Eikö nykyisin lapsille enää lueta, eikö lapset lue?

  • Viestiketjun aloittaja "Höh"
  • Ensimmäinen viesti
"Höh"
Konsolipelit ja telkkari lienevät vallanneet ajan pois kirjoista. Kirjat ei mene kaupaksi missään vaikka hinta olisi olematon. Minne kadonnut ajatus 'lukeminen kannattaa aina'?
 
"mamma"
Mä olen kauhean onnellinen, kun lapsi on vihdoin siinä iässä, että voin lukea ääneen! Tätä olen odottanut oikeasti teinistä saakka: että saan oman tenavan, jolle voi lukea ääneen :heart:
 
Meil kyllä 3v on kirjojen suurkuluttaja ja haluaa kirjastostakin usein kirjoja joita sitte luetaan ja selaa itekseen. Tietokirjoja ja satukirjoja valkkaa. Itelläkin sillä on paljon kirjoja. Ei se vielä niin paljon perusta pelikoneista ja toivottavasti kirjainto säilyy.
 
dhdh
Yleensä omalla kohdalla jää siitä syystä hyllyyn että niissä on niin kallis hinta. monesti kirpparilla on ohuimmatkin kirjat sen 5e ja muut siitä ylöspäin ja saan 2 kilsaa liikkumalla uusia kirjoja alkaen 2e
 
Kirjoja saa myös kirjastosta. Meillä luetaan paljon- luen lapsille ja lapset lukevat itse. Joitakin kirjoja ostetaankin, nytkin esikoisella on useampi kirjatoivomus synttärilahjaksi.
Valtaosin kuitenkin kirjasto vastaa meidän kirjoistamme.
 
Non compos mentis
Mun muksut hakevat kirjansa kirjastosta. Uutuudetkin saa varaamalla nopeasti itselleen. Lukevat noin kirjan tai parin päivävauhtia. Ostin kirjoja heidän ollessaan pienempiä, jolloin lempparisadut luettiin puhki ja vauvat kuolasivat sivuille.
 
IhanaValo
Millasia kirjoja?
Meillä kans käydään yleensä kirjastosta luettavat ja sit jos johonkin oikein tykästyvät tai itse tykästyn:) niin yritän esim.huutiksesta edullisesti sen etsiä.
 
"vieras"
Esikoiselle on luettu noin vuoden ikäisestä, nuoremmille noin 1vko iästä = ovat olleet sylissä kun isommille on luettu aina kun on ollut imetyshetki
Ovat oppineet lukemaan 5-6 vuotiaana mutta 8-9 vuotiaaksi on vielä luettu esim nuorimmainen (7v) istuu nyt vieressä ja lukee uusinta Ella kirjaa, mutta tykkää silti että minäkin luen hänelle
 
elokuu2011
Minä luen meidän 1v tytölle, vaikkei hän paljon malta vielä keskittyä. Tykkää katsella kirjoista kuvia.
Me ollaan saatu paljon lahjaksi kirjoja ja itsekin olen useamman kirjan ostanut kirjakaupasta.
 
"vieras"
Itse asiassa nykyään lapset lukevat ja lapsille luetaan paljon enemmän kuin kymmenen vuotta sitten ja luvut vain nousevat, kirjoja vain ei hankita huuto.netistä tai kirpparilta ja ylipäätään ollaan aika tarkkoja mitä luetaan.
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
Minä ostan kirjoja lapselle huutiksestakin, mutta ainoastaan jos myyjä asuu lähellä ja nouto onnistuu. Ja pakko sanoa minunkin että käytettyjen kirjojen hinta on usein turhan korkea, parilla eurolla saan kirjakaupasta ihan uusia kirjoja.
 
"minttu"
Meidän 2,5-vuotiaalle luetaan jatkuvasti. Tyttö on ollut kiinnostunut kirjoista tosi pienestä asti. Itse myös rakastan kirjoja eli kyllä ainakin meillä luetaan paljon. :)
 
mä oon kirpparilla katsellut kirjoja, ja niissä tosiaan on aika kovat hinnat, ja usein joka pöydässä on niitä samoja kirjoja..lapsille kirjakerhojen kirjoja (joo, just niitä samoja joita kaikilla on jo kotona ) ja sit Cathrine Cooksonin (vai mikä se nyt oli ) romaaneja ja niitä muita joita niistä kirjakerhoista saa tutustumistarjouksena..
 
"nii"
Meillä on lapsille luettu jo ennenkuin osasivat puhua ja luetaan vieläkin joskus, vaikka nuorin jo 8-vuotias. Nykyisin lapset innokkaita kirjaston käyttäjiä ja lukevat paljon itsekseen.
 
halipupu harmaana
Meillä ainakin on hyllytolkulla kirjoja, lasten ja aikuisten, eikä yhtään pelikonsolia. Joka päivä luetaan ainakin iltasatu tai kaksi lapsille. Eilen loppu just Veljeni Leijonamieli, jonka luin nyt ekalle menevälle pojalle. Meillä ollaan luettu jo ihan muutaman kuukauden ikäisestä asti kirjoja, joten lapset ovat kyllä kasvaneet ns. kirjoihin kiinni.
 
kyllä vaan
Meillä on luettu aina, 4-vuotias poika rakastaa runoja ja kuuntelisi satujakin useamman tunnin putkeen :). Tykkää mm. Teemu-kirjoista, Tatusta ja Patusta, Peppi Pitkätossusta, Muumeista, Pikku Pegasoksesta ym. runokirjoista...

Sellainen huomio nyt tähän heti, että minä ja mies olemme molemmat kasvaneet pelien maailmassa (lautapelit, tietokoneet, pelikonsolit) emmekä ole väkivaltaisia tai aivottomia hulluja! Pelit ovat parhaimmillaan erittäin hyvää hienomotoriikka-harjoitusta (mm. itselläni kokemusta tästä), niistä oppii englantia ja reagoimaan nopeasti jne. Osa peleistä on vaatii hyvää kielellistä taitoa, osa päättelykykyä. Osassa ei pärjää, jossei osaa tehdä nopeita ratkaisuja. Esim. Japanissahan pelejä käytetään vanhusten aivojen "huoltamiseen", eikä kyse ole nyt pelkästä shakista...;)
 

Yhteistyössä