ei osaa sanoa äiti..

  • Viestiketjun aloittaja markki80
  • Ensimmäinen viesti
markki80
poikani tulee elokuussa 2v,eikä äiti sanaa vaan kuulu,on tämäkin tyhmä huolestumisen aihe mutta ihmetyttää kyllä..muita sanoja tulee paljonkin,esim.isi,mamma pappa,hauva,mopo,juna jne.onko muita tapauksia kellä äiti sana ei luista jo tässä vaiheessa?
 
Meillä tyttö on vasta 1 v 3 kk, sanoja tulee runsaasti, mm. kelkka tulee todella selvästi. Minäkin olen yrittänyt häntä saada sanomaan äiti, mutta ei edes yritä, sen sijaan tapailee jopa omaa nimeään (Catriina) eihän se vielä selvästi tule, mutta sitä sentään yrttää. Olenkin nauranut että tyttö sanoo varmaan joulupukkikin ennen kuin äiti. Joskus 10 kk iässä sanoi pari kertaa ihan selvästi äiti, mutta sen jälkeen ei mun kuullen kertaakaan.
 
Sama täällä! Lapsi 1 v 9 kk ja vasta pari viikkoa sanonut äiti! Muuta kyllä on jaksanut höpöttää mm. kalja... Se vähän kirpaisi...
Tein galluppia tuttavapiirissä joskus tästä asiasta ja tuntui olevan yleistä tuo äidin panttaaminen.
 
Greippi
Meillä tuo äiti-sana taas kuultiin ekan kerran 6 kk iässä ja välillä se on ollut turhankin ahkerassa käytössä. Vähempikin olisi äidille riittänyt...

Suurinta hupia tällä hetkellä on huutaa äiti ja odottaa, että äiti vastaa mitä ja sitten kuuluu taas äiti, johon pitää vastata. Tosi kehittävää vuorovaikutusta ; ) Välillä tekee samaa kyllä isällekin ja välillä jopa koiralle.

Poika nyt 1 v 10 kk.
 
Meillä poika 1v6½kk eikä sano äiti eikä isi sanoja.

Sanavarastoon kuuluu
-Ei
-En
-Anna
-Nanna
-Nenä
-Jano
-Koija = koira
-Kakka
-Pappa
-Mamma = maito
Joskus tulee mennään, tänne, kato, avaa ja auto.<br><br>
 
Poika, pian 1v 4kk, sanoo suomeksi hauva, ankka, om (omena), mam (maito) ja viroksi EMME eli äiti. Lapsi siis kaksikielinen. Ymmärtää hyvin molempia kieliä mutta sanavarasto vielä pieni. Ja äiti tulee siis viroksi, vaikka puhun itse lapselleni suomea.
Äiti on vaikea sana, emme huomattavasti helpompi.
 
meillä poika on sanonut monta kertaa äiti nuorempana, nyt ikää 1v 3kk..ja sanoo minua, äitiään tätiksi!!! ;) poikasellani on hassu tapa vääntää sanat nurin päin!!! sanoja tulee hirveesti, tipukin tuli pääsiäisenä ja sekin oli puti =) lapset on niin suloisia, eiköhän se äiti tule sieltä joskus oikeinkin päin :D
 
anjuusa
Meidän tyttökin sanoi äiti sanan vasta 1v8kk iässä. Ekat muut sanat tulivat jo 1v3kk, mm. isi... Äiti on vähän vaikea sana joillekin lapsosille, koska siinä on useampaa äännettä. Minuakin kutsuttiin muuten välillä tädiksi muutama kuukausi sitten :D . Sen jälkeen, kun tyttö oppi äiti-sanan, sitä on viljelty välillä turhankin ahkeraan...
 

Yhteistyössä