Eikö teitä jotka ette usko Jeesukseen pelota?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joopsistajoo:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joopsistajoo:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joopsistajoo:
Voisiko joku kertoa, miksi uskominen nimenoman Jeesukseen on niin tärkeätä? Kysehän on vain jumalan toisesta instanssista eikä varsinaisesta erillisestä olennosta. Eikö jumalaan uskominen sitten riitä?
Koska kristityt uskovat, että Jumalan piti lähettää poikansa maan päälle kuolemaan ristikuolema jotta hän kantaisi maailman synnit. Jumala tiesi ettei ihminen pääsisi omilla teoillaan taivaaseen vaan tarvittiin sijaiskärsijä.
Uskomme siis, että uskomalla siihen, että Jeesus kuoli ristillä meidän vuoksemme, Jumala on antanut syntimme anteeksi ja tulee antamaankin jos pyydämme sitä Jeesuksen nimeen. Koska syntinen ei pääse taivaaseen, tarvitsemme syntien anteeksiantamista.
Anteeksi jos tuli vähän sekaisesti kirjoitettua, kysy niin yritän selventää lisää.
Mutta Jeesushan oli vain saman jumalan yksi olomuoto, joten en ymmärrä erityisesti Jeesukseen kohdistuvaa henkilöpalvontaa.
Koska uskomme perustuu juuri siihen, Jeesus tuli maan päälle ja sovitti syntimme ja hän on avainasemassa siinä, että joskus toivottavasti pääsemme taivaaseen. Ilman häntä ei olisi toivoakaan sinne pääsystä.
Mutta eikä siltikin "isä, poika ja pyhä henki" ole vain saman asia kolme eri nimitystä?
Tässä se kristinuskon kompastuskivi tuleekin. Ainakin mulle etsikkoaikana:)
Kuinka yksi voi olla kolme?
Kysymykseesi vastaus on kyllä ja ei. Ovat siis sama mutta kuitenkin erilliset. Alussa on ainostaan Jumala. Sitten Jumala lähetti Jeesuksen maanpäälle ja kun Jeesus nousi kuolleista, jäi Pyhä Henki maan päälle meitä opettamaan ja neuvomaan.
Kaikki kolme ovat siis Jumalaa mutta toimivat erillisinä osina. Samoin kun esim. käsi ja jalka kuuluvat kehoon, mutta ovat kuitenkin erillisiä.

Tuota kolminaisuutta on vaikea selittää selokielellä koska juuri se on se uskon asia mitä kristinuskossa tarvitaan. Siihen ei voi antaa kaikenkattavaa vastausta.
 
ue-ope
Kirkon oppi on kehittynyt ensimmäisten vuosisatojen aikana. Jeesus ei puhunut triniteettiopista sinällään.(Isä , Poika ja Pyhä Henki olivat vain ilmaisuina läsnä) Myöhemmin apostolit ja alkukirkon teologit muokkasivat kirkon oppia mm. ns. harhaoppeja vastaan. Myöhemmin syntyivät opit pre-eksistenssistä, kenosiksesta, inkarnaatiosta ja paruusiasta. Itse vierastan uskonnolla pelottelua ja hurmahenkisyyttä. Mutta jos uskonto palvelee hyviä asioita lähimmäisenrakkauden muodosssa, se on mielestäni ok. Toki läh.rakkaudenkin voi ymmärtää monella tavalla.
 
aitisaurus
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä jos se kaikki mitä me uskovat olemme täälläkin kertoneet niin olisikin täyttä totta ja huomaisitte sen liian myöhään?


Eikö teitä tosiaan pelota elää ilman Jeesusta?
Raamatussa sanotaan, että jokaisen polven on notkistuman Jumalan edessä ja niin on teidänkin jokaisen.

Jeesus rakastaa sinua ja haluaa auttaa. Hän haluaa, että sinä olisit kerran taivaassa Hänen kanssaan. :)
Ainoa mikä pelottaa on ihmiset joka voi ihan mieli kirkkaana selostaa jotain noin käsittämätöntä :O

Mikä hemmetti siinä pitäs pelottaa??? Sekö että ei pääse hiippailemaan taivastenvaltakuntaan määräämättömäksi ajaksi,juu ei kiitti.

Nautin mielummin elämän elämänä ilman mitään turhia höpötyksiä tai liirumlaarumeita.

Anteeksi vaan,en vaan pysty ymmärtämään mikä siinä pitäs pelottaa!

 
joopsistajoo
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tässä se kristinuskon kompastuskivi tuleekin. Ainakin mulle etsikkoaikana:)
Kuinka yksi voi olla kolme?
Kysymykseesi vastaus on kyllä ja ei. Ovat siis sama mutta kuitenkin erilliset. Alussa on ainostaan Jumala. Sitten Jumala lähetti Jeesuksen maanpäälle ja kun Jeesus nousi kuolleista, jäi Pyhä Henki maan päälle meitä opettamaan ja neuvomaan.
Kaikki kolme ovat siis Jumalaa mutta toimivat erillisinä osina. Samoin kun esim. käsi ja jalka kuuluvat kehoon, mutta ovat kuitenkin erillisiä.

Tuota kolminaisuutta on vaikea selittää selokielellä koska juuri se on se uskon asia mitä kristinuskossa tarvitaan. Siihen ei voi antaa kaikenkattavaa vastausta.
Miten ihmiset pärjäsivät 2000 vuotta sitten ja sitä ennen ilman pyhän hengen opetuksia ja neuvoja?
 
ccc
Alkuperäinen kirjoittaja joopsistajoo:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tässä se kristinuskon kompastuskivi tuleekin. Ainakin mulle etsikkoaikana:)
Kuinka yksi voi olla kolme?
Kysymykseesi vastaus on kyllä ja ei. Ovat siis sama mutta kuitenkin erilliset. Alussa on ainostaan Jumala. Sitten Jumala lähetti Jeesuksen maanpäälle ja kun Jeesus nousi kuolleista, jäi Pyhä Henki maan päälle meitä opettamaan ja neuvomaan.
Kaikki kolme ovat siis Jumalaa mutta toimivat erillisinä osina. Samoin kun esim. käsi ja jalka kuuluvat kehoon, mutta ovat kuitenkin erillisiä.

Tuota kolminaisuutta on vaikea selittää selokielellä koska juuri se on se uskon asia mitä kristinuskossa tarvitaan. Siihen ei voi antaa kaikenkattavaa vastausta.
Miten ihmiset pärjäsivät 2000 vuotta sitten ja sitä ennen ilman pyhän hengen opetuksia ja neuvoja?
Palvomalla luontoa ja aurinkoa. juuri niitä mistä kaikki uskonnot on alkanut.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joopsistajoo:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tässä se kristinuskon kompastuskivi tuleekin. Ainakin mulle etsikkoaikana:)
Kuinka yksi voi olla kolme?
Kysymykseesi vastaus on kyllä ja ei. Ovat siis sama mutta kuitenkin erilliset. Alussa on ainostaan Jumala. Sitten Jumala lähetti Jeesuksen maanpäälle ja kun Jeesus nousi kuolleista, jäi Pyhä Henki maan päälle meitä opettamaan ja neuvomaan.
Kaikki kolme ovat siis Jumalaa mutta toimivat erillisinä osina. Samoin kun esim. käsi ja jalka kuuluvat kehoon, mutta ovat kuitenkin erillisiä.

Tuota kolminaisuutta on vaikea selittää selokielellä koska juuri se on se uskon asia mitä kristinuskossa tarvitaan. Siihen ei voi antaa kaikenkattavaa vastausta.
Miten ihmiset pärjäsivät 2000 vuotta sitten ja sitä ennen ilman pyhän hengen opetuksia ja neuvoja?
Nämä ovat niitä kysymyksiä joihin ei ole vastausta kuin Jumalalla. Tämä on sellainen kysymys mihin minäkin haluaisin saada vastauksen:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Jos me olemme oikeassa, niin emme pääse sillä leveilemään, sillä useimmat meistä uskovat, että lakkaamme olemasta olemassa heti kun aivotoiminta lakkaa lopullisesti. Sitten tuntuu samalta kuin noin vuotta ennen syntymää eli ei niin yhtään miltään.
Voikin miettiä, millaista siellä kristittyjen taivaassa olisi, jos he olisivat oikeassa. Entä jos sinne taivaaseen pääsevätkin kaikki, mutta kristityt tekevät siitä toisin uskoville helvetin oikeassa olemisella leveilyllään?
Siinä vaiheessa kyllä myöntäisin reilusti olleeni väärässä ja antaisin heille oikeuden leveilyyn. Enkä toivoisi kuin vain satunnaisesti, että leveilijän alta aukeaisi luukku helvettiin liiallisesta rehentelystä.
 
kk
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joopsistajoo:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tässä se kristinuskon kompastuskivi tuleekin. Ainakin mulle etsikkoaikana:)
Kuinka yksi voi olla kolme?
Kysymykseesi vastaus on kyllä ja ei. Ovat siis sama mutta kuitenkin erilliset. Alussa on ainostaan Jumala. Sitten Jumala lähetti Jeesuksen maanpäälle ja kun Jeesus nousi kuolleista, jäi Pyhä Henki maan päälle meitä opettamaan ja neuvomaan.
Kaikki kolme ovat siis Jumalaa mutta toimivat erillisinä osina. Samoin kun esim. käsi ja jalka kuuluvat kehoon, mutta ovat kuitenkin erillisiä.

Tuota kolminaisuutta on vaikea selittää selokielellä koska juuri se on se uskon asia mitä kristinuskossa tarvitaan. Siihen ei voi antaa kaikenkattavaa vastausta.
Miten ihmiset pärjäsivät 2000 vuotta sitten ja sitä ennen ilman pyhän hengen opetuksia ja neuvoja?
Nämä ovat niitä kysymyksiä joihin ei ole vastausta kuin Jumalalla. Tämä on sellainen kysymys mihin minäkin haluaisin saada vastauksen:)
Itse asiassa Jumalan kolmiyhteys on ollut olemassa aina. Jumala puhui profeettojensa ( mm Daniel, Jesaja, Jeremia, Hesekiel jne...) jo ennen, kuin Jeesus oli tullut maan päälle. 10 käskyä annettiin Moosekselle jo tuhansia vuosia ennen Jeesusta. Mutta kun Jeesus tuli, Hän sovitti lain vaatimukset ja antoi ylösnoustuaan meille Pyhän Hengen. Niin että kuka vain lähestyy Jumalaa, voi tulla tuntemaan Jumalan enkilökohtaisesti. Nämä asiat löytyy kyllä ihamn Raamatusta ja suosittelenkin sitä jokaiselle, niin saa vastauksia :)!
 
kk
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja uskoton:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Itse uskovana en ymmärrä tuota pelottelua ei uskovia kohtaan. Usko on helppo ja monimutkainen samalla kertaa, joten minusta meillä uskossa olevilla ei ole oikeutta hyökätä tämän asian tiimoilta toisten kimppuun. Meidän asiamme on kertoa Jeesuksesta ihmisille, mutta samalla täytyy muistaa toisten ihmisten kunnioitus siinä asiassa.
Ketään ei voi pakottaa uskomaan vaan se syntyy itsessään pikku hiljaa jos vastaanottaja on sen halukas vastaanottamaan.
Teille jotka mietitte miten voi uskoa Jumalaan, niin sitä ei voi mitenkään perustella. Se usko on vaan, kuten teillä epäusko.
Kaikkia viestejä en lukenut, mutta tässä on mielestäni aidon uskovaisen tekstiä. Ne uskovaiset jotka pelottelee ja ns. saarnaa uskostaan jotenkin horjuvat uskonsa kanssa minun mielestä. Tiedän useankin tapauksen, jotka vielä vähän ennen rakeamistaan pelottelivat ja saarnasivat. Ehkäpä yrittäen itse uskoa omiin juttuihinsa. Sitten alkoikin viina, baarit ja miehet/naiset maistumaan. Näillä uskosta eronneilla se vasta överiksi on mennytkin, ei siis mitään rajaa tai häpyä.

Toisaalta voisi nostaa yhdeksi aiheeksi kuinka pettureita uskovat ovat. Olen kuullut jonkun tarinan, jossa selitetään kuinka jumala on tarkoittanut avioparin yhteen ja se on tyyliin tähtiin kirjoitettu juttu. Sen vuoksi ei voida erota, vaikka mies kävisi kuinka vieraissa, eihän nyt jumalan tahtoa voi kyseenalaistaa eroamalla.
Nuokin on niin riippuvaisia siitä mihin kristittyyn ryhmään kuuluu. Itse esim. olen ev.lut. ja käyn kyllä baareissa ja juon siinä missä muutkin. Jos olisin taas hellari, olisi se minulta kiellettyä koska he näkevät siinä jotain väärää.
No itse ollessani evlut, en käynyt baareissa, koska koin, että se ei ole Jumalan tahdon mukaista. Kun taas moni helluntailainen ystäväni kyllä käy baareissa, kertomassa Jumalan rakkaudesta. Raamattu sanoo, että kaikki on sallittua, mutta kaikki ei rakenna.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Itse uskon älykkääseen suunnitteluun. Jos Jumala selittäisi miten on kaiken luonut ihan käytönnän tasolla, eivät sitä pystyisi käsittämään edes maailman älykkäimmät tiedemiehet. Pidän luomiskertomusta siis enemmänkin vertauskuvallisena, jonka ihmisten on ollut helppo käsittää olivat sitten miten fiksuja tai tyhmiä tahansa.
Älykkään suunnittelun ongelma on tämä: kuka vielä älykkäämpi suunnittelija on suunnitellut älykkään suunnittelijan?
Niinhän se tekee. :) Olen kuitenkin hyväksynyt ettei minun tarvitse ymmärtää aivan kaikkea, koska ei se näillä aivoilla ole edes mahdollista. :D Okei, oli alkuräjähdys. Mitä oli ennen sitä? Tiedemiesten mukaan toinen alkuräjähdys ja sitä ennen taas yksi niin edespäin.. Mutta mitä oli ennen sitä ensimmäistä? Lisäksi en pysty käsittämään sitä, että jos avaruus koko ajan laajenee johonkin, niin mihin se laajenee? Noi on mun aivoille niin käsittämättömiä juttuja, että ei Jumalan olemassa olokaan olisi enää mulle ihme. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Älykkään suunnittelun ongelma on tämä: kuka vielä älykkäämpi suunnittelija on suunnitellut älykkään suunnittelijan?
Olen joskus ihan ohimennen kuullut uskovaisia syytettävän siitä, että toistavat parin viikon päästä argumentteja, jotka on jo kertaalleen kumottu ja todettu epäloogisiksi.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
No sitähän minäkin, että kosmologiassakin on riittävästi ihmeteltävää. Miksi hankkia vielä enemmän kummasteltavaa teologiastakin?
Jos vastasit mulle, niin en varsinaisesti sitä hankkinut. En ole mitenkään uskonnollisesta kodista ja olen joskus pari kertaa yrittänyt päättää etten usko, koska olen monissa muissa asioissa hyvin järkiperäinen ja "uskon kun näen sen" -tyyppi. Jotenkin se vain silti sisältä kumpuaa, että uskon että Jumala on oikeasti olemassa.

Kaikki ei mua kyllä uskovaiseksi varmaan laskis, koska mulla on vähän kiistanalaisia ajutuksia. mm. tuo luomisoppi ja lisäksi taivaskäsitykset. :whistle:
Mutta eipä sillä ole mitään väliä, koska näen kuitenkin uskon niin henkilökohtaisena että muitten on turha tulla siihen mitään urputtamaan. :)
 
vierailija
Tämä on vanha ketju mutta vastaampa silti. Te, jotka sanotte että uskotte vasta kun saatte todisteita niin ettekös tienneet usko sanan merkitystä. Uskoa johonkin nimenomaan tarkoittaa sitä että uskoo vaikka asiasta ei olisi mitään todisteita. Jos asiasta olisi todisteita niin kaikkihan olisivat uskossa. Elämää ei ole tehty helpoksi ja usko testaa sitä kenenkä sydän todella luottaa että on olemassa ylempi voima, uskomalla ja luottamalla yksinkertaisesti siihen. Sitä on usko.
 
vierailija
Kaikista tärkein on tehdä ratkaisu tässä maailmassa, tunnustaa suullaan minä uskon Jeesukseen, kadun syntejäni. Lue Isä miedän rukous.Kun me kaikki joskus poistumme maailmasta kuka mitenkin koskaan et voi tietää milloin lähtö tulee niin pelastusvarmuus kannattaa tehdä täällä eläessään.
Muuten se on myöhäistä, valitettavasti kaikki eivät pelastu eivätkä halua kuulla asiasta mikä on surullista kun tietää minne sielu joutuu.
Kirkkokuntia on erillaisia ja on vääränlaista uskoa ties mitä. Ei ole pakko mennä/liittyä seurakuntaan.
Raamattua lukemalla esim. sananlaskut ovat ihanaa luettavaa ensikertalaiselle.
Ja kun on tehnyt ratkaisun kannattaa mennä heti kasteelle niin kaikki vanha lähtee ja tulee uusi luomus ja se tuo elämässä Siunaukset esim. olen monta kertaa ajatellut mistä Herra on minua suojellut ja Varjellut.
Joskus käy esim. niin että en pääsekkään lähtemään minnekkään vaikka pitäisi lähteä ei löydy autonavaimia ym.
Ja hän pitää omistaan huolen. Jeesus Rakastaa kaikkia ihmisiä se on ihana asia meistä ei ole kukaan parempi toista hänen silmissään.
Vaikka olisit toimitusjohtaja/lääkäri/yrittäjä sillä ei ole mitään merkitystä hänelle olet Rakas ja toivoo että pelastut.
Siunausta kaikille.
 

Yhteistyössä