsun joulukuussa max.1vrk varoitusajalla 9 päivänä, ja yhtenä päivänä tarve tiedettiin edellisellä kerralla ollessani töissä.

Se, että sinä et tarvitse hoitopaikkaa lapsillesi on sinun tilanteesi. Ehkäpä et tee töitä kovin usein, tai puolisosi/lastenhoitaja hoitaa tuolloin lapsiasi?

Mutta kyllä ainakin minulla hoitopaikan tarve on todellinen. Se ei tarkoita, että lapseni olisi silti joka ikinen päivä siellä aamupala-aikaan!

Kerro ihmeessä, kuinka usein teet pätkätöitä ja missä lapsesi ovat tuon ajan:)
 
"hmm"
[QUOTE="Jenis";29482579]Jos ei ole kaurahiutalepakettiin varaa, on varmaan muitakin ongelmia kuin päivähoidon rajoitus. Eikä kaikki virikelapset ole työttömien lapsia.[/QUOTE]

Eli työssäkäyvien lapsille vaan annetaan aamupala. Eikö juuri heillä pitäisi olla varaa kaurahiutalepakettiin ja itse asiassa ravitsevampaankin aamiaiseen kuin päiväkodissa? Häh?
 
"hitto"
Hitto mitä laiskureita ja luusereita on Suomen maa pullollaan. Ei osata eikä ole varaa tehdä lapselle aamupuuroa ja tästä pitää nostaa haloo. Täällä hyysätään kaikkia työtä vieroksuvia ja vielä pitäisi kultalusikalla sitten antaa meidän muiden hiellä raadettujen eurojen edestä yhteiskunnan palveluita. Mulle heti kaikki -ilmiö on totta! Ja sitten ollaan katkeria, kun naapurin työssäkäyvän äidin Lasse-poika saakin aamupalan, mutta kotona kattoon syljeskelevän Mari-äidin Otto-poika ei saakaan aamupalaa! Pitäisi saada se raha kyllä sossusta jotenkin hyvityksenä. Siis se kaurapuuron ja omenalohkon hinta ja kenties vielä korvaus lorauksesta maitoa.
 
että näin
[QUOTE="Hiphei";29484031]Tähän täytyy sanoa että työtön ei tarvi lapselleen pk-paikkaa.
Mikään työ ei ala siltä seisomalta, muutenkin työkkärin kautta työllistyy työnhakijoista vain 30%.
Täyttä laiskuutta vedota yhteen autoon, sen puolison voi viedä töihin ja hakea.
Koulutuksetkaan ei ala päivän varoitusajalla.
Ite oon pätkätöissä oleva 4-lapsen äiti, joten tiedän kyllä..[/QUOTE]

Tuohon koulutusta olen erimieltä. Itse hain työkkärin kautta koulutukseen heti kun koulutus ilmoitettiin hakuun (eli pari kk ennen haun loppua).Päätöksen valinnasta sain kuitenkin Perjantaina ja koulutus alkoi heti Maanantaina.Onneksi oli lapsille hoitaja,muuten olisi jäänyt menemättä.Tarhapaikastakin sain tapella,ennen kuin lapset saivat paikan,vaikka koulutus oli jo alkanut.
 
"Jenis"
[QUOTE="hmm";29484103]Eli työssäkäyvien lapsille vaan annetaan aamupala. Eikö juuri heillä pitäisi olla varaa kaurahiutalepakettiin ja itse asiassa ravitsevampaankin aamiaiseen kuin päiväkodissa? Häh?[/QUOTE]

Eihän päiväkodin tarkoitus ole lasten ruokkiminen, vaan vastata hoidontarpeeseen! Jos vanhemmat ovat töissä tai opiskelemassa -> lapset päiväkotiin. Jos vanhemmat ovat kotona -> lapset kotona tai päiväkodissa "kerhotoiminnassa", eli ei täyttä päivää joka päivä. Se aamiainen ei tässä nyt ole se pointti, vaan hoitoajat.
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
enemmänkin vois leikata
Mä en näe mitään syytä miksi lapsen, jonka vanhemmat on työkykyisiä (eli terveitä) mutta työttömänä kotona, yleensä pitäis ollenkaan päästä (tai joutua) päivähoitoon. Turha menoerä hoitaa julkisesti lapsia jotka ei päivähoitoa tarvitse, kun samalla säästetään muista paljon tärkeämmistä kohteista. Ihmiset voisivat välillä kantaa itse vastuun omasta jälkikasvustaan.
 
nööt
Siis, kaikkien pitäisi pitää täydet hoitopäivät, siltä varalta että joskus (kerran elämässä?) lääkärille ei sovi mikään muu aika kuin klo 8 aamulla.
Tämä on juuri se ongelma, ylipalvelu. Sen sijaan, että kunnallisilla palveluilla yritetään kattaa kaikki mahdolliset ja mahdottomat tilanteet ja mennä niin sanotusti "heikoimman" mukaan, niitä pitää järkeistää ja tehdä mahdollisimman joustaviksi niin, että ne mahdolliset hätätilanteet hoituvat ilman että esim. työtön joutuu "panttaamaan" hoitopaikkaa siltä varalta, että saa joskus töitä.

Mutta se aamupala ei tosiaan ole se pääpointti. Mietin vain sitä, saako se yhdeksältä tuleva porukka nyt jonkun "työttömien kakarat" -leiman?
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja nööt;29484303:
Mutta se aamupala ei tosiaan ole se pääpointti. Mietin vain sitä, saako se yhdeksältä tuleva porukka nyt jonkun "työttömien kakarat" -leiman?
Mun lapset menee joka päivä päiväkotiin yhdeksäksi, vaikka sekä minä että mies ollaan töissä. Ja aamupalankin syövät kotona, ihan joka päivä ;)
 
lto
[QUOTE="vierailija";29482574]Älytön idea. Lapsilta, jotka eniten tarvitsisivat, otetaan pois. Päiväkodin aamiainen voi olla monelle vähävaraisen perheen lapselle kullan arvoinen.[/QUOTE]

Tuollaiset tapaukset tulevat joka tapauksessa saamaan kokopäiväpaikan "sosiaalisin perustein", joten ihan sama. Meillä ongelmana on lähinnä se, että saataisiin työttömien, vähävaraisten ja huonolla elämänhallinnalla olevien vanhempien lapset päiväkotiin saamaan ruokaa ja kasvatusta- ja opetusta ennen esikoulu- ja kouluikää.
 
nööt
[QUOTE="Jenis";29484312]Mun lapset menee joka päivä päiväkotiin yhdeksäksi, vaikka sekä minä että mies ollaan töissä. Ja aamupalankin syövät kotona, ihan joka päivä ;)[/QUOTE]

:)
Toki, tarkoitinkin, että tällaisella "työttömien lapsilta viedään aamupala" -valituksella uhriutetaan turhaan niitä, joilla on lyhyempi hoitopäivä.
 
"kjh"
Työtön ei kyllä kunnallisesta päivähoidosta maksa mitään.
Kunnallisen päivähoidon maksut kyllä menevät tulojen mukaan, ei sen mukaan onko työtön vai työssäkäyvä. Oletko tietoinen että suurin osa työttömistä saa ansiosidonnaista päivärahaa? Siitä maksetaan ihan verojakin. Moni matalapalkkainen taas ei maksa päivähoidosta euroakaan. Esimerkiksi itse työttömänä ollessa sain yli 3000e ansiosidonnaista...


Täällä on kyllä niin yksinkertaista porukkaa että en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa.
 
"Hiphei"
Alkuperäinen kirjoittaja että näin;29484155:
Tuohon koulutusta olen erimieltä. Itse hain työkkärin kautta koulutukseen heti kun koulutus ilmoitettiin hakuun (eli pari kk ennen haun loppua).Päätöksen valinnasta sain kuitenkin Perjantaina ja koulutus alkoi heti Maanantaina.Onneksi oli lapsille hoitaja,muuten olisi jäänyt menemättä.Tarhapaikastakin sain tapella,ennen kuin lapset saivat paikan,vaikka koulutus oli jo alkanut.
Mulle ilmoitettiin 3 viikkoa ennen aloitusta kurssista.
Toki olin hakenut paikkaa jo muutenkin kun tiesin et oon sinne menossa.
Pätkätöitä teen, mutta en päivän keikkoja .
Ja silloinkin olen aina halunnut tietää 2viikkoa ennen aloitusta.
Työnantajan ovat ymmärtäneet kyllä.
Jos tekee keikkaa epäsäännöllisen säännöllisesti, niin ei työtön ole.
Silloinhan päivähoitopaikka on tarpeellinen.
 
?????
[QUOTE="Hiphei";29484632]Mulle ilmoitettiin 3 viikkoa ennen aloitusta kurssista.
Toki olin hakenut paikkaa jo muutenkin kun tiesin et oon sinne menossa.
Pätkätöitä teen, mutta en päivän keikkoja .
Ja silloinkin olen aina halunnut tietää 2viikkoa ennen aloitusta.
Työnantajan ovat ymmärtäneet kyllä.
Jos tekee keikkaa epäsäännöllisen säännöllisesti, niin ei työtön ole.
Silloinhan päivähoitopaikka on tarpeellinen.[/QUO

Se on hyvä, jos sinun alallasi työnantajat ymmärtävät ja pystyvät sinulle ilmoittamaan jo 2 viikkoa ennen. Kaikilla ei näin kuitenkaan ole, ei myöskään minulla.

Jos jätän ottamatta tarjottuja keikkoja vastaan, ei niitä enää tarjotakaan. Aina löytyy tilalle joku, kenelle työ kelpaa.

Ja erikoinen tuo kommenttisi, ettei keikkatyöläinen olisi työtön?! Kyllä olen, olen virallisesti työtön, niin Kelan kuin Työvoimatoimistonkin mielestä. Kun teen keikkaa, ilmoitan ne jälkikäteen aina Kelalle työttömyysilmoitusta täyttäessäni.

Mihin siis kommenttisi perustuu? Ja et vieläkään kertonut miksei työtön työnhakija tarvitsisi sitä hoitopaikkaa, KUN sinäkään et tarvitse;) Ottaen siis tosiaan huomioon, että työttömiäkin on niitä jotka tekevät muutakin kuin makaavat kotona...?
 
ja suomen pitäiis olla tasa-arvoinen. Ei lapsille pitäisi sitä kostaa että vanehmpi on työtön. vaikak sitä ei ääneen sanota lapen kuullen niin löapsi tietää ja vaitoaa sen. ja ihmettelee kovasti. jos aamupalasta pitää säästää ( puuro kun ei ole kallista) niin ehdotan että kaikki tuo omat eväät mukaan. sit ei haittaa ketään.
sulla tais jälleen kerran mennä hiukan ohi tän homman pointti? ihan ystävällisessä hengessä huomioitu.
 

Yhteistyössä