Ei ihme ettei löydy äidinmaidon luovuttajia

  • Viestiketjun aloittaja "mansikki"
  • Ensimmäinen viesti
"Heidi"
[QUOTE="Laila";29705204]Itse olisin voinut luovuttaa kaikkien 3 lapseni vauva-aikoina, ja ajatus kyllä vähän kutkutteli. Jos nyt rehellisesti sanon, niin sopivasta hinnasta olisin siihen rumbaan ryhtynyt, mutta koin että tuo korvaus olisi ollut kovin pieni suhteutettuna kaikkeen vaivaan ja homman sitovuuteen. Jäi sitten ajatuksen tasolle koko juttu. Joku voi toki ajatella, että onpa ahne eukko, mutta kyllä minusta jatkuva pumppailu, välineiden keittäminen, muu hygieniasta huolehtiminen, pakastaminen ja aikataulujen suunnittelu maidon hakua/viemistä ajatellen ovat sen verran vaivalloista, että en ihan hyväntekeväisyyteen siinä venyisi. Etenkin jos on vielä useampi lapsi hoidettavana itsellä.[/QUOTE]

Juuri näin. Kyllä se yhden vauvan kanssa vielä meni, mutta kun lapsia oli useampi, niin pumppailuun yms. oheistoimintaan käytetty aika olisi ollut pois muilta lapsilta. Mielummin lähdin lasten kanssa ulos kuin aloin pumppailemaan.
 
"Heidi"
Mutta tämä palsta kyllä avaa silmiäni näkemään että se mikä oli minulle melko työläs homma (kommenttini # 13) on monelle näköjään ihan iisi piis of keik (kommentit #24 ja joku muukin siellä oli...).

Siispä tämä on vain oikein ja kohtuullista, että ne luovuttaa joille kyseessä ei ole vaiva eikä mikään ja me, jotka koemme tämän liialloisena vaivana emme vähiä hermojamme vaivaa mokomalla. Kun hyvää tahtoa ja reipasta mieltä sekä lehmänhermoa on äideissä näinkin paljon, ei hintaa tosiaan pidä nostaa. Ehkä tuo informaatiolisäys auttaisi sitten asiaa, että kaikki nuo reipasmieliset ja lehmänhermoiset maidonerittäjät sitten aktivoituvat tosiaan luovuttamaan eikä vaan viisastelemaan että olisin määkin jos ja jos...
Minä sain kyllä sellaisen kuvan, että moni olisi teoriassa ollut valmis ja halukas luovuttamaan äidinmaitoa, mutta ei ollut kyennyt siihen. Eli käytännössä heillä ei ole todellista kokemusta ja tietoa asian työläydestä. Todellisuus on kuitenkin ihan eri asia kuin kauniit ajatukset, korulauseet ja hyvä tarkoitus. Veikkaan, että oikeasti näistä mahdollisista luovuttajista tuskin kukaan olisi siihen hommaan sitoutunut täysin ilmaiseksi moneksi kuukaudeksi.
 
Et saa luovuttaa verta, mutta saat luovuttaa maitoa? Mitkä on syyt?
Mulla oli erittäin vakaana aikomuksena luovuttaa äidinmaitoa, jos sitä vaan tulee riittävästi, ja sitten lahjottaa siitä kertyneet rahat hyväntekeväisyyteen, koska rahan takia en olis sitä luovuttamista tehnyt. Vaan ei sitten tullu riittävästi maitoo, niin en voinut. Eli mulla ei ainakaan luovuttamishalu olis millään tavalla liittynyt maksettuun rahasummaan.

Innostus äidinmaidon luovuttamista kohtaan johtuu siitä, että haluaisin luovuttaa verta, mutta en saa. Jotenkin jäänyt se harmittamaan, niin ajattelin, että maitoa luovuttamalla voisin tehdä vastaavan hyvän työn jollekulle.
 

Yhteistyössä