Ei-talopakettitalo?

Onko kukaan rakentanut teettänyt juuri sellaista taloa kuin haluaa (ei siis mikää talopaketin muunnelma vaan kaikki alusta asti itse)? Ei oikein tunnu löytyvän talopaketeista juuri sellaista taloa kuin haluaisimme ja valmiinakaa ei tunnu löytyvän.

Rakennustöihin emme itse voisi osallistua juurikaan. Töiden takia ja ammattitaidon puutteenkin. Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia jos joku on teettänyt/teettämässä "mittatilaustaloa"? Etenkin miten pankki suhtautuu (esim. lainan takaukset tms)? Onko ihan kaikki pitänyt hoitaa itse, vai onko löytynyt esim. joku firma jolle on vaan voinut esittää omat haaveensa joka sitten on hoitanut "käytännön"?
 
heips

Meille tuli talopaketti, mutta vastaan tähän kuitenkin. Me nimittäin piirrettiin pohja itse, ja kysyttiin talopakettifirmoilta sitten tarjoukset tuohon piirrokseemme, saatiin tarjoukset ja kohta on 6 kk asuttu valmiissa talossa. Kun meillä oli se pohjapiirros lähes valmiina (tehtiin varmaan puoli vuotta, katseltiin toki malleja ja otettiin ideoita monista eri pohjapiirroksista), talopakettifirmojen edustajista osa auttoi, osa ei vielä joissakin "ongelmakohdissa" piirroksen suhteen, sitten piirsivät viralliset kuvat ja sitten haettiin rakennusluvat. Toinen vaihtoehtohan on esim. tehdä "pitkästä tavarasta", sitten omien pirrosten kanssa on mentävä arkkitehdin/jonkin suunnittelijan luo jotta saa viralliset kuvat. Onnistuu varmasti ihan hyvin noinkin. Mutta koko rakennusaikana saa itse hoitaa ja selvittää asioita tosi paljon, vaikka haluaisikin ns. " avaimet käteen"-talon. Tsemppiä, raksaamisesta selviää kyllä!


 
minäkin vastaan vaikka meilläkin on talopaketti...ainut asia mikä on pohjapiirroksessa samallalailla kun alkuperäisessä on wc den paikat.muutettiin aivan täysin huonejärjestys seinien paikat yms..kannattaa talopakettien myyjille esittää rohkesti toiveita suurin osa onnistuu varmasti jqa jos ei niin sittewntoisen firman juttusille...kun vain pitää päänsä siitä mitä haluaa paketti varmasti helpompi vaihtoehto kuin pitkästä varsinkin jos ei itse aijo osallistua paljoakaan rakentamiseen..onnea matkaan!!!!!!!!!!!
 
Oho en edes tiennyt, että noinkin paljon saa talopaketeissa soveltaa! Olen aina kuvitellut että korkeintaan voi seinää kahta siirtää. Voisinko vielä udella miltä firmoilta talonne tilasitte? Olisi mukava tietää jo ns. etukäteen miltä firmoilta voi kuvitella saavansa mahdollisuudet isoihinkin muutoksiin.
 
triinu
moikka!

minakin vastaan: meillä rakenteilla omakotitalo pitkästä tavarasta juuri siitä syystä, että ei löytynyt hyvää talopakettiratkaisua. vähän eroa teidän ongelmasta siitä osin, että meillä miehen puolella paljon rakennusammattialaisia suvussa ja talo nousee ihan omin voimin. mutta mikäli ette itse halua rakentaa, niin piirtäkä kuvat ja hommatka vastaava urakoitsija, joka tekee talon. meillä yksi tuttu raknetaa sillä tavalla. ja en oikein usko, että pankki siihen kovin kummosesti suhtautu, saimmehan mekin lainaa, jopa enemmän kun alunperin pyysimme =)

onnea projektille!
 
Meillä talo tehtiin ns pitkästä tavarasta kun pakettitaloista ei löytynyt sopivaa. Minä suunnittelin ja piirsin koko talon itse, selailin toki kymmeniä talopakettitoimittajien kuvastoja ja poimin sieltä sun täältä vinkkejä. Paperia, kynää ja pyyhekumia kyllä kului se oli mukavaa puuhaa. Viralliset kuvat piirsi arkkitehtitoimisto ja heidän ehdotuksestaa siirsimme yhden oven paikkaa, muuten kaikki minun suunnitelmani pysyivät ennallaan. Nyt kun talo on valmis ja ollaan asuttukkin jo reilu vuosi, ollaan oltu tosi tyytyväisiä kaikkeen.
Mukavia hetkiä sulle ja koko perheelle oman kodin suunnitteluun!!!
 
Meidän talo tuli loppujen lopuksi K-raudasta eli Omatalon paketti. Soveltaa saa vaikka kuinka paljon, meille ainakin sanottiin että "kaikkea saa siirrellä". Intoa ja onnea suunnitteluun+raksaamiseen!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2005 klo 20:48 Unelma Anelma kirjoitti:
Paljonko teillä maksoi tuo piirustusten "puhtaaksi" piirtäminen.
joku arkkitehti nyt ottaa hirveitä hintoja!! meille kuvat tuli maksamaan 600,- ja rakennekuvat saman verran. tekijät ihan virallisia yrittäjiä, muttei mitään ylihinnoiteltuja arkkitehtejä....
 

Yhteistyössä