Ei enää ikinä epiduraalia!


Synnytys oli pitkä ja kivulias (no kellepä ei), mut pahin muisto jäi epiduraalista ja sen jälkeisestä olosta. Epiduraalin laitto ei sattunut yhtään, mutta sen jälkeen alkoi entistä kamalammat tuskat ja supistukset heikkenivät heikkenemistään. Oksetti koko ajan ja kivut vain kasvoivat. Ei siis todellakaan tehoa kaikille! Seuraavalla kerralla ilman, jos ja kun seuraava kerta tulee.

Harmittaa, että otin koko puudutuksen. En sitä pyytänyt, mutta olin 14 supistusten jälkeen siinä kunnossa, että lääkäri sitä ehdotti ja mä tyhmänä suostuin...
 
No mulla ihan hyvä muisto epiduraalista, mutta ilmankin pärjää :) Toisen synnytin toisen lapsen ilman puudutuksia ja oli paljon parempi kokemus siltikin! Harmi että olet saanut huonon muiston epiduraalista :hug:
 
Mulle epiduraali oli taas mitä parhain....aion pyytää mahdollisella seuraavalla kerrallakin! Se vei kaikki kivut pois eikä ainakaan heikentänyt supistuksia, olin ensisynnyttäjä ja synnytys kesti kokonaisuudessaan vain 3,5 tuntia. Epiduraali vei kivut kokonaan, mutta "säilytti" keskittymiskyvyn. Ihanaa, kun ei tarvinnut kivuissa kärvistellä :)
 
:wave: Täällä toinen joka ei kyseistä puudutusta enää ikinä ota! Mulla sattu ihan sairaasti neulanlaitto,taju meinas lähtee eikä sitten lopulta kun sai neulan laitettua vienytkään kipuja vaan koko synnytys yhtä tuskaa.. :( Epiduraali oli todellinen pettymys..seuraavalle suunnitelmissa spinaali..
 
EN USKO ettei epiduraali OIKEIN LAITETTUNA vaikuta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Täytynyt lääkärillä tapahtua virhe!!!!! VAI MIKÄ ON SYYNÄ ETTEI SINULLE AUTTAISI??? KERRO?
 
mammammaa harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 14:54 kukka kirjoitti:
EN USKO ettei epiduraali OIKEIN LAITETTUNA vaikuta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Täytynyt lääkärillä tapahtua virhe!!!!! VAI MIKÄ ON SYYNÄ ETTEI SINULLE AUTTAISI??? KERRO?
14 supistuksen jälkeen... hmmm... paljonko ap olit auki siinä vaiheessa? nimittäin epiduraali saattaa pistää stopin synnytykselle väärään aikaan laitettuna. Mulle eka kerralla auttoi, mut ponnistuksen tarve meni. Toisella kerralla meni kaikki nappiin, vaikkei ehditty edes lopettaa ajoissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 16:34 mammammaa harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 14:54 kukka kirjoitti:
EN USKO ettei epiduraali OIKEIN LAITETTUNA vaikuta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Täytynyt lääkärillä tapahtua virhe!!!!! VAI MIKÄ ON SYYNÄ ETTEI SINULLE AUTTAISI??? KERRO?
14 supistuksen jälkeen... hmmm... paljonko ap olit auki siinä vaiheessa? nimittäin epiduraali saattaa pistää stopin synnytykselle väärään aikaan laitettuna. Mulle eka kerralla auttoi, mut ponnistuksen tarve meni. Toisella kerralla meni kaikki nappiin, vaikkei ehditty edes lopettaa ajoissa.
14 tunnin supistusten jälkeen olin auki 1 cm. En tiedä oikeasta hetkestä, lääkäri ehdotti puudutusta ja ei ainakaan sanonut, etteikö se olisi oikein mennyt. Mut sen tiedän, et sen jälkeen alkoi #&%?$!*. Seuraava todellakin ilman tuota piikkiä!
 
HALoo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 21:44 Lilli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 16:34 mammammaa harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 14:54 kukka kirjoitti:
EN USKO ettei epiduraali OIKEIN LAITETTUNA vaikuta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Täytynyt lääkärillä tapahtua virhe!!!!! VAI MIKÄ ON SYYNÄ ETTEI SINULLE AUTTAISI??? KERRO?
14 supistuksen jälkeen... hmmm... paljonko ap olit auki siinä vaiheessa? nimittäin epiduraali saattaa pistää stopin synnytykselle väärään aikaan laitettuna. Mulle eka kerralla auttoi, mut ponnistuksen tarve meni. Toisella kerralla meni kaikki nappiin, vaikkei ehditty edes lopettaa ajoissa.
14 tunnin supistusten jälkeen olin auki 1 cm. En tiedä oikeasta hetkestä, lääkäri ehdotti puudutusta ja ei ainakaan sanonut, etteikö se olisi oikein mennyt. Mut sen tiedän, et sen jälkeen alkoi #&%?$!*. Seuraava todellakin ilman tuota piikkiä!
No hei haloo, ehkä kannattais ottaa selvää mikä meni pieleen, ennekuin MUTU-tuntumalla(musta tuntuu) päättää, ettei piikki sinulle sovi.
 
HALoo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 22:29 Lilli kirjoitti:
No mulle kyllä sairaalan synnytyskeskustelussa todettiin, että kaikille se ei vaan valitettavasti tehoa, että haloo sinne vaan :)
Mistäs sitten johtuu, ettei noin vahva puudute kaikille tehoa ollenkaan? Mitäs sulle sanottiin syyksi?
 
Sanottiin vaan, että kaikki on aina niin yksilöllistä jne. että yleensä auttaa ja että kuulun tähän harvinaiseen prosenttiryhmään, jolle ei sit tehonnut ym. ei-lohduttavaa. Ehkä kuulunkin tai sit ne ei haluu myöntää virheitä, mutta kokemani jälkeen luotan kyllä epävakaaseen mutu-tuntumaan. Onhan sitä muitakin kivunlievityksiä ja totta puhuen, jos/kun seuraaa kerta tulee, yritän olla itse aktiivisempi. Tää eka meni vähän opetellessa :)
 
muistelee hän
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 21:44 Lilli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 16:34 mammammaa harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 14:54 kukka kirjoitti:
EN USKO ettei epiduraali OIKEIN LAITETTUNA vaikuta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Täytynyt lääkärillä tapahtua virhe!!!!! VAI MIKÄ ON SYYNÄ ETTEI SINULLE AUTTAISI??? KERRO?
14 supistuksen jälkeen... hmmm... paljonko ap olit auki siinä vaiheessa? nimittäin epiduraali saattaa pistää stopin synnytykselle väärään aikaan laitettuna. Mulle eka kerralla auttoi, mut ponnistuksen tarve meni. Toisella kerralla meni kaikki nappiin, vaikkei ehditty edes lopettaa ajoissa.
14 tunnin supistusten jälkeen olin auki 1 cm. En tiedä oikeasta hetkestä, lääkäri ehdotti puudutusta ja ei ainakaan sanonut, etteikö se olisi oikein mennyt. Mut sen tiedän, et sen jälkeen alkoi #&%?$!*. Seuraava todellakin ilman tuota piikkiä!
Eikö eiduraali laiteta silloin kun ollaan auki se 3-4 cm?Näin ainakin minulle on kerrottu..
 
:wave: Mä liityn tähän pinoon.
Mun mielikuva koko epiduraalioperaatiosta on äärimmäisen turhauttava. Kohtu oli 4cm auki kun laitettiin. Kivut meni ja synnytys pysähtyi ts. kohtu alkoi aueta taas vasta kun kivut tuli takaisin :/
Lisäannos ei auttanut, eikä mitkään muut mitä sitten koitettiin, joten kun tuokin nyt noin "luomuna" tuli - hyvästä yrityksestä huolimatta - niin seuraavalla kerralla mieluummin nopeampi synnytys, kiitos.
 
juu samaa mieltä osittain kun ap.mulla laitettiin kun olin auki 3cm ja synnytys pysähtyi siihen pitkäsksi aikaa.vasta toisella annoksella aukes..lisäksi olin pettynyt kun en päässyt enää liikkumaan vaan oli sängyn vanki.monet pystyy nukkumaan mutta itse jännitin niin paljon etten voinut nukkua.olisin halunnut liikkua ja edistää synnytystä itsekin.
kaikilla ei kai mene jalat alta mutta multa meni.olisin halunnut olla enemmän synnytksessä mukana...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 14:54 kukka kirjoitti:
EN USKO ettei epiduraali OIKEIN LAITETTUNA vaikuta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Täytynyt lääkärillä tapahtua virhe!!!!! VAI MIKÄ ON SYYNÄ ETTEI SINULLE AUTTAISI??? KERRO?
Ei mulle ainakaan kukaan kertonut,kun käytiin synnytystä läpi että epiduraali olisi laitettu väärin..miksi ne sen olisi antaneet olla jos se olisi ollut väärin?? Kyllä sen laittaja varmasti uskoi sen oikein olevan! Ja sen huonosta vaikuttamisesta mä en edes sillon tajunnut mitään kysyä kun ei ollut minkäänmoista aikaisempaa kokemusta tuollaisista puudutuksista..tämän toisen kohdalla osaankin jo vaatia ja kysellä..ja kunhan sairaalaan asti pääsen niin aion kysyä myös tuosta minun epiduraalista ammatti-ihmiseltä,joka tietää ehkä vähän paremmin nämä asiat,miksi se ei tehoa kaikkiin :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 09:19 Jekkupatteri kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 14:54 kukka kirjoitti:
EN USKO ettei epiduraali OIKEIN LAITETTUNA vaikuta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Täytynyt lääkärillä tapahtua virhe!!!!! VAI MIKÄ ON SYYNÄ ETTEI SINULLE AUTTAISI??? KERRO?
Ei mulle ainakaan kukaan kertonut,kun käytiin synnytystä läpi että epiduraali olisi laitettu väärin..miksi ne sen olisi antaneet olla jos se olisi ollut väärin?? Kyllä sen laittaja varmasti uskoi sen oikein olevan! Ja sen huonosta vaikuttamisesta mä en edes sillon tajunnut mitään kysyä kun ei ollut minkäänmoista aikaisempaa kokemusta tuollaisista puudutuksista..tämän toisen kohdalla osaankin jo vaatia ja kysellä..ja kunhan sairaalaan asti pääsen niin aion kysyä myös tuosta minun epiduraalista ammatti-ihmiseltä,joka tietää ehkä vähän paremmin nämä asiat,miksi se ei tehoa kaikkiin :(
Pyysin ensimmäisen aikana epiduraalin ja toi mielestäni kahta pahemmat tuskat, siis aivan tajuton ponnistuksen tarve paljon ennen aikojansa.. Minulle sanottin, että joillekkin se vain tekee moiset oireet.. Kolmen seuraavan aikana en huolinut mitään puudutuksia, vaikka niitä kaupiteltiinkin. Nyt viidettä hakiessa otin spinaalin ja totesin, että turhaan olen kolmessa synnytksessä kärsinyt!
 
suurpeheellinen
Mulle on laitettu 2 epiduraalia,ekassa synnytyksessä toimi hyvin ja oli tod.positiivinen kokemus.Tokassa laitettiin ilmeisimminkin väärin(jonka sairaala myönsi)sillä kipu oli hirveä ja koko oikea puoli kroppaa meni tunnottomaksi päästä varpaisiin..miten onnistui synnytys spinaalin kanssa,onnistuiko ponnistaminen?
 
Kyllä epiduraali voi oikeinkin laitettuna olla turha juttu..mulle se laitettiin kun olin 5cm auki..synnytys eteni..tosin hitaasti, mutta supistukset oli ihan samanlaisa kuin ennen epiduraalia ja voimistui loppua kohden, joten ei siitä ainakaan mulle ollut mitään hyötyä..suurin osa synnyttäjistä saa siitä loistavan avun, mutta ilmeisesti minäkin kuulun siihen vähemmistöön johon se ei sitten vaikuta ollenkaan, joten en aio enää uudelleen sitä edes kokeilla kun siitä ei hyötyä ollut..jotain muuta ens kerralla...
 
Huhtihippusen äiti
Luulen että seuraavassa synnytyksessä ( jos vain saamme mahdollisuuden) jätän ottamatta. Puudutteen laiton jälkeen koko homma toppas. Kivut katosi mutta niin katos supistuksetkin. Niitä sitten tipalla voimistamaan. Kamala kutina ja huono olokin siinä kärvistellessä tuli. Laitto kyllä onnistui eikä ollenkaan paha juttu mutta voisi kokeilla jos pärjäis ilman..
 
Erilaisia kokemuksia
Kyllä se vaan on mahdollista, ettei epiduraalista ole apua, riippuu siitä, missä kipu on.

Minulla kun se tehosi supistuksiin kyllä (sain kun 2 cm auki), mutta sain armottomat alaselkäkrampit, joihin ei tehonnut mikään, joten 20 h urakasta ehkä max. 4 h oli kipu lääkitty pois, muuten sattui aivan tajuttomasti. Samoin ensin yritetty petidiini ei tehonnut ollenkaan edes supistuksiin.

Joten ei se ole niin yksinkertaista, kaikille vaan ei vaan erilaisesti kohdistuviin kipuihin kaikki tehoa.
 
ripa
Ensimmäistä synnyttäissä otin epiduraalin, auttoi tosi hyvin, supistuskipuihin, mutta ei ponnistusvaiheessa. Käyrästä vaan nähtiin, milloin supistaa.
Kuusamossa eivät laita epiduraalia ennenkuin on 4 cm auki.
Toisella kerralla ajattelin, että otan saman. Ja ootettiin sitä 4 cm, mutta ei keretty mitään puudutusta antaa, sitte kun lähti avautumaan, aukesi niin nopiaa ja tuli syöksysynnytys.
 

Yhteistyössä