Eikö tämä kalorimäärä muka riitä odottavalle äidille?

Syön päivässä kasvis- ja täysjyväpainotteisesti 1400-1600kcal edestä tavaraa. Esimerkkipäivä (tänään):

Aamiainen
Mukillinen raakakaakaota kevytmaitoon (+hieman hunajaa)
Mukillinen rooibos-teetä (+hieman hunajaa)
Viipale vaaleaa täysjyväleipää Oivariinilla

Lounas:
Kaura-ruispuuro maitoon
Juomana vesi

Välipala:
Porkkana, tummia viinirypäleitä ja viili

Toinen välipala (kun nälätti :D ):
Salaatti jossa tomaatti, kurkkua, roomansalaattia, kukkakaalia ja muutama kuutio fetaa, kastikkeeksi öljyä ja mausteita

Päivällinen:
Kasvissosekeitto (porkkanaa, bataattia, kukkakaalia, lanttua, sipulia ja valkosipulia + loraus ruokakermaa)

Iltapalaksi täysjyväruisleipäpala tai pari juustolla ja ehkä viiliä.



Lihaa (lähinnä kanaa ja kalaa, joskus harvoin kummaan himoon maksamakkaraa) menee 2-4 päivänä viikossa pieniä määriä. Aamiaisella olen yleensä syönyt puuroa ja vaikka hedelmän, mutta nyt pahoinvoinnin takia en pysty niitä heti aamusta syömään.

Neuvolassa ovat kovin huolissaan kun syön niin "vähän". Mielestäni syön kohtuullisesti ja painoindeksinikin on ylipainon puolella (29). Mitä ne siellä oikein keuhkoaa, eikö tämän nyt luulisi riittävän vauvalle kun painonikin nousee tasaiseen tahtiin raskauden edetessä? :D
 
...vai lieköhän tämä kohkaus sitten ihan vaan siitä, kun en joka päivä mätä kitaani puolikasta lehmää, en sokeria enkä pahemmin rasvaakaan? :D

Liikuntapuoli on vähän retuperällä, enkä senkään vuoksi koe tarvitsevani tuon enempää kaloreita. Lihoisin hirveästi, jos enemmän söisin. Aikaisemmissa raskauksissa molemmissa oli ennenaikaisuuden riski ja toinen lapsi syntyikin ennen aikojaan, joten en supistelujen vuoksi uskalla liikkua hirveästi. Teen lihaskuntoliikkeitä kotosalla 2-4 kertaa viikossa ja käymme tyttären kanssa päivittäin ainakin 1-1,5km lenkillä. Lisäksi tietysti hyötyliikuntaa, mitä nyt lasten kanssa ja omakotitalon hommissa + siivouksessa tulee.
 
Minusta kuulostaa ihan hyvältä syömiseltä, ei odottavan äidin tarvi kahden edestä syödä kuitenkaan :). Itse olen kaksi raskautta kokenut, ja syönyt molemmilla kerroilla terveellisesti ja monipuolisesti...tosin kaloreita tuli varmaan enemmän kuin sinulla, sillä liikuinkin paljon, mut ihan loogista ja järkeenkäypää et syö vähemmän kun liikkuminenkin on vähäistä :). Hyvin on molemmat minun vauvani kasvaneet massussa ollen 3400-3500g välimaastossa, ja itsellä pysynyt olo hyvänä koko raskauden ajan. Eli minusta tärkeintä on se, et syö monipuolisesti ja näin ollen saa kaikkea mitä kasvava vauva tarvitsee ja mitä itse tarvitset, eikä niinkään se kuinka paljon syö :)
 
Ei todellakaan tarvitse syödä kahden edestä. Mulle sanottiin että riittää kun syö joku oliko 200-300 kcal enemmän.. Mut itsellenihän ruoka kyllä maistu sen verran hyvin että meni kyllä tosi paljon ja kiloistakin sen huomas....
 
Ihan terveeltähän toi ruokavalio kuulostaa, kasviksia ja hedelmiä menee ja täysjyvääkin. Muistathan huolehtia raudan saannista, jos et käytä lihaa ruokavaliossa usein? Usein neuvolassa ja muualla vouhotetaan ruuasta jos syöt muuten kuin lautasmallin mukaan, koska eivät tiedä vaihtoehtoja. Jos et laihdu tolla ruokavaliolla niin pitäis olla kaiken ihan balanssissa. Sen kai tiesit, ettei raskausaikana saa laihduttaa vaikka painoa oiskin liikaa?
 

Yhteistyössä