Eikös perhepäivähoitajalla ole vaitiolovelvollisuus?

Meidän talonyhtiössä asuu perhepäivähoitaja, jolla on neljä lasta hoidossa. Olen viime syksystä lähtien leikkinyt talonyhtiön pihalla oman poikani kanssa samaan aikaan kun perhepäivähoitaja on myös hoitolasten kanssa ulkona. Ollaan hoitotädin kanssa juteltu siinä lapsia vahtiessa ja olen hämmästellyt, kuinka paljon hän kertoo hoitolapsista minulle esim. lasten kotioloista, kehityksestä ja etenkin ongelmista ja lasten "huonosta käyttäytymisestä". Eihän hän saisi kertoa ulkopuolisille lasten henkilökohtaisista asioista? Näin minä ainakin olen luullut. Jotenkin tulee ihan vaivautunut olo niistä puheista ja kun ne jutut eivät useinkaan ole mitään kovin positiivisia. En kysele häneltä hoitolapsista vaan itse oma-aloitteisesti alkaa purkamaan mieltään etenkin jos on ollut hänellä rankka päivä lasten kanssa, mikä kyllä näyttää olevan joka päivä.

Muutenkin tämä nainen huutaa, käskee, moittii ja valittaa koko ajan hoitolapsilleen. Yhtään positiivista ja kannustavaa palautetta hän ei lapsille pysty antamaan. Hän huudattaa lapsia, ei lohduta, mene lähellä, hänen mielestään lapset ovat vaan niin huonosti käyttäytyviä ja tahallaan ilkeitä toisilleen ja hänelle. Hän haluaa olla pomo ja huutaa että lasten pitää tehdä asiat itse, hän ei palvele. Siis aivan kamalaa katsottavaa!!! Minun mielestä hoitolapset ovat ihan tavallisen oloisia eläväisiä lapsia, välillä kinastelevat keskenään niin kuin lapset aina.

Tällaisiako ne perhepäivähoitajat ovat? Ei voi tietysti yleistää, mutta on siinä lapsi aika hoitajan armoilla koko päivän, kun muita aikuisia (työntekijöitä / työkavereita) ei ole kuulemassa ja hoitaja voi kohdella lapsia miten sattuu.

Minkälaisia kokemuksia muilla on perhepäivähoitajista? Tämä hoitaja on noin 55- vuotias, liekö työhönsä väsynyt. Mutta kyllä kai vaitiolovelvollisuus kuitenkin on olemassa?
 
Voisitko ajatella soittavasi jonnekin ja kertovasi nuo edellä kuvatut asiat? Kuulostaa aivan kamalalta hoitopaikalta! lapsiparat. Itse en antaisi lasta perhepäivähoitajalle juuri tuon takia, että laatu on mitä sattuu.
 
Tiedän myös yhden pph:n joka kertoo paljon hoitolapsistaan ja heidän vanhemmistaan. Kyllä mullekin tulee aina tosi ikävä olo, kun ajattelen, mitä jos hän puhuisi omista lapsistani. Siis kun kanssa on melko negatiivista tämä teksti. Tämä pph on haaveillut toisesta ammatista jo muutaman vuoden ja harmittelen kovasti ettei ole työtään vielä vaihtanut. Mä olen aika neuvoton tässä tilanteessa myös, kuitenkin ko. ihminen on tästä lähipiiristä. :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kultakala:
ja ne perhepäivähoitajat on ihan samalla lailla vaitiolovelvollisia ku opettajat yms
Näin juuri ajattelinkin! Ja itse hoitoalan koulutuksen saaneena ja hoitoalalla työskentelevänä tiedän, mitä se vaitiolovelvollisuus todella tarkoittaa.

Niin, tämä on äärettömän vaikea tilanne. Sitähän minä en tiedä, kuinka pph kohtelee lapsia heidän sisällä ollessa (ruokailutilanteet, päiväunille menot, pukemiset ym.), mutta voisin ajatella, että aika samalla tavalla kuin siinä ulkona ollessa. Mutta vaikealta tuntuu puuttua tällaiseen tilanteeseen, vaikka todellakin lapsia säälittää enkä tiedä mitä itse tekisin, jos saisin tietää omaa lastani kohdeltavan näin. Tai tietäisin, mutta se ei ole painokelpoista tekstiä!

Olen miettinyt, että sanon asiallisesti pph:lle hänen "kasvatusmetodeistaan" joskus ulkona ollessa, mutta kun samassa talonyhtiössä asutaan ja päivittäin nähdään, niin olisipa eläminen sen jälkeen vaikeaa. Ja todellakin päähän ottaa, kun kyseinen nainen luulee tietävänsä kaiken lasten hoidosta ja kasvatuksesta ja jakaa mullekin vinkkejään. No, mulla on yksi lapsi, 1 v 4 kk poika, enkä tietysti voi sanoa tietäväni lasten hoidosta paljoakaan, vielä, kun kokemusta vain yhdestä ja reilun vuoden ajalta, mutta ihan kuka vaan täysijärkinen aikuinen tajuaa, ettei pph ole ihan asiallinen. Hankala tilanne!
 
ne pph.t kuuluu kaupungin alaisuuteen eli heillä on aina joku oma aluevastaava. Ota sinne yhteyttä, tollainen vääryys pitää kitkeä pois ennen kuin jotain oikeasti tapahtuu. Mun mielestä AIKUISENA sinulla on siihen velvollisuus vaikka vaikeaa olisikin. Hankala tilanne mutta kannattaa toimia.. Onhan niillä lapsilla oikeus laadukkaaseen päivähoitoon vaikka hoitaja olisikin työhönsä kyllästynyt ei se lasten vika ole eikä hänellä ole mitään oikeutta julistella kellekään perheiden yksityisasioita. Tiedät varmaan itsekin mitä kävisi jos omalla alallasi olisi vastaavanlainen tapaus. :eek: Toivottavasti asia selviää... mua vaan jotenkin säälittää ne lapset. Kaikille tää on juuri se syy miksi en koskaan oo harkinnut perhepäivähoitajaa (ei kukaan oo valvomassa mitä ne tekee OIKEASTI)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marietta:
Kyllä meillä vaitiolovelvollisuus on. Valitettavasti se ei tunnu koskevan kaikkia tai kaikki eivät sitä tunnu muistavan :headwall:

Itse olen törmännyt ennen näitä hommia läheisessä kerhossa hoitajaan joka isoon ääneen kuuluttaa perheiden asioita tyyliin "tämänkin "Antin" äiti on ollu AINA kotona vaikka sen lapset on ollu AINA hoidossa".

Mitä se kenellekään ulkopuoliselle kuuluu?

Minulla on se periaate omassa työssäni että en ensiksikään kuuluta sitä että olen pph. Varmaan puistossa joku luulee että mulla on vaan tiheellä välillä lapset jos ei kuule mun puhuttelevan itseäni osalla lapsista äidiksi ja osalle etunimellä.
Nimen nyt kuulee aika helpostikin kun puistossa lapsille juttelee ja kutsuu nimeltä. Joku saattaa kysyä pienimmän ikääkin enkä näe siinä mitään pahaa jos sanon että on 1v6kk.

Mutta muuten lasten kehityksestä, tavoista, käytöksestä, kotioloista tai vanhemmista en juttele kenenkään ulkopuolisen kanssa, en edes oman mieheni.

Puistossakin yleensä möyrin lasten kanssa; lasken mäkeä, teen lumilinnoja, pelaan palloa. Yleensäkin osallistun siihen ulkoiluun. Niitäkin kun näkee jotka puhuu koko puistoiluajan puhelimeen :/

Minusta voisit ottaa yhteyttä alueesi pph:n ohjaajaan ja jutella asiasta hänelle. Ei tuo ihan oikein mene että hoitaja tuolla tavalla käyttäytyy!
Osaatko Marietta sanoa, millä lailla pph:n ohjaaja sitten lähtee tämän kyseisen perhepäivähoitajan kanssa toimimaan, jos ohjaajalle ilmoittaa epäasiallisesta käyttäytymisestä? Tuntuu vaan niin hankalalta, jos ohjaaja sitten lähtee pph:n luo ja kertoo, että hänestä on valitettu. Herää heti epäilys, että kuka hänestä on valittanut.

En tiedä onko lapset oireilleet, osa kun ollut usean vuoden ajan saman pph: n hoidossa. Luulisi, että vanhemmat olisivat kiinnittäneet huomiota, jos oirehdintaa olisi tullut ja jutelleet hoitotädin kanssa.

 
Ehdottomasti sinun pitää ottaa yhteyttä pph:n ohjaajaan, kyllähän hänen toimintaansa on voinut joku toinenkin kiinnittää huomiota, joten ei hän välttämättä saa valittajaa koskaan tietää. Ja vaikka saisikin, eikö tärkeintä ole kuitenkin pienten lasten etu! Aivan hirveältä tuntuu tuollainen käytös ja lasten huono kohtelu!!!
 
Minäkin olen sitä mieltä, että ehdottomasti kannattaa ottaa yhteyttä pph:n ohjaajaan ja kertoa, mitä olet nähnyt/kuullut.
Todellakin heillä on vaitiolovelvollisuus, enkä haluaisi omien lasteni hoitajan puhuvan samalla tavoin ääneen kaikista asioista. Enkä myöskään tahtoisi hoitajan kohtelevan lapsiani sillä tavoin.
Äitini on pph ja hänkin on kertonut, ettei kenellekään "ventovieraille kyselijöille" saisi mennä kertomaan lasten nimiä saatikka kenenkä lapsia he ovat.
Jos otat yhteyttä PPH:n ohjaajaan, niin kerro ihmeessä, ettet halua hoitajan tietävän, että kuka hänestä on valittanut.
Tiedän yhden tapauksen, jossa hoitajan alkoholiongelmista alettiin valittaa, niin ohjaaja teki "yllätysiskuja" kyseisen hoitajan luokse, eikä sanonut suoraan, että sinusta on valitettu....
 
Moi!

Olen toista viikkoo nyt hoitanut saman perheen lapsia ja en oo kertonut kuin että minkä ikäset mulla on, en nimii en mitään. Naapurissa olivat hetkosen hoidossa, jos ei voineet olla (enkä oo kertonut että he olivat siellä, mut esim. kerhossa tämä itse kertoi lasten siirtyneen ja miksi, no se oli oman tytön eläinallergia)
Mulla ittellä on kolme lasta ja mulla nyt kivat lapset, pelaillaan ja ulkoillaan...joku niin kommentoi että perhepäivähoitajia ei valvo kukaan oikeesti, että mitä ne tekee...ei sitä niin tartte yleistellä, mun pojat oli vähän perhepäivähoidossa ja jos musta kii ois saaneet jatkaa.
Itse en tykännyt päiväkodista ollenkaan!
Siksipä jäin omaa 1½v hoitaa kotiin (perhepäivähoidossa ei tilaa...)
Työpaikka olis kyllä ollut ihan vakkari, tai on edelleen...
 
Ei se välttämättä "paljastu", että sinä olet se valittaja. Onko lapset sen ikäisiä, että osaavat jutella jo asioista kotona? Tiedän yhden tapauksen, jossa lapsi oppi ajan myötä juttelemaan ja alkoi kotona kertoa, että hoidossa katsotaan kaikki päivät videoita ja ei käydä ulkona lainkaan jne...Itse voisin laittaa lapsen pph:lle, jos tietäisin hänet etukäteen. Tämä ei ehkä ole mahdollista isommilla paikkakunnilla. Asun itse pienemmässä paikassa ja täällä juttu kiertää aika nopeaan. Yleensä se on hiukan ärsyttävää, mutta tälläisissa tapauksissa ihan hyväkin asia.
 
Tällaisessa tilanteessa pph:n ohjaajan yllätysvierailu tämän hoitajan luo ei varmasti paljastaisi mitään. Varmasti hoitaja osaa käyttäytyä, kun on toisia hoitajia paikalla.

Tätä tarkoitin myös ensimmäisessä kirjoituksessani, kun sanoin, että lapsi on perhepäivähoitajan armoilla. Perhepäivähoitajalla kun ei ole niitä työkavereita ja pomoja koskaan siinä työtilanteessa työpäivän aikana läsnä niin kuin päiväkodissa, jossa varmasti heti tulee lastenhoitajalle tai lastentarhanopettajalle palautetta työkavereilta jos pinna palaa ja huutaa lapsille. Ja tämä on varmasti perhepäivähoitajan työn huonokin puoli. Palautetta, positiivista tai rakentavaa "negatiivista" palautetta, harvemmin saa ja sitä varmasti jumiutuu ja urautuu niin siihen työhön ja työtapoihin, ettei enää vuosikymmenten jälkeen itse pysty näkemään, kuinka oikeastaan käyttäytyy. Näinhän se on tietysti monessa muussakin ammatissa.

Tarkoitukseni ei ollut nyt laittaa pp-hoitoa ja päiväkotia vastakkain eikä vertailla keskenään. Vaikka tämäkin puoli itseäni kiinnostaa, kun lähitulevaisuudessa pitää ruveta miettimään omalle pojalle hoitopaikkaa. Ja tähän asti olin perhepäivähoidon kannalla, mutta nyt olen alkanut pohtimaan tilannetta tosissaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Ei se välttämättä "paljastu", että sinä olet se valittaja. Onko lapset sen ikäisiä, että osaavat jutella jo asioista kotona? Tiedän yhden tapauksen, jossa lapsi oppi ajan myötä juttelemaan ja alkoi kotona kertoa, että hoidossa katsotaan kaikki päivät videoita ja ei käydä ulkona lainkaan jne...Itse voisin laittaa lapsen pph:lle, jos tietäisin hänet etukäteen. Tämä ei ehkä ole mahdollista isommilla paikkakunnilla. Asun itse pienemmässä paikassa ja täällä juttu kiertää aika nopeaan. Yleensä se on hiukan ärsyttävää, mutta tälläisissa tapauksissa ihan hyväkin asia.
Kaksi vanhinta hoitolasta osaavat varmasti kertoa sanallisesti kotonaan, minkälaista päivähoidossa on. Kaksi pienempää saattaisivat sitten oirehtia muilla tavoin. Olen samaa mieltä, että voisin ehdottomasti laittaa lapseni perhepäivähoitoon, jos tuntisin hoitajan tai joku tuttava tietäisi ja tuntisi ja olisi kokenut hyväksi hoitajaksi. Valitettavasti meillä päin näin ei ole.

 
Minä asun pienellä paikkakunnalla, täällä ei ole kuitenkaan niin pienet piirit että kaikki toisensa tuntisi...minä saan palautetta ihan omilta hoitolapsilta,vanhemmilta myös. Lapset ovat isoja ja kertovat mitä tehdään, minusta hyvä, että kaikki 3 ovat samasta perheestä. Niin yksi on pienempi kuin omani (1v7kk oma tyttöni, hoitotyttö jonkun kuun nuorempi)
Minulle tästä ei mitään uraa tule, olen määräaikaisena...mutta jos siltä tuntuu ja lapsia olisi tulossa voin jonkun aikaa jatkaakin :)
Varmasti tuttu hoitaja on hyvä, mutta tuntuu että lapset ja vanhemmat on jo niin tuttuja vaikka vasta aloitin ;)
Kyllähän se on totta että vuosikymmenet lapsia hoitaneet saattaa todella urautua ja muuttua narisijoiksi. Tästä syystä en tykännyt päiväkodista omien poikieni kohdalla...nirinari koko ajan!
Nyt en luovittaisi tytärtäni mihinkään hoitoon vaan haluan pitää kii mahd. kauan :hug:
Minä kyllä saan niitä haleja ihan hoitolapsilta ja sylissä nakottaa kaks taaperoo!! Me todella pelataan pelejä, maalataan/piirretään/askarrellaan/leikitään milloin milläkin ja ULKOILLAAN. Mukana menossa/äidin apuna myös omat pojat.... :heart:
Tämä pph ainakin nauttii työstään (liekkö sitten uutuudenviehätystä)
 
mä olen ollut monessa päiväkodissa ja sielää aina haukuttu vanhempia selän takana ja sitten hymyilty ja lillitelty ovella...yäk!!!!!ja täällä pikku kylässä on paljon pph ja yksi mun kamu,aina puhuu kaikki asiat, alusta loppuun ja uks pph puistossa haukku lapsien vanhemmat ja marmatti lapsista kovaan äänen täydelle puistolle...kuinka on niin uskovaista,niin uskovaista ja ihme kasvatustapoja ym...must tosi kamalaa...


mitä jos omaa lasta hoitava olis sellanen,elämäänsä kyllästyny akka....ja mä siinä vaan sitte tokasin mun kaverille jonka poika meni tälle pph kun hän ehotti että mäkin veisin omani sinne,että en varmana sille akalle vie,mun lastani ei hoida ihminen joka teke sitä vaan saadakseen olla kotona... :kieh:
 
Minulla on ihan samanlainen kokemus kuin ap:lla, eräs lähipuistossa ulkoileva pph juoruilee kaikki hoitolasten asiat. Ja puhuu todella negatiiviseen sävyyn lapsille, köyttää vilkkaan taaperon rattaisiin puistossa, ei nosta pienimpiä keinumaan, paitsi silloin kun näkee että vanhempien auto lähestyy. Hoitajan käytös muuttuu tällöin täysin, esittää niin pirteän ihmisen roolia vanhemmille. Erään tuttuni lapsi oli tuolla hoidossa hetken, ja kuulin että lapset saivat nakkiruokaa useamman kerran viikossa (edullista ja helppoa, mutta jo nitriittienkin takia kyseenalaista), ja ensimmäisenä aamulla tullut lapsi katseli usein videoita kun tuttavani toi omansa hoitoon.

Nyt en ole vähään aikaan käynytkään tuolla puistossa, ehkä pitäisi käydä kuuntelemassa ja katsomassa onko meno vielä samanlaista. Puistossa käy kyllä pari muutakin pph:aa, jotka huolehtivat siitä etten ole kuuloetäisyydellä jos keskustelevat hoitolasten asioista. Tämä yksi ei vain näytä ymmärtävän yskää, vaan levittelee tietojaan ihan julkisesti. Lapsen etunimen ja iän saa toki kertoa (nimen nyt kuulee väkisinkin kun hoitaja komentaa lapsia), mutta mitään henkilökohtaisempia juttuja sairauksista tai vanhempien työstä, asuinpaikasta tms. en todellakaan haluaisi kuulla. Hoitajan oma elämä vain taitaa olla niin tylsää, että hän elää kokonaan hoitolastensa (ja naapureiden) kautta.

Taidanpa siis käydä hiukan "vakoilemassa" miten tämä hoitaja nykyään toimii ja ilmoitan perhepäivähoidonohjaajalle jos meininki on ennallaan. Onhan se nimenomaan hoitolasten takia oikein.
 
Soita ehdottomasti alueen pph vastaavalle. Niin minäkin tein, kun oma poikani oli pph hoidossa 2-vuotiaana (nyt siis jo 9v). Hoitaja oli hyvin välinpitämätön ja todella tympeä aina minua kohtaan. Olen ite myös kasvatusalan ammattilainen ja nähnyt jos jotakin. Mutta lapsi ei saa koskaan kärsiä hoitajan asenteesta ym.
 

Yhteistyössä