Ei mitään hyötyä tästä koulutuksesta!

  • Viestiketjun aloittaja EI ravintola-alalle!
  • Ensimmäinen viesti
EI ravintola-alalle!
Tuli vaan mieleen tuosta yhdestä ketjusta, kun mulla on just sellaine tilanne kuin siellä kommentoitiin. Opiskelen siis toista vuotta tarjoilijaksi yo-pohjalta, ikää 24v. Nyt on saliharjoittelu menossa ja tajusin, että mä vaan tuhlaan aikaani tässä touhussa.

Harjoittelun ohjaaja on ensinnäkin alalle kouluttautumaton, opiskelee it-alaa, mutta on tehnyt tarjoilijan hommia ilman koulutusta opintojen ohessa, on kyllä pätevä. Suurin osa muistakin työntekijöistä on ihan eri alojen opiskelijoita. Ovat kyllä tosi hyviä työssään ja osa näistä opiskelijoista ihan jopa miltei esimiesasemassa ja vuorovastaavia. Eivät siis ole missään vaiheessa kouluttaneet itseään alalle, tietty hankkineet anniskelu/hygieniapassin ja päässeet töihin.

Tunne itseni aika luuseriksi, kun opiskelen täysipäiväisesti alaa , jolle ei edes tarvitse tätä täysin turhaa koulusta. Ja teen palkatonta täysipäiväistä harjoittelua!! Kun muut tekevät tätä vain opiskeluajan duuninaan ja ovat päteviä vielä ja saavat palkkaa...TUnnen itseni tosi tyhmäksi, kun tää on mulle päätoimista. Koulussa meitä pidetään ihan avuttomina ja miltei kaikki oppiaineet läsnäolovelvollisuuksineen ovat aivan turhia. Oppituntien sisällöt omaksuisi apinakin. On pakko olla paikalla koko päivä 8-15, vaikka samat asiat oppisi noin tunnissa itseopiskeluna.

Haaveena olisi päästä yliopistoon tai ammattikorkeaan jossain vaiheessa, toistaiseksi pitää kitua tämän koulun kanssa, kun ei viitsi enää keskenkään jättää. Mut joo, tämä "koulutus" on 99 prosenttisesti täysin turha, nöyryyttävä ja ihan liian pitkä. Ainoa hyvä puoli tässä on opintotuki. En suosittele kenellekään.

Tulee aikamoinen alemmuudentunne, kun tauolla juttelee jollekin toiselle työntekijälle ja aina tulee ilmi, että kukaan ei oikeastaan tee näitä hommia päätoimisesti, vaan opiskelevat jotain muuta fiksua.

Miksi ihmeessä meidän sitten pitää käydä kaksi vuotta koulua ja olla palkattomana töissä pitkiä jaksoja, kun alalle pääsee muutenkin? Ja ei sitä tutkintoa kukaan oikein katso. Työkokemus ja vaadittavat hygienia jne. todistukset riittävät.
 
nii,ei tuohon tarvi koulutusta jos haluaa olla tavallinen työntekijä.
mutta jos mielit vuoropäälliköksi ja myöhemmin ravintolapäälliköksi tms. niin koulutusta ruvetaan jo vaatiin.
olen samalla alalla ja sinne ajauduin ihan täysin ilman koulutusta ja työkokemusta. nyt oonkin jo ammattilainen kun työvuosia on kertynyt paljon. toimin sekä carte kokkina että salinpuolella :) mukavaa vaihtelua.
haluan edetä,mutta toistaseksi ei ole sen aika. oon vielä nuorikin ni en halua ihan niinpaljon sitoutua töihin.
 
"kiia"
Joo, tiedän tunteen. Mutta ota asia niin, että voit tehdä tarjoilijana keikkaa, sitten kun opiskelet jotain "fiksua" :) Eli sitten kuulut niihin, jotka saavat nyt sinut tuntemaan alemmuudentunteita. Itse olen opiskellut kokiksi ja enpä voi sanoa, että sillä itsensä elättäisi, saati että niin stressaavaa ja pakkotahtista hommaa jaksaisinkaan tehdä loppuelämääni. Olen kuitenkin tyytyväinen että mulla on "duunariammatti" takana, voin tehdä keikkaa ja tienata exstraa jos haluan.
 
ap.
nii,ei tuohon tarvi koulutusta jos haluaa olla tavallinen työntekijä.
mutta jos mielit vuoropäälliköksi ja myöhemmin ravintolapäälliköksi tms. niin koulutusta ruvetaan jo vaatiin.
olen samalla alalla ja sinne ajauduin ihan täysin ilman koulutusta ja työkokemusta. nyt oonkin jo ammattilainen kun työvuosia on kertynyt paljon. toimin sekä carte kokkina että salinpuolella :) mukavaa vaihtelua.
haluan edetä,mutta toistaseksi ei ole sen aika. oon vielä nuorikin ni en halua ihan niinpaljon sitoutua töihin.
No miksi sitten ihan tavallisisa tarjoilijoita koulutetaan ammattikoulussa? Ymmärrän vielä jotenkin koulutuksen pk-pohjaisille, mutta en yo-pohjaisille, ei meille tule siellä mitään uutta. Harjoittelussa opitaan, mutta niistä tulisi kyllä maksaa jotain pientä palkantapaista ihan ehdottomasti.

Kyllä mun harjoittelupaikoissa vuoropäällikötkin on monesti olleet niitä yliopisto-opiskelijoita, jotka ovat vaan tehneet useamman kesän/opintojen ohessa sitä työtä ja edenneet sitten. Ei niillä siihen mitään koulutusta ole. Ja eipä noilla ravintolapäälliköilläkään isolla osalla sitä restonomikoulutusta todellakaan ole. MOnet ovat esim. kaupallisen alan peruskoulutuksen saaneita ja ovat vain tehneet tarpeeksi kauan tarjoilijan töitä.
 
ap.
[QUOTE="vieras";23244252]Tjaa, itsehän olet kouluun hakeutunut, eipä tainut lukio papereistakaan olla juurikaan hyötyä jos muualle et opiskelemaan päässyt...[/QUOTE]

Enhän mä ole vielä edes hakenut muualle:D Ja oletko muuten kuullut pääsykoekiintiöstä? Ei ne paperit sitä paikkaa välttämättä muutenkaan tuo, vaikka olisi 8 laudaturia. Mulla tosin vain eximiaa ja pari magnaa.
 
ap.
[QUOTE="vieras";23244295]No paremmin sinä sinne amk pääset niillä tarjoilijan papereilla kuin huonolla ylioppilastodistuksella.[/QUOTE]

Ehkä restonomikoulutukseen, mutta en mä ole sinne hakemassa. Ja mulla on kuitenkin sen verran hyvä yo-todistus, että enemmän mä sillä todennäköisesti teen.
 
Blue
Mä opiskelin aikanaan hotellin vastaanottovirkailijaksi ja sain pätevyyden samalla tarjoilijaksi ja n. puolet ravintolakokin opinnoista tehtyä. Se ei ollut turha koulutus.

Ja koulutus kesti kaksi vuotta.
 
hihe
No eihän siitä hyötyä olekaan, jos on normaalijärkinen tapaus. Itsekin olen käynyt tuon saman koulun, yo-pohjalta myös. Mulle tuo koulu oli lähinnä ajanvietettä, kun en päässyt heti opiskelemaan mitään "oikeaa" alaa, eikä töitäkään oikein ollut tarjolla ja sossukaan ei houkuttanut. Koulussa ollessa sai sentään nostaa opinotukea ja siten vuokran ja laskut maksettua. Ja ajattelin, että on sitten joku pätevyys, että voi olla helpompi saada töitä, joita tehdä sitten opintojen ohessa.

Joo, aamusta iltapäivään istuttiin tunneilla katsomassa, miten lautanen nostetaan pöydältä tai montako jääpalaa kannattaa laittaa lasiin. Tai opeteltiin jakolaskua tai prosenttilaskuja. Helppo koulu oli, oli aikaa omille harrastuksille, kun ei tarvinnut sen kummemmin panostaa.
 
oppisopimus
Voisitkohan suorittaa koulun loppuun oppisopimuksena? Saisit palkkaa samalla ja tulisis se ammatti hankittua.

Itse toimin myös tarjoilijana ilman alan koulutusta ja kyllä todella moni alalla oleva opiskelee jotain muuta ja rahottaa elämäänsä tarjoilijan työllä. Ei se silti tarjoilijasta tee ala-arvoista ammattia. Kuinka moni siihen oikeasti edes kykenee, aina kiire ja pitää jaksaa hymyillä vaikka asiakkaat osaavat olla hyvinkin hankalia. Pitää tietää erilaisista ruuista ja viineistä. Osata tehdä drinkkejä ym.
 
ap.
Voisitkohan suorittaa koulun loppuun oppisopimuksena? Saisit palkkaa samalla ja tulisis se ammatti hankittua.

Itse toimin myös tarjoilijana ilman alan koulutusta ja kyllä todella moni alalla oleva opiskelee jotain muuta ja rahottaa elämäänsä tarjoilijan työllä. Ei se silti tarjoilijasta tee ala-arvoista ammattia. Kuinka moni siihen oikeasti edes kykenee, aina kiire ja pitää jaksaa hymyillä vaikka asiakkaat osaavat olla hyvinkin hankalia. Pitää tietää erilaisista ruuista ja viineistä. Osata tehdä drinkkejä ym.
Kun ei onnistu:( Olen kysynyt. En tajunnut tuota vaihtoehtoa ajoissa, kun missään ei oikein ollut siitä tietoa, enkä itse tiennyt, että sellainenkin mahdollisuus on olemassa ravintola-alalla.
 
Työvoimakoulutus! Teoriaa n.puoli vuotta (viikko harjoittelujen välissä), tulee työmarkkinaatukea, korotusosaa, ylläpitokorvausta ja asumistukea. Yht. 660e plus asumistuki.Koko koulutus kesti 1,5 vuotta. Ja onhan niiden tarjoilijoiden joilla ei koulutusta ole, niin jostain pohjalta aloittaneet kuitenkin? Kaljan kaatajina, lasien kerääjinä. Ei ne heti ekapäivänä oo tilaluksia ottaneet ja viinejä kaataneet. KOKEMUSTA. Sitä ilman et saa mitään, oli se sitten koulussa hankittua tai itsehankittuna. Tarjoilijan pitää kuitenkin tietää paljon. Ruokavaliot, ruokien raaka-aineet ja paaaaljon muuta. Vai onko onkelma se että sulla on yo-tutkinto? Haluisit sen avulla pääseväss nopeesti pitemmälle? On aloja jolla et tee tuollaa tutkinnolla mitään. Ihan oma ongelma jos nyt turhauttaa kun oot niin fiksuna hakenut tyhmien ammattiin. Täytyy vaan kestää ne alkeiden aklkeet että susta vois tulle jotain suurta ;) Kyllähän lääkäritkin opiskelee eka ruumiilla ennekuin pääsevät oikeita leikkelemään ;) Vai haluisitko sä palvelua joka on hankittu yhen tunnin teorialla? ;) Ei pahalla, mut pitää vaan kestää ne alkeet. ;) Tsemiä!! Nopeesti se aika hurahtaa!
 
[QUOTE="vieras";23244696]Mistähän mahtaa kiikastaa että ei onnistu?? Kysele vielä lisää, soita oppisopimustoimistoon. Pakkohan sen on onnistua.[/QUOTE]

ei työnantajalla ole pakko ottaa oppisopimusopiskelijaa josta tulee kuluja. Kyl mäkin mieluiten käyttäisin ilmaista harjoittelijaa ;)
 

Yhteistyössä