Ei voi olla taas...vauvakuume!

  • Viestiketjun aloittaja Heidi1978
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Onko teijjän mielestä 40 jo liian vanha saamaan lapsen? MItes presidentti Niinistö...tulee isäksi melkein 70v, kun taas puoliso 40v.
Mies nyt voi tulla isäksi melkoisen iäkkäänäkin mutta naisen hedelmällisyys heikkenee iän myötä ja samalla myös riskit raskaudelle sekä sikiön terveydelle. Tämän kyllä jo tiesitkin.

Mutta jos on sinut asian kanssa ja perheen talous kestää uuden perheenjäsenen ja yhdessä puolison kanssa olet valmis ottamaan kaiken mitä vastaan tulee niin - anna palaa frankie!
Itse tosin tuossa tilanteessa olisin jo niin mukavuudenhaluinen ja perso keskytyksettömille yöunille, että pitäisin niistä kiinni vielä kun voin...sillä pian teini-ikäiset valvottavat uudestaan yöjuoksuillaan.
 
vierailija
Itse enää kyllä tuossa vaiheessa.... Ne yövalvomiset on jäätäviä. Päivisin on koko ajan vauva sylissä, vain yksi käsi vapaana ja silti kauheasti tehtävää huushollissa. Ja mitä jos se lapsi onkin vammainen... Olisin todella kiitollinen jo olemassa olevista lapsista ja keksisin vaikka harrastuksen itselleni.
Vammainen lapsi voi tulla kelle tahansa.
 
vierailija
Mies nyt voi tulla isäksi melkoisen iäkkäänäkin mutta naisen hedelmällisyys heikkenee iän myötä ja samalla myös riskit raskaudelle sekä sikiön terveydelle. Tämän kyllä jo tiesitkin.

Mutta jos on sinut asian kanssa ja perheen talous kestää uuden perheenjäsenen ja yhdessä puolison kanssa olet valmis ottamaan kaiken mitä vastaan tulee niin - anna palaa frankie!
Itse tosin tuossa tilanteessa olisin jo niin mukavuudenhaluinen ja perso keskytyksettömille yöunille, että pitäisin niistä kiinni vielä kun voin...sillä pian teini-ikäiset valvottavat uudestaan yöjuoksuillaan.
...^ siis riskit raskaudelle ja sikiön terveydelle kasvavat.
 
vierailija
Ikä ei ole este, mutta mutta miten muut lapset suhtautuisivat uuteen tulokkaaseen?
Onko reilu ikärako nuorimmaisen etu vai haitta? Jääkö hän aina ulkopuolelle ja kykenevätkö toiset lapset ottamaan aikasyöpön mukaan tasavertaisena?

Nyt lapsesi ovat omatoimisia ja sinulla on aikaa keskittyä itseesi, parisuhteeseen ja ennen kaikkea antaa laadukasta aikaa lapsille ilman turhia taaperotäpinöitä. Lomat, viikonloput sujuvat rullaten.

Jos luoja nyt täräyttäisi vauvan syliisi, niin neljä muuta joutuisivat luopumaan rauhallisista kahdenkeskisistä juttutuokioista ja ajanvietosta. Sylissä olisi joku tärkeämpi, kun teinillä on maailman loppu käsillä ja hän tarvitsisi sinua.

Jos lapsi olisi vaativampi esim. koliikin vuoksi, jaksaisitko antaa aikaa itsestäsi kaikille tasapuolisesti? Joutuisivatko vanhemmat sisarukset hoitamaan vauvaa vai olisiko heillä oikeus olla lapsia, sisaruksia ja nauttia vauvasta omaan tahtiin?
Jaksaako mies auttaa ja osallistua vauvan hoitoon? Vai olisiko tuleva vauva vain sinun toiveittesi täyttymys mihin miehesi suostuu, että sinä olisit tyytyväinen?

Mutta päätös on sinun ja sinä kannat yhdeksän kuukautta vastuuta jonka voit jakaa sen jälkeen perheesi kanssa, jos he sitä haluavat. Naapurin mielipidettähän tässä ei kysytty :D
 
vierailija
Miten resurssit riittää viiteen lapseen? Saavatko kaikki kuitenkin pitää oman huoneensa ja omat harrastuksensa? Riittääkö äidistä kaikille, vai palaatteko taas siihen "odota, kohta, ei nyt" - kauteen, jossa vauvan tarpeet menevät neljän muun lapsen tarpeiden edelle. Muutaman vuoden päästä teillä on siinä päällekkäin kuopuksen tarhamaksut ja esikoisen autokoulut ja mahdolliset jatko-opintojen materiaalimaksut vaikka esikoinen ei saa enää lapsilisää. Miettisin näitäkin asioita, koska ne kalleimmat vuodet on vielä edessä teidän perheellä, ja kuitenkin ne ovat tärkeitä vuosia lasten tulevaisuuden kannalta.
 
  • Tykkää
Reactions: Sluibailija
Jos talous kestää, niin mikäs siinä. Kyllä sitä vanhana kerkeää ihan tarpeeksi nukkumaan ja olemaan rauhassa.
Vanhemmat lapset alkavat olla siinä iässä, että eivät enää ihan älyttömästi äipän kainalossa kyhnää, ja toisaalta voivat jo auttaa hoidossa ja kotona.
 
Vammainen lapsi voi tulla kelle tahansa.
Tietenkin voi tulla. Mutta jos on jo neljä tervettä ja on siis jo neljä kertaa onnistanut saada terve lapsi niin minä en kyllä ottaisi enää riskiä. Minulla on siis monta lasta itselläni enkä voisi kuvitella, että ap:n tilanteessa tekisin vielä yhden.

Minusta 40v ei ole vanha saamaan lapsia mutta kun niitä on jo monta ja on ollut aina onnea, niin minua henk.koht. pelottaisi, että se viides olisikin monivammainen ja siinä menisi kaikki aika siihen eikä voisi tehdä enää mitään kivaa niiden muiden lasten kanssa jotka ovat jo niin kivan ikäisiä että on hyvä tehdä retkiä, ei enää vaippoja tai päiväunia... Kaikki aika menisi vain terapiassa ja sairaalassa juostessa...
 

Yhteistyössä