Eihän 20 kg raskauskiloja ole edes paljon??!

  • Viestiketjun aloittaja KäsiTTämäTÖNtTÄ !!
  • Ensimmäinen viesti
V.ieras
Ei se ole paljon..Se on uskomaton määrä. Raskaus ei aiheuta läskiä,myöskään ei ole olemassa raskauskiloja kuten ne miellät. Kenenkään paino ei nouse raskauden aikana 15 kg. Hyi nyt helvetti. 300g+300g+3500g=4 kiloa 100 grammaa nousee kesiarvosti paino, jos kaikki menee penkin alle niin jopa 6-7 kg on noussut ihmisten paino raskaudesta.

Turvotus ei paina mitään..se on kosmeettista ei nosta siis vaakassa numeroita, ummetus voi nostaa hetkellisesti nostaa 3,5-4 kg painoa, jos vauva painaa syntyessään noni 11 kg niin sitten tuo on normaalia. Joo et sinä nyt ihan hereillä ole siellä koulussa ollut enkä tuolla järjenjuoksulla vielä tuota lisääntymistä suosittele.
No sinä nyt et näköjään tiedä mistään mitään :D
 
"..."
No palstalla kuka voi sanoa mitä vaan, mutta kyllähän sille turvotuksellekkin syynsä on. Ne löytää vaikka googlaamalla. Ja olihan täällä palstalla kuukausi tai pari takaperin yksi tähtiesimerkki siitä miten kerätään kymmeniä kiloja turvotusta... omalla toiminnalla pitkälti.

Sama se mulle on mitä kukakin kerää, faktaa se vaan on että turvotustakin voi omalla toiminnalla hillitä niinkuin niitä kilojakin ja suuri osa synnyttäjistä on nykyään jo lähtökohtaisesti ylipainoisia.
 
muhahahaa
Ei se ole paljon..Se on uskomaton määrä. Raskaus ei aiheuta läskiä,myöskään ei ole olemassa raskauskiloja kuten ne miellät. Kenenkään paino ei nouse raskauden aikana 15 kg. Hyi nyt helvetti. 300g+300g+3500g=4 kiloa 100 grammaa nousee kesiarvosti paino, jos kaikki menee penkin alle niin jopa 6-7 kg on noussut ihmisten paino raskaudesta.

Turvotus ei paina mitään..se on kosmeettista ei nosta siis vaakassa numeroita, ummetus voi nostaa hetkellisesti nostaa 3,5-4 kg painoa, jos vauva painaa syntyessään noni 11 kg niin sitten tuo on normaalia. Joo et sinä nyt ihan hereillä ole siellä koulussa ollut enkä tuolla järjenjuoksulla vielä tuota lisääntymistä suosittele.
Heheh :D Vai kosmeettinen turvotus. Minulla kaksosraskaudessa tuli raskausmyrkytys ja sen myötä huikea turvotus. Kaikkiaan raskauskiloja kertyi 32. Laitokselle jäi 18kg (tästä vauvojen painot yhteensä 6,7 kg), ja kotona jatkui nesteiden purkautuminen (kyllä sai pissalla rampata!) ja ihan itsestään suli enimmäisinä päivinä ja viikkoina vielä monta kiloa. Varsinaista pudotettavaa eli niitä oikeita "rasvakiloja" jäi lopulta 6kg. Ei paha kaksosten odottajalle. Että mitäs muuta nuo itsestään vauhdilla synnytyksen jälkeen lähteneet kilot oli ellei nestettä? Painoa kertyi turvotusten myötä loppuraskaudessa yli 2 kg/viikko, sellaista määrää rasvakiloja ei kerkeä viikossa syömään vaikka ihan ottaisi asiakseen :D Mutta sinähän se varmaan tiedätkin paremmin kuin lääkärit...Tosin et varmaan ollut kirjoituksesi kanssa ihan tosissaan.

Kuvittelepa nyt, jos on muutenkin pitkä ihminen, ja sitä nestettä kertyy tasaisesti ympäri kroppaa, niin miten se ei muka vaa'an lukemissa näkyisi?

Tokassa raskaudessa ei ollut myrkytystä, ja vain yksi vauva, mutta siinäkin kertyi hieman päälle 20kg, (josta vauvan paino 4,9kg). Nestettä, lohduttelivat lääkärit ja terkkari. Minulla kuulemma vaan on kroppa, joka kerää nestettä kiitettävät määrät raskaudessa. Tokalla kertaa osasin olla jo turhaan surematta sitä painon nousua, kun tiesin että nestettä se on ja tippuu synnytyksen jälkeen vauhdilla. Ja niin kävikin. 6 viikkoa synnytyksestä oli taas vain ne rasvakilot jäljellä, tällä kertaa pudotettavaa jäi kokonaiset 3 kg.

Isoja vauvoja olen saanut, kaksoset molemmat yli 3 kg ja kuopus 4,9kg. Kukaan ei ollut sokerivauva, ei raskausajan diabetestä. Sokeriarvot olleet molemmissa raskauksissa erinomaiset.

Uskokaa nyt, meitä on moneen junaan. Kropat ja niiden toiminta on yksilöllistä. Minä en aina jaksa ymmärtää näitä taivastelijoita jotka ihmettelee miten jollekin VOI tulla niin ja niin paljon raskauskiloja.
 
muhahahaa
Ja vielä näille taivastelijoille...

Raskaudet ja se, miten kenenkin elimistö niihin reagoi on hirmu yksilöllistä. Eikös samalla logiikalla voitaisi sitten vaikka ihmetellä että miten jollekin VOI tulla pahoinvointia, hyi että ihan oksentaa muka pitää, ei voi olla mahdollista kun ei MINULLA vaan ollut pahoinvointia.

No, palsta on aina palsta ;)
 
tuttumamma
Liiallinen turvotuskin kertoo usein, että on jotain vialla, silloin kannattaa käydä tutkituttamassa asia.
Ai missä meinasit, että kannattaa käydä asiaa tutkituttamassa? Mä ainakin oli kyllä jo ihan koko raskauden ajan neuvolan ja lääkärien syynättävänä, niin kuin oletettavasti lähes kaikki muutkin? Keräsin valtavasti nestettä, mutta kaikki oli muuten ok, joten ei mitään vouhotusta sen suhteen, vaikka lääkärintarkastukset, äitiyspolit ja muut normaalit reissut kävin. Itsestään nuo sitten lähtivätkin nesteet aikanaan.
 
"vierasvieras"
Mulla kummassakin raskaudessa tullut 20-25 kg. Ja suuri osa nestettä, kengät ei mahtuneet jalkaan loppuraskaudessa. Kummankin kanssa olen ollut puolessa vuodessa alle lähtöpainon eli nyt painan vähemmän kuin alkaessani odottaa esikoista :D Tosi yksilöllisiä nämä asiat.
 
vierasmamma
Sitä vain tarkoitin, että kannattaa tutkituttaa se turvotus, joko jutella siitä neuvolassa terkkarille tai lääkärille. Tai voi pyytää lähetettä synnärille, että tutkitaan tarkemmin, jos asia huolestuttaa. Nopeasti kertyvä turvotus voi olla merkki esim. raskausmyrkytyksestä. Mutta en toki tarkoittanut, että aina on jotain vialla.
Itse kuulun niihin onnekkaisiin, joille ei tule turvotusta laisinkaan, ei edes kesähelteillä viimeisilläni.
 
qsdfghjk
Turvotus ei paina mitään..se on kosmeettista ei nosta siis vaakassa numeroita
:D Siis se vesi joka kerääntyy kroppaan turvotuksena on jotenkin mystisesti painotonta? Taitaisi tosiaan olla fiksuinta jättää sinunkin se Darwin-palkinto pokaamatta...

Ihan uteliaisuudesta, painoikohan minun lapseni siis istukkoineen ne 17-kiloa, joita keveämpänä laitokselta lähdin? Vai olikohan kuitenkin kyseessä turvotus, jota kätilö kauhisteli jopa selässäni...
 
V.ieras
Sitä vain tarkoitin, että kannattaa tutkituttaa se turvotus, joko jutella siitä neuvolassa terkkarille tai lääkärille. Tai voi pyytää lähetettä synnärille, että tutkitaan tarkemmin, jos asia huolestuttaa. Nopeasti kertyvä turvotus voi olla merkki esim. raskausmyrkytyksestä. Mutta en toki tarkoittanut, että aina on jotain vialla.
Itse kuulun niihin onnekkaisiin, joille ei tule turvotusta laisinkaan, ei edes kesähelteillä viimeisilläni.
Että meinaatko että siihen turvotukseen ei neuvolassa puututa? Kun kyllä se terkka ihan itsekin sen turvotuksen huomaa.. Ei siitä tarvitse erikseen sanoa.

Huomaa että sulla ei ole turvotusta ollut ;)
 
Vierass
Että meinaatko että siihen turvotukseen ei neuvolassa puututa? Kun kyllä se terkka ihan itsekin sen turvotuksen huomaa.. Ei siitä tarvitse erikseen sanoa.

Huomaa että sulla ei ole turvotusta ollut ;)
Ei ne terkat aina puutu siihen. Mullekaan terkka ei sanonut yhtään mitään, vaikka olisi ollut syytä laittaa tarkastukseen, sillä vauva ei voinut enää hyvin.
 
Esikoista odottaessa minulle taisi tulla jotain 18 kiloa. En tiedä, missä kilot olivat sillä vatsaa lukuunottamatta en juurikaan suurentunut - käytin esim. joitain normaaleja paitojani (jotka joustivat sen vatsan kohdalla), alusvaatteita, yms. Myöskään naama ei turvonnut tms. Sormukset jätin loppuraskaudessa pois ja jalatkin turposivat jonkun verran, mutta mitään ulkopuolisille näkyvää turvotusta ei ollut.

En muista mitä painoin sairaalasta lähtiessä, mutta mitään raskauskiloja ei jäänyt. Tai no jaa, ehkä jäi muutama kilo. Lähtöpainoni oli 50 kiloa ja olin painoindeksien mukaan alipainoinen (olen keskivertoa pitempi). Painonnousu oli aika huimaa loppuraskaudessa, tyyliin kilo/viikko, ja neuvolassa huomauteltiin siitä, kunnes katsoivat lähtöpainoa.

Minustakin 20 kiloa kuulostaa paljolta, mutta kai se vähän riippuu, onko niin. Itse en ainakaan olisi voinut painonnousua estää, koska en syönyt mitään sokerista tai muuta lihottavaa raskausaikana ja pysyin (vatsaa lukuunottamatta) silloinkin hoikkana.
 
Viimeksi muokattu:
"Sanna123"
Ei oo paljon. Tai ainakin tosi helposti mulle ne tuli 23 kg. Oon luonnostani hoikka ja enkä edes mielestäni ollu mikään norsu. Samoin miehen sisko on tosi siro ja hoikka ja sai kummastakin reilu 20 kg. Ja ihan on mallin mitoissa taas. Musta ei voi sanoa, että 20 kg ois aina liikaa, ei todella. Jos syö terveellisesti ja liikkuu, niin mitä painonnoususta. Keho valmistautuu imetykseen.
 
vierasmamma
Vaikka mulla ei ole turvotusta itsellä ollut, niin muutaman läheisen raskautta seuranneena voin sanoa, ettei sitä turvotusta terkkari aina huomaa. Ja vaikka huomaakin, niin ei puutu. Aika paljon nykyään raskaana oleva saa vaatia itse (esim. labroja tms.). Nykyään niitä käyntejäkin on niin harvoin, että kyllä vähän itsekin pitää olla kartalla omasta kehosta ja tuntemuksista.
Ei se aina tarkoita sitä, että ellei ole itse asiaa kokenut, niin ei tiedä siitä mitään.
Mulla henk.koht. on ollut ihana ja ammattitaitoinen terkka seuraamassa raskauksiani ja mä saan myös suuni auki. Aina se ei valitettavasti ole näin!
 
"Eräs"
Normaalia tai ei, täysin mahdollista. Molemmissa raskauksissa tullut painoa 20 kiloa, joista yli 15 kiloa molemmissa tapauksissa jäänyt sairaalaan ja ensimmäisen kohdalla olin 1 kk:n kuluttua jo alle lähtöpainon toisen kohdalla meni loppujen parin kilon kanssa pari kuukautta pidempään. Turvotusta vain kertyy joillekin, ei se ehkä tervettä ole, mutta sille ei välttämättä mahda mitään.
 
V.ieras
[QUOTE="Eräs";30479357]Normaalia tai ei, täysin mahdollista. Molemmissa raskauksissa tullut painoa 20 kiloa, joista yli 15 kiloa molemmissa tapauksissa jäänyt sairaalaan ja ensimmäisen kohdalla olin 1 kk:n kuluttua jo alle lähtöpainon toisen kohdalla meni loppujen parin kilon kanssa pari kuukautta pidempään. Turvotusta vain kertyy joillekin, ei se ehkä tervettä ole, mutta sille ei välttämättä mahda mitään.[/QUOTE]

Ei mahda ei. Vaikka joisit vettä, söisit ananasta ja mansikoita, liikkuisit, pitäisit koivet kohti kattoa, välttäisit suolaa ym. niin silti kertyy nestettä.
 
vierass
Ei se ole paljon..Se on uskomaton määrä. Raskaus ei aiheuta läskiä,myöskään ei ole olemassa raskauskiloja kuten ne miellät. Kenenkään paino ei nouse raskauden aikana 15 kg. Hyi nyt helvetti. 300g+300g+3500g=4 kiloa 100 grammaa nousee kesiarvosti paino, jos kaikki menee penkin alle niin jopa 6-7 kg on noussut ihmisten paino raskaudesta.

Turvotus ei paina mitään..se on kosmeettista ei nosta siis vaakassa numeroita, ummetus voi nostaa hetkellisesti nostaa 3,5-4 kg painoa, jos vauva painaa syntyessään noni 11 kg niin sitten tuo on normaalia. Joo et sinä nyt ihan hereillä ole siellä koulussa ollut enkä tuolla järjenjuoksulla vielä tuota lisääntymistä suosittele.
Mitä noi 300g painot sun tekstissä on?
Jos istukkaa tarkotat sen paino kyllä vaihtelee.

Neljä raskautta ja 4 eri painoista istukkaa 380-930g lasten painot 3400g-4000g ei turvotuksia, lapsiveden määrä normaali, raskausajan painonnousu 16-23kg. Alkupainot 58-61kg bmi normaali ja synnytyksistä 1-3kk olin aina omissa mitoissa.

Laitokselle jäi aina reilu 10kg vaikka kotiuduttiin alta vuorokauden ikäisen kanssa 3 kertaa.
 
Ei se ole paljon..Se on uskomaton määrä. Raskaus ei aiheuta läskiä,myöskään ei ole olemassa raskauskiloja kuten ne miellät. Kenenkään paino ei nouse raskauden aikana 15 kg. Hyi nyt helvetti. 300g+300g+3500g=4 kiloa 100 grammaa nousee kesiarvosti paino, jos kaikki menee penkin alle niin jopa 6-7 kg on noussut ihmisten paino raskaudesta.

Turvotus ei paina mitään..se on kosmeettista ei nosta siis vaakassa numeroita, ummetus voi nostaa hetkellisesti nostaa 3,5-4 kg painoa, jos vauva painaa syntyessään noni 11 kg niin sitten tuo on normaalia. Joo et sinä nyt ihan hereillä ole siellä koulussa ollut enkä tuolla järjenjuoksulla vielä tuota lisääntymistä suosittele.
Niin, toiset kyllä kerää herkemmin painoa raskausaikana kuin toiset.
Toisilla paino tippuu imetysaikana ja toisilla vasta sen jälkeen.
 
"tjaa"
Kyllä se 20 kg on minusta paljon. Itselläni takana kaksosraskaus jossa paino nousi 11 kg, alkaessa normaalipainoinen. Vauvat painoivat yhteensä 6 kg. Söin normaalisti, liikuin normaalisti (lopussa vähemmän), ei turvotusta. Kotiinlähtiessä (olimme 3 päivää sairaalassa) olin 4 kg keveämpi kuin raskaaksi tullessa.
Osalla kertyy nestettä ja se tietysti voi kasvattaa kilomäärän suureksi, mutta käsittääkseni turvotuksesta aiheutunut paino lähtee hyvin nopeasti pois. Jos paino on kerätty syömällä, on syytä vilkaista peiliin ja miettiä ruokavalioa uuteen kuntoon.
 
[QUOTE="tjaa";30480732]Kyllä se 20 kg on minusta paljon. Itselläni takana kaksosraskaus jossa paino nousi 11 kg, alkaessa normaalipainoinen. Vauvat painoivat yhteensä 6 kg. Söin normaalisti, liikuin normaalisti (lopussa vähemmän), ei turvotusta. Kotiinlähtiessä (olimme 3 päivää sairaalassa) olin 4 kg keveämpi kuin raskaaksi tullessa.
Osalla kertyy nestettä ja se tietysti voi kasvattaa kilomäärän suureksi, mutta käsittääkseni turvotuksesta aiheutunut paino lähtee hyvin nopeasti pois. Jos paino on kerätty syömällä, on syytä vilkaista peiliin ja miettiä ruokavalioa uuteen kuntoon.[/QUOTE]

Tokihan sitä vois noin kuvitella. Ensimmäisen raskauteni kanssa liikuin paljon ja vielä ihan viimeiseen asti. Söin terveellisesti ja monipuolisesti. Painoni nousi 18 kiloa. Toisen raskauteni aikana en juuri liikkunut ja söin suklaata ämpärillisen päivässä. Painoni nousi 20 kiloa.
Kummastakin ylimääräiset kilot katosivat 6kk:ssa.

Joten omasta puolestani voin todeta, että tuo "oikein syöminen" ja "liikkuminen" tuskin vaikuttaa painon kerääntymiseen raskausaikana ihan niin paljoa, kuin sinusta on mukava ajatella.
 
öutuj
Kyllä se vaan on myös geenitekijöistä kiinni.

Olen normaalipainoinen, yhden raskauden alkaessa alipainoinen. Ja nyt neljännen lapsen raskaudessa otin asian esille lääkärin kanssa itku kurkussa että en voi mitään sille että paino vain nousee, n.20-30 kiloa aina raskaana ja lääkäri sanoi ettei siihen kaikilla naisilla voikkaan vaikuttaa. Toisilla homma menee niin raskaana että kaikki vaan tulee mitä on tullakseen, jokaisesta kilot on myös tippunut ekan 3 kuukauden aikana. Olen runsaasti nestettä keräävä ja todella viimeisessä raskaudessa söin vain terveellistä, en pullia en karkkeja vaan vain terveellisesti ja paino senkun vain nousi ja nousi aivan samanlailla kuin edellisissäkin. Lääkäri selitti asiaa juurta jaksaen että kaikilla ei käy näin, mutta kuulunpa siihen ryhmään jolle käy ja kun asiasta puhuin mummolleni oli hän että aivan sama hänen raskauksissaan ja mummo on aivan normaali painoinen vieläkin ;) . Kuhan ne kilot ei sitten jää, lääkäri sanoi että roikkumaan jäävät kilot raskauden jälkeen ovat useinkin syötyjä kiloja, minulle ei sellaisia ole jäänyt.
 
Kolmen kanssa
Itselle tullut kolmessa raskaudessa se 15-18 kg, osa siitä on ollut ihan rehtiä vararavintoa, mutta jokaisen ylimääräisen kilon olen kyllä tarvinut, ettei ole imetysaikana lipsahtanut alipainon puolelle, kun vasta n. vuosi synnytyksestä. Ei ne paljotkaan kilot kaikille oo liikaa.
 

Yhteistyössä