ei tullut sitten sektio päätöstä tälle pelkoiselle :(..

  • Viestiketjun aloittaja paniikki
  • Ensimmäinen viesti
paniikki
Juu kävin muutaman kerran pelkopolilla kätilön kanssa juttelemassa, niistä ei ollut hyötyä ollenkaan.
Ja tänään sitten oli aika lääkärille joka ei pahemmin ottanut kuuleviin korviinsa mun pelkoa, sanoi vaan että tiedän kyllä että se on kurjaa kun pelottaa mutta sinä et sillä sektiota saa. :(

Pelko minulle on tullut vaikeasta ensimmäisestä synnytyksestä.

Olen aivan totaalisen paniikissa tulevan synnytksen vuoksi :(..
 
Todella ikivä kuulla. Tällaiset tapaukset on aina niin surullisia ja pelottavia. Itse olisin varmaan täysin paniikissa, jos en sektiota saisi.

Saako udella, että missä sairaalassa näin kävi?
 
soita suoraan äitipolille uudestaan ja sano, että olet ottanut yhteyttä asianajajaan. vaadi uutta lääkäriaikaa ja kerro sama lääkärille. sano, että pelkosi on niin voimakas että olet valmis ajamaan oikeuksiasi myös oikeusteitse. :kieh: niin mä tekisin
 
Toinen tulossa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2007 klo 20:54 vieras kirjoitti:
soita suoraan äitipolille uudestaan ja sano, että olet ottanut yhteyttä asianajajaan. vaadi uutta lääkäriaikaa ja kerro sama lääkärille. sano, että pelkosi on niin voimakas että olet valmis ajamaan oikeuksiasi myös oikeusteitse. :kieh: niin mä tekisin
Minä en ehkä kuitenkaan, ei varmaan ole mukavaa sitten sitä vauvaa (tavalla tai toisella) mennä synnyttämään, kun moisista uhkailuista on merkinnät papereissa... Äkkiä saa leiman, "hankala potilas", en sitä itselleni tieten tahtoen kyllä manaisi.

Ennemmin kannattaisi pyytää vielä yhtä aikaa, mitä suurimmalla todennäköisyydellä se on toiselle lääkärille, koska monta synnytyslääkäriä noita poliklinikoita pyörittää, ja keskustella asiasta uudestaan. Asiallisesti ;) Ja lopputulos voisi olla aivan toinen.

Tsemppiä! Itsellä vielä pelkopoli edessä, sama tausta minulla, eli ekasta synnytyksestä jäi kammo.
 
vierastus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2007 klo 23:20 Toinen tulossa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2007 klo 20:54 vieras kirjoitti:
soita suoraan äitipolille uudestaan ja sano, että olet ottanut yhteyttä asianajajaan. vaadi uutta lääkäriaikaa ja kerro sama lääkärille. sano, että pelkosi on niin voimakas että olet valmis ajamaan oikeuksiasi myös oikeusteitse. :kieh: niin mä tekisin
Minä en ehkä kuitenkaan, ei varmaan ole mukavaa sitten sitä vauvaa (tavalla tai toisella) mennä synnyttämään, kun moisista uhkailuista on merkinnät papereissa... Äkkiä saa leiman, "hankala potilas", en sitä itselleni tieten tahtoen kyllä manaisi.

Ennemmin kannattaisi pyytää vielä yhtä aikaa, mitä suurimmalla todennäköisyydellä se on toiselle lääkärille, koska monta synnytyslääkäriä noita poliklinikoita pyörittää, ja keskustella asiasta uudestaan. Asiallisesti ;) Ja lopputulos voisi olla aivan toinen.

Tsemppiä! Itsellä vielä pelkopoli edessä, sama tausta minulla, eli ekasta synnytyksestä jäi kammo.
Samaa mieltä nimimerkin "Toinen tulossa" kanssa.
Päättäväisyyttä, sitkeyttä ja kylmiä hermoja aloittajalle! Ei turhia lapsellisia uhkauksi ja vaatimisvinkunaa. Lääkäritkin on ihmisiä, kannattaa miettiä millaista puhetta viitsii itse kuunnella...
 
paniikki
Sairaala on siis kymenlaakson keskussairaala, kotkassa (KOKS).

En todelllakaan aio alkaa uhkailemaan millään asianajajalla tms.
En tiedä onko mulla edes voimia alkaa vaatimaan toista lääkäriä. Ja tuolla KOKs:n äitiyspolilla ei mun käsittääkseni ole tällähetkellä kuin kaksi lääkäriä joista toinen on tämä ulkomaalainen mies ja toinen suomalainen nainen, jonka olen kuullut olevan vielä tiukempi tapaus.

Muutenkin täällä kotkassa on ilmeisesti todella vaikea saada sektiota pelon takia...

 

Pelkosektioon en osaa sanoa juuta enkä jaata, koska itse teen kaikkeni, että saisin synnyttää alakautta. Lähinnä otan kantaa nyt tuohon Koksin lääkäritilanteeseen.

Odotan siis neljättäni, eli tiedän jonkin verran jo paikasta jotain. Äitipolin ja synnytysosaston ylilääkäri on todella tiukka täti, häneltä ei juurikaan empatiaa heru. Tämä ulkolainen lääkäri on yleislääkäri, joka erikoistuu gynekologiksi. Puhuu erinomaista suomea, ja on mielestäni erittäin inhimillinen ja ystävällinen. Sitten siellä on sellainen kohta eläkeikää lähestyvä gentlemanni, en tiedä hänen kantaansa pelkosektioon. Sitten siellä on vielä yksi keski-ikäinen mies, johon en luota pätkän vertaa. Muista lääkäreistä en tiedä, keitä siellä on vakituisemmin. Osahan tekee pelkästään keikkaa.

Koksin äitipolin ja synnärin ongelma on se, ettei siellä oikein ole yhteistä linjaa. Tiukka ylilääkäri sanelee hommat hyvin pitkälti oman tahtonsa mukaan.

 
Hei, kysy neuvolastasi saatko mennä synnyttämään johonkin toiseen sairaalaan ja jos niin ota siihen sairaalaan yhteyttä ja kysy suunnitellun sektion mahdollisuutta. Tämä on ainakin mahdollista Tampereen seudulla, tiedän että täällä päin käydään jonkin verran Vammalan aluesairaalassa synnyttämässä.
 
Tämä on vain aloittajalle, muut älkööt vaivautuko kommentoimaan, aloittaja on jo saanut törkyä niskaansa tarpeeksi. Onko sinulla paljon aikaa ennen lapsen syntymää? Ja sattuuko muualla Suomessa asumaan sukulaisia? Tiedän, että esim. Turkuun "muutetaan" ajoissa ja sitten Tyksiin sektioaikaa pyytämään (yleensä myönnetään helposti Turussa tuo sektio) ja "muuttaminen" on vain toimenpide paperilla (esim. kirjat jonkun sukulaisen luokse) mikäli et saa yhteiskunnan tukia esim. asumistukea eikä sukulaisesikaan saa niin homma on tosi helppo. Voit tarvittaessa "muutella" monesti, jos aikaa on! ÄLÄ VAIVU epätoivoon, saat kyllä sektion, kunhan vain näet viitseliäisyyttä ja jos kerran pelkosi on tosi kova niin uskon kyllä viitseliäisyyttä löytyvän!
 
Synnytyksen lähetessä pelkäsin aivan älyttömästi juuri edellisen synnytyksen takia.
Lääkäri ei suostunut suoraan sektioon,vaikka oli iso lapsi tälläkin kertaa tulossa,ja kätilökin suositteli suoraan leikkausta.
Sen verra lääkäri lupasi minulle:synnytys käynnistetään hänen työaikana,jos jotain ongelmia tulee,hän leikkaa välittömästi,eikä hän lähde töistä pois,ennenkuin lapsi on syntynyt.(Synnytin pienessä sairaalassa).
Näihin lupauksiin luottaen sain rohkeutta ja niimpä lapsi siten syntyi alateitse ja kaikki meni hyvin. Lääkäri tuli itse ponnistusvaiheeseen mukaan.
Tiedän miltä tuntuu pelolla odottaa synnytystä,siinä ei pysty oikein nauttimaan tulevasta vauvasta puhumattakaan raskausajasta.
Tsemppiä!
 
harmaileva
Tiedän ettei kenenkään pelkoa voi vähätellä ja pelkosi on aitoa. Se on juuri sinun pelkosi ja sinun kokemuksesi. Auttaisiko sinua käydä läpi edellinen synnytyksesi uudelleen, puhua siitä mikä meni "pieleen", mikä aiheuttaa pelon nyt. Jokainen synnytys on erillainen ja usein toinen synnytys on paljon helpompi kuin ensimmäinen.

Jos kipu on pelkosi, taustalla, tarvitset kunnon suunnitelman kivunlievitykseen ja pelkoasi ymmärtävän kätilön hoitamaan synnytyksesi. Itselläni oli ensimmäisessä synnytyksessä pelko, että menee sectioon. Siltä kuitenkin vältyin. Nyt odotan innolla uutta synnytystä vaikka tiedän sen olevan rankkaa työtä. Toisaalata alatiesynnytyksestä toipuu niin paljon nopeammin kuin sectiosta. En halua vähätellä pelkoasi, mutta mene puhumaan uudelleen kokemuksistasi- Usein se auttaa, kun löytää pelolle nimen, antaa sille kasvot ja voi kohdata sen. Onnea matkaan :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2007 klo 12:28 vieras kirjoitti:
Tämä on vain aloittajalle, muut älkööt vaivautuko kommentoimaan, aloittaja on jo saanut törkyä niskaansa tarpeeksi. Onko sinulla paljon aikaa ennen lapsen syntymää? Ja sattuuko muualla Suomessa asumaan sukulaisia? Tiedän, että esim. Turkuun "muutetaan" ajoissa ja sitten Tyksiin sektioaikaa pyytämään (yleensä myönnetään helposti Turussa tuo sektio) ja "
Voi, ihanko totta? En ole ap, mutta Tyks mun synnytyssairaala. Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, ettei näe syytä sektioon seuraavassa raskaudessa, vaikka synnytys oli vaikea. Ei vielä ole ajankohtaista, mutta kovasti olen pelännyt miten mahtaa sektiotoivoiden kanssa käydä. Olin jo suunnitellut hankkiutuvani Tammisaareen. :whistle:
 
heippis
mun ystävä sai sektion koksissa toiseen synnytykseen, kun ensimmäinen synnytys oli ollut todella järkyttävä kokemus joka sit oli loppujen lopuksi jouduttu hätäsektioida.
 
Turussa nyt vaan saa pelkosektion "helpolla" siis JOS IHAN OIKEAT SYYT!!! Mikään "En tahdo synnyttää alakautta kun paikat repee" ei kelpaa, mutta yhdenkään pelkosektiota vaatineen / perustelleen en ole kuullut sitä vaille jäävän...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 12:02 vieras kirjoitti:
Turussa nyt vaan saa pelkosektion "helpolla" siis JOS IHAN OIKEAT SYYT!!! Mikään "En tahdo synnyttää alakautta kun paikat repee" ei kelpaa, mutta yhdenkään pelkosektiota vaatineen / perustelleen en ole kuullut sitä vaille jäävän...
Ja EI pidä paikkansa!!Minulla oli erittäin kova synnytyspelko...eikä siihen liittynyt mikään "en kestä kipua" vaanpelkäsin todenteolla kuolemaa synnytyksessä.Tuttavani oli kuollut synnytykseen joku aika sitten ja kaiken lisäksi tiesin itselläni olevan iso vauva(painoarvio rv 37 oli 4kg) ja minä pienikokoinen ja omalla äidillä ahdas lantio jne!!!Itkin hysteerisenä pelkoa...enkä saanut tuolla(TYKS) siis pelkosektiota.Synnytin siis alakautta(käynnistyksellä)...ja luultavasti pelkojeni takia synnytyksenikin piteni ja ponnistusvaihekkin oli yhtä tuskaa(yli 3 tuntia)...ja siitä seurauksena kova verenvuoto...!!Synnytyspelko ei todellakaan mihinkään kadonnut ja mietinkin seuraavaa "mahdollista" raskautta...että missä ja miten!!!!
 
Saan pelkosektion, päätös tuli rv 34. Lääkäri oikeastaan kysyi vaan että onko se nyt mitä sinä olet päättänyt. Kärsin kyllä voimakkaasta pelosta edellisen synnytyksen ja muiden ikävien lapsensaantiin liittyvien kokemusten ja ongelmien perusteella ja olen ne käynyt läpi pelkopolilla. Lisäksi mieheni oli nyt viimeisellä kerralla mukana ja sanoi kanssa lääkärille ja kätilölle selväsanaisesti mikä on asioiden laita.
 

Yhteistyössä