Ei-suullinen lääkkeellinen

  • Viestiketjun aloittaja Elena
  • Ensimmäinen viesti
Elena
Onko jollekulle tehty keskeytyneen keskenmenon jälkeen lääkkeellistä keskeytystä niin että lääkkeitä ei ole nautittu lainkaan suun kautta vaan asetettu vain emättimen pohjaan tabletit? Minulle kerrottiin että huomenna toimitaan näin mutta en ole löytänyt tällaisesta kokemuksia, kaikille tunnutaan ensin annetun suullinen lääkitys.

Jos jollain on tietoa niin voitteko vastata kuinka suurinpiirtein hoituu, kauanko tarvitsee olla sairalassa, saako sieltä riittävän kipulääkityksen mukaan?

En muista mitään siitä mitä kätilö aamulla sanoi. :( Olimme niskaturvotusultrassa (rv13) mutta sikiön sydämenlyöntejä ei löytynyt, kuollut kohtuun ilmeisesti rv 10.
 
eulis
Tämä ei varsinaisesti liity kysymykseesi, mutta olen itse vastaavassa tilanteessa kuin sinä, toissapäivänä yksityisessä ultrassa sikiö todettiin kuolleeksi, itsellä viikkoja nyt 11 ja 7. viikon ultrassa kaikki oli ok. Olen menossa huomenna Naisteklinikalle toivottavasti kaavintaan, yksítyinen gyne antoi ymmärtää että tehtäisiin lääketieteellinen keskeytys, mutta siitä viime päivinä paljon lhmisten kammottavia kokemuksia lukeneena aion ehdottomasti vaatia kaavintaa, jos ei onnistu näin niin sitten yksityisesti Mehiläisessä. Saa kerralla kaiken pois eikä tarvitse kärsiä supistuksista, kivuista ja vuodoista (toivottavasti). Lisäksi kun vielä sanotiin että kotiin saa ne keskeytyslääkkeet ja täällä sitten "synnytellään raskausmateriaalia",meillä on kaksi pientä tyttöä enkä haluaisi heitäkään tällä enempiä järkyttää. Lisäksi kuulemma aina kaavinnassa sikiö tutkitaan ja yritetään selvittää keskenmenon syy. Voimia sinullekin huomiseen!
 
Elena
Oudolla tavalla lohduttaa että ei ole yksin. :( Tämä oli meille ensimmäinen raskaus.

Tutkin noita lappuja mitä kättäriltä sain mukaan ja niissä puhutaan että lääkkeet annetaan osastolla ja kotiin pääsee=joutuu vasta seurannan jälkeen. Täytyy kuitenkin kysyä ja selvittää tarkkaan aamulla kun menemme, luin itsekin noita juttuja ja tuntui että varsin vaihtelevia kokemuksia on.

Voimia sinnekin!
 
ekana annetaan mifegyne tbl, yleensä polilla, jonka jälkeen päivän parin päästä mennään osastolle. emättimeen laitetaan 3 cytotec tbl, mutta mikäli vuotoa on jo jonkin verran, voidaan jo ne antaa suun kautta. kolmen tunnin kuluttua saat 2tbl cytoteciä suun kautta yleensä kahden panacodin kera. ja jälleen taas kolmen tunnin kuluttua saat vielä 2 tbl cytoteciä. yleensä kestää 4-6h keskeytymiseen. kipulääkitystä saa enemmän tarvittaessa. sit ultrataan ja katotaan onko kaikki raskausmateriaali poistunut. jos on, niin kotia sit. joskus tarttee kaavinnan. muista jos veriryhmäsi on negatiivinen, tarvitset sen anti-d-rokotteen ennen lähtöä tulevien raskauksien varalle.
 
Liii
Minulla takana kaksi kekseytynyttä keskenmenoa toinen toukokuussa, huomattiin viikolla 16+4 sikiö kuollut kohtuun noin viikolla 14. Seuraavana päivänä sairaalaan ja 10 laitettiin ensinmäiset 3 taplettia emättimeen ja klo 13 muistaakseni tas 1. Ja sitten sikiö jo syntyikin 14.30 täytyy sanoa että kävi tosi kivuttomasti en tarvinnut yhtään kipulääkitystä. Aikasemmin kans kuullut kauhutarinoita lääkeellisistä keskeytyksistä ja vaadinkin ensin kaavinta mutta onneksi lääkäri puhui ympäri, sanoi sen olevan luonnollisempi toimenpide. Ja samana iltana pääsin sairaalasta kotiin vaikka kaavintakin jouduttiin vielä tekeemään (mulla tapana aina jäädä jotain kohtuun).

Toinen keskenmeno Lokakuussa ja sekin viikolla 16 sikiö kuollut muutama päivä aikasemmin. Samana päivänä sairaalaan 3 tablettia noin 12.00 aikaan ja seurava 1 noin klo. 16.00 ja sikiö synty n. 18.00 nyt vähän enemmän kipuja ja supistuksetki vähä tuntu mutta ylättävän kivuttomasti kuitenki. Ja taas kaavinta perään, olen toki kysynyt että miksi ei voida heti tehdä kaavintaa ku tiedetään kuitenki että istukka ei yleensä irtoa itsekseen. Mutta vastaus on ollu et kaavinta ei ole niin paha asia kun on ensiksi avautunut periaateessa normaalisti. Tällä kertaa jouduin olemaan yön sairaalassa ja aamulla pääsin sit kotiin

Voimia sulle

Mut :hug:
 
Minulle tehtiin lääkkeelinen keskeytys tuossa reilu konmeviikkoa sitten.

Se ei todellakaan ollut kamalaa, kauhutarinoita aina kuulee ja jokaisen kohdalla asia on yksilöllinen.
Minulle laitettiin tabletit emättimeen, kohdun pohjaan, makasin kaksi tuntia sängyssä, niinkuin pitää. sitten kun lähdin liikkeelle niin alkoi kohtu tyhjentyä. Kipuja ei liioimmin ollut, vähän alavatsaa poltteli, mutta siitä tiesin että iso hyytymä oli tulossa ja näin oli.

Jokainen kokee sen todella kamalaksi, en tiedä miksi, mutta jokaisellahan se on omakohtainen kokemus.
Itse pelkäsin kaavintaa ja todella toivoin/toivon että kaikki olisi tullut ulos lääkkeillä.
Itse vaadin ultrauksen vielä ennen kuin poistuin sairaalasta ja yksi iso hyytymä näkyi, joka oli lähtenyt liikkeelle kuitenkin, mutta antoivat vielä suun kautta kaksi tablettia. Kotiin kun päästiin, niin vatsapoltot alkoivat koventua, mutta ei mitään järkyttävää ja siitä tunti, niin iso hyytymä tulikin ulos.

Voimia sinulle! :hug:
 
Tätä ketjua lukiessa tuli mieleen vaan sellainen asia, että vaikka mullakin lääkkeellinen kokemus oli todella hurja, en siltikään "vaihtaisi" sitä kaavintaan. Kaavinta on kuitenkin aina kovempi kohdulle kuin lääkkellinen.
 
ei edes enkelivauvaa
eri sairaaloissa toimitaan näemmä ihan erilailla. minua ei edes ultrattu lääkkeellisen keskeytyksen jälkeen... 4 viikon päästä pitäisi mennä jälkitarkastukseen, ehkä sitten selviää onko kaikki tarvittava tulllut ulos... minä sain pari päivää ennen sen mifegyne tapletin, ja polilla sitten sain kaksi taplettia suuhun ja panacodia, kipuja oli jonkin verran, mutta otin panacodia koko ajan kun siltä tuntui, vuotokaan ei ollut niin runsasta mitä odotin. meni yllättävän hyvin.
Voimia kaikille :hug:
 
Mä sain vain emätin cytotecit kotiin ja seuraavana aamuna 4 niitä sisään ja neljän tunnin päästä alkoi polttelu ja vuoto, jota kesti reilu vrk:n runsaana ja muutama päivä niukempana. Parin viikon päästä oli kontrolli ultra ja kaikki ok. Viikkoja oli 9, sikiö menehtynyt viikkoa aiemmin.
 
Elena
Ajattelin että kirjoitan miten meni jos tiedosta on jollekin tulevaisuudessa hyötyä..

Eilen 12h sairaalassa, lääkkeitä laitettiin kohdunsuulle 2kpl 2 1/2-3h välein eli yhteensä 10 kpl. Tyhjentyminen ei oikein lähtenyt käyntiin ja meidät päästettiin (jouduimme?) kotiin kun osasto meni kiinni. Kaksi tuntia viimeisestä lääkkeistä niin supistukset alkoivat tosi rajuina ja tosi kipeinä (viimeinen panacod otettu juuri ennen lähtöä osastolta), menimme tunnin sinnimisen ja kotilääkitysyritysten jälkeen uudestaan sairaalaan missä soittivat päivystävän lääkärin joka totesi "synnytyksen" olevan käynnissä. Hän avitti "raskausmateriaalin" :( ulos ja tarkisti ultralla kohdun olevan tyhjä, voimakkaan kipulääkkeen ja tunnin seurannan jälkeen pääsimme kotiin missä unitokkura sitten veikin.

Henkilökunta Kätilöopistolla oli tosi ystävällistä ja myötätuntoista (sekä päivällä osastolla että yöllä päivystyksessä), silti jäin miettimään sitä miten ihmeessä olisin jaksanut töissä jos olisin joutunut odottamaan kaavintaa keskiviikkoon (mikäli siis verenvuoto ei olisi alkanut). En sitten tiedä olisiko lääkitystä ja seurantaa jatkettu jos ei olisi ollut perjantai ja osasto olisi ollut auki yön.

Vaikka kipu oli tosi kovaa ja voimakas verenvuoto aika rankka kokemus (en ymmärrä miten olisin kotona sen verimäärän kanssa selvinnyt ilman että olisimme molemmat menneet paniikkiin - tosin saattoi olla että määrä vaikutti suuremmalta koska tuli ulos sisätutkimuksen aikana eli sitä oli ympäri huonetta.. ) niin tavallaan se jotenkin auttaa tässä. Raskaus on nyt todella konkreettisesti ohi. Minusta tämä lääkkeellinen tapa ei kyllä ihan olisi kotihoitojuttu, mies oli todella hädissään kun ei voinut auttaa ja kivut olivat kovia. Melkoista sisua on teillä naisilla jotka olette kotona pärjäneet!! Tai minulla vaan on todella matala kipukynnys..

Eiköhän se tästä. Kiitoksia kaikille vastaneille, luimme miehen kanssa näitä viestejä ja auttoi kyllä kun vähän tiesi mitä odottaa.
 
tein kotona ja kokemus on juuri päin vastainen. Otin jo etukäteen vahvan särkylääkkeen ja viiden tunnin päästä uuden, en edes jäänyt odottaan kipuja. Kipua ei särkylääkkeiden johdosta tuntunut kun puolilta päivin hetken aikaa. Verta tuli aika paljon, mut musta oli kiva kun sai omassa kotivessa suihkutella alapäätä puhtaaksi lämpimällä vedellä, istua pöntöllä ja yösiteen kanssa kattella lämpimän viltin alla telkasta hömppä- sarjoja et hetkeksi ois ajatukset menny muualle. Musta tuntu et kokemus ois ollu paljon kauheempi vieraassa paikassa, vieraassa vessassa, vieraiden ihmisten keskellä. Nyt sain olla mieheni ja poikani kans kotona.
 
Minulle tehtiin lääkkeellinen poisto kuusi viikkoa sitten, en saanut mitään lääkkeitä suun kautta vaan menin sairaalaan jossa laittoivat kahden tunnin välein kaksi pilleriä emättimeen. Omassa tapauksessani jouduin odottelemaan koko päivän ennenkuin vuoto alkoi mutta kun se alkoi niin kyllähän sitä sitten tuli aika paljon. Kipuja ei ollut kauheasti, mutta kyllä siinä joutui tietysti kipulääkettä ottamaan että pystyi olemaan.
Viime viikolla kävin jälkitarkastus-ultrassa, ja ikävä kyllä kaikki ei ole ihan ok. Jouduin syömään tuhdin antibioottikuurin ja huomenna aloitan keltarauhashormonikuurin 10pv...
Oli kuulemma jäänyt jotakin nestettä kohtuun ja kaiken päälle vielä kysta tullut toiseen munasarjaan, että kyllä tässä taitaa mennä vähän aikaa ennenkuin toipuu.
En kuitenkaan olisi edes halunnut kaavintaa, koska se on elimistölle pahempi ja saattaa vaurioittaa jotakin...
Lääkkeellinen on kaikesta huolimatta "parempi" vaihtoehto. Onko muuten muilla ollut tällaisia kokemuksia ettei kaikki ole mennyt ihan ok vaan on joutunut jälkihoitamaan vielä lääkkeellisen hoidon jälkeen?
 
Minulla oli vuosi sitten lääkkeellinen keskeytys rv 5 ja nyt kaavinta rv 9+4. Lääkäri sanoi että jos rv on 9 tai yli kaavinta tehdään koska materiaalia on jo niin paljon kohdussa ja verenvuoto voi olla todella runsasta. Minun kokemus oli että se lääkkeellinen oli aika #&%?$!* se vuoto ja kipu, mutta kaavinnasta selviää suht kivuttomasti ja nopeasti.
 
Pahoitteluni kaikille keskenmenon kohdanneille!

Oma käsitykseni tuosta ei-suunkautta otettavasta lääkkeellisestä keskeyteksestä on että, jos on jo vuotoa lääke kannattaa ottaa suun kautta. Omissa sairaalasta saaduissa ohjeissa muistaakseni luki, että jos on jo vuotoa voi lääkkeet ottaa suun kautta, jotta eivät tule ennen aikojaan pois vuodon mukana. Itselläni tuo esilääke (mifegyne) sai aikaan tuon vuodon ja sen takia halusin varmistaa tuloksen ottamalla lääkkeet suun kautta (tein kotona, joten en voinut lähteä mihinkään varmistusultraukseen).

R
:hug:
 
Tässä yksi kokemus lisää...
Mulla oli varsin epämiellyttävä lääkkeellinen tyhjennys. Sain Mifegyne tbl sairaalassa ultrauspäivänä (jolloin todettiin kesk.km), välipäivä ja sitten Cytotecejä emättimeen kotona. Panacodia kipuun. Vuotoa ei tullut lainkaan siteeseen, ainoastaan vessanpönttöön. Kauheat kivut. Oksensin, palelin, en pystynyt istumaan, makaamaan, seisomaan, juomaan, syömään en mitään. Lopulta (monen tunnin jälkeen - oletin että kivun piti olla paha joten pinnistelin...) soitettiin ambulanssi ja sain heti kivunlievitystä suoneen - lähettivät jopa Medihelin paikalle (heh, nyt jälkeenpäin...). Sairaalassa ultran kautta osastolle yön yli seurantaan. Onneksi seuraavan päivän ultrassa näkyi että kohtu oli tyhjentynyt hyvin ja pääsin kotiin. Hcg-kontrolli ja tutkimus omassa neuvolassa 4 vkon kuluessa. Nyt kaikki hyvin, tapahtumasta aikaa pari kuukautta. Jos sama tapahtuu uudelleen menen kaavintaan.piste.
Voi kun kenenkään ei tarvitsisi kokea tällaista.


Mukavaa joulua! (kaikesta huolimatta)
Mansku :hug:
 

Yhteistyössä